facebook LinkedIN LinkedIN - follow
IT řešení pro výrobní podniky , Plánování a řízení výroby , AI a Business Intelligence

Od módního výstřelku k hnací síle podnikání

Jak RFID posiluje umělou inteligenci ve výrobě

Caleb Finch


Prace se cteckouV roce 2024 byla umělá inteligence (AI) všude – v bezpočtu novinových titulků, na programu každé konference a v hlavách vedoucích představitelů prakticky všech průmyslových odvětví. Mnozí ji ale stále vnímali spíše jako módní vlnu než skutečnou hnací sílu podnikání. Pro rok 2025 očekáváme zásadní změnu, protože stále více firem bude zjišťovat, jak se posunout od experimentů a pilotních projektů k hmatatelným výsledkům. Letos umělá inteligence přestane být jen módním slovem a začne se měnit v nedílnou součást provozu výrobců, maloobchodníků i všech členů dodavatelských řetězců. Tato transformace závisí na schopnosti sbírat velké objemy vysoce kvalitních dat, což je oblast, v níž může zazářit technologie radiofrekvenční identifikace (RFID). 


Představte si umělou inteligenci jako výkonný motor. Jako každý jiný motor potřebuje palivo, ale ne jen tak ledajaké. Aby mohla maximálně naplnit svůj potenciál, potřebuje palivo skutečně prémiové kvality. Díky své schopnosti sloužit jako stálý a spolehlivý zdroj informací může být RFID právě tím vysokooktanovým palivem, které firemní aplikace umělé inteligence potřebují. Bez nich hrozí, že AI řešení budou závislá na vstupech nízké kvality a nebudou schopná dodat výsledky, které firmy očekávají.
V nedávném článku pro časopis RFID Journal popsal Michael Ochi, ředitel produktového marketingu společnosti QAD pět předpovědí, jak by mohli lídři propojit technologie AI a RFID a dosáhnout tak větší viditelnosti, efektivity a ziskovosti v roce 2025 a dále do budoucnosti. Pojďme se na tyto předpovědi podívat podrobněji a ukázat, jak mohou vaší organizaci pomoci získat a udržet si konkurenční výhodu. 

1. Procesní inteligence řízená AI v prostředí s velkým objemem dat

Má vaše firma miliony dolarů na experimentování s AI? Pravděpodobně ne – a nejste v tom sami. Inflace, vysoké úrokové sazby, narušení dodavatelských řetězců a obchodní problémy vytvářejí tlak na firmy na celém světě. Technologie umělé inteligence mohou pomoci dosáhnout tolik potřebné efektivity, ale nejprve je nutné proniknout chaosem a najít řešení, která přinesou měřitelné výsledky. 
Podle průzkumu použití umělé inteligence ve výrobě od společnosti Deloitte 93 % výrobců věří, že umělá inteligence bude klíčovým faktorem pro růst a inovace, ale většina projektů zatím nesplnila očekávání. Klíčové je vybrat si správný problém k řešení a zvolit ideální nástroj. Jak vysvětluje Ochi, platformy procesní inteligence využívající AI jsou skvělé v tom, že dokážou zkonzumovat obrovské množství dat, nalézt v nich například hlavní příčiny slabých míst v provozním prostředí a následně poskytnout poznatky vedoucí ke zlepšení procesů. 
Některá softwarová řešení pro výrobu a správu dodavatelského řetězce rozšířila své schopnosti o takzvaný process mining, což je způsob, jak pomocí pragmatické umělé inteligence získat ze surových dat prakticky využitelné poznatky. Tyto nástroje pracují s daty vysoké kvality, jako jsou ta, která generuje RFID, a umožňují zvýšit marži identifikováním příležitostí k omezení plýtvání a posílení efektivity. 

2. Využití dat jako služby (DaaS)

Čím dříve jsou systémy RFID v dodavatelském řetězci nasazeny, tím větší hodnotu mohou poskytnout z hlediska viditelnosti a provozních poznatků. Včasné nasazení může výrobcům také připravit půdu pro monetizaci generovaných dat, a to zejména v prodeji B2B.
Firmy mohou schopnosti RFID využívat mnoha různými způsoby. Data, která generujete, a související poznatky získané díky umělé inteligenci jsou cenné nejenom pro váš provoz, ale i pro provoz vašich zákazníků. Sdílením těchto informací se zákazníky mohou výrobci nacházet nové příležitosti, jako je například nabízení dat jako služby (DaaS), posilování vztahů a zlepšování podmínek budoucích smluv. 
Tato partnerství také představují pro výrobce příležitost zajistit si výrazný náskok před konkurencí. Globální trh DaaS měl podle Grand View Research v roce 2023 hodnotu 14,36 miliard dolarů a do roku 2030 se očekává, že se vyšplhá na 76,8 miliard dolarů. Společnosti, které se stanou poskytovateli využitelných dat získaných s pomocí umělé inteligence, mohou své investice do RFID přeměnit na strategická aktiva, která přinášejí následnou hodnotu.

