facebook
Tematické sekce
 
Branžové sekce
Přehledy
 
Tematické seriály
 

GDPR

General Data Protection Regulation zásadně mění zpracování osobních údajů a zavádí nové povinnosti...

články >>

 

Jak uřídit IT projekt a nezbláznit se

Užitečné tipy a nástroje pro řešení problémů řízení inovací a vývoje produktů...

články >>

 

Industry 4.0

Průmysl 4.0

Jaký vliv bude mít čtvrtá průmyslová revoluce na výrobu a výrobní firmy?

články >>

 

Komplexní svět eIDAS

O nařízení eIDAS již bylo mnoho řečeno i napsáno. A proto jediné, o čem...

články >>

 

Trendy v CRM

Systémy pro řízení vztahů se zákazníky (CRM) prochází v posledních letech výraznou změnou. Zatímco dříve...

články >>

 

Příručka úspěšného IT manažera

Dnes je řada IT manažerů opomíjena. Úspěšní bývají brouci Pytlíci a Ferdové...

články >>

 
Partneři webu
Compas automatizace
IT SYSTEMS 10/2013 , ITIL – Řízení IT

Kerio Connect 8.2 rozšiřuje možnosti spolupráce a podporu mobility ve firmách

rozhovor s Pavlem Dobrým



Rozhovor: Pavel Dobrý, Kerio TechnologiesZačátkem října vyšla pod označením 8.2 nová verze serveru pro komunikaci a spolupráci Kerio Connect. Uživatelé a administrátoři se dočkají nejen změn ve webovém rozhraní aplikace, ale také funkce delegování, nových možností komunikace a rozšířené podpory mobilních zařízení. O těchto i dalších novinkách jsme si povídali s Pavlem Dobrým, který vede vývoj Kerio Connect.


 

Jaké jsou nové vlastnosti verze 8.2, které poznají na první pohled uživatelé a administrátoři?
Pro uživatele jsou nejvíce patrné změny ve webovém rozhraní Kerio Connect klienta. Nově zde mají možnost zvolit si způsob zobrazení náhledu e-mailové zprávy nebo použít rozšířené řazení zpráv ve složkách. Hlavní novinkou pro firemní zákazníky je funkce delegace, která nabízí nový způsob spolupráce v pracovním prostředí. Vylepšeny byly také funkce otevřeného protokolu CalDAV, což uvítají hlavně uživatelé Apple iCalu, nebo zákazníci využívající mobilní přístup z iPhone či iPadu.

Administrátorům přináší nová verze grafický přehled vytížení serveru, který je dostupný přímo ve webovém administračním rozhraní. Je z něj také možné server vzdáleně restartovat, což ocení zejména zákazníci s hostovaným nebo virtualizovaným prostředím. Novinkou je snadné podepisování odchozích e-mailů standardem Domain Key Identified Message zajišťujícím vyšší důvěryhodnost odesílatele.


Zmiňujete, že jednou z hlavních novinek pro firemní uživatele je možnost delegování. Jak se liší od funkce sdílení, kterou již Connect nabízí?
Sdílení umožňuje zpřístupnit ostatním uživatelům e-mailové zprávy, kalendáře, kontakty nebo poznámky. Ti je pak mohou číst, prohlížet nebo případně upravovat přímo v prostředí svého e-mailového klienta. Delegování doplňuje sdílení o další vlastnosti a zjednodušuje nastavení. Pomocí delegace dá uživatel automaticky ke sdílení svoji poštovní složku a kalendář jinému uživateli, delegátovi. Ten zároveň získá možnost spravovat tyto složky v zastoupení uživatele nebo jeho jménem odesílat e-maily.


K čemu se taková funkce hodí?
Běžným příkladem je vytížený vedoucí, který takto deleguje přístup do své pošty a kalendáře své asistentce. Ta pak může nejen odpovídat na e-maily určené vedoucímu, ale také odesílat a potvrzovat pozvánky na schůzky v jeho kalendáři. Obě funkce lze kombinovat a k delegaci nasdílet například i složku s kontakty nebo poznámkami. Delegaci lze tedy popsat jako snadnou formu sdílení doplněnou o možnost aktivní komunikace v zastoupení jiné osoby.


V oblasti podpory spolupráce je ve firmách čím dál populárnější instant messaging, tedy možnost rychlého posílání krátkých zpráv, souborů, případně vedení hlasových nebo video hovorů. Kerio Connect jej podporuje od verze 8.1. Přichází verze 8.2 s nějakými novinkami?
Instant messagingem lze nahradit či doplnit e-mailovou komunikaci a získat výhodu okamžité odpovědi. Ve verzi 8.2 doplňujeme širokou škálu podporovaných funkcí instant messagingu o možnost skupinového chatu a podporu konferenčních místností (chatrooms). Uživatelé mohou snadno sestavit konferenci s více uživateli přímo ve svém instant messaging klientovi a zprávy se automaticky rozesílají všem účastníkům, kteří tak mají možnost reagovat a komunikovat v reálném čase.


V posledních letech je čím dál důležitější podporovat práci zaměstnanců na mobilních zařízeních. Vnímáte to stejně?
Mobilní přístup je neustále rostoucí trend. Každý rok registrujeme přibližně čtyřicetiprocentní nárůst počtu mobilních zařízení, které naši zákazníci používají. Není výjimkou, když jeden uživatel používá například telefon a tablet současně.


