facebook
Tematické sekce
 
Branžové sekce
Přehledy
 
Tematické seriály
 

GDPR

General Data Protection Regulation zásadně mění zpracování osobních údajů a zavádí nové povinnosti...

články >>

 

Jak uřídit IT projekt a nezbláznit se

Užitečné tipy a nástroje pro řešení problémů řízení inovací a vývoje produktů...

články >>

 

Industry 4.0

Průmysl 4.0

Jaký vliv bude mít čtvrtá průmyslová revoluce na výrobu a výrobní firmy?

články >>

 

Komplexní svět eIDAS

O nařízení eIDAS již bylo mnoho řečeno i napsáno. A proto jediné, o čem...

články >>

 

Trendy v CRM

Systémy pro řízení vztahů se zákazníky (CRM) prochází v posledních letech výraznou změnou. Zatímco dříve...

články >>

 

Příručka úspěšného IT manažera

Dnes je řada IT manažerů opomíjena. Úspěšní bývají brouci Pytlíci a Ferdové...

články >>

 
Partneři webu
CVIS Consulting
IT SYSTEMS 4/2015 , ITIL – Řízení IT

Příručka úspěšného IT manažera (3. díl)

Jak motivovat IT zaměstnance bez peněz



ALVAOLidé jsou nejvíce motivovaní, když je práce baví. Na vrcholu důležitosti je pro všechny, aby jejich práce měla smysl. Firmy, které vytvářejí smysluplné úkoly, dokáží udržet zaměstnance vysoce produktivní i v obdobích krizí a rozpočtových škrtů. To je důležité obzvlášť v IT, kde jsou rozpočtové škrty velmi citelné.


Roboti z Lega

Psycholog Dan Ariely prováděl výzkum s použitím robotů ze stavebnice Lego, který nám může o psychologii práce mnohé napovědět. Pojďme si jej v krátkosti představit.

Každý student, který se testu zúčastnil, měl za úkol sestavovat roboty ze stavebnice Lego. První skupina studentů každého postaveného robota postavila před sebe na stůl a mohla sledovat, jak skupinka robotů roste. Druhá skupina měla trošku jiné podmínky. Pokaždé když dostavěli robota, některý z organizátorů jej vzal, rozdělal, složil zpátky do krabice a vrátil jej studentovi. Rozdíl tedy spočíval v tom, že první skupinka viděla své výsledky a druhá skupina sledovala, jak je jejich práce ničena.

Ten, kdo viděl výsledky své práce v podobě rostoucí armády robotů, postavil v průměru 10 robotů. Ten, komu byl každý robot ihned rozebrán, jich postavil pouze sedm. Za zmínku také stojí, že každý další postavený robot byl ohodnocen menší peněžní odměnou než předchozí a peněžní motivace se tedy neustále snižovala. Z výzkumu také vyplynulo, že druhá skupina by musela brát o 40 % více peněz, aby postavila také 10 robotů.

Tyto pokusy jasně dokazují to, co mnozí z nás intuitivně tuší již delší dobu. Dělat smysluplnou práci je odměnou samo o sobě a jsme ochotni udělat více práce za nižší plat, když máme pocit, že naše práce má nějaký účel.

Jak tedy motivovat zaměstnance a zajistit jejich vysokou produktivitu? Zde je několik zásadních aktivit, které vám pomohou: 

Držte se plánu, jak je to jen možné!

Zamyslete se, zda si vážíte lidské práce či nikoliv? Víte, kolikrát jste spláchli práci zaměstnanců do kanálu? Víte, kolikrát jste zaměstnancům zničili jejich roboty? Pokud zaměstnanec na něčem pracuje a vy tento projekt zastavíte, co myslíte, že si o své práci pomyslí?

  • Proto se držte co nejvíce plánu. Nechte zaměstnance úkoly dokončit a poděkujte za ně.
  • Pokud opravdu musíte zrušit projekt, vždy to se zaměstnanci proberte a vysvětlete jim, že jejich práce měla smysl a její výsledky budou použity.
  • Vyvarujte se toho, abyste měnili priority na každodenní bázi anebo řídili tým operativně.
  • Stanovte plán a chraňte jej. Jakákoliv změna plánu, nebo dokonce operativní řízení věcí znamená, že nevíte, co děláte, a tedy nemáte jasné cíle.

