- Přehledy IS
- APS (25)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (10)
- Cloud computing (SaaS) (31)
- CRM (52)
- DMS/ECM - správa dokumentů (20)
- EAM (17)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (75)
- HRM (28)
- ITSM (6)
- MES (33)
- Řízení výroby (36)
- WMS (28)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (41)
- Dodavatelé CRM (38)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (66)
- Informační bezpečnost (48)
- IT řešení pro logistiku (49)
- IT řešení pro stavebnictví (26)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (27)
Tematické sekce


















Branžové sekce
![]() | Přihlaste se k odběru zpravodaje SystemNEWS na LinkedIn, který každý týden přináší výběr článků z oblasti podnikové informatiky | |
![]() | ||
Partneři webu
IT SYSTEMS 9/2004
Integrovaný informační systém pro
Státní zemědělský intervenční fond (SZIF)
Igor Čech [ cech (zavináč) ccb (tečka) cz ]
Na podzim roku 2003 stálo Ministerstvo zemědělství ČR jako zadavatel projektu před významným úkolem: zprovoznit a akreditovat agrární platební agenturu tak, aby byla od 1. května 2004 schopna zpracovávat a realizovat platby českým farmářům. Již v roce 2004 měla platební agentura distribuovat zhruba 27 miliard korun z národních zdrojů a ze zemědělského fondu Evropské unie, přičemž bez řádné akreditace by tyto platby byly ohroženy. Dosavadní aplikace fungující v SZIFu řídily pouze účetnictví a administraci národní organizace tržních opatření. Bylo proto nezbytné podpořit nové procesy komplexním informačním systémem, který by splňoval nároky na informování, registrace, kontrolu, schvalování žádostí, platby, výkaznictví a další povinnosti platební agentury. Nový systém měl být schopen zpracovávat více než 45 tisíc žádostí ročně.
Architektura řešení IS PA
Informační systém SZIF mělo podle předpokladů využívat celkem více než 800 zaměstnanců v centrále, na sedmi regionálních pracovištích (kraje) a v 63 zemědělských agenturách na okresní úrovni. Systém měl vedle své aplikační funkcionality navíc integrovat stávající softwarové aplikace, které podporovaly administraci, režijní účetnictví, externí registry pro evidenci zemědělské půdy a zvířat a externí aplikace na ministerstvu pro místní rozvoj a ministerstvu financí. K zajištění většiny požadavků a potřeb platební agentury bylo zvoleno řešení mySAP Business Suite od společnosti SAP. Projekt byl zahájen 10. října 2003 a jeho příprava a vypracování cílového konceptu procesní a technické realizace byly finalizovány počátkem roku 2004. Vlastní implementace byla zahájena 5. ledna a celý systém byl uveden do produktivního provozu počátkem dubna. Projekt, který se řadí k vůbec největším nasazením aplikačního softwaru v České republice, tak byl realizován v rekordním čase necelých šesti měsíců. Implementačními partnery SAP ČR byly na tomto projektu společnosti Siemens Business Services a Helika Expert (nyní Hexpert).
Během projektu byla nasazena nejnovější verze sady mySAP Business Suite. V rámci této sady SZIF využívá pro podporu externího portálu pro farmáře a interního portálu platební agentury řešení SAP Enterprise Portal (SAP EP). Řešení SAP Customer Relationship Management (SAP CRM) umožňuje registrovat, kontrolovat a schvalovat podané žádosti o platby a modul SAP Public Sector - Collection and Disbursement (SAP PS-CD) spravuje platební účty žadatelů, platby, upomínky apod. Oblast výkaznictví zabezpečuje řešení SAP Business Information Warehouse (SAP BW), včetně EU výkazů a operativního a analytického reportingu. Veškeré aplikační technologie jsou potom integrovány na základě integrační a komunikační infrastruktury SAP Exchange Infrastructure (SAP XI). SAP XI jako jedna z klíčových komponent integrační platformy SAP NetWeaver poskytuje otevřené integrační technologie pro procesní podporu spolupráce SAP i non-SAP komponent systému v rámci SZIF (viz obr. 1), a to jak interně, tak externě (zde například spolupráce se systémy MZe, MF či MMR). SAP XI tak konsoliduje nezbytné informace, procesy a pracovníky k bezproblémovému fungování platební agentury.
