facebook LinkedIN LinkedIN - follow
IT SYSTEMS 11/2009 , Plánování a řízení výroby , Automobilový průmysl

IS QAD a japonské řízení výroby ve Fuji Koyo Czech

Hana Klčová


Společnost Fuji Koyo Czech je specializovaným výrobcem sloupků řízení pro přední automobilové výrobce, jako jsou TPCA, Nissan nebo Peugeot. I když je součástí japonské korporace, podařilo se jejímu českému managementu prosadit pro řízení podnikových procesů systém, který ani mateřská, ani žádná dceřiná společnost dosud nepoužívá – QAD Enterprise Applications.


Moderní japonská výroba na české půdě

Fuji Koyo Czech patří do celosvětové skupiny Fuji Kiko. Byla vybudována „na zelené louce“ v Plzni, kde přímo sousedí s další japonskou společností JTEKT. Ta je nejen jejím významným odběratelem, ale i spoluvlastníkem. Společnost vyrábí v režimu opakované výroby sloupky řízení pro automobilový průmysl, přičemž osmdesát procent produkce je určeno na export.

Obr. 1: Vizualizace sloupku řízení
Obr. 1: Vizualizace sloupku řízení


O produkci jednotlivých typů sloupků a místě, kde se budou vyrábět, rozhoduje vedení společnosti v Japonsku a prodejní oddělení v evropské centrále ve Francii. Příprava prototypů včetně designu probíhá také mimo tuto společnost. Zástupci Fuji Koyo Czech vstupují do jednání až při posuzování návrhů na konkrétní sloupky řízení, k jejichž výrobě disponuje společnost příslušnými technologiemi.
Příprava projektu trvá minimálně jeden rok. Roční prodeje z daného projektu se pohybují v řádu desítek až stovek milionů korun, což představuje kapacitu produkce šest set až sedm set tisíc sloupků ročně. Doba trvání projektu činí přibližně šest let, po něž se prodává daný model auta. Výrobní program je přitom po celou dobu dedikován na konkrétní výrobní linku, na níž probíhá produkce sloupků jen s minimálními odchylkami od plánu. Posledním krokem v životním cyklu projektu jsou designové změny – tzv. facelift.
Pro náběh nových projektů společnost využívá jednoduché strategické metody plánování výroby, jako je product-based costing a project-based costing. Kalkuluje se ziskovost projektu, při kterém se obvykle vychází z ročního objemu dodávky. Se spuštěním výroby a její kalkulací souvisí i investice do koupě strojů a technologií, se kterou se musí počítat i v rozpočtu.

Jak prosadit „nejaponské řešení“

Posláním Fuji Koyo Czech je stát se specializovaným výrobcem, na něhož se zákazníci mohou stoprocentně spolehnout. Této vize však nelze dosáhnout bez odpovídajícího podnikového informačního systému, což si vedení uvědomovalo již při založení společnosti.
Již při spuštění první výrobní linky měl vlastník v úmyslu implementovat interní japonský informační systém, který byl mimo jiné nasazen v již zmíněné firmě JTEKT. Český management proto začal tento systém prověřovat a došel ke zjištění, že by nebyl vhodnou volbou pro novou progresivní firmu. Japonské řešení bylo totiž jednostranně postaveno na řízení logistiky, chyběla mu oblast financí a plánování výroby. Obavu vzbuzoval také fakt, s jakou prioritou bude mateřská společnost poskytovat servis oběma společnostem, které spolu sousedí.
Díky šikovnosti a odvaze českých pracovníků probíhal výběr a implementační projekt informačního systému ve společnosti Fuji Koyo netradičně. Zaměstnanci prosadili zavedení jednoho integrovaného systému, se kterým po četných vyjednáváních souhlasilo i japonské vedení. Vlastními silami si provedli analýzu trhu, oslovili klíčové dodavatele a nechali si jednotlivá řešení představit. Důraz byl kladen na funkcionalitu zejména v oblasti plánování výroby, skladového hospodářství a integrace ekonomické agendy. Podstatným požadavkem byla zpětná dohledatelnost, zavedení čárových kódů pro označování výrobků a řízení skladů. Zároveň se společnost musela řídit schváleným finančním rozpočtem, takže investice do informačního systému byla jasně limitována.
Nebyly opomenuty ani referenční návštěvy. Vedení Fuji Koyo Czech chtělo vidět nejen nabízený systém v živém provozu, ale také řízení čárovými kódy. Samotné rozhodování o výběru systému a dodavatele pak probíhalo za účasti zástupců mateřské společnosti z Japonska, bylo tedy neobvykle důkladné. Vítězným řešením splňujícím náročné požadavky s důrazem na procesy řízení výroby a logistiky se stal americký ERP systém QAD Enterprise Application. Společnost Minerva Česká republika, která v ČR a na Slovensku vítězné řešení implementuje a servisuje, dokázala klienta přesvědčit především svými kvalitně provedenými implementacemi v jiných společnostech podnikajících v automobilovém průmyslu, jako jsou japonský Aisan Industry Czech, Johnson Control či Lear (dnes IACG Přeštice).

