facebook
Exkluzivní partner sekce
Tematické sekce
 
Branžové sekce
Přehledy
 
Tematické seriály
 

GDPR

General Data Protection Regulation zásadně mění zpracování osobních údajů a zavádí nové povinnosti...

články >>

 

Jak uřídit IT projekt a nezbláznit se

Užitečné tipy a nástroje pro řešení problémů řízení inovací a vývoje produktů...

články >>

 

Industry 4.0

Průmysl 4.0

Jaký vliv bude mít čtvrtá průmyslová revoluce na výrobu a výrobní firmy?

články >>

 

Komplexní svět eIDAS

O nařízení eIDAS již bylo mnoho řečeno i napsáno. A proto jediné, o čem...

články >>

 

Trendy v CRM

Systémy pro řízení vztahů se zákazníky (CRM) prochází v posledních letech výraznou změnou. Zatímco dříve...

články >>

 

Příručka úspěšného IT manažera

Dnes je řada IT manažerů opomíjena. Úspěšní bývají brouci Pytlíci a Ferdové...

články >>

 
Partneři webu
Compas automatizace
ERP systémy II , ERP systémy

Přínosy SOA pro integraci ERP systémů



Profinit - Přínosy SOA pro integraci ERPPro efektivní využití ERP je třeba zajistit výměnu dat s dalšími systémy: synchronizovat kontakty s CRM, vyřizovat požadavky z portálů nebo vyměňovat dodejky s odběrateli. Jak lze postupovat při integraci informačních systémů v podniku?


Při integraci informačních systémů se často postupuje živelně, tedy jejich přímým propojením: přenosem dat z jedné databáze do druhé, pomocí exportu textových souborů nebo voláním webových služeb. Poslední možnost je pak vydávána za technicky vyspělou architekturu orientovanou na služby. Opak je však pravdou a jak se zvyšuje počet propojení mezi aplikacemi, stává se architektura informačních systémů stále méně přehledná a jejich spolehlivé provozování prakticky nemožné.

Rizika přímé integrace

Před několika lety jsme prováděli audit informačních systémů jedné společnosti. Mezi stovkou aplikací se nacházelo přes 250 propojení, které byly implementovány různými způsoby. Některé z nich byly spouštěny pravidelně zaměstnancem firmy přímo na jeho notebooku. Neexistoval monitoring funkčnosti propojení, data zůstávala na notebooku, navíc v organizaci zrovna probíhala generační obměna kombinovaná se snižováním stavů. O některých propojeních neměli správci systémů ani ponětí, zato však stále provozovali asi třicet již nepoužívaných přenosů.

Jiný případ nám nedávno ukázal, jaký dopad na informační systém může mít neodborně provedená integrace. Dodavatel integroval zakázkový informační systém na ERP. Technické provedení přímé integrace nejenže vytvářelo pevnou vazbu mezi oběma systémy, zároveň ale způsobovalo nestabilitu databázového stroje. Aplikace se tak v intervalech několika týdnů zasekávala a bylo nutné ji restartovat včetně databáze.

Především ve výrobních a logistických provozech putuje řada zpráv typu: výrobek byl zkompletován, balík je připraven k expedici. Na tyto zprávy je často nutno reagovat okamžitě, avšak odstávka ERP nemůže být důvodem k zastavení výroby či expedice. Nevhodně zvolené řešení integrace může v těchto oborech zapříčinit nemalé finanční ztráty.

SOA nabízí lepší řešení

SOA v překladu znamená architektura orientovaná na služby. Jedná se o moderní koncepci IT architektury, kde každý systém, aplikace nebo partner může nabízet služby, které lze vyvolat pomocí standardizovaného protokolu a dohodnutého rozhraní. Při návrhu služeb je kladen důraz na srozumitelnost a znovupoužitelnost rozhraní, zavádí se volná vazba mezi systémy.

Jedním ze základních prvků SOA je ESB, podniková sběrnice služeb. ESB odbourává problémy vzájemné nekompatibility aplikací a dat, dostupnosti systémů, zabezpečení, zajišťuje centralizovanou evidenci a správu služeb, monitoring, transformaci dat mezi různými formáty, směrování zpráv, jejich řazení do front atp. Technologickým základem ESB je integrační platforma, tzv. middleware.

K SOA neodlučně patří její řízení, SOA governance. Jedná se o sadu pravidel, procesů a nástrojů, které podporují využití stávajících funkcionalit systému a garantují jejich bezpečný provoz i do budoucna. SOA governance dokáže ušetřit náklady jak na implementaci, tak i na údržbu systémů.

Přínosy SOA pro integraci ERP systémů


Integrace samoobslužných portálů

Řada portálů umožňuje objednání výrobku nebo změnu parametrů služby ve kterékoliv denní či noční době. Pokud je váš vnitřní informační systém během noci vytížen náročnými výpočty nebo jej potřebujete z provozních důvodů odstavit, je potřeba minimalizovat dopad na uživatele portálu.

