- Přehledy IS
- APS (25)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (10)
- Cloud computing (SaaS) (31)
- CRM (52)
- DMS/ECM - správa dokumentů (19)
- EAM (17)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (87)
- HRM (28)
- ITSM (6)
- MES (33)
- Řízení výroby (36)
- WMS (28)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (41)
- Dodavatelé CRM (37)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (63)
- Informační bezpečnost (43)
- IT řešení pro logistiku (48)
- IT řešení pro stavebnictví (26)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (27)


















![]() | Přihlaste se k odběru zpravodaje SystemNEWS na LinkedIn, který každý týden přináší výběr článků z oblasti podnikové informatiky | |
![]() | ||
Moderní ERP systém jako klíč k efektivnímu řízení e-commerce, retailu a distribuce
Moderní ERP systém je klíčovým předpokladem k tomu, jak udržet krok se současnými i budoucími trendy v oblasti e-commerce, retailu či distribuce a skladování. Umožňuje totiž nejen tyto trendy, respektive technologie a služby, jednoduše integrovat pomocí otevřeného rozhraní, ale především agregovat získaná data a transformovat je do informací, díky kterým se mohou rozhodovat všechny úrovně podniku.


Integrace nových technologií vám pomůže rychle reagovat na změny
Díky centralizovanému přístupu k datům a automatizaci různých úkolů ERP systém poskytuje společnostem schopnost rychle reagovat na trendy a změny na trhu, což je v dnešním dynamickém podnikatelském prostředí nezbytné. Tím umožňuje firmám nejen udržet si konkurenční výhodu, ale také se připravit na budoucí výzvy a inovace, které mohou přinést nové příležitosti.
S každou novou technologií roste i potřeba ji nějakým způsobem ovládat nebo reprodukovat informace, které poskytuje. Kvalitní ERP by měl být schopen tyto nové technologie integrovat a zapojit do svých struktur tak, aby uživatel ideálně vůbec nepoznal, že pracuje mimo standardní agendy.
Napojení na systémy dopravců přímo z ERP systému
Příkladem může být integrace externích dopravců. Z pohledu efektivity totiž není nic horšího, než když s každou expedovanou zásilkou musí obsluha otevřít portál dopravce a zadávat detaily, případně nahrávat nějaké hromadné exporty. Přímá integrace v rámci ERP eliminuje potřebu ručního přecházení mezi různými aplikacemi a webovými stránkami, což vytváří plynulý a propojený pracovní postup. Po kontrole a zabalení balíku se ERP systém automaticky spojí se službou dopravce, která následně vrátí potřebné informace, jako jsou údaje pro tisk expediční etikety a případně odkaz pro sledování zásilky. V rámci ERP dochází k automatizované změně stavu objednávky, a současně je generován e-mail nebo SMS zpráva pro zákazníka, informující o expedici. Tato notifikace obsahuje odkaz, který umožňuje zákazníkovi sledovat aktuální polohu a stav jeho zásilky.
Pokud taková integrace přímo do ERP není možná, měl by být ERP schopen poskytnout takové propojení například prostřednictvím jednoúčelové aplikace, pomocí které je možné podpořit proces na konkrétním pracovišti bez potřeby vstupovat do systému – obsluha pracoviště balení by tak před sebou měla například jen dotykovou obrazovku se skenerem, pomocí kterého by naskenovala číslo vychystávací přepravky/palety, zkontrolovala vychystané položky a objednávku zabalila. Potvrzení vyvolá automatický tisk expedičních štíků dopravce, kterými obsluha označí zabalené balíky. Bez nutnosti překlikávat mezi dvěma aplikacemi.
Integrace přímého přístupu k portálu dopravce (nebo integrační platformě třetí strany) přináší společnostem v rámci ERP systému nástroj, který umožňuje ještě větší automatizaci procesů a efektivizaci postupů po vychystání zboží.
Díky propojení s portálem dopravce a získávaným aktualizacím o stavu zásilky má informační systém možnost v reálném čase informovat zákazníka o každém kroku expedice. Po doručení zásilky může ERP systém například využít notifikaci o doručení pro další interakci se zákazníkem. To může zahrnovat automatické vygenerování faktury, žádosti o hodnocení, nebo nabídky dalších produktů či služeb. Tímto způsobem ERP systém zvyšuje efektivitu logistických operací a zároveň poskytuje zákazníkům transparentní sledování jejich objednávek. Celý proces, od vychystání zboží po doručení, je automatizován a integrován do jednotného systému, což přináší značné úspory času, minimalizuje chyby spojené s ručními intervencemi a zvyšuje celkovou spokojenost zákazníků.
Digitální cenovky vám dovolí dynamičtější cenotvorbu
Jedním z trendů, který se postupně rozšiřuje od velkých retailových společností mezi ty střední a menší jsou digitální cenovky (ESL). Tento inovativní přístup k cenové signalizaci znamená odchod od tradičních papírových cenovek v prodejnách, kdy jsou namísto nich u výrobků umístěny malé digitální rámečky, které dynamicky promítají aktuální cenu, poskytovanou právě ERP systémem. Tímto způsobem je možné nejen rychle a jednoduše aktualizovat ceny na prodejní ploše, ale také eliminovat riziko nesrovnalostí mezi cenami v regále a těmi v centrálním systému. ERP systém zajišťuje automatickou synchronizaci a aktualizaci cen v reálném čase, což vede ke konzistentnímu zobrazení cen pro zákazníky a minimalizaci chyb spojených s ručním aktualizováním cenovek.
