facebook
Exkluzivní partner sekce
Tematické sekce
 
Branžové sekce
Přehledy
 
Tematické seriály
 

GDPR

General Data Protection Regulation zásadně mění zpracování osobních údajů a zavádí nové povinnosti...

články >>

 

Jak uřídit IT projekt a nezbláznit se

Užitečné tipy a nástroje pro řešení problémů řízení inovací a vývoje produktů...

články >>

 

Industry 4.0

Průmysl 4.0

Jaký vliv bude mít čtvrtá průmyslová revoluce na výrobu a výrobní firmy?

články >>

 

Komplexní svět eIDAS

O nařízení eIDAS již bylo mnoho řečeno i napsáno. A proto jediné, o čem...

články >>

 

Trendy v CRM

Systémy pro řízení vztahů se zákazníky (CRM) prochází v posledních letech výraznou změnou. Zatímco dříve...

články >>

 

Příručka úspěšného IT manažera

Dnes je řada IT manažerů opomíjena. Úspěšní bývají brouci Pytlíci a Ferdové...

články >>

 
Partneři webu
CVIS Consulting
IT SYSTEMS 9/2014 , Virtualizace a cloud computing , IT Security

Vyplatí se uvažovat o DRaaS?



DRaaS, České RadiokomunikaceDisaster Recovery as a Service (DRaaS) je jednou z nejnovějších cloudových služeb, která v sobě kombinuje nejvýraznější výhody a zároveň největší obavy zákazníků z cloudu. Proč má tedy smysl o ní uvažovat?

Alvao

Geografické oddělení záloh dat jako klíčový problém

O tom, že je důležité mít zálohy dat geograficky oddělené od jejich zdroje, dnes téměř nikdo nepochybuje. Zejména v ČR se řada firem už poučila ze stále častěji se opakujících povodní, ale také z požárů či poškození dat v důsledku úderu blesku anebo třeba i havárie vody přímo v budově. Situace, kdy jsou data replikována jen do vedlejšího racku nebo třeba i do vedlejší místnosti totiž řeší jen ochranu před poruchami hardwaru, ke kterým dnes ale zpravidla již tolik nedochází. Jenže vážnější pohromy obvykle postihnou celou budovu najednou. Navíc, záloha dat v oddělené lokalitě je pouze jednou z otázek, které je třeba řešit. Ta druhá zní – co budu dělat, dojde-li k nevratnému poškození mé infrastruktury. Budu čekat týdny, než se mi podaří sehnat a nakonfigurovat novou infrastrukturu? Nebo si pronajmu za zlomek ceny záložní kapacitu v cloudu, kam budu replikovat i svá data?

Riziko výpadku či poškození serverové infrastruktury je reálné

Riziko výpadku či poškození serverové infrastruktury je přitom mnohem reálnější, než by se mohlo zdát. Například u Českých Radiokomunikací služby DRaaS využívají často zákazníci, kteří se s takovým výpadkem už v minulosti setkali. Přičemž výpadky vás mohou postihnout i tam, kde byste to třeba nečekali – např. v kancelářské budově s podzemními garážemi, kde hasiči v důsledku požáru auta desítky metrů vzdáleného od serverovny musejí vypnout na několik hodin hlavní rozvaděč elektřiny. Málokterá kancelářská budova přitom dnes disponuje motorgenerátory či aspoň možností jejich instalace na přání a vlastní náklady nájemníka. Nejhůře na tom pak jsou objekty v historických centrech měst, kde instalaci nezbytné infrastruktury často brání fakt, že budova je památkově chráněna.

Konektivita do cloudu může být někdy problém

Zatímco ve vlastní budově máte dedikované přenosové kapacity, po kterých není problém přenášet stovky megabajtů dat za sekundu, u konektivity k provozovateli cloudu to tak rozhodně být nemusí. Za hraniční pro využití DRaaS se považuje symetrická 10 Mbit/s linka. Kromě internetu, kde může dojít ke kolísání přenosové kapacity, pak není v ČR problém se výhodněji propojit s datovým centrem prostřednictvím dedikované VPN uvnitř MPLS sítě zcela oddělené od internetu. Někteří provozovatelé cloudu, jako České Radiokomunikace, navíc disponují vlastní vysokorychlostní páteřní sítí. V případě potřeby je tak dokonce možné pronajmout si i vlastní optické vlákno a zcela tím, po síťové stránce, smazat rozdíl mezi umístěním záložní infrastruktury vedle v serverovně anebo v desítky kilometrů vzdáleném datovém centru.

Obavy o bezpečnost dat jsou zbytečné

DRaaS je oblastí, kde panují vůbec největší obavy o bezpečnost dat, a to ve smyslu, že všechna vaše data budete replikovat do cizí budovy, na cizí servery a storage a budou k nim mít přístup cizí administrátoři. Tato myšlenka je poněkud absurdní, protože data replikovaných virtuálních strojů jsou bez příslušných přístupových hesel, která ovšem drží jen vaše vlastní IT, zcela nečitelná. Administrátoři pak do samotné softwarové části, kromě prvotní konfigurace, už vůbec nezasahují (zejména, je-li využita hardwarová virtualizace). Jejich zásahy se maximálně omezují na obměnu vysloužilého hardwaru, která je ovšem důkladně monitorována a reportována zákazníkům. Nicméně, provozovatelé cloudu se s těmito obavami snaží bojovat pomocí dvou nástrojů. Prvním z nich jsou bezpečnostní certifikace od nezávislých institucí a druhým je šifrováním dat, zejména v komunikaci přes internet.

DRaaS láká i firmy, které zatím nevyužívají cloud

Faktem je, že v současné době výhody DRaaS začínají nad obavami z cloudu výrazně vítězit. DRaaS je paradoxně často první cloudovou službou, se kterou se firmy setkávají. Slouží totiž primárně těm firmám, jejichž infrastruktura je provozována on-premise, ale které nechtějí využívat IaaS (tj. výpočetní výkon v cloudu). Firmy také slyší na nezanedbatelnou výhodu cloudu v tom, že kromě zálohy dat dokáže poskytnout i výpočetní kapacity pro zprovoznění veškeré serverové infrastruktury. V budoucnu by se tak DRaaS mohlo stát jednou z nejrozšířenějších cloudových služeb.

Radim Vaněk, České Radiokomunikace Radim Vaněk
Autor článku je produktovým manažerem cloudových služeb ve společnosti České Radiokomunikace.
Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.

Inzerce

Zákaznická zkušenost, sběr bylin a řešení pro SMB

IT Systems 6/2019V aktuálním vydání IT Systems jsme se zaměřili především na pokročilé metody analýzy dat, problematiku zpracování a řízení oběhu dokumentů, ale také na trendy v oblasti budování vztahů se zákazníky. Pozitivní zkušenost zákazníka je totiž stále významnějším faktorem pro úspěch podnikání. Slogan „na zkušenosti záleží“ se proto stal podtitulem letošní konference SAPu, která představila inovativní technologie a jejich využití v konkrétních obchodních scénářích, jejich společným jmenovatelem je právě zajištění pozitivní zákaznické zkušenosti.