facebook LinkedIN LinkedIN - follow
IT SYSTEMS 11/2004

LCS SIS

Ekonomický systém pro malé a střední firmy

Patrik Svoboda


Každá firma, která chce být úspěšná a udržet se na trhu, musí pravidelně zjišťovat a analyzovat stále se zvyšující požadavky svých zákazníků. Důležitou roli v tomto jistě sehrává kvalitní ekonomický informační systém, jenž není v ideálním případě jen prostředkem pro zachycení hospodářských operací, které ve firmě proběhly, či splnění zákonných informačních povinností (např. sestavení účetní závěrky) a získání podkladů pro vyčíslení povinností daňových. Kvalitní ekonomický systém by měl umožnit data, která byla jednou do systému vložena, zpracovat ze všech požadovaných hledisek a informace využít pro rozhodování majitele firmy či managementu. Jak tyto požadavky splňuje ekonomický systém LCS SIS, zhodnotíme v následující recenzi.



Vzhledem k tomu, že jsem již dříve spolupracoval s několika firmami, které využívaly produkty skupiny LCS (LCS International a LCS Softprofes), mnohdy již od verze pro DOS, přivítal jsem možnost provést testování systému LCS SIS a ověřit si tak, jak od této doby firma ve vývoji postoupila a jak ho připravila, aby splňoval nové požadavky v souvislosti se vstupem ČR do EU. Systém jsem testoval za využití dat konkrétní firmy poskytující služby a provozující maloobchodní prodej a tato data jsem rozšířil o některé složitější účetní případy. Prakticky žádná firma produkující úspěšný informační systém v současné době nevytváří systém jinak než modulární koncepcí a ani recenzovaný systém není v tomto směru výjimkou. Firma vedoucí účetnictví, případně daňovou evidenci, si může zakoupit moduly, které skutečně potřebuje a postupně systém stavebnicově doplňovat. Stejně jako některé konkurenční firmy, i firma LCS zvolila strategii, kdy si podnikatel může pořídit plně funkční verzi (v daném případě verzi Start omezenou obratem a počtem zápisů) bezplatně a v případě růstu firmy si zakoupit příslušnou licenci. Není ani problém v případě potřeby přejít na síťovou verzi programu.


Obr. 1: Hlavní nabídka modulárně stavěného systému


Modul skladová evidence a Fakturace
Systém pro evidenci zásob mohou použít jak firmy poskytující služby, tak i firmy, které se věnují obchodní činnosti, členitější podniky využijí možnost založit více skladů. Tento modul, tak jak je to obvyklé, je silně provázán s moduly fakturace a účetnictví. Za zmínku stojí především možnost ke svým obchodním partnerům zadávat až šest různých klíčů či sledovat současně obrat tří zvolených období. U každého obchodního partnera lze sledovat veškerou korespondenci, proběhlá jednání a automaticky sem jsou přenášena souhrnná data z účetnictví (především údaje o pohledávkách či závazcích celkem, po splatnosti apod.). Přímo z nabídky programu lze vyhledat příslušné IČO obchodního partnera v databázích na internetu, často se například hodí vyhledání, zda je firma skutečně plátcem DPH či spotřební daně, přivítal bych přímé napojení na registr VIES. Z databáze je možno se přímo podívat na domovské stránky partnera či poslat mu e-mail. Jinak programu nedělá problémy ani účtování různých slev, dobropisů, částečných úhrad, práce s cizími měnami a další potřebné operace. Setkal jsem se však s programy stejné kategorie, které pohodlněji zvládají problematiku evidence zálohových faktur, vytvoření daňového dokladu a jejich následného zúčtování. Kromě obvyklých modulů Pokladna a Bankovní styk s obvyklými funkcemi je k dispozici také samostatný modul, v rámci něhož můžeme sledovat platební disciplínu svých odběratelů, vystavovat penalizační faktury nebo přehledy využívat pro následnou tvorbu opravných položek či odpisů pohledávek. V zastřešujícím modelu Podvojné účetnictví a financování lze doúčtovat operace, které nemají návaznost na zmíněné moduly, anebo jej můžeme využít, pokud příslušný modul nemáme zakoupený. Poměrně jednoduše lze zadat počáteční stavy jednotlivých účtů, účtovat lze na střediska, jednotlivé zakázky či další potřebné úrovně. Snadno můžeme provádět měsíční uzávěrku a roční uzávěrku s automatickým dopočtem výsledku hospodaření a zaúčtování na uzávěrkové účty, v případě potřeby (a tato potřeba obvykle nastane) lze účtovat i do následujícího období bez uzávěrky. Samozřejmostí je možnost tisknout účetní knihy, obraty na účtech či další sestavy, výkazy či sestavy lze uživatelsky snadno vytvořit (využijeme například pro vytvoření výkazu o změnách vlastního kapitálu).


