- Přehledy IS
- APS (25)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (10)
- Cloud computing (SaaS) (31)
- CRM (52)
- DMS/ECM - správa dokumentů (19)
- EAM (17)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (75)
- HRM (28)
- ITSM (6)
- MES (33)
- Řízení výroby (36)
- WMS (28)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (41)
- Dodavatelé CRM (38)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (66)
- Informační bezpečnost (48)
- IT řešení pro logistiku (48)
- IT řešení pro stavebnictví (26)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (27)


















![]() | Přihlaste se k odběru zpravodaje SystemNEWS na LinkedIn, který každý týden přináší výběr článků z oblasti podnikové informatiky | |
![]() | ||
Location intelligence
Informace v prostorových souvislostech
Aniž si to uvědomujeme, informaci o poloze obsahují téměř veškerá data, která běžně používáme. Zákazníci mají bydliště či místo podnikání, veškerá aktiva mají své umístění, zásilky svůj původ a místo určení atd. Podle různých studií obsahuje lokalizaci v prostoru více než osmdesát procent všech dat. Tím, že tato obchodní prostorová data zobrazíme nad podkladovou mapou, můžeme nalézt a zkoumat jejich vztahy. Takto získané poznatky pak můžeme využít v procesu rozhodování. Výše popsaný přístup lze nazvat prostorovou inteligencí – location intelligence.


Location intelligence je schopnost porozumět složitým jevům prostřednictvím jejich vzájemných geografických vztahů. Kombinováním prostorově orientovaných dat s ostatními obchodními daty mohou organizace získat kritické postřehy, provádět informovaná rozhodnutí a optimalizovat důležité obchodní procesy, což vede k vyššímu výkonu a lepším obchodním výsledkům. Oblastí, kde lze s úspěchem takovýto přístup využít, je celá řada. Uveďme několik konkrétních příkladů vhodné integrace prostorových dat do obchodního rozhodování (resp. do nástrojů pro podporu takového rozhodování):
- Site management – multikriteriální prostorové hodnocení rozmístění pobočkové sítě, plánování jejího dalšího rozvoje, analýzy kupní síly a tržního dosahu (retail, služby),
- Business management – analýzy obchodních oblastí podle různých kritérií, risk management, hodnocení fúzí a akvizic z pohledu podílu a přítomnosti na trhu,
- Reklama a marketing – plánování a modelování kampaní, cílený marketing zaměřený na konkrétní zákaznický segment či tržní prostor a geomarketing, tj. možnost na základě znalosti, kdo kde nakupuje, zefektivnit například rozesílání letáků a nabídek nebo lépe rozhodnout o umístění reklamy,
- Logistika a supply chain management – dohled, optimalizace,
- Správa nemovitostí a majetku – průběžné řízení všech procesů,
- Pojišťovnictví – oceňování rizik u majetkových pojištění s ohledem na polohu, záplavové zóny, pojištění vozidel podle bydliště, ale například i kontrola nároku na výplatu plnění dle meteorologických záznamů apod.,
- Telekomunikace a inženýrské sítě – plánování a návrh sítí s ohledem na stávající pokrytí a vyhledávání nových trhů či zákazníků,
- Reality – multikriteriální vyhledávání vhodné nemovitosti na základě zvolené vzdálenosti od objektů občanské vybavenosti (MHD, obchody, služby, …), oceňování nemovitostí s ohledem na jejich polohu či sledování trendů na realitním trhu.
Dobrým příkladem z praxe může být společnost DHL Europe, která řešila problém optimalizace procesů třídění a nakládky zásilek. Standardně se data o zákaznících ukládala do CRM, náklady i výnosy procházely systémem typu ERP, všechna relevantní data byla uložena v datovém skladu a byla analyzována nástroji BI. Po zapojení nástrojů GIS se podařilo optimalizovat síť středisek a rozvozních tras tak, že výsledná úspora byla šest set člověkohodin denně napříč Evropskou unií a zároveň se potřebná doba třídění zkrátila na polovinu.
Jednoduše, rychle, kdykoli, kdekoli
S využitím nástrojů pro kartografickou vizualizaci můžeme i složitá a komplexní obchodní data prezentovat formou jednoduché mapy. Výsledná informace je tak mnohem přehlednější a snáze pochopitelná než tabulka či graf. I proto se přední dodavatelé BI platforem snaží integrovat základní geografickou funkcionalitu přímo do svých celopodnikových řešení (např. Oracle BI nebo Cognos). Další geografické funkce nám mohou pomoci například s klastrováním záznamů (shlukování záznamů na základě podobných vlastností). Dříve nebo později však narazíme na omezení standardních BI prostředí v oblasti prostorových analýz. To je důvod, proč většina výrobců nabízí rovněž propojení s plnohodnotnými geografickými informačními systémy typu ArcGIS. Tento postup je vidět například u Microstrategy, SAS nebo SAP.
GIS je dnes stejně jako business intelligence standardní součástí podnikové informační infrastruktury v celé řadě organizací. Jeho masovému rozšíření napomáhá především rostoucí poptávka uživatelů, schopnost komunikace prostřednictvím obecných IT standardů, široká nabídka snadno osvojitelných API, zvyšující se množství volně dostupných referenčních geodat a v neposlední řadě také nabídka provozu formou SaaS.

