- Přehledy IS
- APS (25)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (10)
- Cloud computing (SaaS) (31)
- CRM (52)
- DMS/ECM - správa dokumentů (19)
- EAM (17)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (75)
- HRM (28)
- ITSM (6)
- MES (33)
- Řízení výroby (36)
- WMS (28)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (41)
- Dodavatelé CRM (38)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (66)
- Informační bezpečnost (48)
- IT řešení pro logistiku (48)
- IT řešení pro stavebnictví (26)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (27)


















![]() | Přihlaste se k odběru zpravodaje SystemNEWS na LinkedIn, který každý týden přináší výběr článků z oblasti podnikové informatiky | |
![]() | ||
VARIO 11
Na trhu je nová verze ekonomického systému Altus VARIO


Oproti předchozí verzi 10 přináší nová verze systému Altus Vario mimo jiné nová rozšíření nad rámec ekonomických agend. Ve verzi 11 jsou soustředěny nejen finanční a obchodní informace, ale také prostředky pro práci se zákazníky, manažerské vyhodnocování i nadstavby pro výrobu či distribuci. Uživatelé mají k dispozici i nástroje pro uspořádání a sdílení znalostí, dokumentace podnikových směrnic a dalších informací, které je třeba sdílet a předávat v rámci obchodních procesů firmy.
V nové verzi jsou přidány funkce, které pomáhají uživatelům organizovat jejich dokumenty a související soubory. Spolu s tím se zjednodušuje způsob vytváření těchto dokumentů – je možné používat centrálně spravované šablony, které Vario vyplňuje daty ze systému. Tím se usnadňuje mimo jiné dodržování firemního stylu (corporate identity). Novinkou jsou také elektronické dokumenty a výměna dat, například elektronické přiznání k DPH. Samozřejmostí je v nové verzi zahrnutí legislativních změn, například hospodářský rok, novinky v evidenci majetku a možnost definovat vlastní účetní osnovu.
Odstupňované verze
Vario 11 se dodává v šesti kategoriích. Všechny kategorie jsou softwarově shodné. Nižší kategorie mají pouze kontrolovanou kapacitu. Tato politika umožňuje i malým nebo začínajícím firmám využít všech funkcí a výhod systému vyšší kategorie, který je primárně určen pro větší firmy za adekvátně vyšší cenu. Systém přitom může růst spolu s firmou naprosto bez problémů. Pokud je třeba zvětšit kapacitu systému nebo rozšířit počet modulů, stačí zadat nové registrační číslo. Systém je tak možno rozšířit bez přerušení provozu.
Jednotlivé kategorie Varia mají následující označení a omezení:
· Vario Free Office – zdarma, pro malé firmy do tří zaměstnanců a 100 dokladů v jedné agendě za
rok,
· Vario Start – pro malé firmy do 300 dokladů v jedné agendě za rok,
· Vario Small Office – pro malé firmy do 1 000 dokladů,
· Vario Business – do 2 000 dokladů,
· Vario Office – bez omezení (technicky desítky tisíc dokladů, záleží na parametrech sítě, počtu
uživatelů a způsobu použití),
· Vario SQL Office – určeno pro MS SQL Server, bez omezení, technicky stovky tisíc dokladů.
Altus VARIO pracuje v prostředí operačních systémů Microsoft s databází MS SQL.
Uživatelské prostředí – úpravy, doplnění funkcí
Jak jsme již předeslali v úvodu, mezi základní vlastnosti Varia (nejen nové verze) patří flexibilita a maximální integrace s prostředím Microsoft Office 2000/XP včetně uživatelského rozhraní, takže pro uživatele produktů Office je ovládání Varia zcela intuitivní.
Flexibilita programu je dána možností uživatelského nastavení téměř všech vlastností programu, číselníků a sestav. Ekonomické moduly umožňují vedení neomezeného počtu knih dokladů s možností definovat libovolné číselné řady. Skladové hospodářství umožňuje vedení neomezeného počtu skladů. Stejně tak počet účetních subjektů není prakticky omezen. Všechny moduly umožňují návrh vlastních sestav s rozsáhlými možnostmi výpočtů a formátování analyzovaných dat.
Systém lze ale nejen modifikovat, ale také doplňovat. Vario je aplikace databázového prostředí Access 2000, a proto jej lze dále doplňovat pomocí prostředků MS Office a přizpůsobovat požadavkům uživatelů. Je možno například upravovat stávající tiskové formuláře nebo vytvářet nové v Accessu. Data je možno prezentovat nebo analyzovat v programech Access, Excel a Word. Malou ukázkou těchto možností je vestavěná funkce pro automatické generování dopisu v programu Word z jakéhokoli dokumentu Varia, který obsahuje adresu, nebo hromadná korespondence modulu Adresář.
Poněkud náročnější požadavky uživatelů lze plnit pomocí technologie doplňků (Access Add-ins), které lze doinstalovat do Varia. Lze je potom spouštět z menu doplňků v libovolném modulu. Mohou řešit libovolné úkoly s daty systému, například hromadnou fakturaci třeba v návaznosti na data z externích zařízení.
Pracovní postupy
Tam, kde je to možné, dovoluje Vario vybírat z několika obvyklých pracovních postupů. Například fakturaci zboží je možné provést bez vazby na sklad, nebo lze fakturovat již vystavené výdejky, nebo také vystavit výdejku automaticky při vyskladnění produktů přímo z faktury. Fakturované výdejky mohou být již vyskladněné, nebo je vyskladníte přímo z faktury, nebo vyskladníte zboží z fakturované výdejky… Navíc může každý modul pracovat zcela samostatně, a tak se může při vyřizování svých agend obejít bez spolupráce s ostatními moduly. Mimochodem, všechny doklady lze zpracovávat současně ve dvou měnách, což je klíčová vlastnost pro firmy s orientací na zahraniční obchod.
Moduly systému
Všechny moduly systému disponují společnými funkcemi jádra, čímž je zajištěna konzistence všech součástí systému. Vario poskytuje všem modulům společné rozhraní pro Adresář, Doklady a Katalog produktů. Dále společné funkce pro nastavení systému, hledání údajů ve všech agendách, úkoly a další. Všechny moduly systému spolupracují, ale každý z nich může být používán i samostatně. Například modul Banka zapisuje uhrazené částky u faktur v modulu Vydané doklady, ovšem pokud modul Banka není nainstalován, je možno úhrady zapisovat přímo ve Vydaných dokladech.
Závěrem
Software Altus Vario 11 je vítaným oživením nabídky ekonomických systémů pro menší a střední firmy, kterým vychází vstříc stupňovanou licenční politikou, množstvím poskytovaných funkcí, svojí flexibilitou a otevřeností směrem k prostředí MS Office. Naopak jeho slabiny lze nalézt v oblasti řízení výroby a pokročilého finančního plánování (ABC, detailní kalkulace nákladů, řízení cash flow a likvidity). Přesto je Vario 11 zajímavým řešením pro menší firmy, které při budování své IT infrastruktury sází na platformu a produkty Microsoftu.
e-mail: milos.grasgruber@autori.ccb.cz
![]() ![]() | ||||||
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
1 | 2 | 3 | 4 | |||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 1 |
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
Formulář pro přidání akce
15.5. | Konference SCADA Security |
22.5. | Akce pro automobilové dodavatele "3DEXPERIENCE... |
12.6. | Konference ABIA CZ 2025: setkání zákazníků a partnerů... |
29.9. | The Massive IoT Conference |