IT SYSTEMS 1-2/2015 , Plánování a řízení výroby

IS a nástroje řízení jakosti



IFSOblast řízení jakosti je v dnešní době již plnohodnotnou součástí řízení podnikových procesů. Budování systému kvality je postavené na normách a standardech, resp. na koncepci TQM (Total Quality Management). Tradičně se používá také přístup neustálého zlepšování metodou PDCA cyklu (plánování, realizace, vyhodnocování a zlepšování), resp. princip prevence a detekce.


Samotné řízení kvality má minimálně dvě úrovně, a to oblast strategické a operativní kvality. Strategická úroveň řeší problematiku kvality jako celku v kontextu definice cílů a způsobů jejich dosažení. Operativní kvalita má naopak za úkol zabezpečovat realizaci a dosažení cílů už na úrovni jednotlivých konkrétních podnikových procesů a činností.

IFS


Strategická kvalita – plánování, realizace, vyhodnocování a zlepšování

Při plánování strategické kvality je důležité navrhnout schéma oblastí zlepšování kvality (např. Výroba, nákup, prodej, servis apod.) a také určit příslušné referenční standardy pro jednotlivé procesy. Ve fázi přípravy a plánování nadefinovat, v jakých časových intervalech budou jednotlivé části podniku certifikované a podle jakých norem kvality (např. ISO 9001, ISO 140001, AS9100 apod.), tedy které úrovně referenčního standardu mají projít kontrolou v které oblasti. Plán cílů kvality je každoročně aktualizovaný a poskytuje tak komplexní přehled kontrolních činností v aktuálním a následujícím období.

Realizace plnění cílů strategické kvality probíhá prostřednictvím Auditů, které mají svůj časový harmonogram a přiřazenou např. Certifikační autoritu nebo auditora. Během procesu auditů se generuje množství externí dokumentace, která se eviduje a řídí prostřednictvím systému Správy dokumentů. Při tvorbě např. směrnic kvality je nezbytné definovat různé šablony dokumentů, přístupová práva k dokumentům (kdo může dokument upravovat, kdo pouze prohlížet, tisknout apod.), zabezpečit vytváření nových revizí, vytváření souborů s komentáři, schvalování a uvolňování dokumentace, distribuci k uživatelům a samozřejmě její uložení v bezpečném úložišti /archívu na serverech. Nezbytnou součástí je také systém Schvalovacích postupů, v kterém se vytvářejí kroky schválení pro jednotlivé uživatele nebo skupiny. Schvalování probíhá paralelně nebo kontinuálně. Výsledkem jsou schválené nebo zamítnuté kroky toku činností. Systém Řízení událostí sleduje stav a změny příslušných údajů na základě definovaných algoritmů a aktivně reaguje např. zasíláním zpráv nebo e-mailů případně vyvoláním jiných činností.

Průběh a výsledky každého auditu se průběžně zaznamenávají a jakmile při kontrole v oblasti vznikne nesoulad s normami, eviduje se Hlášení o neshodě (NCR). Tato činnost se používá v tom případě, kdy se proces neřídí nebo nefunguje tak, jak je definovaný. Existují různé způsoby odhalování neshod, například při vykonávání auditů kvality nebo při vykonávání každodenních pracovních procesů a činností. Pro podnik je proto důležité je registrovat a následně navrhovat resp. realizovat Nápravná a preventivní opatření (CAPA) s cílem zabezpečit, aby podnikání mohlo probíhat v souladu se standardy kvality a jiných dohodnutých postupů.

IFS

IFS

Neměnnou důležitou součástí strategické kvality je Procesní modelování. V IT nástrojích na vytváření procesních map a diagramů se definují jednotlivé podnikové oblasti, v jejich rámci pak procesní úrovně a úrovně činností. Každá úroveň má definované požadované vstupy a výstupy, přiřazené zdroje resp. zodpovědnosti, přiložené různé externí dokumenty, nadefinované toky činností, rozhodovací kroky apod. Mapy procesů se následně publikují na webu a jsou přístupné jednotlivým uživatelům, kteří mohou interaktivně přecházet mezi jednotlivými úrovněmi a seznamovat se s potřebnými informacemi ve své oblasti.

