facebook LinkedIN LinkedIN - follow
IT SYSTEMS 4/2015 , Plánování a řízení výroby

Propojení výroby a obchodu – vize nebo realita?



Asseco SolutionsSvět se za posledních 20 let významně změnil. S nástupem internetu a rozvojem mobilních zařízení se vše okolo nás zrychluje. Co se dříve vyřizovalo faxem v řádu hodin či dne, dnes probíhá pomocí datové komunikace během sekund či minut. To se samozřejmě týká i výrobních firem a zde pak konkrétně propojení obchodních a výrobních procesů.


Významným prvkem, který má na propojení obchodních a výrobních procesů vliv, jsou zvyšující se potřeby zákazníků. Známý výrok Henryho Forda: „Zákazníci mohou mít auto v jakékoli barvě, kterou si budou přát, pokud to bude černá….“ by v dnešní době již rozhodně neobstál. Naopak – dnes platí doslova „náš zákazník – náš pán“ a pokud chce firma na trhu obstát, musí zákazníkům umět splnit každé přání.

Rostoucí tlak na rychlost změn a variabilitu výrobků ze strany zákazníků klade na výrobní firmy velké nároky. Pro dosažení úspěchu v silně konkurenčním prostředí, musí mít společnost úzce propojené obchodní a výrobní procesy s prvořadým cílem uspokojit zákazníka. Rozdělíme-li výrobní společnosti dle velmi hrubého členění na dvě skupiny – podniky se zakázkovou výrobou a firmy s opakovanou výrobou - pak můžeme rozlišit dva typové modely propojení obchodu s výrobou.

Opakovaná výroba

U opakované výroby, např. v oblasti automotive, je komunikace se zákazníkem založena na mechanismu odvolávek, které zpřesňují požadavky na objem výroby v dohodnutých periodách. Tyto periody se zkracují tím více, čím více se blíží termín dodávky. Tím dochází k předávání velkého množství dat mezi odběratelem a obchodem, respektive výrobou. Děje se tak obvykle pomocí EDI komunikace. Většina současných ERP systémů je schopna využívat formátu EDI a potřebná data automaticky přenášet do obchodních oddělení výrobních firem.

Obr. 1: Zjednodušené schéma propojení obchodních a výrobních procesů u opakované výroby.
Obr. 1: Zjednodušené schéma propojení obchodních a výrobních procesů u opakované výroby.

Propojení obchodních a výrobních procesů je u zmíněného typu výroby pro udržení konkurenceschopnosti téměř klíčové. Moderní systémy řízení výrob dokáží již dnes pracovat s obchodním forecastem a pomocí tohoto nástroje plánovat a spouštět výrobu. Přicházející odvolávky lze následně párovat na obchodem navržený forecast a tím on-line sledovat pokrytí obchodního plánu reálnými zakázkami. Provázáním obchodních a výrobních procesů se dostanou požadavky odběratele zasílané v elektronické podobě až do plánování výroby a dodavatel dokáže pružně reagovat na případné změny s minimálními nároky na administrativní řízení. Stejný postup se používá i na opačném konci výroby, kdy jsou informace o dodávce a expedici posílány EDI formátem k odběrateli. Pro uvedený typ podniků je tedy propojení obchodu s výrobou podmínkou nutnou pro dosažení úspěchu v konkurenčním prostředí.

Zakázková výroba

U zakázkové výroby jsou procesy poněkud odlišné. Mnoho výrobních společností v tomto odvětví se v dnešní době stále častěji setkává se skutečností, že odběratel požaduje ocenit finální výrobek na základě 3D modelu s poměrně stručným popisem. V takovém případě hraje důležitou roli vedle obchodníka i konstruktér a technolog, kteří se tak stávají součástí obchodního týmu. Zpracování kvalitního návrhu a kalkulace výrobku pro získání zakázky a zabezpečení výroby s dostatečným krycím příspěvkem je téměř klíčové.