Obr. 2: K silným stránkám tohoto ekonomického systému patří modul majetek, který kromě hmotného a nehmotného dlouhodobého majetku neopomíjí ani majetek finančního charakteru


Dlouhodobý majetek
Modul dlouhodobého majetku patří tradičně k nejsilnějším článkům tohoto ekonomického systému. Již dříve jsem si ověřil, že mu nedělají problémy ani záležitosti pro jiné systémy často problematické, jako je například různá cena pro účetní účely a pro daňové odpisování, vytváření souboru movitých věcí, vyřazování části ze souboru při zachování funkčnosti celku či vyřazování několika položek ze souboru drobného majetku. Autoři mysleli i na potřebu pokračování v daňovém odpisování po předchozím vlastníkovi či možnost odpisy přerušit. V posledních verzích přibyla možnost účetního či daňového odpisování majetku ve spoluvlastnictví či dlouhodobého majetku používaného pouze částečně pro výdělečnou činnost. Rovněž tento modul je poměrně dobře propojen se zastřešujícím účetnictvím, automaticky mohou být zúčtovány operace, jako je zařazení majetku, jeho účetní odpisování i vyřazení v návaznosti na vyplněný číselník předkontací. Co se týká odpisů, mnohé firmy budou většinu majetku odpisovat rovnoměrně, v programu však lze vygenerovat prakticky jakýkoliv způsob odpisování (progresivní, degresivní - to však pouze na maximálně osm období, či výkonové odpisy, menší firmy mohou pro zjednodušení účtovat odpisy ve výši daňových. Program je navržen maximálně pružně. Firma si například může zvolit, zda začne majetek odepisovat v měsíci pořízení, anebo až v měsíci následujícím, či se rozhodnout pro výpočet zvýhodněných leasingových odpisů s přesností na měsíce, nebo dny. Modul je dodán s řadou předvyplněných číselníků (např. SKP), řadou doporučených účetních předkontací, avšak odpisové sazby či koeficienty daňových odpisů není možno ručně doplnit, čímž je uživatel nucen k provedení updatu například z internetu. Na druhou stranu je třeba říct, že podpora programu ze strany firmy je poměrně komfortní. Modul Majetek umožňuje i evidenci finančního dlouhodobého majetku, např. držených akcií či dluhopisů, což je v řadě konkurenčních systémů opomíjeno. K dokonalosti tomuto modulu snad chybí komfortnější práce při přeceňování na reálnou hodnotu (např. u realizovatelných cenných papírů) s možností připravené předkontace účtování, za nadbytečné považuji také záložky pro účetní a daňové odpisy pro majetek tohoto charakteru.


Obr. 3: Přímo z programu lze vytisknout přiznání k DPH i Souhrnné hlášení dle platné legislativy. Jedním z příjemných doplňků je i přidání kalkulačky, kterou lze v programu vyvolat na jakémkoliv číselném poli.


Daně
Program umožňuje poměrně přehlednou evidenci mnohých daňově podstatných záležitostí, jako například zmíněných daňových odpisů nebo investiční výhody (reinvestiční odčitatelné položky) nově pořízeného majetku, přičemž je myšleno i na povinnost navýšení daňového základu při vyřazení tohoto majetku v následujících třech letech. Zajímalo mě také, jakým způsobem se firma připravila na změny v daňových zákonech v souvislosti s přistoupením ČR do EU. Pokud jde o daň z přidané hodnoty, přiznání k této dani je kompletně možno tisknout přímo z programu v návaznosti na data z jednotlivých modulů, a to v podobě před 1. květnem i po tomto datu (po aktualizaci asi pěti souborů se v programu změní sazba a jsou doplněny všechny potřebné číselníky s kódy DPH). Z programu je možno také přímo vytisknout souhrnné hlášení o uskutečněných intrakomunitárních plněních, které pro kontrolu nároku na osvobození transakcí od DPH podává správci daně subjekt dodávající zboží do jiného členského státu. Aplikaci nového zákona o DPH zvládla firma velmi dobře, bez jakýchkoliv problémů (snad kromě nápovědy, kde se i po aktualizaci objevují u DPH starší screenshoty). Toto však firma více než kompenzuje informacemi o novinkách v této oblasti, včetně bezplatného zodpovídání dotazů klientům na telefonické lince či prostřednictvím formuláře na svých webových stránkách.

Závěrem
Myslím si, že LCS SIS se může stát dobrým základem informačního systému malých a středních firem. Práce se systémem je snadná, intuitivní, s dobře propracovanou kontextovou nápovědou. K přehlednosti přispívá i možnost prakticky ke každému záznamu připojovat jakékoliv soubory. Součástí programu je řada sestav, která usnadní rozhodnutí managementu, výhodou je i možnost exportovat data do Excelu a zde (případně v dalších manažerských informačních systémech) provádět složitější analýzy s možnostmi grafických výstupů. Za dílčí nevýhodu systému však někdo může považovat přílišnou orientaci na Microsoft - stoprocentní využití možností vyžaduje například MS Outlook a Internet Explorer. Pro úplnost dodávám, že součástí testované verze je i modul Personalistika, program lze bez problémů provozovat na počítači s procesorem Intel Pentium 200 MHz a operačním systémem od MS Windows 95.
Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.


Inzerce

Modernizace IS je příležitost přehodnotit způsob práce

IT Systems 4/2025V aktuálním vydání IT Systems bych chtěl upozornit především na přílohu věnovanou kybernetické bezpečnosti. Jde o problematiku, které se věnujeme prakticky v každém vydání. Neustále se totiž vyvíjí a rozšiřuje. Tematická příloha Cyber Security je příležitostí podívat se podrobněji, jakým kybernetickým hrozbám dnes musíme čelit a jak se před nimi můžeme chránit. Kromě kybernetické bezpečnosti jsme se zaměřili také na digitalizaci průmyslu.