Obr. 1: GIS se stejně jako BI stává standardní součástí podnikové informační infrastruktury
Jedním z postupů zpřístupňování analytických funkcí GIS „business“ uživatelům je integrace s nejrozšířenějším kancelářským balíkem MS Office. Zatímco v případě BI je tato funkcionalita již prakticky povinnou položkou, v oblasti location intelligence se jedná o relativně novou možnost. Vlastní integrace je pak realizována například kombinací MS Sharepoint a on-line GIS služeb. S podnikovým obsahem zobrazeným nad mapou je tak možné pracovat například v prostředí MS Excel či MS PowerPoint.
Prostorová data mají své nezanedbatelné místo v boji o korporátní zákazníky u všech velkých databázových hráčů. Postupné adopce standardů pro ukládání a správu prostorových dat do relačních databází v podobě nativních datových typů vyústilo ve vytvoření Spatial OLAP (vizualizační platforma určená pro rychlé a snadné vytváření časoprostorových analýz a prozkoumávání dat z různých úhlů pohledu. Výsledky mohou být interpretovány prostřednictvím tabulek, grafů a map). Dá se tedy říci, že integrace, či spíše fúzování a překryv GIS a BI se projevuje nejen na úrovni analytické a prezentační, ale i na úrovni datové integrace a datových skladů.

Obr. 2: Vizualizace vzdálenostní analýzy v prostředí MS SharePoint – vyhledání oblastí s nejvyšší hustotou sledovaného jevu. V tomto případě se jedná o železniční zastávky.