Čím vychází Kerio Connect vstříc mobilním uživatelům? Plánujete podporu nějakého mobilního e-mailového klienta, jako například K-9 pro Android?
Kerio Connect nabízí ucelené řešení pro synchronizaci kontaktů, kalendářů a e-mailů na většině mobilních zařízení, které zahrnuje podporu protokolu Exchange ActiveSync a také otevřených protokolů CalDAV a CardDAV. Množina podporovaných zařízení a platforem je široká. Mobilní zařízení lze synchronizovat s Androidem, Apple iOS, Windows Phone a BlackBerry, a to přímo s použitím nativních e-mailových klientů na těchto platformách. Zároveň je možné připojit i klienty třetích stran, například Moxier Mail, a také jakýkoliv IMAP klient, včetně aplikace K-9. Řešení nabízené v Kerio Connectu je unikátní i možnostmi nastavení synchronizace. Server nabízí automatické konfigurační profily pro mobilní zařízení, které snadno nastaví telefon či tablet jedním kliknutím. Jedinečná funkce je i to, že si uživatel může vybrat, které složky nebo kalendáře se budou do tabletu přenášet, a to včetně veřejných kontaktů.
 

Obr. 1 Monitorování serveru v administračním rozhraní Kerio Connect. Zobrazuje zatížení serveru a umožňuje vzdálený restart služby.
Obr. 1 Monitorování serveru v administračním rozhraní Kerio Connect. Zobrazuje zatížení serveru a umožňuje vzdálený restart služby.

 

Obr. 2 Práce s e-maily v Kerio Connect klientovi je snadná a intuitivní.
Obr. 2 Práce s e-maily v Kerio Connect klientovi je snadná a intuitivní.

 

Vytváříme otevřený systém


Mění se při přechodu na Connect 8.2 systémové požadavky nebo podpora operačních systémů?
Nová verze nezvyšuje systémové nároky a také množina podporovaných platforem zůstává stejná. Server je dostupný pro systémy Windows, Linux (Debian, RedHat, CentOS) a OS X, a to v 32bitové i 64bitové variantě. Pro instalace s vyšším počtem uživatelů doporučujeme 64bitovou verzi, která dokáže lépe využít dostupnou paměť a poskytuje vyšší výkon. Pro snadnou instalaci je administrátorům k dispozici již připravený obraz virtuální appliance pro systémy VMware s předinstalovaným Kerio Connectem.


Kerio Connect je nabízen jako alternativa k řešení od Microsoftu, ale přitom jediným podporovaným klientským programem je Microsoft Outlook. Plánujete Kerio konektor pro Thuderbird, případně i jiné e-mailové klienty?
Kromě Kerio Outlook Connectoru pro Microsoft Outlook nabízí Kerio Connect také webového klienta, který je funkčně srovnatelný s klientskými aplikacemi. Kerio Connect klient není třeba instalovat ani konfigurovat, a snižuje tak náklady na údržbu ve firmách s více uživateli. Snažíme se vytvořit prostředí, ve kterém vývojáři a autoři e-mailových klientů nebudou muset vyvíjet konektory pro jednotlivé servery. K tomu slouží i protokoly CalDAV a CardDAV vytvářející otevřený systém. Ty také zaručují jednotné rozhraní pro všechny servery, které je implementují. Pro Thunderbird jsou dostupná rozšíření jako například Lightning, která umožňují synchronizaci groupwarových dat.


Zároveň s vydáním verze 8 jste spustili vlastní privátní cloud. Zákazníci tak mohou mít Kerio Connect „nasazen“ na vaší infrastruktuře. Tuto službu nabízíte zatím jen něco přes půl roku. Nicméně, jak se vyvíjí zájem o ni?
Zájem o hostovaná nasazení nás příjemně překvapil a předčil naše očekávání. Kromě velkého počtu nových instalací jsme zaznamenali i značný zájem ze strany našich současných partnerů a zákazníků, pro které je přechod do privátního cloudu výhodný. Impulzem bývají příznivější licenční podmínky a nulová starost o hardware, zálohování nebo aktualizace. V absolutních číslech samozřejmě stále převládají instalace Kerio Connectu u zákazníků, protože zde mají historii o dvanáct let delší.


Co pro vás bude hlavním tématem budoucích verzí Kerio Connect?
V dalších verzích se chystáme zaměřit i na oblast správy dokumentů a jejich sdílení. Ukazuje se, že klasická souborová úložiště a sdílené adresáře nejsou dostatečně přizpůsobeny pro práci více uživatelů s dokumenty. V budoucnu uvažujeme o bližší integraci například s cloudovými úložišti a s business řešeními, jako například Samepage.io nebo Dropbox, které usnadní společnou editaci a sdílení souborů a budou dostupné pro všechny uživatele Kerio Connectu.
 

Obr. 3 Využití unikátní funkce volby složek pro synchronizaci na mobilní zařízení. Je možné vybírat i veřejné a sdílené složky.
Obr. 3 Využití unikátní funkce volby složek pro synchronizaci na mobilní zařízení. Je možné vybírat i veřejné a sdílené složky.

 

Obr. 4 Přehled mobilních zařízení používaných uživatelem. V případě ztráty lze telefon na dálku jednoduše vymazat.
Obr. 4 Přehled mobilních zařízení používaných uživatelem. V případě ztráty lze telefon na dálku jednoduše vymazat.

 


Pavel Dobrý pracuje jako Product Development Manager ve společnosti Kerio Technologies. Ve firmě působil jako vývojář Kerio WinRoute Firewallu. Poté přešel do týmu Kerio Connect, kde osm let pracoval na jeho vývoji a nyní jej vede.
 

Lukáš Dolníček

Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.