ERP systémy I , ERP systémy

K dobrému ERP systému potřebujete i kvalitní podporu

Lenka Vejrostová


Pokud jste zrovna ve fázi výběru nového informačního systému pro svou firmu, zvažujete různé aspekty budoucího řešení. Vyhodnotit byste přitom měli nejen kvalitu softwaru, ale i jeho dodavatele. A to jak pro implementaci, tak především pro následnou podporu. Právě schopnost servisního partnera reagovat na vaše potřeby totiž rozhodne o tom, zda budete ERP systém dlouhodobě využívat naplno a efektivně.


V praxi se bohužel běžně stává, že podnik zvolí ve výběrovém řízení ERP systém a pustí se do implementace. Během projektu se objeví neshody a dílčí problémy, ale systém se nakonec nasadí. Mezi oběma stranami zůstávají napjaté vztahy, kvůli kterým se komunikace redukuje na minimum. Systém stagnuje, nerozvíjí se. V horším případě se čeká několik let na jeho odepsání, aby byl nahrazený jinou aplikací od jiného dodavatele. V lepším případě lze vyměnit po implementaci poskytovatele podpory.

Podle čeho ale kvalitu partnera z pohledu služeb vyhodnocovat? Vodítek je spousta. Tím prvním, které byste měli prověřit, jsou samozřejmě reference. Nejde jen o počet a podobnost firem, které partner uvádí jako aktivní zákazníky.

Vyžádejte si kontaktní údaje a zeptejte se, jakou formou se zadávají a evidují požadavky, jak rychle partner reaguje, jak je klient spokojený s postupy a řešením, se způsobem komunikace a celkově přístupem partnera.

Myslete i na to, že více deklarovaných zákazníků neznamená lepší služby, pokud partner nemá dostatek kompetentních pracovníků nebo adekvátní nástroje, aby požadavky odbavil rychle a v pořádku. Automatická odpověď na zaslaný e-mail možná splní podmínky SLA, ale váš problém nevyřeší.

Bez lidí to nejde

Budoucí partner je pro vás strategický. Proto by vám měla vyhovovat kultura firmy a měli byste se názorově shodovat v zásadních otázkách, jakou roli ERP systém ve vaší organizaci má mít, jak jej udržovat a rozvíjet.

Prospěšné je si interně stanovit klíčové osoby, které budou zodpovědné za jednotlivé oblasti a které budou moci koncovým uživatelům buď poradit, nebo předají jejich požadavek k řešení konzultantům servisního partnera.

Když společnou řeč nenajdete už na začátku spolupráce, komunikace po několik následujících let bude velmi obtížná. Tím spíše, nemá-li partner větší tým, aby vám dokázal přiřadit jiného konzultanta.

Dva opravdu nedělají totéž

Systém běží, komunikace také. Je tedy vše v pořádku? Ano, jestliže od partnera pravidelně dostáváte aktualizace, rychle a adekvátně reaguje na nahlášené incidenty a průběžně se zajímá, jak se vašemu byznysu daří. Pokud je příležitost informačním řešením nějak vaše podnikání dále posunout, měl by poskytovatel podpory být tím prvním, kdo vás na možnosti a přínosy upozorní.

I u firem, které implementují shodný software, se ale přístup různí. Některé důsledně a proaktivně dbají na udržování ERP v aktuální verzi, která obsahuje nejnovější zabezpečení, opravy a funkce. Jiné firmy updaty nasazují až na vyzvání zákazníkem, čímž ale může být ohrožena bezpečnost a stabilita systému.

Obdobně se liší i metody, jakými se dokáže partner vypořádat s požadavky na individuální úpravy, tedy customizaci. Preferujte dodavatele, který nabídne hotová řešení před zakázkovým vývojem. Většinu požadavků a nápadů už totiž historicky někdo měl, proto lze vsadit na osvědčené doplňky a rozšíření, není nezbytné vše zdlouhavě a nákladně programovat. Navíc se s individuálními programátorskými změnami pojí riziko nekompatibility mezi současnou a budoucími verzemi systému.

Změnou servisního partnera můžete i ušetřit

Cítíte, že je systém dobrý, ale jeho podpora už nikoliv? Jste-li v situaci, že podporu poskytuje více firem na trhu a výrobce systému to umožňuje (neplatí to pro všechny ERP), nebojte se změnit partnera. Formálně jde o trojstrannou dohodu mezi původním dodavatelem, novým partnerem a zákazníkem.

Přechod se dá uskutečnit kdykoliv, typicky k začátku čtvrtletí. Není nutné čekat na konec kalendářního nebo fiskálního roku. Z naší zkušenosti doporučujeme nejprve udělat analýzu výchozího stavu, co a jak se v systému používá a jaké řešení navrhujeme. Zejména když systém běžel delší období a byl modifikován, lze mnoho úprav nahradit a obvykle i funkčně vylepšit přechodem na standard ERP v aktuální verzi.

Změna servisního partnera je bezplatná, hradí se pouze výchozí analýza a případné práce spojené se změnou řešení. Cenu služeb si certifikovaní partneři stanovují sami. Porovnávejte tedy nejen paušální náklady, ale i ceny za konkrétní úkony a odpracované člověkodny. I na první pohled vyšší pravidelné poplatky nakonec mohou být provozně levnější. Další prostředky můžete ušetřit, pokud se při přechodu zbavíte už nepotřebných add-onů, ze kterých se také účtuje podpora.

Lenka Vejrostová Lenka Vejrostová
Autorka působí na pozici Key Account Manager ve společnosti ABIA CZ services, která se specializuje na implementaci, rozvoj a podporu ERP systému SAP Business One.
Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.

Inzerce

AI jako motor výroby a datové inteligence

ITS_6Jak jste si jistě všimli, aktuální vydání IT Systems je první, které má nové logo. Po dlouhé době jsme se rozhodli oživit nejen logo časopisu, ale také navazujících online médií. Právě výraznější provázání loga časopisu IT Systems, webu SystemOnLine a newsletteru SystemNEWS bylo hlavním cílem modernizace, ke které jsme přistoupili teprve podruhé v téměř třicetileté historii našeho časopisu.