facebook LinkedIN LinkedIN - follow
IT SYSTEMS 10/2004

Jak vzniká zisk

Jiří Löffelmann


V první polovině letošního roku vyšel pod názvem Jak vzniká zisk (edice Management v informační společnosti) překlad knihy Necessary But Not Sufficient. Jedná se o další literárněpopularizující počin, který současný světový myslitel v oblasti zvyšování výkonnosti Eliyahu M. Goldratt připravil společně s dvěma dalšími autoritami oboru Eli Schragenheimem a Carolem A. Ptakem. Po předchozích knihách The Goal (Cíl) z oblasti řízení výroby a Critical Chain (Kritický řetěz) o problematice řízení projektů se tentokrát jedná o manažerský román z prostředí vývoje a implementace informačních systémů.





Úvod románu nás přivádí do fiktivní softwarové společnosti BGSoft, která se chystá na trh uvést další verzi svého úspěšného ERP systému. Dokončování nové verze s sebou ale přináší řadu obvyklých problémů - rychle se blížící termín dokončení, rozsáhlé požadavky stávajících zákazníků na nové funkce, nikdy nekončící odlaďování chyb, problémy s konverzí dat atd. Systémový integrátor KPI Solutions, který s BGSoftem těsně spolupracuje při implementaci jeho řešení, má rovněž řadu problémů - složitost současných systémů a vznik nových modulů a funkcí zvyšuje i množství požadavků na konzultační a servisní zásahy a tím se prodlužuje doba odezvy, protože experti KPI i programátoři BGSoftu jsou neustále zahlcováni novými požadavky a nemohou se soustředit na připravovanou verzi.

Na jedné straně chceme zlepšit služby, a to znamená zjednodušit systém. Ale zároveň chceme reagovat na potřeby trhu - takže se nesmíme složitosti děsit. Je to začarovaný kruh.


V této vypjaté situaci se ozývá CEO jednoho z největších současných zákazníků BGSoftu a KPI. Sdělí vedení obou společností, že v jeho představenstvu sedí nový ředitel a žádá, aby mu CEO doložil prokazatelnou návratnost investic do nového ERP systému, která činila 320 milionů dolarů. Na následné klíčové schůzce se setkávají všichni hlavní protagonisté románu - Scott Duncan (šéf BGSoftu), Lenny Abrahms (vedoucí vývoje BGSoftu), Gail (viceprezidentka BGSoftu pro marketing a prodej), Maggie (výkonná ředitelka KPI Solutions) a Craig (CEO společnosti Pierco). Další vývoj situace pak přinutí všechny přítomné zásadně změnit všechny dosavadní zaběhané postupy a podívat se na samou podstatu svého podnikání úplně novou optikou. Konkrétní dějovou linii si nechám pro sebe, ale zmíním jednotlivé okruhy problémů a otázek, kterými se výše uvedené postavy musí postupně zabývat:

Technologie je podmínka nutná, nikoli však postačující. Abychom z instalace dokonalejší technologie získali maximální profit, musíme změnit i pravidla, která se s omezením sžila a naučila se s nimi počítat. Nová technologie bude přínosná jen tehdy, pokud překoná stávající omezení. Když s novou technologií nezměníme i pravidla, nemůžeme očekávat nejvyšší možný přínos.



· Jak prokazatelně měřit hodnotu, kterou přinášejí informační systémy?
· Přinášejí ERP systémy větší hodnotu velkým společnostem než menším?
· Jak mohou informační technologie podpořit plánování a řízení výroby?
· Jak často je nutné aktualizovat plán výroby?
· Jak správně využívat buffer management?
· Jak správně zkombinovat APS systém a principy teorie omezení?
· Jak řídit multiprojektové prostředí?
· Jak měřit úroveň zásob?
· Jak při zvýšené produkci nezvyšovat zásoby a zároveň nesnižovat optimální výrobní dávky?
· Jak zajistit takovou prognózu prodeje, při které by se nezvyšovaly skladové zásoby?
· Jak nastavit správné vazby mezi centrálními a decentralizovanými sklady?
· Jak nastavit správné vazby v dodavatelských řetězcích?

Od problému vývoje softwarového balíku se autoři postupně propracovávají k zásadám výroby, distribuce, logistiky a dodavatelských řetězců. Samotná informační technologie je přínosná pouze tehdy, pokud překonává současná omezení - technologie je tedy podmínka nutná, nikoliv postačující. Omezení překonává jedině změna zaběhnutých pravidel, myšlení a podnikové kultury.

Je na čase, aby si firmy patřící do jednoho řetězce uvědomily, že tratí-li jedna, tratí i druhá.


Protože jsem měl tu možnost zúčastnit se přednášky Eliyahu Goldratta, která proběhla pod stejným mottem na začátku září 2001 v Praze, mohu potvrdit, že kniha je skutečně čtivým kompilátem témat a vizí, které byly na Goldrattově turné prezentovány. Cílovou skupinou knihy by měla být především širší odborná veřejnost. Kdo nemá alespoň základní znalost terminologie z oblastí vývoje softwaru, ERP systémů, teorie omezení (theory of constraints) a výrobních společností, brzy se v knize ztratí.

V tomto případě opravdu nemá smysl v četbě pokračovat, protože všichni hrdinové a hrdinky mají mezi sebou výhradně a pouze profesionální pracovní vztahy. Můj výsledný dojem z knihy nebyl po prvním přečtením úplně ucelený (na to je tam příliš mnoho témat na poměrně malém prostoru), nicméně mne stejně jako tehdejší přednáška vyprovokoval k opětovnému zamyšlení nad celou řadou otázek a odpovědí. Je jistě potěšující, že se stejnými trendy a řešeními, které jsou prezentovány v tomto bestselleru, se pravidelně setkáváme i v IT Systems, ať už se jedná o vztahy mezi dodavateli informačních systémů a jejich zákazníky nebo metody plánování a řízení výroby.

Eliyahu M. Goldratt: Jak vzniká zisk. Grada, Praha 2004, 244 stran, doporučená cena 329 Kč.
Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.


Inzerce

Konec papírování, digitalizujte a usnadněte si práci!

IT Systems 3/2024V aktuálním vydání IT Systems jsme se zaměřili na vývoj digitalizace ve světě peněz, tedy v oblasti finančnictví a pojišťovnictví. Dozvíte se například, proč je aktuální směrnice PSD2 v inovaci online bankovnictví krokem vedle a jak by její nedostatky měla napravit připravovaná PSD3. Hodně prostoru věnujeme také digitalizaci státní správy a veřejného sektoru, která nabírá obrátky.