facebook
Tematické sekce
 
Branžové sekce
Přehledy
 
Tematické seriály
 

GDPR

General Data Protection Regulation zásadně mění zpracování osobních údajů a zavádí nové povinnosti...

články >>

 

Jak uřídit IT projekt a nezbláznit se

Užitečné tipy a nástroje pro řešení problémů řízení inovací a vývoje produktů...

články >>

 

Industry 4.0

Průmysl 4.0

Jaký vliv bude mít čtvrtá průmyslová revoluce na výrobu a výrobní firmy?

články >>

 

Komplexní svět eIDAS

O nařízení eIDAS již bylo mnoho řečeno i napsáno. A proto jediné, o čem...

články >>

 

Trendy v CRM

Systémy pro řízení vztahů se zákazníky (CRM) prochází v posledních letech výraznou změnou. Zatímco dříve...

články >>

 

Příručka úspěšného IT manažera

Dnes je řada IT manažerů opomíjena. Úspěšní bývají brouci Pytlíci a Ferdové...

články >>

 
Partneři webu
Dialog 3000Skylla
IT SYSTEMS 1-2/2015 , ITIL – Řízení IT

Příručka úspěšného IT manažera (1. díl)

Sedm největších chyb IT manažerů



ALVAODnes je řada IT manažerů opomíjena. Úspěšní bývají brouci Pytlíci a Ferdové Mravenci zůstávají v pozadí. Na toto téma se již točí i televizní seriály. Proč tomu tak je? Proč IT manažeři, kteří tvrdě pracují, mají menší uznání než ti, co se chlubí? Jednou z hlavních příčin je, že většina IT manažerů vyrostla z technických pozic v IT. To jim dává výhodu v odborné části, ale často to s sebou nese nevýhody spojené se schopností propagace svých výsledků a výsledků svého týmu. Rádi bychom vám v tomto seriálu nabídli zkušenosti z našich projektů týkající se především manažerských schopností se zaměřením na IT. Věříme, že by vám mohly ukázat cestu. Nikoliv cestu, jak se stát broukem Pytlíkem, ale jak být úspěšným Ferdou Mravencem.


7. Nevěnujete se vašemu personálnímu rozvoji

Váš osobní rozvoj není úkolem firmy – pouze Vy jste za něj zodpovědný. Jakých pět knih jste naposledy četl? Jaké semináře navštívil? Každý IT manažer by měl věnovat alespoň 30 minut denně svému osobnímu rozvoji.

TIP: Nejčastější výmluvou bývá nedostatek času a peněz, ale to je právě ukázka toho, že se vám nedaří správně řídit čas ani peníze ;-) Zamyslete se, jak by měl vypadat správný IT manažer, a zjistěte, co vám chybí. Pak si naplánujte plán rozvoje. Třeba zjistíte, že nepotřebujete školení na nový SQL server, ale školení prezentačních a komunikačních dovedností:-).

6. Nepřemýšlíte jako šéf samostatné IT firmy

IT oddělení je malá firma uvnitř velké firmy. Dodává služby a ty mají svoji hodnotu. Přemýšlejte tak a také se tak chovejte. Promítněte tuto myšlenku do celého vašeho týmu. Vůbec nezáleží na tom, že dnes nejsou vaše služby interně účtovány.

TIP: Když ukazujete nějakou statistiku, zkuste místo „počtu“ nebo „procent“ dát do grafu „Kč“ nebo „Eur“, uvidíte ten rozdíl. Např. místo „minulý měsíc bylo 56% požadavků z účetního oddělení“ zkuste „minulý měsíc byly náklady na řešení požadavků z účetního oddělení 22.000 Kč”

5. Neděláte marketing

Můžete být nejlepší, ale pokud o tom nebude nikdo vědět, tak zmizíte v zapomnění a s vámi i celý tým. Nemusíte dělat dlouhé prezentace před celým vedením. Stačí stručné informace o tom, na čem se pracuje a ukazatele toho, co se zlepšuje.

