facebook LinkedIN LinkedIN - follow
Tematické sekce
 
Branžové sekce
Přehledy
 
Tematické seriály
 

GDPR

General Data Protection Regulation zásadně mění zpracování osobních údajů a zavádí nové povinnosti...

články >>

 

Jak uřídit IT projekt a nezbláznit se

Užitečné tipy a nástroje pro řešení problémů řízení inovací a vývoje produktů...

články >>

 

Industry 4.0

Průmysl 4.0

Jaký vliv bude mít čtvrtá průmyslová revoluce na výrobu a výrobní firmy?

články >>

 

Komplexní svět eIDAS

O nařízení eIDAS již bylo mnoho řečeno i napsáno. A proto jediné, o čem...

články >>

 

Trendy v CRM

Systémy pro řízení vztahů se zákazníky (CRM) prochází v posledních letech výraznou změnou. Zatímco dříve...

články >>

 

Příručka úspěšného IT manažera

Dnes je řada IT manažerů opomíjena. Úspěšní bývají brouci Pytlíci a Ferdové...

články >>

 
Partneři webu
Dialog 3000Skylla
IT SYSTEMS 7-8/2012

Pět přikázání vývoje mobilních aplikací



Softec Software pro chytré telefony je specifický v tom, že u něj prakticky nezáleží na ceně. Aplikace jsou k dispozici buď zdarma, nebo za velmi nízký poplatek. Při tomto nastavení konkurenčních podmínek proto záleží na funkcionalitě. Pokud chceme uspět, musíme vědět, co odlišuje kvalitní aplikace od těch nekvalitních.



1. Tvoje aplikace bude umět jednu věc a v té bude dokonalá!


I když chytré přístroje a dotykový displej existovaly už dlouho před slavným iPhonem od firmy Apple, byl to právě on, kdo to celé začal. Zeptáme-li se, v čem byl tak speciální, dostáváme se k tomu, že neměl mnoho funkcionalit. V porovnání s dnešními přístroji toho uměl žalostně málo. Ale to, co dělal, dělal perfektně. Dotykový displej? Dokonalý. Audio výstup? Stoprocentní. Design, internetový prohlížeč, fotoaparát, ovládání – každá z těchto věcí byla v kontextu své doby špičková.
Umět málo věcí a dělat je perfektně se stalo principem, který dnes definuje trh softwaru pro smartphony. Znáte Shazam? Aplikace s jediným velkým tlačítkem. Když ho stisknete, mobil chvíli poslouchá a potom vám řekne, jaká písnička hraje ve vašem okolí. To je vše, co dělá, ale umí to dokonale; na světě neexistuje žádný lepší ani rychlejší způsob, jak zjistit, co zrovna hraje na místě, kde právě stojíte.

2. Nebudeš požadovat od uživatele psaní dlouhých textů!


Čísla se nemusí vždy psátChytré telefony jsou skvělé mašinky, ale mají svá omezení. Těmi největšími jsou – výdrž baterie a rozměr. O výdrži se dá říci jen jedno: časy mobilů, které fungovaly bez nabití dva týdny, jsou dávno pryč. Dnes je majitel smartphonu rád, když mu jeho placka vydrží dva dny. Potom je tu rozměr přístroje: omezení, které vychází přímo z jeho názvu. Totiž, pokud má být mobil opravdu mobilní, jeho rozměr je ohraničený velikostí kapsy u kalhot. A klávesy jsou na smartphonech virtuální, takže to, co má náš uživatel k dispozici, je třípalcová nakreslená mini-klávesnice, která se nedá nahmatat prsty.
Teď si k tomu představte aplikaci s názvem Hlášení pojistné události, která od vás vyžaduje vyplnění nekonečného množství údajů. Jednu takovou měla koncem roku 2011 nejmenovaná velká slovenská pojišťovna. Používá se při dopravní nehodě, kde je těžko myslitelné, abyste vyplňovali hromadu údajů roztřesenýma rukama u svého právě nabouraného auta. 
Psát texty na mobilu nechce nikdo (s výjimkou zamilovaných teenagerů). Uživatel ocení, pokud se budeme snažit ťukání do virtuální klávesnice eliminovat. Je potřeba vyplnit číslo? Použijme kolečko s čísly, dá se jím otáčet a tak navolit hodnotu. Zadat adresu? Počkejme si na první tři písmena a zobrazme seznam míst, která vyhovují, nebo si je aplikace zjistí z GPS. SPZ netřeba psát, dá se vyfotit.
Je velmi málo případů, kdy je nutné psát text. Tvůrci úspěšných aplikací to vědí.

3. Pamatuj, že na mobilu je každá aplikace hrou!


Slyšeli jste o gamification? Jedná se o pronikání herních prvků do činností, které nemají s hrami nic společného. Často jsou to různé odznaky, žebříčky úspěšnosti, procentuální indikátory průběhu, body nebo virtuální peníze. S nástupem smartphonů se dostává do popředí jako nikdy předtím. Vysvětlení je jednoduché: s našimi mobily si rádi hrajeme. Smartphone je dnes naplněním pojmu „osobní počítač“. To, co jsme tímto pojmem označovali dosud, je chladný kus železa, který dnes používám já a zítra můj kolega – ale můj mobil nepoužívá kromě mě nikdo. A člověk si vždy rád hrál s tím, co bylo jeho srdci blízké… Navíc, chytrý telefon má k zábavě vynikající předpoklady. Ne náhodou jsou nejznámější mobilní aplikací Angry Birds.
Účelem gamification je zvyšovat oblíbenost a povzbuzovat aktivitu. Například aplikace Virtual Wallet, mobilní banking americké banky PNC, obsahuje obrazovku s peněženkou, pod kterou je porcelánové prasátko. Když klient zatřese telefonem, z peněženky se vykutálejí dolary a padají do prasátka. Takto si člověk může přesunout prostředky ze svého standardního účtu na spořicí účet. Je to čistý úlet, ale nesmírně sympatický. Tím více, že jde o bankovnictví, které je známé přísným pragmatismem. Jiný příklad: aplikace Foursquare svým uživatelům neustále ukazuje bodový žebříček a různými vtipnými hláškami je informuje o tom, koho ze svých přátel právě předběhli, koho dobíhají a podobně. Dnes eviduje dvacet miliónů stažení.
Nepřímým důsledkem herních prvků jsou lepší ratingy na app store. Mimochodem, hodnocením se řídí asi 95 procent lidí, ale hodnotí pouze tři procenta. Je v našem zájmu přinutit spokojené klienty kliknout na rating – a zde přichází na scénu marketing.