Dosavadní zkušenosti
Po měsíci zkušebního provozu zahájila platební agentura současně se vstupem do EU ostrý provoz nového systému. Od začátku do konce května 2004 bylo v informačním systému registrováno a dále zpracováváno více než 27 tisíc žádostí, jež například pro dotační opatření SAPS (tzv. zjednodušené schéma platby na plochu) reprezentují již přes 99 % celkové evidované plochy zemědělské půdy v ČR, na kterou je možno žádat finanční podporu. Česká platební agentura byla první akreditovanou agenturou mezi nově přijatými členy EU, o čemž svědčí skutečnost, že již od prvního dne přijímala i žadatele ze Slovenska, kteří svou agenturu včas neměli.
Zavedení jednotné integrační platformy umožnilo především sjednocení a zabezpečení přístupu pracovníků SZIF k aplikacím agentury a k dokumentům (dle jejich funkčního zařazení v organizační struktuře) prostřednictvím intranetu. K zásadním přínosům implementovaného řešení patří také urychlení procesu aktualizace a tvorby cílené distribuce směrnic SZIF díky implementaci elektronického schvalovacího workflow na intranetu. Informační systém SZIF je také připraven k realizaci očekávaných požadavků legislativy na aplikační funkcionalitu extranetu, tj. informační portál farmáře s možností elektronického podávání žádostí.
Článek byl zpracován s využitím materiálů firmy SAP ČR.



Architektura řešení IS PA
Informační systém SZIF mělo podle předpokladů využívat celkem více než 800 zaměstnanců v centrále, na sedmi regionálních pracovištích (kraje) a v 63 zemědělských agenturách na okresní úrovni. Systém měl vedle své aplikační funkcionality navíc integrovat stávající softwarové aplikace, které podporovaly administraci, režijní účetnictví, externí registry pro evidenci zemědělské půdy a zvířat a externí aplikace na ministerstvu pro místní rozvoj a ministerstvu financí. K zajištění většiny požadavků a potřeb platební agentury bylo zvoleno řešení mySAP Business Suite od společnosti SAP. Projekt byl zahájen 10. října 2003 a jeho příprava a vypracování cílového konceptu procesní a technické realizace byly finalizovány počátkem roku 2004. Vlastní implementace byla zahájena 5. ledna a celý systém byl uveden do produktivního provozu počátkem dubna. Projekt, který se řadí k vůbec největším nasazením aplikačního softwaru v České republice, tak byl realizován v rekordním čase necelých šesti měsíců. Implementačními partnery SAP ČR byly na tomto projektu společnosti Siemens Business Services a Helika Expert (nyní Hexpert).
