IT SYSTEMS 1-2/2014 , AI a Business Intelligence

Stanou se big data pro firmy zlatým dolem?



KPMGTrh velkých dat neboli big data by měl v příštích pěti letech zažít exponenciální růst, a to v objemu zpracovávaných dat i generovaných příjmech. Mezi lety 2012 až 2016 by měl vzrůst až pětinásobně: z 10,2 miliardy dolarů v roce 2012 na 53,4 miliardy dolarů v roce 2016 (zdroj: Big data market size and vendor revenues, Wikibon 2012). Big data jsou šancí téměř pro všechny tržní sektory, v České republice z nich budou profitovat zejména společnosti působící na finančních trzích či maloobchodní, telekomunikační a energetické firmy. Kromě lepšího porozumění zákazníkům mohou být big data cestou k vytváření nových výnosových toků. Vedoucí představitelé firem si sice hodnotu dat a analytiky uvědomují, ale podle studie celosvětové sítě poradenských společností KPMG „Going beyond the data: Achieving actionable insights from data and analytics“ má 85 procent z nich problémy s analýzou svých dat.


Velmi progresivní oblastí práce s velkými daty je využití dat o zákaznících. Pro všechny společnosti pracující s retailovou klientelou mohou být big data ekonomicky zajímavá a dlouhodobě perspektivní.

Aktuální studie celosvětové sítě poradenských společností KPMG „Going beyond the data: Achieving actionable insights from data and analytics“ staví na průzkumu, který probíhal formou rozhovorů se 144 manažery zastávajícími funkci CFO či CIO v mezinárodních společnostech s ročním obratem jedna miliarda či více.

Na jedné straně jim mohou pomoci zefektivnit poskytování produktů a služeb, na té druhé pak firmy analýzu velkých dat mohou poskytovat svým firemním zákazníkům či partnerům. Právě analýza velkých dat se již dnes stává klíčovou například pro banky, ale i mnohé další sektory. Pomáhá jim efektivně zacílit marketingovou komunikaci nebo odhadnout, jak se budou zákazníci chovat, a podle toho připravovat své byznysové aktivity.

Analýza velkých dat je klíčem k sofistikované komunikaci se zákazníky

Objem globálně generovaných dat raketově roste – v příštích dvou letech by se měl ztrojnásobit, do roku 2020 by měl oproti roku 2012 vzrůst dokonce třináctkrát až na 35 bilionů gigabytů (zdroj: IDC Digital Universe Study 2011). Digitální evoluce vede k tvorbě obrovského objemu strukturovaných, částečně strukturovaných i nestrukturovaných dat. Mezi ta poslední patří třeba e-maily, SMS, zprávy na sociálních sítích, video soubory nebo fotografie. Příležitostí pro firmy jsou zejména pokročilé analýzy velkých dat, která dříve nebylo možné efektivně zpracovávat. Dnes již to možné je – díky rychlejším počítačům, levnému úložnému prostoru a novým softwarovým nástrojům, respektive postupům. Analýza velkých dat je cestou k detailnímu poznání zákazníků, jejich potřeb a zvyklostí, což umožní poskytovat produkty a služby šité na míru, a tak snižovat náklady a zvyšovat efektivitu.

Nové možnosti

Zdá se, že nastal čas přístup k datům a analytice přehodnotit. Podle naší studie totiž ze 144 dotazovaných vedoucích manažerů:

  • 85 procent má problém s přesnou analýzou a interpretací svých dat,
  • 80 procent uvádí, že hlavním přínosem využívání dat a analytiky je rychlost,
  • 69 procent považuje data a analytiku za zásadní nebo velmi důležité pro své stávající plány růstu,
  • zatímco 56 procent přizpůsobilo obchodní strategii nárokům spojeným s velkými daty, 42 procent připouští, že integrace technologie související s daty do stávajících systémů nebo obchodních modelů je pro ně tou největší výzvou,
  • pro 54 procent je největší překážkou implementace úspěšné strategie dat a analytiky neschopnost identifikovat, jaká data sbírat,
  • pro 85 procent je největší výzvou implementace vhodného řešení pro analýzu a interpretaci dat.

Možnosti jsou přitom nekonečné – od analýzy založené na sociálních médiích po prediktivní modelování. Stejné je to s využitím – od řízení rizik a optimalizace nákladů až k identifikaci nových toků výnosů.

Význam big data pro marketing a obchod

Významnou roli hrají big data v obchodu, marketingu a řízení zákaznické zkušenosti. Při sofistikované práci s nimi lze pochopit potřeby a preference zákazníka a reagovat na ně ve správném čase – ať již reklamní a obchodní nabídkou, či službami, které zákazník v dané chvíli ocení. Nabídky přizpůsobené aktuálním potřebám jednotlivých zákazníků nejen generují vyšší výnosy, ale také zlepšují zkušenosti zákazníků s danou společností a pomáhají přímo snižovat jejich odliv ke konkurenci. V neposlední řadě jsou spokojení zákazníci nejlepšími „advokáty“, kteří propagují společnost, a získávají jí tak nové klienty.

David Slánský David Slánský
Autor působí jako Director v oddělení Management Consulting ve společnosti KPMG Česká republika.
Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.

Inzerce

AI jako motor výroby a datové inteligence

ITS_6Jak jste si jistě všimli, aktuální vydání IT Systems je první, které má nové logo. Po dlouhé době jsme se rozhodli oživit nejen logo časopisu, ale také navazujících online médií. Právě výraznější provázání loga časopisu IT Systems, webu SystemOnLine a newsletteru SystemNEWS bylo hlavním cílem modernizace, ke které jsme přistoupili teprve podruhé v téměř třicetileté historii našeho časopisu.