- Přehledy IS
- APS (20)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (10)
- Cloud computing (SaaS) (32)
- CRM (51)
- DMS/ECM - správa dokumentů (20)
- EAM (17)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (76)
- HRM (28)
- ITSM (6)
- MES (32)
- Řízení výroby (36)
- WMS (29)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (38)
- Dodavatelé CRM (33)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (69)
- Informační bezpečnost (50)
- IT řešení pro logistiku (45)
- IT řešení pro stavebnictví (26)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (27)
Tematické sekce
ERP systémy
CRM systémy
Plánování a řízení výroby
AI a Business Intelligence
DMS/ECM - Správa dokumentů
HRM/HCM - Řízení lidských zdrojů
EAM/CMMS - Správa majetku a údržby
Účetní a ekonomické systémy
ITSM (ITIL) - Řízení IT
Cloud a virtualizace IT
IT Security
Logistika, řízení skladů, WMS
IT právo
GIS - geografické informační systémy
Projektové řízení
Trendy ICT
E-commerce B2B/B2C
CAD/CAM/CAE/PLM/3D tiskBranžové sekce
![]() | Přihlaste se k odběru zpravodaje SystemNEWS na LinkedIn, který každý týden přináší výběr článků z oblasti podnikové informatiky | |
| ||
Partneři webu
IT SYSTEMS 10/2025 , AI a Business Intelligence , IT právo
AI versus autorské právo, 2. část
Je přípustné, aby dílo vytvořené AI napodobilo nějaké autorské dílo nebo styl autora?
Jaroslav Tajbr, Debora Cibulková
S nástupem generativních modelů, které dokážou během sekund napodobit rukopis autora, výtvarný styl nebo zvuk určitého žánru, se otázka vztahu umělé inteligence a autorského práva stává klíčovou. Do jaké míry je přípustné, aby výstup vytvořený AI připomínal nebo napodoboval cizí dílo? Kde končí legitimní inspirace a začíná nepřípustné převzetí cizího tvůrčího projevu? A lze vůbec právně chránit samotný „styl“?

Z praxe vyplývá, že kopírování nemusí být ani záměrem tvůrce. Princip fungování velkých jazykových a obrazových modelů je totiž založený na analýze existujících děl. AI se tak může „sama“ rozhodnout inspirovat konkrétním autorem nebo dílem – i bez vědomí uživatele. Právě proto je důležité rozumět tomu, co je podle zákona ještě inspirace, a co už porušení práv.
Co chrání autorské právo
Podle § 2 autorského zákona je chráněné jen to, co představuje jedinečný výsledek tvůrčí činnosti a je vyjádřeno v objektivně vnímatelné podobě. Ochrana se tedy vztahuje na konkrétní formu vyjádření, nikoli na myšlenku, princip nebo styl. Samotný styl – ať už výtvarný, literární či hudební – se považuje za osobní rukopis autora, nikoli za samostatné dílo.
K zásahu do práv proto dochází až tehdy, když někdo převezme rozpoznatelné a individuální prvky konkrétního díla, které odkazují k původnímu autorovi. Inspirace stylem je tedy přípustná, ale přejímání originálních kompozičních nebo motivických prvků už může představovat porušení práva. V kontextu AI, která se často „učí“ z tisíců děl, jde právě o to, zda její výstup zůstává v rovině stylové inspirace, nebo už kopíruje konkrétní autorské řešení. V kontextu AI, která se učí z obrovského množství děl, je hranice mezi inspirací a kopií často rozmazaná.
Výlučná majetková práva a hranice převzetí
Podle § 12 autorského zákona má autor výlučná majetková práva ke svému dílu – tedy právo dílo užít, rozmnožovat, rozšiřovat, sdělovat veřejnosti nebo zpracovávat. K zásahu dochází, když někdo bez svolení autora vytvoří dílo, které reprodukuje rozpoznatelné prvky cizí tvorby, například charakteristickou kompozici, barevnost, melodii nebo textový motiv.
V prostředí generativní AI to znamená, že pokud systém vytvoří výstup, který nese individuálně určitelné znaky originálu, může jít o neoprávněné užití. Z právního hlediska proto záleží na míře podobnosti i na tom, zda výstup plní substituční funkci – tedy nahrazuje původní dílo v očích publika nebo na trhu.