Další výhodou digitálních cenovek je jejich schopnost poskytovat dynamické informace. Mimo standardní ceny mohou tyto cenovky zobrazovat například aktuální slevy, doporučené doplňky k produktům nebo dokonce omezené nabídky. To vytváří pro zákazníky atraktivnější prostředí a zvyšuje schopnost podněcovat k nákupu. Prostřednictvím integrace ERP systému s digitálními cenovkami může společnost vytěžit plný potenciál této technologie. ERP systém může automaticky aktualizovat informace na cenovkách na základě aktuálních dat týkajících se cen, dostupnosti zboží a speciálních nabídek. Nebo třeba automatizovaně odeslat informaci do e-shopu v případě, že dojde k prodeji posledního kusu, nebo naopak do prodejny na digitální cenovku, pokud dojde k rezervaci zboží zákazníkem na e-shopu. Tímto způsobem společnost flexibilně reaguje na měnící se tržní podmínky a zákazníkům poskytovat relevantní a aktuální informace.
Digitální cenovky jsou zkrátka elegantním řešením, které zejména ve společnostech s dynamičtější cenotvorbou ušetří neustále změny a starosti s aktuálností a předejde problémům s rozdílnou cenou v regále a v systému. Řešení je vhodné i pro prodejny, jejichž skladová zásoba na prodejní ploše je spojena s dostupným množstvím v e-shopu.
Řízený sklad – do skladu choďte najisto
S růstem obratu e-shopu nebo prodejny vzniká nevyhnutelná potřeba efektivního skladování, a v takovém případě se stává řízený sklad klíčovým prvkem logistické části dané společnosti. Skladování „na volno“ nebo „kde je místo“ již není udržitelné, a proto je nezbytné mít precizní přehled o skladovaném zboží, jeho aktuálním stavu a potřebě jeho doobjednání například v závislosti na aktuálně přijatých objednávkách, aktuálním stavu zásob, minimálních hladinách či obě objednání u dodavatele nebo lead času výroby.
Řízený sklad v tomto kontextu znamená systematický a plánovaný přístup ke skladování zboží, který umožňuje maximalizovat prostor, minimalizovat chyby a optimalizovat celkový tok zásob. S využitím moderních informačních technologií a integrovaných systémů, jako je právě ERP, lze dosáhnout efektivní správy skladových operací. Pokud potřeby zákazníka a skladových operací přesahují schopnosti ERP, musí být připravený opět integrace na systém provozní úrovně (WMS, WCS), který se postará o potřebný detail a integraci s technologickou úrovní. Díky řízenému skladu může společnost poskytovat zákazníkům rychlejší a spolehlivější doručovací služby, což má v dnešní době klíčový vliv na celkovou spokojenost zákazníků. Zabezpečením transparentního skladování (například propojením stavu zásob ve WMS na stav na e-shopu) se společnost vyhýbá zbytečným komplikacím spojeným s nedostatkem zásob nebo nadbytečným skladováním, což v konečném důsledku zvyšuje efektivitu a konkurenceschopnost.
Rozhodujte se podle aktuálních informací
ERP systémy mají přirozenou schopnost agregovat data z různých systémů do jednoho sjednoceného rozhraní. Tato schopnost by neměla být upozaděna zastaralým systémem, který již nemusí být schopen přesáhnout pouhé propojení dat a stát se skutečným nervovým centrem organizace, poskytujícím informace v reálném čase. Ať už data do systému přicházejí automatizovaně, například prostřednictvím EDI, nebo ručně načtením logistické jednotky skladníkem, musí být ERP systém schopen zajistit bezchybný proces zpracování. To znamená, že každý záznam, bez ohledu na způsob jeho vstupu, musí projít validací a integračními kontrolami. Jen tak je možné s těmito daty dále efektivně pracovat a stavět na nich další úrovně informační podpory.
Z pohledu ERP je nejefektivnějším vstupem generické API, které umožňuje systému komunikovat s dalšími systémy bez ohledu na to, jak jsou tyto systémy implementovány nebo jaký formát dat používají. To znamená, že organizace mohou snadno propojovat svůj ERP systém s externími dodavatelskými systémy, e-commerce platformami, 3PL systémy distribučních společností a dalšími aplikacemi, aniž by musely řešit složité a specifické integrační problémy.
Pokud stavíte komplexní informační podporu kolem ERP systému, který je starší, nemá generické API či se ho může dotknout probíhající konsolidace na trhu s ERP systémy, je nejvyšší čas takový systém nahradit. V ABRA Software vyvíjíme moderní ERP systémy s API rozhraním, do nichž pravidelně přidáváme technologické novinky. Rádi vám s výběrem vhodného ERP systému poradíme.
Autor článku je Executive Manager of Logistics Center ve společnosti ABRA Software.
www.abra.eu


4.3. | Kontejnery v praxi 2025 |
25.3. | IT Security Workshop |
31.3. | HANNOVER MESSE 2025 |
13.5. | Cloud Computing Conference 2025 |
27.5. | Kontajnery v praxi 2025 - Bratislava |
Formulář pro přidání akce
19.2. | Jak na vytěžování dat a zpracování došlých dokladů |
20.2. | Co jsou to ty DMSka |
26.2. | Webinář: Knowledge Work Automation: Klíč k moderní... |
10.4. | Konference ALVAO Inspiration Day 2025 |