Standardní funkcionalita se osvědčila

Systém QAD EA (tehdy ještě pod názvem MFG/PRO) byl pro Fuji Koyo Czech upravován jen minimálně, především z důvodu, aby do budoucna bylo jednodušší provádět jeho upgrady. Ke klíčovým procesům Fuji Koyo Czech patří plánování výroby a jeho propojení na skladové hospodářství. Na pokrytí této oblasti byl proto kladen největší důraz. Systém QAD zde pokryl všechny požadavky se standardní funkcionalitou, upravovány byly pouze vstupní obrazovky. Jedinou významnější programovou úpravu vyžadovalo řízení tzv. fantomových položek. Minerva také zavedla komplexní řešení čárových kódů integrovaných do QAD.

Obr. 2: Vizualizace sloupku řízení
Obr. 2: Dvourozměrný čárový kód


Zajímavostí je použití dvourozměrného čárového kódu, který společnost Fuji Koyo Czech připravila pro některé odběratele. Ti posílají objednávku, která se vytiskne a vyřizuje. Současně se vytiskne zadaná etiketa, která se nalepí na balení určené k expedici. Běžně používané čárové kódy mají pole uspořádána tak, že čtení informací probíhá pouze jedním směrem. U dvourozměrného typu vzniká na stejném prostoru matice, kde je uloženo x znaků na druhou, například místo deseti znaků, 10×10 znaků, což umožňuje ukládat více informací.

Jak se řídí výroba v systému QAD

V systému QAD je možné zobrazit plnění plánu výroby a její vývoj podle linek buď přes plánování výroby, nebo dle jednotlivých odběrů a vývoje zásob. Systém poskytuje informace podle otevřených výrobních příkazů, čerpání zásob a odběrů produkce zákazníkem.
Výroba je plánována pomocí MRP II a řízena tahovým systémem Kanban. Plánování probíhá v týdenním intervalu. Vyrábí se na sklad, přičemž dodávky jsou uskutečňovány na principu just-in-time. Například některé výrobky jsou expedovány v kontejneru, který má na etiketě uvedenou hodinu spotřeby na lince u zákazníka. Jiné dodávky jsou zase regulovány pomocí světelného signálu, podle něhož se vychystává konkrétní objednávka. Zároveň se tato informace zobrazuje v systému.
Systém na základě rozvrhů a předpovědí zákazníků navrhne plán, aby bylo dosaženo co nejvyššího výkonu a při tom splněny termíny. Generuje frontu práce na linky a zaměstnanci si ji pak rozdělují. V době zahájení výroby vznikají tahové signály pro přímé řízení celého výrobního procesu.
Systém podporuje i zpětnou dohledatelnost, takže lze zjistit, kdy byla konkrétní komponenta přijata do výroby, a to buď podle šarže, nebo data dané položky.

Portálové řešení

Ke komfortnějšímu nahlížení na důležitá data využívají pracovníci Fuji Koyo Czech vlastní podnikový portál. Ten umožňuje prohlížet jednotlivé údaje i celé sestavy bez nutnosti vstupu do informačního systému.
Je možno zobrazovat například plnění zakázek vzhledem k návrhu výroby. Portál je také využíván k řízení hlavního plánu výroby. Umožňuje například vybrat konkrétní linku, výrobek a načíst požadované údaje pro plán – výsledek výpočtu MRP II.
Plánuje se v týdenním intervalu, přičemž načtený plán ze systému se zde ručně optimalizuje na tři týdny dopředu, a to na každou linku zvlášť. Nejprve se zadají či změní parametry o vyráběných artiklech, jedním příkazem se provede simulace, která vygeneruje data a pošle je zpět do systému QAD. Systém výsledek načte, přepočte metodou MRP II a opět je aktualizuje na portálu. Tento cyklus probíhá několikrát podle výsledku, kterého je třeba dosáhnout. Optimální verze, podle níž se bude vyrábět, je následně přenesena do tabulky v MS Excel, která slouží jako podklad (vizualizace) pro řízení výroby. Řídí se tedy plánování vrcholových stupňů, artiklů, protože ty ostatní jsou ovládány tahem a bezpečnostní zásobou polotovarů.

