- Přehledy IS
- APS (25)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (10)
- Cloud computing (SaaS) (31)
- CRM (52)
- DMS/ECM - správa dokumentů (19)
- EAM (17)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (87)
- HRM (28)
- ITSM (6)
- MES (33)
- Řízení výroby (36)
- WMS (28)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (40)
- Dodavatelé CRM (37)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (63)
- Informační bezpečnost (43)
- IT řešení pro logistiku (48)
- IT řešení pro stavebnictví (26)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (27)
CRM systémy
Plánování a řízení výroby
AI a Business Intelligence
DMS/ECM - Správa dokumentů
HRM/HCM - Řízení lidských zdrojů
EAM/CMMS - Správa majetku a údržby
Účetní a ekonomické systémy
ITSM (ITIL) - Řízení IT
Cloud a virtualizace IT
IT Security
Logistika, řízení skladů, WMS
IT právo
GIS - geografické informační systémy
Projektové řízení
Trendy ICT
E-commerce B2B/B2C
CAD/CAM/CAE/PLM/3D tisk
Přihlaste se k odběru zpravodaje SystemNEWS na LinkedIn, který každý týden přináší výběr článků z oblasti podnikové informatiky | ||
Co je třeba vědět o řízení dodavatelů a systémech SRM
Společnosti potřebují mít přehled o svých dodavatelích z mnoha důvodů. Globální sítě poptávky a dodavatelských řetězců přirozeně obnášejí problematiku vzdálenosti, rozdílných kultur, časových pásem, tarifů, geopolitických podmínek a dalších výzev komplikujících práci s dodavateli. V důsledku toho je obtížné najít kvalifikované dodavatele, efektivně s nimi spolupracovat a rychle řešit neočekávané události v oblasti dodávek.
V dnešní době si společnosti stále intenzivněji uvědomují výhody utužování vztahů s dodavateli v zájmu kvalitnější správy zajišťování dodávek a nákupů i snižování nákladů na dodávky. Prostřednictvím kooperativních procesů se obvyklé transakční vazby s dodavateli mění na oboustranný dialog a vzájemně výhodný vztah. Následně vznikají efektivnější a trvanlivější partnerství, která snižují náklady na příchozí dodávky a zlepšují výkon dodavatelů. Při této transformaci dodavatelských vztahů využívá mnoho společností digitální technologie a software pro řízení vztahů s dodavateli.
Význam řízení vztahů s dodavateli
Mnoho společností dodnes využívá zastaralé procesy nebo si neuvědomuje, jakou roli hraje řízení vztahů s dodavateli (SRM – Supplier Relationship Management) při maximalizaci výkonnosti dodavatelského řetězce. Podniky, které však již posunuly řízení dodavatelů na vyšší úroveň, dokážou nyní dodavatele přesněji vybírat, rychle zapojovat a s klíčovými dodavateli lépe komunikovat.
Úskalí řízení dodavatelů
Zajištění odpovídajících informací o dodavatelích a vztahů s nimi bude do budoucna pro splnění očekávání zákazníků a získání konkurenčních výhod stále důležitější. Společnosti, se kterými spolupracujeme, si často přejí najít jakýsi univerzální zdroj poznání, který by jim usnadnil rozhodování ve styku s dodavateli na základě jednotného souboru informací. Výzvy v oblasti příchozích dodávek zahrnují kromě globální, rychle se proměňující povahy zásobování také:
- držení nadbytečných zásob pro řešení možného přerušení dodávek,
- nadměrné poplatky za zrychlenou přepravu zboží v zájmu splnění zákazníkem očekávaných termínů,
- neefektivní zajišťování dodávek a přijímání dodavatelů,
- nekvalitní správa dokumentů a chyby při zpracování, vedoucí společně ke zpomalení cyklů,
- neefektivní vyhledávání a kvalifikace dodavatelů,
- vytěžování nákupčích „hašením požárů“ a řešením náhlých problémů v zásobování.