Asseco Solutions

Bez podpory ERP systému a provázanosti obchodních a výrobních procesů nelze tohoto cíle dosáhnout. Důležitou roli zde hrají informace získané z výroby předchozích zakázek, například vytvoření typových představitelů, nasazení vhodných kalkulačních vzorců, apod. Tím lze poměrně přesně získat nejen nákladovou cenu, ale i konkurenceschopnou prodejní cenu. Jakmile se zahájí výroba, obchodník potřebuje mít dostupné informace o stavu a průběhu výroby, kterými musí systém nejen disponovat, ale také automaticky odesílat zprávy o případných zpožděních a jiných změnách od dohodnutého kontraktu.

Popsaný typ výroby se vyznačuje poměrně velkým počtem změn v konstrukci a kalkulaci výrobku. Se zákazníkem je nutno upřesňovat detaily, a to nejen v období tvorby nabídky, ale také v průběhu běžící výroby. Následující obrázek takovou situaci zobrazuje.

Obr. 2: Zakázková výroba se vyznačuje velkým počtem změn v konstrukci a kalkulaci výrobku.
Obr. 2: Zakázková výroba se vyznačuje velkým počtem změn v konstrukci a kalkulaci výrobku. Se zákazníkem je proto nutno upřesňovat detaily při tvorbě nabídky, ale často i v průběhu výroby.

ERP systém musí evidovat veškerou historii změn, jak ve fázi nabídky, tak v procesu výroby a tím poskytnout obchodu argumenty a podklady pro jednání o úpravách, nejen výrobku, ale především ceny. Propojení obchodních a výrobních procesů v ERP systému umožní vedení tzv. „životopisu zakázky“, který obsahuje návrhy, změny, alternativy, neshody a další informace vztahující se k výrobku. Vzhledem k tomu, že stále platí staré známé „…o peníze jde vždy až na prvním místě“, společnost může zpětně vyhodnocovat, kde nastaly odchylky mezi nabídkovou a skutečnou kalkulací. Může takto jednoduše zjistit, které činnosti provádí s většími náklady, než se kalkulují v nabídce a posléze přijímat opatření vedoucí ke zlepšení výroby, popř. nákupu a v konečném výsledku především k úspoře nákladů.

Jak provázat procesy?

Na trhu je mnohem více typů výrob, než pouze dva popsané v tomto článku. Pro konkrétní realizaci propojení obchodních a výrobních procesů je proto vždy nutné zvážit, jakého cíle chce společnost dosáhnout a které nástroje zvažovaný ERP systém nabízí. Na tomto základě se pak navrhnou procesy a jejich provázání. Ty se v ERP systému nastaví a poté se musí uvést do používání jednotlivými pracovníky společnosti.

Kvalitní ERP systémy dnes již podporují propojení obchodu s výrobou s vysokou variabilitou. Tím vytváří prostředí pro trvalé zlepšování činností společnosti od obchodu, přípravy výroby, přes vlastní výrobu a kvalitu až po měření výkonnosti výrobních procesů.

Ing. Ladislav Obrovský, Asseco Solutions Ing. Ladislav Obrovský
Autor článku je vedoucím týmu realizace HELIOS Green ve společnosti Asseco Solutions, a.s.
Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.

Inzerce

Modernizace IS je příležitost přehodnotit způsob práce

IT Systems 4/2025V aktuálním vydání IT Systems bych chtěl upozornit především na přílohu věnovanou kybernetické bezpečnosti. Jde o problematiku, které se věnujeme prakticky v každém vydání. Neustále se totiž vyvíjí a rozšiřuje. Tematická příloha Cyber Security je příležitostí podívat se podrobněji, jakým kybernetickým hrozbám dnes musíme čelit a jak se před nimi můžeme chránit. Kromě kybernetické bezpečnosti jsme se zaměřili také na digitalizaci průmyslu.