Obr. 3: Plán výroby v MS Excel
Obr. 3: Plán výroby v MS Excel


Portálové rozhraní zprostředkovává rovněž informace o plnění plánu. Na základě výsledků, například zpoždění ve výrobě, lze přímo odsud plán měnit. Na portálu je vidět i budoucí vývoj skladové zásoby podle plnění plánu a jak se její úroveň pohybuje vůči bezpečnostní zásobě. Systém také počítá průměr produkce vyrobený za směnu.

Důležité reporty pro logistiku

Portál dále poskytuje významné informace pro logistiku a její kontrolu. K tomu slouží report týkající se svozu finálních výrobků dle dnů expedice, na němž je vidět, jak se vyvíjí výroba na konkrétní lince. Zároveň má skladník po ukončení směny za úkol tento report, který lze vygenerovat ve formátu PDF, poslat e-mailem vedoucímu. Report slouží jako kontrolní mechanismus, zda vše funguje správně. V systému je vidět, kolik artiklů bylo přijato na sklad, přesný čas zaskladnění přes čárový kód a paletovou pozici. Systém dále poskytuje informaci o tom, co čeká na vstupní kontrolu, a to dle pořadí důležitosti.

Obr. 4: Report o stavu zásob
Obr. 4: Report o stavu zásob


V interní logistice pracuje jeden zaměstnanec, který má pouze kontrolní úlohu. Ten používá report typu packing list, který skladníci tisknou ze čtečky a v němž jsou náhledy naskenovaných prázdných obalů. Podle nich se pak vydávají požadavky na zásobení linky.

Webové rozhraní pro dodavatele

Společnost Fuji Koyo Czech má rovněž B2B portál, určený pro dodavatele. Na něm jsou publikovány tzv. dodavatelské rozvrhy, které se aktualizují na základě již zmíněných výpočtů dle MRP II a následné simulace. Dodavatel o změně dat dostává informaci e-mailem a přihlašuje se na portál. Díky tomuto rozhraní vidí objednávky a data si může exportovat v různých formátech podle svých potřeb. Zároveň získává informaci, kdy a v jakém množství byl uskutečněn poslední příjem dodávky.

Obr. 5: B2B portál pro dodavatele
Obr. 5: B2B portál pro dodavatele


Dodavatel zaznamenává pouze jednoduché údaje, jako jsou množství, typ posílaného vstupu a datum. Vyšší úroveň spolupráce s dodavatelem zahrnuje i tisk tzv. ASN kódů. Systém ASN (Advanced Ship Notice – rozšířené údaje o dodávce) pracuje na principu čárového kódu Barcode39. Ten umožňuje zápis informací o způsobu distribuce, ale i další údaje na úrovni palety zboží. Například dodavatel vytvoří tento kód, vytiskne jej a označí jím balení. V okamžiku, kdy je ASN vytvořen, přichází e-mail: „Přibylo ASN na portálu pro tohoto dodavatele.“ Pracovník logistiky tak ví, co je nebo bude naloženo a může dopředu odchytávat potenciální problémy. Je tak připraven na hladkou a rychlou přejímku zboží.
Dodavatelský portál představuje také nástroj pro zveřejnění důležitých informací, jako jsou standardy typu MMOG/LE, hodnotící dodavatelský řetězec ve všech podnikových procesech, specifikace formátu EDI zprávy, požadavek na zpětnou dohledatelnost a manuál portálu.

