- Přehledy IS
- APS (25)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (10)
- Cloud computing (SaaS) (31)
- CRM (52)
- DMS/ECM - správa dokumentů (19)
- EAM (17)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (87)
- HRM (28)
- ITSM (6)
- MES (33)
- Řízení výroby (36)
- WMS (28)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (40)
- Dodavatelé CRM (37)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (63)
- Informační bezpečnost (43)
- IT řešení pro logistiku (48)
- IT řešení pro stavebnictví (26)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (27)
CRM systémy
Plánování a řízení výroby
AI a Business Intelligence
DMS/ECM - Správa dokumentů
HRM/HCM - Řízení lidských zdrojů
EAM/CMMS - Správa majetku a údržby
Účetní a ekonomické systémy
ITSM (ITIL) - Řízení IT
Cloud a virtualizace IT
IT Security
Logistika, řízení skladů, WMS
IT právo
GIS - geografické informační systémy
Projektové řízení
Trendy ICT
E-commerce B2B/B2C
CAD/CAM/CAE/PLM/3D tisk
Přihlaste se k odběru zpravodaje SystemNEWS na LinkedIn, který každý týden přináší výběr článků z oblasti podnikové informatiky | ||
Transformace e-commerce díky umělé inteligenci
Efektivnější práce pro e-shopy, lepší zážitek pro zákazníky
Umělá inteligence (AI) je neoddělitelnou součástí internetového podnikání, ovšem platí to už nějaký pátek. Nepřímo ji využívají všichni, kteří inzerují prostřednictvím firem, jako jsou Google nebo Facebook, používají algoritmy umělé inteligence ve svých reklamních systémech již několik let. Týká se to samozřejmě i e-shopů, pro které se ale otevírá i řada dalších možností, jak využít AI přímo na denní bázi. Patří mezi ně například tvorba obsahu, SEO či překlady, ale také logistika.
E-shop si dnes může nechat umělou inteligencí vygenerovat články, které například zákazníkům pomohou s výběrem správných produktů. Prozatím se však doporučuje nespoléhat plně na algoritmy a mít obsah pod svou kontrolou, ať už z pohledu kvality nebo relevance pro cílovou skupinu. Tvorbou obsahu, jež by měl být dnes součástí každého obchodu, a navíc s výpomocí umělé inteligence, si prodejce ušetří spoustu času a navíc poskytne zákazníkům další informace, které hledají.
Bez překladače dnes není expanze. Strojové překladače využívající principy umělé inteligence nejsou sice nic nového, nicméně i zde dochází k překotnému vývoji. AI má totiž potenciál dále zlepšovat překlady, a například zohledňovat lokální odlišnosti v názvosloví a přidávat výrazy, které mají potenciál vylepšovat pozice v rámci vyhledávačů v cílové zemi. Stejně tak si mohou prodejci pomoci s komunikací se zákazníkem v zahraničí.
Další zmíněnou oblastí, kde umělá inteligence nachází uplatnění v e-commerce, je řízení skladu. Díky technologiím jako je RFID či IoT jsou nyní skladové systémy schopné s vysokou přesností sledovat pohyb zboží a na základě těchto dat optimalizovat procesy přijímání a expedice zásilek. Systémy umělé inteligence dokáží dokonce i předpovídat poptávku a na základě toho plánovat skladové zásoby, aby se minimalizovaly náklady a snížila se pravděpodobnost vysokých zásobovacích nákladů nebo nedostatku zboží.
Nesmíme také zapomenout na personalizaci nabídek. Pomocí dat o chování a preferencích zákazníků dokáží algoritmy nabízet zákazníkům produkty a služby, které jsou pro ně relevantní a zajímavé. Díky tomu se zvyšuje pravděpodobnost, že zákazník nakoupí v daném e-shopu znovu. Navíc personalizované nabídky mohou vést k vyšším průměrným hodnotám objednávek a tím k vyšším tržbám.
To vše povede k tomu, že role konzultantů a odborníků na e-commerce bude ještě důležitější. Přestože se některé manuální činnosti přenesou na algoritmy, bude i nadále potřeba odborníků, kteří dokáží správně nastavit a řídit tyto systémy a využít jejich potenciál co nejefektivněji. Naopak majitelé a manažeři internetových obchodů budou muset správně vyhodnotit, v kterých oblastech provozu jim umělá inteligence může pomoci a jak ji integrovat.
V dnešní situaci, kdy se na našem trhu nachází přes 50 tisíc internetových obchodů, je zřejmé, že budou úspěšnější majitelé internetových obchodů, kteří nebudou stále spoléhat pouze na tradiční přístupy. Ač se to někomu líbí či ne, transformace prostřednictvím umělé inteligence bude nezbytná. Nové technologie mohou snížit čas strávený na manuálních činnostech, ale naopak umožní lidem více času pro jejich kreativu, nápady a strategie. Na konci však musí být také spokojený zákazník. Pokud od e-shopu získá relevantní nabídku, pomoc, lepší informace o své objednávce a třeba i rychlejší dodání, povede to k rychlejšímu růstu e-commerce než dosud.
Martin Pech Autor článku je obchodním ředitelem společnosti Upgates. |
prosinec - 2024 | ||||||
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
1 | ||||||
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 | 31 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |