- Přehledy IS
- APS (25)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (10)
- Cloud computing (SaaS) (31)
- CRM (52)
- DMS/ECM - správa dokumentů (19)
- EAM (17)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (75)
- HRM (28)
- ITSM (6)
- MES (33)
- Řízení výroby (36)
- WMS (28)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (41)
- Dodavatelé CRM (38)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (66)
- Informační bezpečnost (48)
- IT řešení pro logistiku (48)
- IT řešení pro stavebnictví (26)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (27)


















![]() | Přihlaste se k odběru zpravodaje SystemNEWS na LinkedIn, který každý týden přináší výběr článků z oblasti podnikové informatiky | |
![]() | ||
Time management
Efektivní využití pracovního času je jednou ze základních podmínek zvládnutí náročných úkolů, které dnes každá organizace musí řešit. Mít stále aktuální informace, kdo, kdy, kde a proč byl, je a bude, je nezbytností nejen pro manažery při rozhodování, ale je i významným přínosem pro každého pracovníka v organizaci. Toto zní velmi samozřejmě, ale ve skutečnosti není zcela jednoduché tyto informace získat, udržovat aktuální a systematicky s nimi pracovat.


Naše společnost se jako přední odborník především na lidské zdroje touto problematikou dlouhodobě zabývá a pro podporu jejího co nejvíce efektivního zvládnutí vyvinula a dále vyvíjí sadu vzájemně spolupracujících vesměs webových aplikací, které poskytují nástroje pro optimalizaci činností souvisejících s time managementem, a to jak pro vedoucí, tak pro běžné pracovníky i pro referenty či zpracovatele agend, které s těmito údaji pracují.
Značnou výhodou těchto aplikací je jejich úzká provázanost tak, aby pokrývaly celou logistiku potřebných činností od plánování až po finální zpracování ve mzdách a účetnictví. Aplikace přirozeně rozumí údajům z ostatních aplikací, takže data jsou do databáze vložena jen jednou a ve všech místech, kde je to užitečné, se s nimi automaticky pracuje. Samozřejmostí u všech našich aplikací je trvalý soulad s aktuální legislativou a důsledné dodržování prvků bezpečnosti dat. Bonusem navíc je využití aplikace Workflow pro řízení zejména schvalovacích procesů v organizaci (schválení plánu dovolených či volna, žádanek o volno, cestovních příkazů apod.). Díky tomu lze na míru přizpůsobit schvalovací procesy konkrétním postupům v organizaci a využívat integrované nástroje Workflow. Všichni zúčastnění mají přístup právě k těm informacím, které potřebují a jsou oprávněni vidět, odpadá obíhání papírů po organizaci, operativně lze řešit zastupování, kontrolovat opožděné procesy, informovat zainteresované pracovníky e-mailem o průběhu procesů, snadno dostupné jsou aktuální procesy ke schválení i účelové přehledy. U větších organizací je důležitá i prokazatelnost činností díky protokolování procesů. Význam intranetového přístupu všech pracovníků organizace k potřebným datům a funkčnostem dnes již není třeba zdůrazňovat, stal se samozřejmou součástí pracovního života. Lze jen dodat, že obzvláště u činností, kterých se účastní všichni pracovníci v organizaci, je tato technologie nepostradatelná.

Efektivní využití času začíná plánováním přítomnosti pracovníků na pracovištích – naplánování pracovních dnů či směn, pracovních cest, dovolených, čerpání sociálního, zdravotního či jiného volna. Poté jsou plány konfrontovány se skutečností – evidence v docházkovém systému a srovnání skutečných přítomností s naplánovanými. Následuje převzetí údajů dalšími agendami, které informace o tom, co pracovník v pracovním, náhradním či obdobném čase dělal, dále zpracovávají – vyúčtování a rozúčtování cestovních příkazů, rozúčtování pracovní doby na zakázky či projekty, podklady pro nároky na stravenky s případnými výstupy do benefičního systému a výstupy do mezd.
Plánování dovolené a dalších druhů nepřítomnosti
Tato webová aplikace jednoduše a intuitivně řeší pořízení i změny ročních i průběžných plánů dovolených, jejich zpracování dle individuálních schvalovacích procesů v organizaci, administraci žádanek o nástup na dovolenou, plánování zdravotního, sociálního či jiného typu volna. Kontroluje a informuje o legislativních či nastavených pravidlech – nároky na dovolenou i různé druhy volna, dosavadní čerpání, nedostatky v plánování apod. Vedoucí pracovníci mají k dispozici všechny potřebné informace i o svých podřízených, probíhajících schvalovacích procesech, mohou si nastavit zástupce po dobu své nepřítomnosti a využívat řadu dalších praktických funkcí.

Docházka
Automatická evidence docházky slouží nejen k aktuálním i dlouhodobým informacím o přítomnosti pracovníků na pracovištích a dodržování pracovní doby, ale rovněž usnadňuje automatizaci některých nutných procesů v organizaci, jako jsou zejména legislativní pravidla a zpracování mezd, nebo rozúčtování pracovního fondu, podklady pro nároky na stravenky apod. Každodenním přínosem pro každého pracovníka je přehledná intranetová docházková karta. Údaje o docházce se mohou do systému dostat prostřednictvím docházkových terminálů (načtením např. z čipové karty), umístěných obvykle u vstupů do budov, ale také pomocí virtuálních terminálů na počítači každého pracovníka v těch organizacích, kde je z různých důvodů vhodnější tento režim. Pro oba případy umíme dodat kompletní a propracované řešení včetně technického vybavení pro různé typy organizací a jejich specifických potřeb – docházkový systém může být velmi jednoduchý i velmi sofistikovaný. Pro uživatele je však vždy uživatelsky přívětivý.
Cestovní příkazy
Další z typicky webových aplikací, kterou potřebuje každý zaměstnanec i vedoucí pracovníci, komplexně řeší celou agendu tuzemských i zahraničních pracovních cest od plánování a schvalování přes zálohy, měny, vyúčtování, výstupy do účetnictví a mezd a další související funkčnosti, vždy v souladu s aktuální legislativou. Rovněž využívá pro zpracování schvalovacích procesů nástroje Workflow a přirozeně spolupracuje s ostatními aplikacemi. Eliminuje papírování, vše probíhá v elektronické podobě se zachováním prvků bezpečnosti a prokazatelnosti. Systém je maximálně variabilní s ohledem na specifika konkrétní organizace.
Stravenky
Nová aplikace, která navazuje na výstupy z time managementu. Řeší celou agendu kolem nákupu a výdeje stravenek spolu s výstupy do spolupracujících aplikací. Umožňuje evidovat nákup stravenek za různé ceny, vypočítávat nároky na stravenky a srovnávat je se skutečnými výdeji a s údaji z docházkového, resp. stravovacího systému, pracuje i s finančním pohledem na stravenky a zpracovává výstupy do mezd či do benefitního systému.
Dagmar Hrušková
Autorka článku je vedoucím analytikem ekonomiky a logistiky společnosti Vema, a. s.


![]() ![]() | ||||||
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 | 1 | 2 | 3 | 4 |
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
Formulář pro přidání akce
15.5. | Konference SCADA Security |
22.5. | Akce pro automobilové dodavatele "3DEXPERIENCE... |
12.6. | Konference ABIA CZ 2025: setkání zákazníků a partnerů... |
29.9. | The Massive IoT Conference |