TIP: IT manažeři často ukazují na poradě počet vyřešených problémů, ale pak to spíše vypadá, že IT jsou samé problémy ;-) Ukazujte raději pozitivní věci – např. díky školení na MS Office se snížil počet dotazů a zvýšila se spokojenost zaměstnanců. Hlavně pozor na IT pojmy, tomu nikdo nerozumí ;-)

4. Myslíte si, že váš tým to zvládne

Mnoho týmů skončí jen proto, že vůdce zadá úkoly a nesleduje, zda se řeší správně. Vaší zodpovědností je kontrolovat tým i to, jak řeší svěřené úkoly. Nedělejte věci sami, ale vždy prověřujte, zda jsou řešeny.

TIP: Některým manažerům se podařilo dostat se z každodenní technické podpory. Málokterý z nich však ví, co se řeší a jak. Nezajistí si prostor pro zpětnou vazbu (např. ve formě dotazníků spokojenosti). Také málokdy provádějí zpětnou analýzu požadavků s cílem najít opakující se problémy a ty koncepčně vyřešit.

3. Nejste partnery s vedením podniku

Pokud reportujete pouze finančnímu oddělení, nemáte přístup k zásadním otázkám strategie podniku a těžko získáte dostatečnou důvěru vedení. Jediný způsob, jak být efektivní součástí podniku, je partnerství s top manažery. Jim reportujte a ovlivňujte je. Buďte součástí strategického plánování. Čím rychleji se dostanete na špičku vedení, tím rychleji dosáhnete úspěchů.

TIP: Domluvte si s řediteli divizí samostatné schůzky, kde s nimi projdete jejich plány a strategie, a přemýšlejte, jak jim pomoci dosáhnout jejich cílů. Někde snížíte náklady na CAD systémy. Někde zrychlíte čas od objednání do realizace. Pak vás začnou uznávat a začnou se na vás sami obracet.

2. Stagnujete: Kdo nejde kupředu, jde zpátky

Je důležité si uvědomit, že v IT stejně jako kdekoliv jinde platí: Kdo nejde kupředu, jde zpátky. IT manažeři mají tendenci zůstávat u toho, co funguje, a to pouze udržovat. Vaší nejmocnější zbraní je hodnocení momentálního stavu a navrhnutí možných zlepšení. Můžete použít například SWOT analýzu. Vždy najdete prostor pro zlepšení a business to ocení.

TIP: SWOT analýzu udělejte jednou ročně společně s ostatními manažery. Ptejte se jich na silné a slabé stránky a také na příležitosti a hrozby. Většina z nich je dnes v IT velmi zkušená. Někdo je však musí moderovat a někdo musí připravit finální návrh rozvoje IT ve společnosti.

1. Soustředíte se na technologii a zapomínáte na jádro podnikání

Typický IT manažer má technické vzdělání a praxi. Vzhledem k tomu bývá velmi často zaměřen na technologie, platformy, nástroje apod. Pokud ovšem sednete na židli IT manažera, vaším úkolem je soustředit se na business. Musíte zaměřit své snahy na podporu hlavního podnikání. Přestanou být důležité technologie a začne být důležitý jejich užitek a dopad. Nesoustřeďte se tedy na technické záležitosti. Uvažujte jako podnikatel - jako by tohle byla vaše firma. Uvažujte, jak dosáhnout úspor a efektivního provozu. Hledejte způsoby, jak IT může pomoci růstu firmy, větší produktivitě a lepším vztahům se zákazníky. Již nejste technik, nyní jste podnikatel.

TIP: Přijde za vámi obchodní ředitel s požadavkem, že chce zvětšit mail schránky. Neříkejte mu hned, že bude potřeba koupit nový mail server. Zjistěte, co za tím stojí? Třeba potřebují historii komunikace se zákazníkem, kterou pak používají při obhajování více prací u zákazníka. Když tohle pochopíte, pak teprve můžete přijít s řešením, které bude nejlevnější a nejefektivnější. Pak budete IT manažer, který pomáhá firmě a není jen realizátor.

Ing. Aleš Studený, ALVAO Ing. Aleš Studený
Autor článku je ředitelem služeb ve společnosti ALVAO. Jeho tým konzultantů zlepšuje IT v českých i zahraničních firmách tak, aby fungovalo formou služby. Je aktivní v publikaci odborných článků na téma řízení IT (ITSM) a tuto problematiku přednáší na vysokých školách.
Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.