3. Posouvání RFID tagů proti proudu

Společnost Walmart přišla s dobrým nápadem, když svým dodavatelům přikázala používat RFID, aby zvýšila přesnost systému sledování zásob a zefektivnila procesy dodavatelského řetězce. V návaznosti na první dvě předpovědi Ochi tvrdí, že teď je ideální čas pro to, aby výrobci, distributoři a maloobchodníci se svými dodavateli znovu otevřeli diskuze o zavedení RFID. 
I pokud byli v minulosti spíše váhaví, možná se dají přesvědčit, pokud vaše organizace dokáže předvést, že RFID a AI mohou společně omezit plýtvání, zvýšit viditelnost a poskytnout přesná data pro informované rozhodování. 
V odvětvích typu spotřební zboží (CPG), potravinářství a nápojový průmysl tyto rozhovory již pravděpodobně probíhají. Vedoucí týmy jsou stále otevřenější návrhům v oblasti umělé inteligence a pomocí případových studií z relevantních oborů je můžete přesvědčit. 
Krabice

4. Aktivní RFID jako klíčová složka ekosystémů IoT

Aktivní RFID tagy, zejména pokud jsou integrované do širších ekosystémů internetu věcí (IoT), nabízejí obrovský potenciál pro zvýšení provozní inteligence. Tagy vybavené senzory zvlášť vynikají v prostředích, kde Wi-Fi a jiné způsoby připojení nemusí být praktickým řešením, a mohou poskytovat kriticky důležitá data o vibracích, teplotě a dalších vstupních faktorech, které mohou umělé inteligenci pomoci s prediktivní údržbou a optimalizací servisu v terénu. 
Pro rok 2025 Ochi doporučuje znovu se podívat na každý aktivní tag a související datová úložiště s cílem identifikovat nové příležitosti pro integraci AI. Je pravděpodobné, že stávající instalace již teď zachytávají důležitá data, ale díky AI by mohly přinášet ještě vyšší hodnotu. Tato kombinace nabízí příležitost optimalizovat životní cykly zařízení, identifikovat nákladné problémy předtím, než nastanou, a mnoho dalšího.
Tato aktivita zároveň představuje nový zdroj příjmů pro výrobce. Společnosti by měly zvážit možnost nabízet balíčky služeb rozšířené o umělou inteligenci, jako je například prediktivní údržba jako služba, kterými mohou zvýšit hodnotu pro zákazníky a posílit svou konkurenční výhodu na trhu.

5. RFID a počítačové vidění tvoří silné partnerství

Systémy počítačového vidění jsou díky pokroku v oblasti umělé inteligence stále dostupnější pro výrobce, dodavatele i prodejce. To neznamená, že by všichni měli hned začít všem zaměstnancům rozdávat headsety pro virtuální realitu, ale že i relativně jednoduchá analýza obrazu s použitím umělé inteligence může být mocným nástrojem mimo jiné pro sledování stavu vybavení, detekci defektů a ověřování stavu zásob.
Technologie počítačového vidění a RFID však slouží k různým účelům a navzájem se nenahradí. V aplikacích, které nevyžadují přímou viditelnost, může být RFID lepším řešením, zatímco u počítačového vidění je tomu naopak. Tyto technologie by neměly být vnímány jako konkurenční – spíše je vhodné využít jejich vzájemně se doplňující přednosti, například použít RFID k podpoře procesu trénování AI. 

Posilování inovací v roce 2025 díky RFID a AI

Široké přijetí umělé inteligence v kombinaci s relativně vysokou mírou neúspěšnosti projektů nám připomíná, že k novým technologiím je důležité přistupovat opatrně. Kombinace RFID a umělé inteligence je ale jednou z těch, ze kterých mohou mít firemní lídři dobrý pocit, neboť představuje velkou příležitost pro optimalizaci procesů, zlepšení rozhodování a zvýšení ziskovosti. 
Z globálního průzkumu společnosti McKinsey o umělé inteligenci pro rok 2024 vyplývá, že 72 % organizací využívá umělou inteligenci alespoň v jedné podnikové funkci. Díky schopnosti RFID poskytovat konzistentní a přesná data může ještě více společností přejít od experimentování s umělou inteligencí k implementacím, které přinášejí obchodní hodnotu. 
V roce 2025 již není otázkou, zda umělá inteligence a RFID změní provoz vaší firmy, ale jak rychle se chopíte příležitostí, které obě technologie přinášejí.
 
Caleb Finch Caleb Finch
Autor článku působí jako Content Manager ve společnosti QAD
Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.

Inzerce

Od tabulek k centralizovanému systému řízení výroby

Implementace ERP Vision zefektivnila využití výrobních dat

modV současné době je poměrně běžným požadavkem společností, které implementují ERP systém, vyřešení podpory řízení některých klíčových procesů. S přípravou takových řešení je obvykle spojeno nejvíce práce na projektu implementace. Na začátku často bývá představa ideálního stavu, ale chybí detailní pohled včetně uvědomění konkrétních datových toků. Popravdě ani není v silách zákazníků tyto detaily zpracovat.