- Přehledy IS
- APS (25)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (10)
- Cloud computing (SaaS) (31)
- CRM (52)
- DMS/ECM - správa dokumentů (19)
- EAM (17)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (75)
- HRM (28)
- ITSM (6)
- MES (33)
- Řízení výroby (36)
- WMS (28)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (41)
- Dodavatelé CRM (38)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (66)
- Informační bezpečnost (48)
- IT řešení pro logistiku (48)
- IT řešení pro stavebnictví (26)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (27)


















![]() | Přihlaste se k odběru zpravodaje SystemNEWS na LinkedIn, který každý týden přináší výběr článků z oblasti podnikové informatiky | |
![]() | ||
Podniková data jsou cennou komoditou, ale datové dospělosti dosáhl jen zlomek firem
Kvalita podnikových dat je dlouho podceňovaným faktorem, který trápí tuzemské i světové firmy. Ty totiž podle naší praxe datovou kvalitu řeší obvykle až ve chvíli, kdy data potřebují. A to s sebou nese zvýšené nároky na manuální čištění datovými odborníky, prodlužuje se doba, než lze data reálně využít jako podklad pro rozhodování. Navíc hrozí, že firma kvůli nepřesným datům dojde k chybným závěrům. Zmíněné problémy jsou manifestací chybějící datové strategie, která firmu stojí peníze, demotivuje její zaměstnance a ohrožuje rentabilitu budoucích investic. Tento názor podporují jak naše interní průzkumy mezi zákazníky, tak oficiální výzkumy celosvětových agentur.


Podle našeho loňského reportu State of Data Quality 2022 čelilo téměř 80 % společností problémům s daty. V posledních dvou letech došlo vlivem pandemie k prudkému 78% růstu počtu firem, které jsou svým byznysem na datech závislé. Více než polovina (55 %) dotázaných připustila, že data před finálním zpracováním musí manuálně upravovat a čistit na odpovídající kvalitu. 44 % jich na podklady musí čekat déle než den, což v dnešní rychlé době představuje konkurenční nevýhodu. Zdlouhavé čekání na data, negativní dopad na rozhodování a byznysový výkon byly spolu s ohrožením strategických iniciativ jmenovány mezi třemi nejčastějšími projevy nedostatečné kvality.
Situace se nicméně zlepšuje, a společnosti se datům i jejich kvalitě věnují intenzivněji. Pouze 16 % dosahuje stavu, kterému přezdíváme datová dospělost, ale 27 % se tomuto stavu blíží. Pozitivním zjištění je, že data z nějakého důvodu neřeší jen 5 % z více než 1 000 dotázaných firem. Z výsledků reportu také vyplynulo, že ve společnostech, ve kterých řízení data kvality není úspěšné, je 80 % úkolů vykonáváno manuálně. Na druhé straně spektra firmy s úspěšnými procesy manuálně vykonávají jen 30 % úkolů, zbytek automatizují pomocí nástrojů založených na AI a strojovém učení.
Až tři čtvrtiny dotázaných firem stále využívají pro správu dat Excel a 69 % si je dokonce přeposílá jako e-mailovou přílohu. Moderní nástroje přitom akcelerují nejen samotnou správu dat, ale zvyšují i jejich kvalitu například i tím, že je pomocí umělé inteligence čistí už na vstupu. Tím eliminujeme manuální úpravy nutné k odstranění duplicit nebo napravení formátů čísel a e-mailových adres. Takto pokročilé nástroje zatím 43 % firem nevyužívá vůbec, a to ani přes legislativní požadavky vyplývající například z GDPR. Bez specializovaného datového nástroje je pro firmu velmi pracné plnit požadavky fyzických osob, kterým GDPR přisuzuje právo na informace. Manuální dohledávání dat, která firma o subjektu ukládá, z jakého titulu a jak dlouho. Případně jakým způsobem je zpracovává a kterým třetím stranám je poskytuje, to vše lze v profesionálním nástroji zjistit na několik kliknutí.
Data jako komodita budoucnosti
Většina firem si důležitost dat uvědomuje. Jsou nezbytnou komoditou pro prohlubující se digitalizaci firem a zavádění datově náročných technologií jako umělá inteligence (AI), strojové učení (ML) nebo internet věcí (IoT). S tímto rozvojem se pojí i tlak na řešení datové otázky a zlepšování datové gramotnosti firem. Podle odhadů amerického Forbesu přichází tamější firmy o 3,1 bilionu dolarů ročně, tedy o 20 % jejich celkových tržeb. Z části za to může podle výzkumné agentury Gartner snížená produktivita práce, kdy datoví specialisté tráví až 80 % času získáváním a čištěním dat, na jejich samotné používání jim zbývá pouhá pětina času. Čas neefektivně využívají ale i další role ve firmě, například obchodníci, kteří 27 % produktivního času řeší problémy s neúplnými či neaktuálními kontaktními údaji.
Zvýšení kvality dat není jednorázový proces, jde o dlouhodobou strategickou iniciativu firmy. V průměru zákaznická data podle Gartneru degenerují tempem až 2 % měsíčně, tedy zhruba 25 % ročně. Symptomy nesprávných dat jsou potom neefektivní rozhodnutí, kdy dochází například k překročení plánovaných rozpočtů – za kterými podle výzkumu stojí v 88 % případů nedostatečná kvalita dat. Nástroje, které zajišťují automatizaci datové kvality, už jsou běžně dostupné. Firmám umožňují porozumět aktuálnímu stavu, monitorovat, validovat a zlepšovat datové sestavy. Navíc zabraňují chybným datům do systému vůbec vstupovat. Díky využití metadat a umělé inteligence nabízí jednoduchou konfiguraci, nasazení i škálování, takže je ocení jak malé týmy, tak globální společnosti, kterým přináší rychlé zavedení správy a řízení dat a rychlou návratnost investice.
![]() |
Lukáš Kolek Autor článku je VP of Data Quality v česko-kanadské společnosti Ataccama. |


![]() ![]() | ||||||
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 | 1 | 2 | 3 | 4 |
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
Formulář pro přidání akce
15.5. | Konference SCADA Security |
22.5. | Akce pro automobilové dodavatele "3DEXPERIENCE... |
12.6. | Konference ABIA CZ 2025: setkání zákazníků a partnerů... |
29.9. | The Massive IoT Conference |