- Přehledy IS
 - APS (20)
 - BPM - procesní řízení (23)
 - Cloud computing (IaaS) (10)
 - Cloud computing (SaaS) (32)
 - CRM (51)
 - DMS/ECM - správa dokumentů (20)
 - EAM (17)
 - Ekonomické systémy (68)
 - ERP (76)
 - HRM (28)
 - ITSM (6)
 - MES (32)
 - Řízení výroby (36)
 - WMS (29)
 - Dodavatelé IT služeb a řešení
 - Datová centra (25)
 - Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (38)
 - Dodavatelé CRM (38)
 - Dodavatelé DW-BI (50)
 - Dodavatelé ERP (69)
 - Informační bezpečnost (50)
 - IT řešení pro logistiku (45)
 - IT řešení pro stavebnictví (26)
 - Řešení pro veřejný a státní sektor (27)
 
 ERP systémy
 CRM systémy
 Plánování a řízení výroby
 AI a Business Intelligence
 DMS/ECM - Správa dokumentů
 HRM/HCM - Řízení lidských zdrojů
 EAM/CMMS - Správa majetku a údržby
 Účetní a ekonomické systémy
 ITSM (ITIL) - Řízení IT
 Cloud a virtualizace IT
 IT Security
 Logistika, řízení skladů, WMS
 IT právo
 GIS - geografické informační systémy
 Projektové řízení
 Trendy ICT
 E-commerce B2B/B2C
 CAD/CAM/CAE/PLM/3D tisk![]()  | Přihlaste se k odběru zpravodaje SystemNEWS na LinkedIn, který každý týden přináší výběr článků z oblasti podnikové informatiky  | |
 
 | ||
K dobrému ERP systému potřebujete i kvalitní podporu
Pokud jste zrovna ve fázi výběru nového informačního systému pro svou firmu, zvažujete různé aspekty budoucího řešení. Vyhodnotit byste přitom měli nejen kvalitu softwaru, ale i jeho dodavatele. A to jak pro implementaci, tak především pro následnou podporu. Právě schopnost servisního partnera reagovat na vaše potřeby totiž rozhodne o tom, zda budete ERP systém dlouhodobě využívat naplno a efektivně.

 V praxi se bohužel běžně stává, že podnik zvolí ve výběrovém řízení ERP systém a pustí se do implementace. Během projektu se objeví neshody a dílčí problémy, ale systém se nakonec nasadí. Mezi oběma stranami zůstávají napjaté vztahy, kvůli kterým se komunikace redukuje na minimum. Systém stagnuje, nerozvíjí se. V horším případě se čeká několik let na jeho odepsání, aby byl nahrazený jinou aplikací od jiného dodavatele. V lepším případě lze vyměnit po implementaci poskytovatele podpory.
Podle čeho ale kvalitu partnera z pohledu služeb vyhodnocovat? Vodítek je spousta. Tím prvním, které byste měli prověřit, jsou samozřejmě reference. Nejde jen o počet a podobnost firem, které partner uvádí jako aktivní zákazníky.
Vyžádejte si kontaktní údaje a zeptejte se, jakou formou se zadávají a evidují požadavky, jak rychle partner reaguje, jak je klient spokojený s postupy a řešením, se způsobem komunikace a celkově přístupem partnera.
Myslete i na to, že více deklarovaných zákazníků neznamená lepší služby, pokud partner nemá dostatek kompetentních pracovníků nebo adekvátní nástroje, aby požadavky odbavil rychle a v pořádku. Automatická odpověď na zaslaný e-mail možná splní podmínky SLA, ale váš problém nevyřeší.
Bez lidí to nejde
Budoucí partner je pro vás strategický. Proto by vám měla vyhovovat kultura firmy a měli byste se názorově shodovat v zásadních otázkách, jakou roli ERP systém ve vaší organizaci má mít, jak jej udržovat a rozvíjet.

Prospěšné je si interně stanovit klíčové osoby, které budou zodpovědné za jednotlivé oblasti a které budou moci koncovým uživatelům buď poradit, nebo předají jejich požadavek k řešení konzultantům servisního partnera.
Když společnou řeč nenajdete už na začátku spolupráce, komunikace po několik následujících let bude velmi obtížná. Tím spíše, nemá-li partner větší tým, aby vám dokázal přiřadit jiného konzultanta.
Dva opravdu nedělají totéž
Systém běží, komunikace také. Je tedy vše v pořádku? Ano, jestliže od partnera pravidelně dostáváte aktualizace, rychle a adekvátně reaguje na nahlášené incidenty a průběžně se zajímá, jak se vašemu byznysu daří. Pokud je příležitost informačním řešením nějak vaše podnikání dále posunout, měl by poskytovatel podpory být tím prvním, kdo vás na možnosti a přínosy upozorní.
I u firem, které implementují shodný software, se ale přístup různí. Některé důsledně a proaktivně dbají na udržování ERP v aktuální verzi, která obsahuje nejnovější zabezpečení, opravy a funkce. Jiné firmy updaty nasazují až na vyzvání zákazníkem, čímž ale může být ohrožena bezpečnost a stabilita systému.
Obdobně se liší i metody, jakými se dokáže partner vypořádat s požadavky na individuální úpravy, tedy customizaci. Preferujte dodavatele, který nabídne hotová řešení před zakázkovým vývojem. Většinu požadavků a nápadů už totiž historicky někdo měl, proto lze vsadit na osvědčené doplňky a rozšíření, není nezbytné vše zdlouhavě a nákladně programovat. Navíc se s individuálními programátorskými změnami pojí riziko nekompatibility mezi současnou a budoucími verzemi systému.
Změnou servisního partnera můžete i ušetřit
Cítíte, že je systém dobrý, ale jeho podpora už nikoliv? Jste-li v situaci, že podporu poskytuje více firem na trhu a výrobce systému to umožňuje (neplatí to pro všechny ERP), nebojte se změnit partnera. Formálně jde o trojstrannou dohodu mezi původním dodavatelem, novým partnerem a zákazníkem.
Přechod se dá uskutečnit kdykoliv, typicky k začátku čtvrtletí. Není nutné čekat na konec kalendářního nebo fiskálního roku. Z naší zkušenosti doporučujeme nejprve udělat analýzu výchozího stavu, co a jak se v systému používá a jaké řešení navrhujeme. Zejména když systém běžel delší období a byl modifikován, lze mnoho úprav nahradit a obvykle i funkčně vylepšit přechodem na standard ERP v aktuální verzi.
Změna servisního partnera je bezplatná, hradí se pouze výchozí analýza a případné práce spojené se změnou řešení. Cenu služeb si certifikovaní partneři stanovují sami. Porovnávejte tedy nejen paušální náklady, ale i ceny za konkrétní úkony a odpracované člověkodny. I na první pohled vyšší pravidelné poplatky nakonec mohou být provozně levnější. Další prostředky můžete ušetřit, pokud se při přechodu zbavíte už nepotřebných add-onů, ze kterých se také účtuje podpora.
![]()  | 
            Lenka Vejrostová Autorka působí na pozici Key Account Manager ve společnosti ABIA CZ services, která se specializuje na implementaci, rozvoj a podporu ERP systému SAP Business One.  | 
        

 | Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne | 
| 1 | 2 | |||||
| 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 
| 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 
| 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 
| 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 
| 7.11. | CONTROLLING A BI PRAKTICKY - Webové GIST Aplikace pro... | 
| 11.11. | Umělá inteligence v IT infrastruktuře 2025 | 
Formulář pro přidání akce
| 13.11. | Update Conference Prague 2025 | 


 