Získejte důležité informace o dodavatelích včas
Odborníci na nákup obvykle zahajují sourcingové projekty průzkumem příslušné kategorie nákladů a dodavatelů pomocí cílené analýzy nákladů. Nelze tedy tak zcela říci, že na počátku sourcingu stojí řízení dodavatelů. I při pečlivém vedení analýzy výdajů se příslušné informace o dodavateli týkají především podrobností o nákupu, jako např. termíny a zdroj, a nikoliv klíčových atributů dodavatele, jako jsou výsledky v oblasti OTIF (On Time In Full – včasné a úplné dodání), ESG (Environmental, Social, Governance – ekologická a společenská udržitelnost), ukazatele kvality, finanční stabilita a další zásadní faktory. Tyto informace v podstatě popisují spíše vzorce nákupů vaší společnosti než kvality samotných dodavatelů. Chcete-li tedy rozhodování o zajišťování dodávek zefektivnit, váš nákupní tým musí získat komplexní škálu informací o dodavatelích již v rané fázi procesu zajišťování dodávek. Tento předběžný krok je nezbytným opatřením pro odfiltrování nevhodných dodavatelů a právě zde se systémy pro správu dodavatelů (např. QAD SRM), které umožňují strukturovaný a digitalizovaný sběr a analýzu údajů o dodavatelích, neocenitelně osvědčují.
Získejte obchodní výhody díky spolupráci
Úspěšné řízení dodavatelů a spolupráce s nimi je otázkou transparentnosti a sladění cílů s vašimi obchodními partnery v oblasti dodávek. Základ pohotové, flexibilní sítě dodavatelů, která okamžitě reaguje na nestálost trhu a měnící se požadavky zákazníků, tvoří procesy založené na spolupráci. Díky lepší provázanosti a spolupráci s dodavateli může vaše organizace dosáhnout obchodních výhod, jako je např.:
- omezení nutných investic do zásob bez rizika nedostatku materiálu a prostojů,
- eliminace chyb při zpracování díky nahrazení manuálních postupů digitální komunikací,
- snížení COGS (Cost Of Goods Sold – náklady na prodané zboží) a nepřímých nákladů na nákup,
- zlepšení souladu se smlouvami a omezení úbytku smluvní hodnoty,
- zmírnění rizik spojených s dodávkami,
- zlepšení výkonu dodavatelů,
- zjednodušení přijímání, kvalifikace a klasifikace dodavatelů,
- zvýšení souladu se zásadami ESG u dodavatelů.
Budujte dlouhodobé partnerské vztahy s dodavateli
Včasné zajištění přesných informací o dodavatelích má význam nejen pro zlepšení rozhodování o nákupu a optimalizaci postupů při zajišťování dodávek. Přínos dobré informovanosti o dodavatelích se vztahuje také na vaše dodavatelské partnery, protože předchází neúmyslnému zahrnutí nekvalifikovaných dodavatelů do výzvy k předkládání návrhů (Request For Proposal – RFP), čímž dodavatelům šetří zbytečné náklady a udržuje stávající partnerství. Stejný princip platí i pro dodavatele, kteří jsou již vázáni smlouvami. Při rozhodování na základě zastaralých nebo neúplných údajů může docházet k nepřesnostem, které pověst dodavatele neprávem poškodí. A především – bez komplexního přehledu o jeho schopnostech přichází dodavatel o možnost přispět k úspěchu vaší společnosti a také z něj oprávněně těžit. Využijte software pro správu dodavatelů a budujte dlouhodobé, pevné vztahy se svými dodavateli.
Brent Dawkins Autor je ředitelem produktového marketingu QAD s více než 20 lety zkušeností s řízením výroby a dodavatelských řetězců. |
leden - 2025 | ||||||
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 1 | 2 |
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
Formulář pro přidání akce
29.1. | Webinář: Efektivní řízení zákaznických vztahů: CRM... |
9.4. | Digital Trust |
10.4. | Konference ALVAO Inspiration Day 2025 |