- Přehledy IS
- APS (25)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (10)
- Cloud computing (SaaS) (31)
- CRM (52)
- DMS/ECM - správa dokumentů (20)
- EAM (17)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (75)
- HRM (28)
- ITSM (6)
- MES (33)
- Řízení výroby (36)
- WMS (28)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (41)
- Dodavatelé CRM (38)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (66)
- Informační bezpečnost (48)
- IT řešení pro logistiku (51)
- IT řešení pro stavebnictví (26)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (27)


















![]() | Přihlaste se k odběru zpravodaje SystemNEWS na LinkedIn, který každý týden přináší výběr článků z oblasti podnikové informatiky | |
![]() | ||
Nový kybernetický zákon zatím provází nejistota
Nikdo neví, na koho se vztahuje
Zákon o kybernetické bezpečnosti, který platí od ledna 2015, konečně dostal tři dlouho očekávané vyhlášky. Přitom jedna z nich je zásadní a současně nejvíce problematická. Týká se významných informačních systémů a má upravovat, na koho se bude nová legislativa vztahovat. Znění této vyhlášky je natolik vágní, že si na tuto otázku dodnes neumí s jistou odpovědět mnozí zástupci soukromých firem a totéž platí u orgánů veřejné správy. První problém proto nastává už nyní na konci ledna, dokdy mají dotčené subjekty povinnost nahlásit vládnímu CERTu své kontaktní údaje i zodpovědnou osobu pro oblast kybernetické bezpečnosti.


Podnikatelé i veřejná správa tápou
Mnoho soukromých firem nás kontaktuje s dotazem, zda se na ně vůbec vztahuje nový kybernetický zákon, potažmo nejproblematičtější vyhláška o významných informačních systémech. Podnikatelskou sféru mohu uklidnit, protože tento předpis je určen pouze ministerstvům, krajským úřadům a dalším orgánům veřejné moci. Přesto však firmám doporučuji, aby se seznámily s nařízením vlády č. 315/2014 Sb. a ověřily si, zda nespadají do prvků takzvané kritické infrastruktury. Týká se to například bank či pojišťoven s tržním podílem nad 10 procent. Platí i pro soukromé zemědělce v případě, že hospodaří na půdě s výměrou nejméně 4 tisíce hektarů pro jednotlivou plodinu atd.
Nesnadná orientace v prováděcích předpisech
Vyhláška o významných informačních systémech uvádí v příloze taxativně 92 významných informačních systémů orgánů veřejné moci. Dále však přichází s dopadovými a oblastními kritérii, přičemž naplnění určujících kritérií významného informačního systému nechává na posouzení správci tohoto systému. Právě zde může vyvstat mnoho nejasností. Orgány veřejné moci se musí v těchto dvou prováděcích předpisech zorientovat a samy posoudit, zda parametry naplní, a to není tak snadné. Některá kritéria jsou navíc úsměvná, například zdravotnické zařízení, jehož celkový počet akutních lůžek je nejméně 2500. Taková nemocnice v Česku neexistuje, největší nemocnice VFN v Praze má 1 500 lůžek.
Otázku kybernetické bezpečnosti nemohou řešit asistentky
Subjekty, na které se vztahuje vyhláška, mají povinnost nahlásit nejpozději do 31. ledna 2015 své kontaktní údaje vládnímu CERTu. Je třeba vyplnit poměrně jednoduchý formulář pro hlášení kontaktních údajů, který je v příloze č. 7 k vyhlášce č. 316/2014 Sb. V části C tohoto formuláře nejde jen o kontaktní osobu, ale zároveň také o osobu oprávněnou jednat za danou organizaci ve věci kybernetické bezpečnosti. Tuto roli tedy nelze narychlo svěřit asistentkám, jak některé subjekty předpokládaly a chtěly tak učinit. Podle §6 odst. 2 a 4 této vyhlášky jde o „Manažera kybernetické bezpečnosti“, kterou může být pouze osoba, odpovědná za systém řízení bezpečnosti informací, která je pro tuto činnost vyškolena a prokáže odbornou způsobilost praxí s řízením bezpečnosti informací po dobu nejméně tří let.
Životaschopnost zákona v praxi
Povinné subjekty musí mít zavedeny bezpečnostní opatření vyplývající z nových vyhlášek nejpozději k 1. lednu 2016. S jistotou se to týká například většiny ministerstev, Generálního finančního ředitelství, Státního úřadu pro kontrolu léčiv, Všeobecné zdravotní pojišťovny, České národní banky a dalších. Roční lhůta je ještě zvládnutelná, ale za podmínky nasazení velkého úsilí a investic. Zejména státní správa bude mít problém najít ve svých osekaných rozpočtech nemalé finanční prostředky a rychle je uvolnit.
I přes některé nejasnosti je ale určitě dobře, že kybernetický zákon máme a konečně i včetně prováděcích předpisů. Praxe nejbližších dvou let snad prokáže jeho životaschopnost a po této době bude na místě zákonné předpisy novelizovat.
![]() |
Jakub Kejval Autor článku je generálním ředitelem společnosti Bureau Veritas, která se zabývá udělováním certifikátů managementu bezpečnosti informací podle ISO 27001. |


19.6. | ITeuro Solution Day 2025 |
23.9. | PragVue 2025 |
1.10. | Cyber Attacks 2025 |
21.10. | Bezpečnosť a dostupnosť dát 2025 |
11.11. | Umělá inteligence v IT infrastruktuře 2025 |
Formulář pro přidání akce
18.6. | Webinář: Jak optimalizovat nákupní procesy s Odoo? |
29.9. | The Massive IoT Conference |