- Přehledy IS
- APS (25)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (10)
- Cloud computing (SaaS) (31)
- CRM (52)
- DMS/ECM - správa dokumentů (20)
- EAM (17)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (75)
- HRM (28)
- ITSM (6)
- MES (33)
- Řízení výroby (36)
- WMS (28)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (41)
- Dodavatelé CRM (38)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (66)
- Informační bezpečnost (48)
- IT řešení pro logistiku (51)
- IT řešení pro stavebnictví (26)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (27)


















![]() | Přihlaste se k odběru zpravodaje SystemNEWS na LinkedIn, který každý týden přináší výběr článků z oblasti podnikové informatiky | |
![]() | ||
Jak malé a střední firmy vidí samy sebe?



Podívejme se nejdříve na to, jak se vyvíjela ziskovost českých malých a středních podniků, které byly zařazeny do průzkumu. I přes proklamované vystavení slabé poptávce na tom nebyly zas tak špatně. Na otázku, jak se změnila ziskovost firmy v posledních třech letech, odpovědělo 41 procent českých firem, že vzrostla o pět až deset procent, čtvrtina nezaznamenala změnu, přibližně pětina tvrdí, že vzrostla do pěti procent, a každá desátá firma rostla průměrným tempem rychlejším než deset procent. Vyhlídky respondentů jsou pak podle průzkumu ještě optimističtější. V příštích třech letech očekává čtvrtina českých SME nárůst tržeb o více než desetinu, 37 procent respondentů o pět až deset procent, 28 procent firem do pěti procent a jen dvanáct firem ze sta neočekává změnu. Pokles neočekává nikdo. Ze všech ostatních zemí zařazených do průzkumu neočekávají pokles jen podniky v Indonésii.
Trendy a priority
České podniky vesměs vnímají na trhu podobné příležitosti a hrozby jako ty zahraniční. Jako nejsilnější trend ovlivňující jejich činnost označují sílící konkurenci zahraničních firem. Za faktor číslo jedna a zároveň i největší obavu posledních dvou let ji označilo sedmdesát procent dotázaných. Druhou nejvýznamnější výzvou současného tržního prostředí jsou pro SME změny v očekávání zákazníků a v poptávce. I z těchto důvodů je pro firmy prioritou posilovat vztahy se zákazníky. Tématem číslo dvě je zavádění inovací, snižování nákladů a zvyšování efektivity. Dvě třetiny společností také vnímají potřebu rozšiřovat portfolio produktů a služeb
Dalším trendem, který průzkum popsal, je rozšiřování geografické působnosti. Přestože české SME spatřují příležitosti pro růst především v tuzemsku, intenzivní konkurence je nutí hledat nová odbytiště na zahraničních trzích. Zatímco dnes jsou výhradně na českém trhu závislé necelé dvě třetiny společností, v roce 2016 by to měla být už jen třetina. Sedmdesát procent společností potvrdilo, že se snaží proniknout na cizí trhy.
Transformace byznysu
V rámci průzkumu došlo i na otázky reflektující faktory udržení konkurenceschopnosti. Přístup českých firem lze na základě získaných odpovědí s nadsázkou popsat jako rozpolcený. Devět z deseti firem uvedlo, že pro udržení náskoku před konkurencí musí transformovat svůj provoz. Pouze dvě z deseti však takovou změnu plánuje nebo ji v nedávné době učinilo. Zajímavé je, že největší výzvou pro transformaci (v polovině případů) je pro firmy určení správného mixu investic do technologií.
Technologie
Důležitým faktorem udržení konkurenceschopnosti a zajištění dlouhodobého působení na trhu jsou pro firmy technologie. S tímto tvrzením se ztotožnily tři čtvrtiny firem. Společně s optimistickými vyhlídkami týkajícími se vývoje ziskovosti a zároveň silnou konkurencí zahraničních firem by to měly být dobré předpoklady pro zavádění nových technologií.
Opět zde ale najdeme rozporuplná tvrzení, která naznačují určitý rozkol mezi nadšením pro věc a skutečným uváděním nových technologií do praxe. Tam české podniky ve srovnání se zahraničím ztrácejí. Téměř polovina českých SME firem (48 %) se například považuje za technologického „early adoptera“, to je po Německu (51 %) druhá příčka mezi všemi zeměmi. Pouze jedna z deseti firem uvádí, že není příliš ochotná zavádět nové technologie. Srovnáme-li ale níže uvedené grafy, které popisují úroveň adopce nových technologií dnes a za tři roky, se zahraničními údaji, vidíme, že přístup českých firem je velmi opatrný. Ačkoliv to může z grafů vypadat tak, že jsou velkými průkopníky, patří u těchto typů technologií mezi nejméně časté uživatele jak dnes, tak v horizontu tří let. Růsty v řádech desítek procent jsou dány spíše malou srovnávací základnou. Jak je vidět z tabulky, v některých oblastech se ani za tři roky nedostaneme na dnešní průměr adopce těchto technologií v EMEA. Úrovní jejich začlenění do vlastní IT infrastruktury patří české SME k Portugalsku, Chile nebo Kolumbii. Země z našeho regionu, jako Polsko nebo Maďarsko, přitom dosahují přibližně jednou tak vysokých čísel.