Technická infrastruktura SZIF
Hardware: IBM pSeries
Operační systém: AIX 5.2
Databáze: Oracle 9.2, SAP DB 7.3
Aplikace: mySAP Business Suite, SAP XI
Počet uživatelů: 800+
Integrovaných systémů: 5
Počet rozhraní: 14
Počet typů zpráv: 20
Počet zpráv denně: cca 250 000
Hardware: IBM pSeries
Operační systém: AIX 5.2
Databáze: Oracle 9.2, SAP DB 7.3
Aplikace: mySAP Business Suite, SAP XI
Počet uživatelů: 800+
Integrovaných systémů: 5
Počet rozhraní: 14
Počet typů zpráv: 20
Počet zpráv denně: cca 250 000
Během projektu byla nasazena nejnovější verze sady mySAP Business Suite. V rámci této sady SZIF využívá pro podporu externího portálu pro farmáře a interního portálu platební agentury řešení SAP Enterprise Portal (SAP EP). Řešení SAP Customer Relationship Management (SAP CRM) umožňuje registrovat, kontrolovat a schvalovat podané žádosti o platby a modul SAP Public Sector - Collection and Disbursement (SAP PS-CD) spravuje platební účty žadatelů, platby, upomínky apod. Oblast výkaznictví zabezpečuje řešení SAP Business Information Warehouse (SAP BW), včetně EU výkazů a operativního a analytického reportingu. Veškeré aplikační technologie jsou potom integrovány na základě integrační a komunikační infrastruktury SAP Exchange Infrastructure (SAP XI). SAP XI jako jedna z klíčových komponent integrační platformy SAP NetWeaver poskytuje otevřené integrační technologie pro procesní podporu spolupráce SAP i non-SAP komponent systému v rámci SZIF (viz obr. 1), a to jak interně, tak externě (zde například spolupráce se systémy MZe, MF či MMR). SAP XI tak konsoliduje nezbytné informace, procesy a pracovníky k bezproblémovému fungování platební agentury.
"Máme unikátní systém, který nám dnes závidí i zavedené platební agentury dlouholetých členů EU. Nedostali jsme ho ale na stříbrném podnose, k jeho zprovoznění jsme museli vynaložit obrovské úsilí. Naši pracovníci se paralelně s programátory podíleli nejprve na analýze a pak na přesném zadání, tvorbě, kontrole, odzkoušení systému apod. Představovalo to stovky hodin práce navíc k běžné činnosti našich zaměstnanců, ale dnes jsme z nově přijatých členských států jediní, kdo mají plně a bez omezení akreditovanou a funkční platební agenturu."
Ing. Jan Höck, ředitel SZIF
Ing. Jan Höck, ředitel SZIF
Dosavadní zkušenosti
Po měsíci zkušebního provozu zahájila platební agentura současně se vstupem do EU ostrý provoz nového systému. Od začátku do konce května 2004 bylo v informačním systému registrováno a dále zpracováváno více než 27 tisíc žádostí, jež například pro dotační opatření SAPS (tzv. zjednodušené schéma platby na plochu) reprezentují již přes 99 % celkové evidované plochy zemědělské půdy v ČR, na kterou je možno žádat finanční podporu. Česká platební agentura byla první akreditovanou agenturou mezi nově přijatými členy EU, o čemž svědčí skutečnost, že již od prvního dne přijímala i žadatele ze Slovenska, kteří svou agenturu včas neměli.
"Projektu platební agentury se po několik měsíců účastnilo více než sto našich a partnerských specialistů a přes sto pracovníků na straně MZe a SZIF."
Martin Bednár, generální ředitel SAP ČR
Martin Bednár, generální ředitel SAP ČR
Zavedení jednotné integrační platformy umožnilo především sjednocení a zabezpečení přístupu pracovníků SZIF k aplikacím agentury a k dokumentům (dle jejich funkčního zařazení v organizační struktuře) prostřednictvím intranetu. K zásadním přínosům implementovaného řešení patří také urychlení procesu aktualizace a tvorby cílené distribuce směrnic SZIF díky implementaci elektronického schvalovacího workflow na intranetu. Informační systém SZIF je také připraven k realizaci očekávaných požadavků legislativy na aplikační funkcionalitu extranetu, tj. informační portál farmáře s možností elektronického podávání žádostí.
Článek byl zpracován s využitím materiálů firmy SAP ČR.
Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.
Časopis IT Systems / Odborná příloha
Archiv časopisu IT Systems
Oborové a tematické přílohy
Kalendář akcí
Formulář pro přidání akce
IT Systems podporuje
19.6. | ITeuro Solution Day 2025 |
23.9. | PragVue 2025 |
1.10. | Cyber Attacks 2025 |
21.10. | Bezpečnosť a dostupnosť dát 2025 |
11.11. | Umělá inteligence v IT infrastruktuře 2025 |
Formulář pro přidání akce
Další vybrané akce