4. Nezapomeneš na marketingové aktivity!


Schopnost zvládat úskalí marketingu považují vývojáři za měkké dovednosti. Ty se v naší branži těší nízké popularitě. Bez marketingu se ale na app store neobejdete. Zapomeňte na to, že vaše kvalitní aplikace bude automaticky úspěšná a vynikne mezi pěti sty tisíci aplikacemi, které tam už jsou.

Obrazovka aplikace Virtual Wallet Mobile
Obrazovka aplikace Virtual Wallet Mobile.



Co tedy udělat, aby si našeho skvělého kusu softwaru někdo všiml? Jednou z osvědčených cest je vytvořit z uživatelů sociální komunitu. V Americe existuje aplikace Sit Or Squat na vyhledávání a hodnocení veřejných toalet. Přijdete na toaletu, vyfotíte její stav, přidáte svůj rating a uložíte do databáze. Z druhé strany – jste v cizím městě a potřebujete čistou toaletu? Spustíte aplikaci a hledáte WC, které je v dobrém stavu a není příliš daleko. Zajímavý nápad, užitečná aplikace, široká komunita uživatelů. Pokud byste si mysleli, že ji vytvořil nějaký programátor-nadšenec, tak se mýlíte: vytvořila ji společnost Charmin, která vyrábí toaletní papír. Výsledek: desetitisíce mobilů zobrazuje logo Charminu. Vstupní náklady? Minimální.
Pěkná ukázka toho, že aplikace nemusí přímo propagovat konkrétní produkt. Jiným příkladem je hledání obchodů, ve kterých se dá platit kartou. Takovou aplikaci může klidně vytvořit banka. Používat ji budou i klienti jiných bank, takže její poskytnutí se může jevit jako mrhání peněz. Je to však vynikající marketing – klienti mých přímých konkurentů používají aplikaci s mým názvem.

5. Z cizích chyb se poučíš!


Doposud jsme hovořili jen o úspěšných aplikacích a jejich principech. Nyní se podíváme na časté chyby a jak se jim vyhnout. Jedním z nejfrekventovanějších problémů, které stojí za neúspěchem aplikace, je její složitost. Platí pravidlo, že by žádná funkcionalita neměla být dostupná na více než tři ťuknutí. Pokud člověk dvě minuty bloudí ve složitém menu, je to recept na neúspěch. Toto není jen softwarový problém – nikdo nemá rád zbytečně složité produkty.
Další věcí je výkon. Je třeba počítat s tím, že naši uživatelé budou mít různě vybavené přístroje. Pokud vyvíjíme aplikaci pro Android, nemůžeme si dovolit testovat ji pouze na Samsung Galaxy S III. Navíc je velkou chybou nerespektovat vizuální filozofii platformy. iOS vypadá jinak než Android a oba se výrazně odlišují od Windows Phone. Jejich uživatelé si na své prostředí zvykli a znají ho. Pokud bude náš software vypadat na každém systému stejně, na popularitě mu to nepřidá.

Porovnání vzhledu aplikace Foursquare na iPhone a Windows Phone
Obrazovka aplikace Virtual Wallet Mobile.


Velmi častou chybou je podcenění složitosti vývoje. Mobil je malé zařízení, ale to neznamená, že náklady na vývoj aplikací jsou také malé. Ba naopak – některé činnosti mohou vyjít pořádně draho. Typickým příkladem je testování: zatímco na webové aplikace nám stačí jedno PC s pěti prohlížeči, pro mobily potřebujeme nakoupit desítky zařízení. Pokud využíváme GPS, bude třeba jít ven, vyzkoušet ho… To všechno jsou věci, se kterými třeba v rozpočtu počítat.

Zmínili jsme několik chyb a tu poslední jsme si nechali na závěr. Je velmi rozšířená a málokdo je vůči ní imunní. Její název zní: Očekávání okamžitého úspěchu. Angry Birds je nejúspěšnější mobilní hra a zřejmě i nejúspěšnější smartphonová aplikace vůbec. Stojí za ní finská firma Rovio. Chcete znát tajemství? Její vývojáři předtím, než stvořili Angry Birds, udělali 51 her. Padesátjedna totálních propadáků, zklamání… A potom hvězdný úspěch a zisk sto miliónů dolarů pouze za loňský rok. Myslete na to, až budete zklamaní z neúspěchu vaší první aplikace...

Peter Polák
Autor článku působí jako senior software architect ve společnosti Softec.

Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.


Inzerce

Česká IT společnost ALEF posiluje v Rumunsku partnerství s F5

ALEFČeská společnost ALEF, jeden z největších dodavatelů informačních technologií v České republice a na několika dalších evropských trzích, se stala distributorem společnosti F5 a jejích bezpečnostních řešení pro Rumunsko. Posiluje se tak více než devítiletý vztah mezi oběma firmami na Slovensku, v Maďarsku a České republice.

Helios
- inzerce -