Nechte lidi rozhodovat o detailech!

Když budete zadávat práci ve smyslu: „Robot má mít červené ruce a modré zbraně, protože takto to dělám já!“ nikdy nedosáhnete lepších výsledků. Nakonec je možné, že robot s jinou barevnou kombinací bude mít na trhu větší úspěch.

Chtějte po lidech výsledky. Nedávejte jim do detailu přesné pokyny. Nechte jim možnost pracovat samostatně a sami si najdou tu nejlepší cestu. Oni jsou přece IT specialisté a často mají větší znalosti než vy.

Dávejte všechny projekty na „výstavku“!

Většina IT manažerů nedává na výstavku žádné projekty! Rozběhnou novou verzi Exchange a do firmy jde jediná zpráva -> „v pátek nepůjde mail :-(“. Mohou si pak IT specialisti myslet, že jejich práce má přínos, když okolí od nich slyší jen špatné zprávy a také se k nim podle toho chová?

I každodenní plnění úkolů je možné snadno měřit, pokud máte Service Desk. Je snadné publikovat statistiky dokončených úkolů a plnění termínů. Pokud systém nemáte, tak i nástěnka udělá divy.

Na výstavku nezapomeňte také dát i nedokončené projekty. Vždy se dá najít něco pozitivního, tak aby zaměstnanci věděli, že jejich práce měla smysl i přesto, že se ji nepodařilo dokončit.

Nezapomeňte říct „díky"

Jakmile najdete někoho, kdo si zaslouží uznání, pochvalte jej veřejně, aby měl dobrý pocit před spolupracovníky. Pochvala musí být konkrétní, nikoliv jen vykřiknuté „díky“, ale „díky Martine za výbornou přípravu, která nám ušetřila spoustu času“. Když ostatní uvidí, že dokážete práci ocenit, přiloží také ruku k dílu.

Častým problémem ale není to, že by vedoucí pracovníci byli skoupí říct „děkuji“. Většinou pouze neví jak poznat, kdy někdo pracuje dobře, protože lépe jsou vidět nedostatky než úspěchy. To se dá lehce napravit. Všem dejte jasně najevo, že chcete vědět, když někdo dělá něco zajímavého a dobrého. Věnujte tomuto hledání chvilku během každého osobního setkání nebo meetingu.

Mějte jasnou IT strategii!

Toto je pravděpodobně největší a nejčastější chyba, které se IT ředitelé dopouštějí. Nejednoznačná strategie způsobuje obrovské plýtvání časem a energií na špatné činnosti. Podobné následky má i časté čekání na rozhodnutí, která již měla být udělána. Je opravdu demotivující věnovat se činnostem, které mizí v černé díře.

Udělejte IT strategii jasnou. To dodá práci smysl. Ujistěte se, že IT specialisté znají nejdůležitější priority businessu. Ukažte jim spojení mezi jejich prací a businessem. Objevte kouzlo vět typu: „stavíme nové data centrum, protože plánujeme rozšířit obchodní aktivity v západní Evropě a očekáváme mnohem větší zatížení našich serverů z těchto zemí.“

Stejně tak odůvodněte ukončené projekty. Vysvětlete, že priority businessu se změnily a tedy musí dojít i ke změně IT projektů, a odůvodněte, proč tomu tak je.

Ukažte každému, že naplňuje strategii

Pokud již máte jasnou strategii, neberte to jako samozřejmost. To, že je strategie jasná vám, neznamená, že ji chápou i vaši zaměstnanci. Mluvte o ní. Představte ji a ujistěte se, že je chápána.

Ptejte se, zda každý chápe svojí roli. Ptejte se každého, zda vidí, co jeho práce přináší celé firmě. Ukažte zaměstnanci, že jeho práce je cenná a pomáhá budovat business.

Ing. Aleš Studený, ALVAO Ing. Aleš Studený a Filip Doskočil
Autor článku Ing. Aleš Studený (foto) je ředitelem služeb ve společnosti ALVAO. Jeho tým konzultantů zlepšuje IT v českých i zahraničních firmách tak, aby fungovalo formou služby. Je aktivní v publikaci odborných článků na téma řízení IT (ITSM) a tuto problematiku přednáší na vysokých školách.
Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.