Nejjednodušší variantou, jak propojit portál s informačním systémem, je synchronizovat data (např. objednávky nebo skladovou dostupnost zboží) pomocí souborů, které se pravidelně přenášejí z jednoho systému do druhého. Technicky vyspělejší varianta téhož je přenos dat mezi databázovými tabulkami. Tato tzv. dávková integrace zajistí nezávislost portálu na interním ERP, každý požadavek ale musí čekat na následující dávku. Problematické je i rozložení zátěže mezi různé servery. Podle SOA zasílá portál zprávu službě na zpracování objednávek. Služba je vystavena na ESB, má formálně popsané rozhraní v katalogu služeb a je snadno použitelná pro webový portál, z mobilní aplikace i pro dealery.

Middleware umožňuje zpracování zpráv pomocí front. Na jedné straně se vloží zpráva do fronty a cílová aplikace ji zpracuje, jakmile na ni přijde řada. To může být ihned, nebo může čekat ve frontě několik minut či hodin. Vždy však mají operátoři nad frontou plnou kontrolu, dokáží sledovat jednotlivé zprávy, vytížení front i zprávy nevyřízené z důvodu chyby. Použitím front zajistíte škálovatelnost a nejrychlejší možné zpracování: informace o naskladnění či nedostatku konkrétního artiklu se přenáší do e-shopu on-line, stejně jako se požadavky ze samoobslužného portálu zpracují v nejkratším možném termínu.

Zprávy lze ve frontách i časovat a přiřazovat jim priority. Například zaslání informace zákazníkovi: zatímco změna parametrů služeb může probíhat automatizovaně během noci, zákazníci ocení, pokud jim potvrzovací SMS dorazí až ráno.

Jak ušetřit náklady na informační služby

V České republice existuje několik registrů či veřejných informačních systémů, jejichž využití je zpoplatněno částkou za dotaz. Jedná se např. o registr dlužníků SOLUS, katastr nemovitostí atp. Některé procesy ve firmách vyžadují opakované dotazy do těchto registrů v různé fázi objednávkového či schvalovacího procesu. Množství dotazů se může znásobit i se zavedením internetových samoobsluh, kde může zákazník vkládat svoje požadavky opakovaně.

Tam, kde je taková integrace provedena, si middleware ukládá výsledky do dočasné paměti (cache). ESB tvoří jednotné rozhraní pro všechna místa procesu a může fungovat zcela transparentně mezi již hotovým informačním systémem a registrem. Díky auditu dotazů můžete snadno vystopovat i případné zneužívání ze strany zaměstnanců nebo provést kontrolu vyúčtování od poskytovatele služeb.

Elektronická výměna dokladů

Elektronická výměna dokladů (EDI) patří do kategorie integrace B2B (business to business). Elektronické doklady putují k příjemci přes sítě s přidanou hodnotou (VAN), které kromě vlastního přenosu zajišťují i audit a nepopiratelnost dat. EDI má značné uplatnění v maloobchodě, kde si mezi sebou firmy vyměňují nejenom objednávky, dodejky a faktury, ale i avíza dodávek a produktové katalogy. Při tom se využívá protokol EDIFACT nebo novější ebXML. Automatizace rutinních procesů přináší značnou výhodu nejen ve formě snížení nákladů, ale zejména zlepšení služeb zákazníkům. Párování různých dokladů usnadňuje kontrolu dodávek a eliminuje množství reklamací a opravných dokladů v dodavatelském řetězci.

Začněte v malém

Při budování SOA doporučuji vybrat jednu konkrétní oblast, kde začít. SOA totiž vyžaduje naučit se myslet jinak, a to již na úrovni správy požadavků. Dobrá příležitost pro pilotní nasazení ESB je i výměna některého systému. V současnosti existuje na trhu několik open-source produktů pro budování ESB, jejichž kvalita je srovnatelná s komerčními produkty. Většina z nich je zaštítěna dodavatelem poskytujícím garantovanou podporu formou předplatného. Pokud použijete některou z open-source integračních platforem, vystačíte s velmi nízkými náklady. Při výběru integrační platformy se přesvědčte, obsahuje-li adaptéry na podnikové aplikace. Hotové adaptéry vám významně zjednoduší integraci na ERP i CRM. Výhodou bude i podpora protokolu EDIFACT.

Ať vyberete jakoukoliv technologii, dbejte na to, abyste s ní získali i patřičné know-how. Pouhé vystavení webových služeb na middleware vám totiž skutečnou hodnotu nepřinese. Cílem není jen zlepšení fungování IT, ale především lepší služby zákazníkům, nové obchodní příležitosti (např. spolupráce s partnery), úspora administrativy i nákladů.

Michal Bureš, Profinit Michal Bureš
Autor působí jako senior advisor pro oblast systémové integrace ve společnosti Profinit.
Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.

Inzerce

Význam automatizace a digitalizace v post-pandemickém světě

IT Systems 6/2020V aktuálním vydání IT Systems se věnujeme především roli digitálních technologií v post-pandemickém světě. Zatímco se život postupně vrací do normálu, podniky se musí pustit do sanace škod a začít revitalizovat své provozy a procesy. Pandemie připravila pro mnohé firmy intenzivní zatěžkávací zkoušku. Současně ale jasně ukázala, čemu by podniky měly věnovat pozornost, aby svou provozuschopnost zabezpečily i do budoucnosti.