IT řešení pro výrobní podniky , Plánování a řízení výroby , Automobilový průmysl

IT v automobilovém průmyslu

Samotné ERP je již málo



Před dvěma lety dopadla ekonomická krize nejvíce právě na výrobní společnosti a nejviditelnější byl tento dopad na automobilový průmysl, což vyvolalo celou řadu reakcí, jako například zavedení šrotovného v řadě evropských zemí. Dnes, v období oživení průmyslové výroby se čeští subdodavatelé do automobilového průmyslu potýkají s úplně jinými problémy. Zatímco v minulých letech hledali strategie, jak přežít pokles výroby, nyní musejí hledat odpovědi na otázky, jak zvládnout nárůst objednávek.


Co to ale znamená pro automobilové subdodavatele z pohledu jejich IT systémů? Podle Lubomíra Karpeckého, nezávislého analytika a organizátora seminářů CIO Network, to znamená jediné: společnosti z automobilového segmentu potřebují další specifické podnikové aplikace, aby byly schopny současný růst zvládnout. Namísto univerzálních celopodnikových aplikací by měly spíše přemýšlet o vhodných komplementárních řešeních, která podpoří jejich unikátní procesy a které přitom bude snadné integrovat do existující aplikační infrastruktury.

Automobilové výzvy

Automobilový průmysl má mezi ostatní diskrétní výrobou výhradní postavení – jedná se o masovou výrobu, přitom však s vysokou mírou konfigurovatelnosti jednotlivých produktů. To klade nesmírné nároky na všechny subdodavatele pohybující se v tomto odvětví – ti musejí nejen vyhovět běžným normám kvality dle certifikátu jakosti ISO 9001, ale navíc mnohem tvrdším automobilovým normám a požadavkům samotných obchodních partnerů. Automobilový průmysl má také jeden specifický proces, který jinde ve výrobě nenajdeme: odvolávky, tedy zrušení či redukce již objednaného objemu zboží.
Pokud se podíváme na schéma znázorňující automobilový ekosystém (viz obrázek), je dobře vidět provázanost jednotlivých úrovní hodnotového řetězce – od subdodavatelů v Tier 3 až po OEM výrobce a koncové zákazníky. Tím, že koncový zákazník provede u dealera objednávku, zároveň spouští nesmírně komplexní proces výroby koncového produktu. Do tohoto procesu se zapojují desítky až stovky jednotlivých výrobních podniků, které musejí realizovat své dodávky tak, aby se v daný čas sešly na jednom místě a byl smontován finální produkt – osobní či nákladní auto, motocykl, traktor apod. Cílem je dodat koncový produkt včas, na požadované místo a ve vysoké kvalitě.
Celý tento automobilový ekosystém se vyznačuje nesmírnou výkonností a globální provázaností, na druhou stranu ale také zranitelností. Stačí si vzpomenout na loňské záplavy v severních Čechách, kdy jediná vyplavená továrna ohrozila výrobu automobilů v celé České republice, nebo čerstvý příklad z Japonska, kde zemětřesení a následný výpadek výroby čipů do dieselových motorů omezily výrobu dokonce až Evropě či USA.

infor

 

Trendy v autoprůmyslu: hlubší spolupráce

Všechny tyto výzvy nutí jednotlivé podniky v autoprůmyslu zefektivňovat vzájemnou komunikaci a spolupráci. Proto se automobiloví subdodavatelé dnes snaží snižovat administrativní náklady konsolidací jednotlivých EDI systémů – cílem je zkracovat čas potřebný k reakci na požadavky zákazníka a případnou nápravu problémů. K dalším motivacím posilování spolupráce patří vyhovění regulačním požadavkům, omezení rizika sankcí a zlepšení spokojenosti zákazníků omezením chyb během realizace dodávek a zvýšením přesnosti při expedici. Podniky expandující na nové trhy či následující své OEM zákazníky do dalších zemí rovněž hledají možnosti, jak co nejrychleji uzavírat nové kontrakty s novými zákazníky v nových regionech – typickým požadavkem zákazníků v autoprůmyslu je zajistit první dodávku během tří měsíců.
Na základě auditů provedených organizací AIAG & Odette u předních automobilek bylo v oblasti komunikace a spolupráce v automobilovém řetězci zjištěno těchto deset největších neshod:

