- Přehledy IS
- APS (22)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (9)
- Cloud computing (SaaS) (29)
- CRM (50)
- DMS/ECM - správa dokumentů (19)
- EAM (16)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (87)
- HRM (27)
- ITSM (6)
- MES (32)
- Řízení výroby (52)
- WMS (28)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (40)
- Dodavatelé CRM (36)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (80)
- Informační bezpečnost (43)
- IT řešení pro logistiku (47)
- IT řešení pro stavebnictví (25)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (26)
![](/images/ico1_sekce.gif)
![](/images/ico1_sekce.gif)
![](/images/ico1_sekce.gif)
![](/images/ico1_sekce.gif)
![](/images/ico1_sekce.gif)
![](/images/ico1_sekce.gif)
![](/images/ico1_sekce.gif)
![](/images/ico1_sekce.gif)
![](/images/ico1_sekce.gif)
![](/images/ico1_sekce.gif)
![](/images/ico1_sekce.gif)
![](/images/ico1_sekce.gif)
![](/images/ico1_sekce.gif)
![](/images/ico1_sekce.gif)
![](/images/ico1_sekce.gif)
![](/images/ico1_sekce.gif)
![](/images/ico1_sekce.gif)
![](/images/ico1_sekce.gif)
![]() | Přihlaste se k odběru zpravodaje SystemNEWS na LinkedIn, který každý týden přináší výběr článků z oblasti podnikové informatiky | |
![]() | ||
Recenze knihy Integrované řízení výroby
Nakladatelství GRADA Publishing uvedlo nedávno na trh novou publikaci Integrované řízení výroby erudovaných autorů Gustava Tomka a Věry Vávrové. Již podtitul této publikace – Od operativního řízení výroby k dodavatelskému řetězci – dostatečně výmluvně naznačuje obsah díla, v rozsahu 366 stran, doplněného více jak stovkou výstižně ztvárněných obrázků, grafů či tabulek.
![](/images_new/inzerce_line_up.gif)
![](/images_new/inzerce_line.gif)
Publikace je rozdělena do čtyř částí. Prvá část se ve třech kapitolách zabývá charakteristikou výrobního procesu a přístupy k analýze v různých jeho formách, zejména pak jeho procesním zakotvením v tržní orientaci firmy, tzn. v návaznosti na tvorbu produktu z hlediska marketingu, vytváření hodnoty pro zákazníka i firmu. Již zde, jako v celé knize, se uplatňuje dlouhodobá vědecko-pedagogická a výzkumná činnost autorů v oblasti marketingu a managementu výroby a nákupu. Ve třetí kapitole této části jsou deklarovány základní principy zvýšení konkurenční schopnosti hodnototvorného řetězce firmy. Východiskem je myšlenka integrace a úspory činností, podpořená komplexní standardizací a integrací jak interního, tak externího hodnototvorného řetězce.
Druhá část se pak v dalších šesti kapitolách zabývá problematikou komplexní standardizace. Cílem je vytvoření jednotné normativní základny řízení firmy. Východiskem je určující standardizace výstupních prvků (zejména stavebnicová tvorba konstrukčních i technologických řešení), na níž navazuje standardizace věcných vstupních prvků, řídícího procesu, vztahů ve spotřebě a využití výrobních činitelů, jakož i kombinací při vlastním operativním řízení výroby. Zde autoři nabízejí významnou základnu principů, způsobu tvorby a konkrétních způsobů stanovení základních norem, normativů a dalších standardů, které tvoří základ plánování a řízení výroby, kalkulací a dalších podnikohospodářských procesů. Názorná schémata či ukázky podnikové dokumentace vycházejí z poznatků autorů i současné praxe průmyslových podniků. Přínos standardizace je hodnocen jak z hlediska ekonomiky výroby, tak z hlediska přínosů pro zákazníka.
Třetí část se věnuje internímu hodnototvornému řetězci, problematice, kterou autoři již tradičně nazývají operativní řízení výroby. Zde jsou podrobně analyzovány procesy související s operativním plánováním odbytu, výroby a nákupu, s operativní evidencí výroby a změnovým řízením, včetně charakteristik vlastního řízení výroby, nákupu a zásob. Je zde i výrazná vazba na kontroling hodnototvorného řetězce. Přínosem této části je zejména vůdčí princip integrace řízení odbytu – výroby – nákupu potvrzený řadou vlastních výzkumů autorů.
Na tuto část navazuje pak další, zabývající se ve čtyřech kapitolách hodnototvorným řetězcem externím, tj. problematikou supply chain. Vedle vývoje vztahů a procesu vytváření různých forem sítí, včetně virtuálních, přináší kniha u nás dosud nepublikované přístupy k hodnocení supply chain managementu, včetně návrhu ukazatelů.
Ojedinělý je závěr publikace, který nejen, že charakterizuje další vývoj této problematiky z pohledu zvyšování konkurenční schopnosti, ale poskytuje konkrétní podklady pro audit procesů v oblasti řízení výroby, nákupu i prodeje. Současně tyto jasně formulované otázky, zahrnující šest stran, umožňují čtenáři zamyslet se jednak nad vlastními postoji k získaným poznatkům, jednak pomoci při komplexních analýzách projektování daných procesů. Publikace umožňuje proniknout do podstaty hodnototvorného řetězce a poznání tvorby a významu jednotlivých prvků, které tvoří nezbytnou součást mozaiky informačních systémů, jak při jejich tvorbě, tak při jejich osvojení.
Prof. Ing. Jaromír Veber, CSc.
![](/images_new/inzerce_line_up.gif)
![](/images_new/inzerce_line.gif)