Podle dat za region EMEA používá například cloud computing v průměru čtyřicet procent dotázaných firem a v horizontu tří let jej bude využívat už každá druhá společnost (zatímco v České republice to bude každá pátá). Pouze v oblasti business management softwaru se české firmy přibližují datům rozvinutých ekonomik. V EMEA již nějaký takový nástroj používá 44 procent firem, v horizontu tří let to bude 53 procent společností.
Z hlediska investic do jednotlivých technologií se pak priority českých firem odvíjejí od strategických zájmů, tedy od snahy posilovat především oblast vztahů se zákazníky a zvyšovat efektivitu. V příštích třech letech by tedy investice do technologií měly vypadat následovně: největší pozornost bude věnována oblasti social media, která bude následována investicemi do mobilních technologií, cloud computingu, business analytics a business management softwaru. Od aplikací na bázi sociálních médií a od mobilních technologií si české podniky slibují zejména zkvalitnění zákaznického servisu a vylepšení produktů a služeb. Od cloud computingu očekávají optimalizaci dodavatelského řetězce a dosažení úspor v nákladech. Business analytics nástroje jsou vnímány jako prostředky dosažení úspor a inovací. České firmy zároveň považují business management software, business analytics a mobilní technologie za ty, které jim přináší největší konkurenční výhodu. Až s odstupem to jsou sociální média a cloud.
České firmy tímto vnímáním priorit vybočují z průměru regionu, kde firmy očekávají největší růst v oblasti cloud computingu, který bude následován investicemi do business intelligence nástrojů, social media aplikací, business management softwaru a mobility. Dané rozložení priorit v podstatě vychází ze současného stavu adopce nových technologií, kdy oblasti s nejnižší penetrací očekávají nejvyšší růst a naopak.
O krok pozadu
Podle průzkumu se české malé a střední podniky od těch zahraničních tolik neliší. Potýkají se s globální konkurencí, uvědomují si potřebu transformovat své podnikání i roli technologií jako klíčového prvku této změny. V oblasti technologií jsou ale o poznání zdrženlivější a existuje u nich řada rozporů mezi smýšlením a realitou. Tedy tím, co by chtěly udělat, a tím, co plánují udělat. Jejich názory jsou většinou moderní a pokrokové, uvědomují si, že technologie jim mohou pomoci v růstu. Z tohoto pohledu rozhodně nejsou „technofobní“. Realita je ale o krok pozadu a většina z nich žádné zásadní změny nechystá, a to ani pod tlakem měnící se poptávky a konkurence.
Detailnějším rozebráním důvodů této rigidity se průzkum nezabýval. Určitý vliv mohou mít některé výzvy spojené s adopcí nových technologií, které české podniky zatím vnímají jako neuspokojivě vyřešené (ať už na straně dodavatele nebo v rámci vlastní infrastruktury) a odrazují je od jejich nasazení. U cloud computingu je to starost o bezpečnost, v případě analýz způsob získání správných dat, u sociálních médií je překážkou schopnost přesvědčit zaměstnance k jejich využívání, u mobilních technologií je otázkou, jak „ukočírovat“ množství různých platforem, a u business management softwaru hraje roli cena nových platforem.
19.6. | ITeuro Solution Day 2025 |
23.9. | PragVue 2025 |
1.10. | Cyber Attacks 2025 |
21.10. | Bezpečnosť a dostupnosť dát 2025 |
11.11. | Umělá inteligence v IT infrastruktuře 2025 |
Formulář pro přidání akce
18.6. | Webinář: Jak optimalizovat nákupní procesy s Odoo? |
29.9. | The Massive IoT Conference |