  1. štítky s čárovými kódy jsou nepřesné,
  2. neschopnost elektronicky komunikovat požadavky v dodavatelském řetězci,
  3. nedostatky v řízení rozpracované výroby (work-in-process – WIP),
  4. nedostatky v řízení zakázek metodou first in/first out (FIFO),
  5. neschopnost zabránit expedičním odchylkám (včetně zpoždění zakázek),
  6. ASN (Advanced Ship Notice) data nejsou generována automaticky,
  7. pomalá reakce na neočekávané změny v poptávce,
  8. neodpovídající označení pozice ve skladu,
  9. nedostatečné využívání EDI a jeho integrace s MRP,
  10. podnikovým management nesleduje systémové metriky.

Hledá se specifické řešení

Takto specifické požadavky základní ERP řešení zajistit nedokáže. Málokteré univerzální ERP řešení podporuje automobilové odvětví, je schopné se vypořádat s potřebami v oblasti elektronické výměny dat (EDI) a vyhovět požadavkům všech OEM zákazníků a obchodních partnerů. Na řadu tak musí přijít specifický software, ať standardní, či vyvinutý na míru, který dokáže podpořit jedinečné procesy spolupráce s obchodními partnery v automobilovém průmyslu. Takovéto řešení musí splňovat požadavky na:

Konektivitu

Základem účinné komunikace mezi obchodními partnery v automobilovém průmyslu je efektivní výměna dat – pokud se podnik nemůže připojit ke svým obchodním partnerům, nemůže podnikat. Je proto potřeba mít podporu pro EDI a jiné metody přenosu dat, které jsou nutné pro efektivní sdílení informací. EDI přenosy je třeba podporovat v souladu s klíčovými mezinárodními normami, včetně ANSI X.12, Edifact, Odette a VDA. Pro komunikaci s partnery a zákazníky, kteří nepoužívají EDI, je třeba umožnit převody ze specifikace EDI do formátů XML a CSV.

Řízení verzí

Systém musí poskytovat podporu pro sledování kumulovaných množství, která umožňuje vypočítávat, kontrolovat a vizualizovat souhrnná čísla přijatá od zákazníků. Musí umět ukládat zákaznické objednávky do stejné tříúrovňové poptávkové struktury, jakou používá většina OEM výrobců v automobilovém průmyslu, a tak současně sledovat kombinaci předpovědí, verzí plánů a přijatých plánů dodávek.

Řízení expedice a exportu

Každý podnik musí umět generovat správné přepravní dokumenty, štítky s čárovými kódy a ASN zprávy umožňující připravit zákaznicky specifická data o baleních, jež jsou ve shodě s daty o automobilových produktech. Důležité je také propojení s automatizovaným exportním systémem (AES), nástrojem pro sledování shody s nařízeními (pro eliminaci sankcí například v případě vývozu do embargovaných zemí) a portály zásilkových služeb.

Přínosy specifického řešení pro spolupráci s obchodními partnery v automobilovém průmyslu pak zahrnují plně integrovanou EDI komunikaci a evidenci verzí, shodu s tvrdými standardy automobilového průmyslu a požadavky obchodních partnerů, efektivnější systém hodnocení subdodavatelů a těsnější vztahy se zákazníky. A především dokáže urychlit reakci na variabilní požadavky dodavatelského řetězce, jako jsou typicky změny v zákaznických objednávkách či poptávce.


Petr Felkner
Autor působí jako country manager společnosti Infor Czech.

Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.

Inzerce

AI jako motor výroby a datové inteligence

ITS_6Jak jste si jistě všimli, aktuální vydání IT Systems je první, které má nové logo. Po dlouhé době jsme se rozhodli oživit nejen logo časopisu, ale také navazujících online médií. Právě výraznější provázání loga časopisu IT Systems, webu SystemOnLine a newsletteru SystemNEWS bylo hlavním cílem modernizace, ke které jsme přistoupili teprve podruhé v téměř třicetileté historii našeho časopisu.