facebook LinkedIN LinkedIN - follow
IT SYSTEMS 11/2015 , ITSM (ITIL) - Řízení IT

Příručka úspěšného IT manažera (9. díl)

Vedení profesního růstu IT zaměstnanců



ALVAOŘízení profesního růstu IT zaměstnanců musí řešit prakticky všichni IT manažeři, kteří přitom často hledají kompromis mezi potřebnou kvalifikací zaměstnanců, investovaným časem i prostředky do vzdělávání. S tím úzce souvisí také otázka ochrany investice do vzdělání zaměstnanců. Zkusím shrnout zkušenosti několika IT manažerů z této oblasti do krátkého článku, který je koncipován formou doporučeného postupu, který je dobré stále dokola opakovat.


Stanovte kompetence celého IT

Stanovte kompetence, jaké potřebuje celé vaše IT oddělení pro svůj správný chod. Jako rámce vám mohou velmi dobře posloužit ITIL nebo COBIT. Díky nim si můžete snadno udělat celkový přehled a na nic nezapomenout. Bude však nutné vybrat kritické oblasti, které vaše IT má pokrývat, což bude vždy různé pro různé typy organizací. Bude to velmi závislé na byznys modelu celé společnosti, ve které se IT oddělení nachází.

Vyberte klíčové osoby v týmu

Do procesu zapojte klíčové osoby v týmu. Je otázkou, zda tyto osoby nejprve vyberete, anebo se vyberou sami tím, že projeví zájem se do něčeho podobného zapojit. Sami identifikují slabá místa, když pochopí význam nepokrytých oblastí pro chod celé společnosti. Některé kompetence se můžete rozhodnout také outsourcovat. To bývají obvykle kompetence a znalosti, které nejsou kritické, nebo jsou vysoce specifické a bylo by pro vás nákladné si je udržovat v týmu.

Klíčové osoby dejte na správná místa

Tím, že klíčové osoby zapojíte do procesu, umožníte jim vybrat si své místo a chopit se příležitostí - míst, která dnes nejsou dobře pokrytá. To je klíčový okamžik pro správnou motivaci pro vzdělávání zaměstnanců. Je ale nutné vybrat správné osoby především na základě „povahových rysů“ neboli netechnických kompetencí jako například: naslouchání, vyjednávání, schopnost týmové práce. Technické kompetence je možné poměrně snadno doplnit, ale u netechnických kompetencí se změny provádí velmi obtížně. Například pokud na roli Service Delivery Manažera dáte člověka, který nerad hovoří s lidmi, tak to nedopadne dobře, i když bude po technické stránce věcem velmi dobře rozumět.

Stanovte společně plány rozvoje

Společně s každým zaměstnancem stanovte plán rozvoje. Možností je celá řada od nákupu literatury, vyhrazení času na studium, školení, workshopy až po certifikace. Plán by měl samozřejmě obsahovat praktické kroky, kde bude možné znalosti převést na dovednosti. Je něco jiného znát SQL jazyk a tvořit konkrétní SQL dotazy nebo reporty nad databází pro potřeby reálných uživatelů.

Kontrola plánu rozvoje a sdílení zkušeností

Samozřejmostí pak je pravidelná kontrola plnění plánu rozvoje. Ta nemusí končit pouze u setkání tváří v tvář s manažerem a odškrtnutí toho, co máme hotové. Může jít o další sdílení zkušeností dál do týmu. Pokud dáte zaměstnanci za úkol, že má po vybraném školení udělat stručný výtah pro kolegy, nezbude mu, než se do problematiky skutečně ponořit. Nicméně není dobré z následného úkolování po školení udělat pravidlo, protože se to může stát velmi demotivující.

Vnitřní motivace jako klíč ke smysluplnému rozvoji

Při vzdělávání je velmi důležitá vnitřní motivace, která pramení především z toho, že člověk chce poznat a zkusit něco nového. Pokud zaměstnanec dělá nové věci, učí se sám přirozeně a rád. Pokud toto zaměstnanec necítí, je zbytečné do něho investovat a stěží to pro vás bude v budoucnu klíčový člověk.

Proto je velmi neefektivní nutit lidi chodit na školení. Někteří zaměstnanci se mohou dostat do situace, kdy si budou říkat: „na to nejsem dost dobrý“ a budou ještě více demotivovaní než dříve. Zvolit správnou pozici, která není nad možnosti daného zaměstnance, je náročný úkol pro manažera celého IT týmu. Investovat do zaměstnance, který není na tuto pozici vhodný, je ta nejhorší investice.

Také je velmi nebezpečné motivovat ke vzdělávání penězi. Jak nepřímo ve smyslu: „když se naučíš toto, získáš lepší pozici a tím i více peněz“. Může to znamenat vybuzení neupřímného zájmu o danou problematiku a člověk si pak může zvolit něco, co jej nebude bavit a nebude to dlouhodobě fungovat. Také přímé jednorázové peníze za zvládnutí určité zkoušky nebo kroku ve vzdělávacím plánu jsou chybou, protože jakmile nebudou peníze, nebude další vzdělávání. Může to zastavit celkový rozvoj týmu.

Učení jde ruku v ruce se změnami. Snažte se udržet v týmu určitou dynamiku změn, aby se inovace nikdy nezastavily. Rozpohybovat statické prostředí je vždy velmi náročné na energii.

Ing. Aleš Studený, ALVAO Ing. Aleš Studený
Autor článku Ing. Aleš Studený je ředitelem služeb ve společnosti ALVAO. Jeho tým konzultantů zlepšuje IT v českých i zahraničních firmách tak, aby fungovalo formou služby. Je aktivní v publikaci odborných článků na téma řízení IT (ITSM) a tuto problematiku přednáší na vysokých školách.
Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.

Inzerce

Modernizace IS je příležitost přehodnotit způsob práce

IT Systems 4/2025V aktuálním vydání IT Systems bych chtěl upozornit především na přílohu věnovanou kybernetické bezpečnosti. Jde o problematiku, které se věnujeme prakticky v každém vydání. Neustále se totiž vyvíjí a rozšiřuje. Tematická příloha Cyber Security je příležitostí podívat se podrobněji, jakým kybernetickým hrozbám dnes musíme čelit a jak se před nimi můžeme chránit. Kromě kybernetické bezpečnosti jsme se zaměřili také na digitalizaci průmyslu.