IT SYSTEMS 10/2014 , Plánování a řízení výroby

Kam směřují IT investice výrobních podniků?



IDCVýrobní podniky budou v následujících třech až čtyřech letech věnovat zvýšené úsilí hledání nových trhů a zákaznických segmentů. Budou tak reagovat na zvyšující se konkurenci a sílící boj o udržení zákazníků. Zhruba jedna třetina podniků se plánuje na trzích prosadit především investicemi do inovací výrobků nebo služeb. K dosažení těchto cílů budou firmám samozřejmě významně pomáhat informační technologie, především investice do specializovaného softwaru.


Z letošního průzkumu IDC je zřejmé, že českým výrobcům se daří lépe než před rokem. Současné firemní strategie se více soustředí na oslovení širšího zákaznického okruhu a inovace produktů a služeb. Tento posun se projevuje i v investicích do IT, kde je mnohem větší poptávka po aplikacích podporujících obchodní, marketingové a plánovací procesy. Díky dobrému ekonomickému výhledu se budou mnohá IT oddělení výrobních podniků rychleji transformovat. Projekty zaměřené na upgrade a integraci podnikových aplikací, včetně obměny hardware, přispějí ke zlepšování výkonu firemních technologií, větší spokojenosti uživatelů a vyšší konkurenceschopnosti.

Tempo adopce technologií tzv. třetí platformy (cloud, mobilita, big data/analytika, sociální technologie) je v českém výrobním sektoru nadále pozvolné a nedosahuje tempa vyspělých zemí. Vede jednoznačně mobilita. Zhruba tři čtvrtiny výrobních podniků ji používá k zefektivnění svých činností. Jen jedna třetina malých a středních výrobních podniků má zkušenost s nějakou formou cloudového řešení, většinou menšího rozsahu. Větší podniky k přechodu do cloudu v zásadě nic nenutí, a tak je pozvolný růst cloudu nadále tažen především novými nákupy softwaru a infrastrukturního hardwaru. Technologie pro big data a analytiku jsou naopak využívány spíše většími firmami, které nejčastěji analyzují výrobní data za účelem sledování efektivity a kvality. Ze sociálních technologií jsou používány především ty externího typu a nejčastěji k obchodním a marketingovým účelům.

Vývoj IT investic v sektoru výrobních firem v ČR vykazuje letos stabilní růst a výhled je optimistický i pro další roky. Celkový průměrný meziroční růst se v následujících pěti letech bude pohybovat okolo 4,5 %. Tempo růstu IT investic ve výrobě v ČR tak zůstane mírně nad úrovní celkového průměrného růstu (4,1 %) ve střední a východní Evropě. Své IT rozpočty na rok 2014 zvýšilo 28 % výrobních podniků v ČR, a to nejčastěji v rozmezí 10-14 %. Jedná se o výrazný posun oproti loňsku, kdy svůj IT rozpočet navyšovalo pouze 14 % dotazovaných výrobních firem. Zajímavé je, že více než polovina IT investic je iniciována a financována IT oddělením. Je to však právě oddělení výroby, které si více než kdokoli jiný dokáže prosadit vlastní technologické projekty a často je i financovat z vlastního rozpočtu.

Letos je růst IT investic ve výrobních firmách tažen především segmentem hardware. V mnohých podnicích dochází k cyklické obměně hardwaru a po slabších letech 2012 a 2013 je navíc zřejmá vyšší chuť investovat. Obnovená spotřebitelská poptávka se projevuje růstem výroby ve většině výrobních odvětví, a generuje tak nové příležitosti pro firmy a samozřejmě i potřeby a požadavky na IT. Meziroční růst trhu hardware by měl v roce 2014 dosáhnout rekordních 9,1 %, v dalších letech je ovšem očekáváno výrazné zpomalení na standardní hodnoty pohybující se v pásmu 1-2 %. Od roku 2015 bude pokračovat postupné překlápění růstu IT investic do segmentu specializovaného software. Segment software si udrží nejvyšší podíl na IT investicích. V následujících pěti letech své průměrné tempo růstu zrychlí na 6,2 % a bude svůj podíl nadále navyšovat na úkor hardwaru.

Nejvyššího tempa růstu IT investic v ČR budou tradičně dosahovat menší odvětví, ovšem generující vyšší přidanou hodnotu. Typicky letecký průmysl, výroba elektroniky nebo farmaceutický průmysl. Nadprůměrně porostou IT investice také v odvětví výrobců spotřebního zboží, především díky rostoucímu spotřebitelskému optimismu, vyšší spotřebě, a tedy poptávce směřující na výrobce. Investice do IT v automobilovém průmyslu naopak vykážou pravděpodobně pouze průměrný růst. Zde se projevuje značná nasycenost tohoto odvětví. Vyšší odbyt dokáží podniky uspokojit současnou výrobní kapacitou a investice do budování nových kapacit a nákupy technologií tak nebudou v dalších letech růst rychleji než celkový trh výrobního sektoru.

Martin Kubáň, IDC Martin Kubáň
Autor je analytikem pro sektor výrobních firem ve společnosti IDC.
Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.

Inzerce

AI jako motor výroby a datové inteligence

ITS_6Jak jste si jistě všimli, aktuální vydání IT Systems je první, které má nové logo. Po dlouhé době jsme se rozhodli oživit nejen logo časopisu, ale také navazujících online médií. Právě výraznější provázání loga časopisu IT Systems, webu SystemOnLine a newsletteru SystemNEWS bylo hlavním cílem modernizace, ke které jsme přistoupili teprve podruhé v téměř třicetileté historii našeho časopisu.