Zákonné výjimky a jejich limity
Autorský zákon umožňuje i určitá užití bez licence, ovšem pouze v přesně vymezených mezích. Nejznámější je citace (§ 31) – ta dovoluje převzít výňatky ze zveřejněných děl, pokud jsou řádně označeny a rozsah odpovídá účelu. Nelze se však na ni odvolat, pokud nové dílo fakticky reprodukuje původní a jen se tváří jako „inspirované“.
Další výjimkou je parodie, karikatura a pastiš (§ 38g). Ty mohou využívat prvky cizího díla, jestliže slouží k humornému, satirickému či tvůrčímu účelu a mají vlastní přínos. Nejsou však přípustné tam, kde napodobenina pouze ekonomicky nahrazuje originál.
Zjednodušeně řečeno – české právo umožňuje převzít cizí dílo jen tehdy, pokud se zachová vlastní tvůrčí přínos a nedojde k zásahu do rozpoznatelného tvůrčího projevu jiného autora.
Text-and-data mining: trénink vs. výstupy
Zcela novou oblastí je tzv. text-and-data mining (TDM), tedy automatizovaná analýza dat a textů využívaná pro strojové učení. Česká úprava, vycházející ze směrnice EU 2019/790 (DSM), rozlišuje dvě výjimky:
- § 39d – pro vědecký výzkum, bez nutnosti souhlasu autorů (bez opt-outu);
- § 39c – pro komerční využití, s možností autora vyjmout své dílo z těžby (opt-out).
Tyto výjimky legalizují pouze tréninkové využití děl, tedy tvorbu dočasných kopií potřebných pro analýzu. Nevztahují se však na samotné výstupy AI. Pokud generovaný obsah reprodukuje rozpoznatelné části původních děl, posuzuje se podle obecných pravidel – tedy může jít o porušení práv.
Trénink modelu může být tedy legální, ale výsledné generování může být neoprávněné, pokud přebírá individuální prvky nebo napodobuje autora do té míry, že průměrný příjemce rozdíl nepozná.
Ochrana a prosazení práv
Podle § 40 autorského zákona může autor požadovat mj. zdržení zásahu, odstranění závadného stavu, náhradu škody nebo morální zadostiučinění. V online prostředí se tato práva uplatňují i prostřednictvím mechanismů notice-and-action, tedy žádostí o stažení nelegálního obsahu z platforem. Tyto procesy jsou dnes standardizovány v rámci nařízení o digitálních službách (Digital Services Act).
Ochrana tak kombinuje soudní i mimosoudní prostředky, což je důležité právě u AI výstupů, které se šíří napříč platformami a často bez jasného určení autorství či zdroje.
Závěr
Současné autorské právo chrání především konkrétní způsob, jakým je tvůrčí nápad vyjádřen, nikoli samotný styl či rukopis autora. Právě na této tenké hranici se pohybuje umělá inteligence – může se volně inspirovat, avšak ve chvíli, kdy začne přebírat rozpoznatelné prvky originálu nebo nahrazovat jeho funkci na trhu, zasahuje do práv původního tvůrce.
![]() |
Jaroslav Tajbr Autor článku je partner v advokátní kanceláři Eversheds Sutherland a vedoucí její IP/IT praxe. Specializuje se na právo elektronických komunikací, ochranu osobních údajů, kybernetickou bezpečnost, M&A, pracovní právo či litigace. |
![]() |
Debora Cibulková Spoluautorka článku je advokátní koncipientka v advokátní kanceláři Eversheds Sutherland, kde působí v týmu pracovního práva. Ve své praxi se zajímá o právní aspekty technologických inovací a dopady automatizace a digitalizace na oblast práva. |
Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.

Časopis IT Systems / Odborná příloha
Archiv časopisu IT Systems
Oborové a tematické přílohy
Kalendář akcí
Formulář pro přidání akce
| Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
| 1 | 2 | |||||
| 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
| 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
| 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
| 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
IT Systems podporuje
| 26.11. | Webinář Zaostřeno na správu a provoz IS |
| 28.11. | CONTROLLING A BI PRAKTICKY - Webové GIST Aplikace pro... |
Formulář pro přidání akce


