Ukázková štíhlá výroba v QAD

Fuji Koyo Czech vyrábí 25 typů sloupků řízení na deseti výrobních linkách. Produkty se vyrábí dle kusovníku, a to v různých variantách. Proces výroby je dán tokem zakázky, respektive materiálu a uspořádáním linky. Řízení investic do strojního zařízení je přitom nastaveno tak, aby nebylo potřeba provádět významné zásahy do procesu výroby v jejím průběhu.
Operativní řízení výroby je založeno na principu elektronického kanbanu. Samotné výrobní linky se sestaví tak, aby mohly být řízeny prostřednictvím této metody. Na lince jsou vstupy pro všechny modely, linka se přestavuje pro konkrétní výrobní program tak, že se uzavřou některé vstupy. Pracovník tak nemůže sáhnout na nevhodný materiál a použít jej.
Plánování výroby je v QAD založeno na konceptu MRP II, který podle zákaznických rozvrhů a prognóz říká, kdy a co je nutné objednat. Materiál se dodává po paletách, v kratších i delších průběžných dobách, a to i přímo z Japonska. Paleta je od dodavatele označena čárovým kódem, který identifikuje výrobek i šarže. Kód se načte do systému, celá nerozbalená paleta je umístěna v paletovém skladu a v QAD následně vedena jako zásoba. Potom následuje tzv. rozbíjení palet do fyzických boxů, které reprezentují kanban dávky. Rozbíjení probíhá na základě tahových signálů na doplnění spádových skladů. Kanbanové boxy jsou pak převezeny do spádových skladů, odkud probíhá zavážení výrobních linek.

Obr. 6: Spádové sklady s kanbanovými boxy
Obr. 6: Spádové sklady s kanbanovými boxy


Tah působí od konce. V okamžiku, kdy je linka připravena, jsou na jejím začátku k dispozici vstupní díly, které představují tzv. buffery. Samotné cesty ze skladu do výroby jsou speciálně uzpůsobeny do skluzů. Co skluz, to jeden artikl. Do skluzu se zezadu naskládají kanbany a zepředu je berou pracovníci na dílně. Tím je fyzicky zajištěna FIFO metoda (první do skladu – první ze skladu).

Obr. 7: Manipulace s kanbanovými boxy pomocí vláčku
Obr. 7: Manipulace s kanbanovými boxy pomocí vláčku


Kanbanových okruhů (skladových procesů) je za sebou umístěno několik a každý má přiřazen určitý počet pracovníků, například okruh na rozbíjení palet, okruh na zásobení výroby atd. Tahovým signálem pro doplnění linky (vstupního bufferu) je vždy spotřeba balení. Skladník sbírá prázdné boxy a skenuje čárové kódy prázdných boxů, to mu generuje seznam, co má odkud a kam zavést. Podobně fungují také další návazné operace.
Na pozadí celého systému funguje rovněž dlouhodobější plánování materiálu a úzkých míst (montážních linek). Úzká místa jsou vzhledem ke znalosti celého řetězce dopředu spočítána. Přibližná budoucí potřeba jednotlivých výrobků je vykalkulována rovněž předem. Snahou je postavit celou výrobu „bez úzkých míst“. Pokud se však nějaké omezení vyskytne (což je dle TOC samozřejmým pravidlem), tak je rozpoznáno a počítá se s ním v plánu výroby.
Tahové řízení je založeno na ladění průchodnosti výroby s cílem předcházet vzniku úzkých míst, a to tak, aby celý výrobní proces představoval jednu kapacitu a byl tedy sám o sobě jedním úzkým místem.

Přínosy a rozvoj systému

Úspěšné nasazení systému QAD bylo ve Fuji Koyo Czech podmíněno dobrým zmapováním a navržením procesů v oblasti výroby a logistiky, jež provedla společnost Minerva při úvodní studii. Provedení těchto činností vedlo k optimalizaci výrobního a logistického toku a zároveň i k finanční úspoře. QAD pomohl ve společnosti zmapovat a vytvořit průchod zakázkou, a to do nejmenšího detailu. Podle něj se zakázka také řídí. Cestou optimalizace kráčí společnost i nadále, a snaží se optimalizovat zejména vnitřní tok materiálu s ohledem na nárůst technologií v provozu.
ERP systém QAD dnes obsluhuje ve Fuji Koyo Czech kromě plánování a řízení výroby, EDI a čárových kódů také skladové hospodářství, nákup, prodej, ekonomiku a účetnictví.


Autorka je analytičkou Centra pro výzkum informačních systémů, odbornou asistentkou Fakulty managementu a ekonomiky UTB ve Zlíně a konzultantkou poradenské společnosti CVIS Consulting.

Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.

Inzerce

Modernizace IS je příležitost přehodnotit způsob práce

IT Systems 4/2025V aktuálním vydání IT Systems bych chtěl upozornit především na přílohu věnovanou kybernetické bezpečnosti. Jde o problematiku, které se věnujeme prakticky v každém vydání. Neustále se totiž vyvíjí a rozšiřuje. Tematická příloha Cyber Security je příležitostí podívat se podrobněji, jakým kybernetickým hrozbám dnes musíme čelit a jak se před nimi můžeme chránit. Kromě kybernetické bezpečnosti jsme se zaměřili také na digitalizaci průmyslu.