Obr. 3: Geografické zobrazení tabelárních dat v prostředí MS Excel. Z tabulky adres základních škol je vytvořena interaktivní mapa – po najetí myši se zobrazí informace o příslušném objektu.
Význam referenčních dat
V úvodu jsme zmínili tvrzení, že osmdesát procent dat obsahuje prostorovou složku. Většina těchto dat však neobsahuje explicitní údaj o poloze (např. v podobě GPS souřadnic). Tato informace je v nich uložena nepřímo prostřednictvím indexu – geolokátoru. Tím může být adresa, identifikační číslo parcely, PSČ, okres, kilometr dálnice apod. Pro získání geografické polohy takového záznamu je proto nutné jeho propojení s referenčním údajem (mapou), u kterého je poloha v geografických souřadnicích známa.
Registr územní identifikace, adres a nemovitostí (RÚIAN)
Ještě v poměrně nedávné době byla česká referenční prostorová data drahou a těžko dostupnou komoditou. Dnes lze využít volně dostupná data státem garantovaného Registru územní identifikace, adres a nemovitostí (RÚIAN), jehož správcem je Český úřad zeměměřický a katastrální. Obsahem RÚIAN jsou popisné a lokalizační údaje o územních prvcích, územně evidenčních jednotkách, účelových prvcích, a zejména adresách a jejich vzájemných vazbách. K dispozici je i kresba parcel a stavebních objektů. Tato data je možné zdarma získat prostřednictví aplikace Veřejný dálkový přístup k datům registru územní identifikace, adres a nemovitostí, která je určena jak pro občany, tak pro veřejnou i komerční sféru.
ArcČR500
V roce 2012 byla aktualizována a rozšířena také databáze ArcČR500, která vedle prostorových informací (územní členění od krajů až po základní sídelní jednotky, informace o PSČ, dopravní sítě, …) poskytuje zdarma také základní statistické informace z ČSÚ (počty obyvatel, informace o věkovém složení, míře nezaměstnanosti atd.). Podrobnější informace Českého statistického úřadu lze připojit podle potřeby. Tato databáze je ke stažení na oficiálních stránkách Arcdata.
Mimo to jsou k dispozici i další veřejné datové služby, které poskytuje například Národní geoportál Inspire, Geoportály jednotlivých krajů, měst a dalších státních institucí.
Cloud, mobilita, aktuálnost
Využívání cloudových služeb je v současné době již běžně akceptovaný provozní model firemního IT. Vedle významného zjednodušení správy takto poskytovaných GIS a BI aplikací totiž uživatelům přináší benefit v podobě průběžně aktualizovaných dat zejména v podobě referenčních prostorových dat (podkladové mapy) či socioekonomických a statistických ukazatelů. Někteří poskytovatelé BI cloudových služeb nabízejí jako přidanou hodnotu přístup k analýzám trhu, popřípadě produkt přímo vyladěný pro konkrétní oblast podnikání včetně přednastavených dashboardů.
Dalším významným trendem je mobilita. Geograficky chytré služby se stávají součástí různých mobilních aplikací, které pracují s informací o poloze uživatele. Přitom se nemusí jednat jen o dnes již běžné úlohy typu „vyhledej nejbližší bod zájmu“. Pracovat lze s historickými záznamy a na základě geografického kontextu doporučit uživateli dříve preferovanou službu v jeho okolí. Historická data jsou důležitá například také pro predikce pohybu dopravního proudu a existuje celá řada oblastí, která data získávaná technologií „plovoucích vozidel“ využívají.
Roste také význam aktuálnosti informací. Asi nejrychleji rostoucím globálním zdrojem informací, a těch prostorově orientovaných obzvlášť, jsou sociální sítě. Pro uživatele BI je velmi zajímavé dívat se na ně jako na zdroj informací o preferencích uživatelů a jejich loajalitě, jako na marketingový kanál apod. Ve spojení s výše zmíněnými mobilními zařízeními se sociální sítě stávají dalším ohromným zdrojem informací o pohybu osob a jejich chování v průběhu dne nebo i celého roku. Oblast modelování a analýzy sociálně prostorových vztahů již není pouhou vědeckou teorií – s jistou mírou nadsázky je možné říci, že je jen otázkou času, kdy je ve svých tabletech začnete využívat i vy.
Petr Urban, Petr Panec
Petr Urban působí jako vedoucí obchodu produktů a služeb ve společnosti Arcdata Praha. Petr Panec je obchodním zástupcem společnosti OKsystem.


![]() ![]() | ||||||
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 | 1 | 2 | 3 | 4 |
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
Formulář pro přidání akce
15.5. | Konference SCADA Security |
22.5. | Akce pro automobilové dodavatele "3DEXPERIENCE... |
12.6. | Konference ABIA CZ 2025: setkání zákazníků a partnerů... |
29.9. | The Massive IoT Conference |