- Přehledy IS
- APS (25)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (10)
- Cloud computing (SaaS) (31)
- CRM (52)
- DMS/ECM - správa dokumentů (19)
- EAM (17)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (75)
- HRM (28)
- ITSM (6)
- MES (33)
- Řízení výroby (36)
- WMS (28)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (41)
- Dodavatelé CRM (38)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (66)
- Informační bezpečnost (48)
- IT řešení pro logistiku (48)
- IT řešení pro stavebnictví (26)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (27)


















![]() | Přihlaste se k odběru zpravodaje SystemNEWS na LinkedIn, který každý týden přináší výběr článků z oblasti podnikové informatiky | |
![]() | ||
Strategickou prioritou bude těsnější spolupráce mezi týmy NetOps a SecOps
Aktuální trendy, které dnes pozorujeme na trzích na západ od České republiky, napovídají, kam bude směřovat oblast ICT v roce 2020 u nás. Kritickým impulsem formujícím nové trendy v ICT se stává vzrůstající komplikovanost sítí.


Týmy síťových a bezpečnostních operací spolu koexistují ve většině firem ve dvou zcela oddělených entitách, které však sdílejí společný cíl – fungující a bezpečnou síťovou infrastrukturu. V okamžiku, kdy se vyskytne problém, nezajímá koncového uživatele, zda je příčinou nedostatečná šířka pásma nebo útok. Požadují pouze, aby služba fungovala podle očekávání a problém byl vyřešen co nejrychleji. To lze uskutečnit pouze v situaci, kdy oba týmy spolu úzce spolupracují a vycházejí ze stejných dat.
S ohledem na vzrůstající komplikovanost síťové infrastruktury a stále sofistikovanější kybernetické hrozby zvyšují také firmy požadavky na své síťové a bezpečnostní týmy (NetOps a SecOps). Ty jsou dnes zcela přirozeně tlačeny k těsnější spolupráci. Tento trend je patrný u řady větších firem po celém světě, nicméně pouze některé k tomu zaujímají proaktivní přístup. Na tuto skutečnost upozorňují přední analytické společnosti jako je například Gartner nebo EMA. Ty se tématu věnují jako přirozené odpovědi na probíhající změny v byznysu.
Společný pohled na dění v síti
Díky společnému postupu mohou oba týmy navíc efektivně optimalizovat své rozpočty na vybavení, omezit duplicitní činnosti nebo konsolidovat řadu aktivit a procesů jako je například sledování a vynucování bezpečnostních politik. Nicméně i tak lze stále očekávat drobné třenice, protože každý tým si pod stejným cílem může představit něco odlišného. Oddělení, které má na starosti sítě, vzhlíží k infrastruktuře, která bude co nejjednodušší, nejrobustnější, jednoduše škálovatelná, maximálně rychlá atd., což bývá často v kontrastu vůči bezpečnostním požadavkům druhého týmu.
„Požadavky na bezpečnost a vlastní simplicitu sítě jdou často proti sobě. Aby bylo možné najít zlatou střední cestu, je zapotřebí, aby měly oba týmy k dispozici relevantní a stejná data k rozhodování,“ upřesňuje Luboš Lunter ze společnosti Flowmon Networks.
„Je proto žádoucí, aby oba týmy vycházely z jednoho konsolidovaného pohledu na síťový provoz. Namísto toho, aby využívaly dva a více samostatných nástrojů s překrývajícími se funkcemi. Je výhodnější, když využijí jeden společný – typicky například řešení Flowmon, které na spolupráci NetOps a SecOps dlouhodobě staví. Nejen že si takto snadno sníží náklady, ale výrazně zkrátí reakční čas při řešení síťových incidentů.“
Dalším typickým příkladem, kdy se oba týmy potkávají a potřebují spolupracovat je pořízení nového hardwaru nebo služby. Například firewallu. Jedná se o nástroj fungující na úrovni sítě, který spravuje síťové oddělení. Informace z něj ale často využívají lidé z bezpečnostního oddělení, kteří také určují filtrovací pravidla. Přičemž požadavky na to, co by měl firewall řešit a blokovat se mohou různit. Konsolidované informace z reálného provozu tak mohou pomoci s finálním rozhodnutím a úspěšnou konfigurací.
Větší důraz na automatizaci úkonů
Za dalším nadcházejícím trendem stojí opět stále se zvyšující komplikovanost síťové infrastruktury a sofistikovanost kybernetických hrozeb. Projevuje se zvýšením požadavků na kvalitu obsluhy. Zejména je to patrné v SecOps, kde si obsluha již nevystačí s pouhým řešením ticketů dle příručky. Výsledkem je nový výrazný trend, který ve větší míře spoléhá na stále pokročilejší automatizaci a predikci. Nástroje se postupně učí, že musí obsluze předložit nejen informace o samotném incidentu, ale také řešení. Případně některé opakující incidenty musí řešit bez zásahu – zcela automaticky. Využívá se k tomu pokroku ve strojovém učení a potenciálu umělé inteligence.
![]() |
Artur Kane Autor článku je Technology Evangelist ve společnosti Flowmon Networks. |
![]() ![]() | ||||||
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 | 1 | 2 | 3 | 4 |
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
Formulář pro přidání akce
15.5. | Konference SCADA Security |
22.5. | Akce pro automobilové dodavatele "3DEXPERIENCE... |
12.6. | Konference ABIA CZ 2025: setkání zákazníků a partnerů... |
29.9. | The Massive IoT Conference |