Operativní kvalita – prevence a detekce

V oblasti plánování a realizace operativní kvality se tradičně používá metoda FMEA – Analýza chyb a následků. Je to důležitý preventivní nástroj v procesu návrhu a vývoje (FMEA designu, resp. FMEA procesu). Pomáhá rozeznat a vyhodnotit potenciální chyby, příčiny a jejich následky spojené s vývojem a výrobou výrobku, přitom identifikuje možná nápravná a preventivní opatření resp. kontrolní činnosti, které by mohly vyloučit nebo snížit šanci na potenciální chybu. Výsledkem je tzv. RPN – rizikové číslo.

Samotná realizace kontroly kvality probíhá v různých oblastech podnikových procesů. Nejčastěji je to např. vstupní kontrola v nákupu, mezioperační kontrola ve výrobě nebo výstupní kontrola ve skladu a expedici. Výsledkem Vstupní kontroly materiálu je rozhodnutí/uvolnění z kontroly, přičemž materiál se může v případě zjištěné neshody vyřadit nebo vrátit dodavateli. Při vrácení se definuje příčina a typ vrácení – na přepracování nebo na dobropis. Při samotném kontrolním procesu se využívají Kontrolní plány, vytvářené na základě FMEA analýzy. Proces FMEA analýzy tedy definuje, co se má kontrolovat, a Kontrolní plány kvality určují, kde a jak se má kontrolovat (jaké procento vzorků, frekvence kontroly, typ kontroly, nominální a hraniční hodnoty, cílové hodnoty Cp a Cpk, navrhované reakce apod.).

Následuje sběr údajů o kvalitě a registrace výsledků do systému Analýzy kontroly. Při evidenci např. měřených hodnot vznikají podklady pro měřicí protokoly, které obsahují naměřené hodnoty spolu s vyhodnocením, zda byly v definovaném rozsahu nebo mimo (podle definované střední hodnoty, minimálního a maximálního rozsahu odchylky). Při kontrole velkého počtu vzorků se naopak evidují hodnoty typu Počet neshodných položek a Počet neshod/chyb. Analýzy kontroly jsou následně podkladem pro SPC.

Statistická kontrola procesu (SPC) je metoda řízení kvality, která využívá statistické metody a slouží na sledování a řízení procesů prostřednictvím vyhodnocení pomocí regulačních a porovnávacích diagramů (tzv. Shewhartovy diagramy). Diagramy používané pro analýzu výsledků typu měření hodnot jsou např. Xpruh & R (průměr a rozsah), Xpruh & S (průměr a směrodatná odchylka), X & R (individuální hodnoty a rozpětí). Diagramy pro výsledky typu počet neshodných položek/počet neshod jsou např. Diagram np, p (počet neshodných jednotek, podíl neshodných jednotek) a Diagram c, u (počet neshod, počet neshod na jednotku). Další metodou je výpočet Ukazatelů způsobilosti a to Cp (index způsobilosti procesu) a Cpk (index využití způsobilosti procesu) a jejich grafická prezentace (diagram zobrazující Cp, Cpk, Cp ppm, Cpk ppm).

IFS

Pokud je během operativní kontroly zjištěna neshoda, následuje proces Kontroly neshodných položek (MRB). V procesu řízení neshodného výrobku se neshoda zjištěná při vstupní, mezioperační nebo výstupní kontrole se označí číslem a typem neshody, přičemž neshodné položky se zablokují pro použití a naplánují se další potřebné činnosti a přiřadí potřebné údaje (koordinátor, zodpovědná osoba za kontrolu, požadované datum kontroly apod.). Výsledkem kontroly je dispoziční hlášení, co se má s neshodou udělat – zda se má opravit, vyřadit, vrátit dodavateli, použít s výjimkou apod.

V případě neshody, která se nedá opravit, vrátit nebo použít tak, jak je, následuje proces Vyřazení. Při evidenci zmetků se definuje např. kód vyřazení a množství. Tyto údaje se následně použijí při analýze zmetkovitosti a to prostřednictvím paretových grafů (druh a počet zmetků) nebo histogramů. Reakcí na neshody a jejich výsledky v MRB je doplnění nových chyb do FMEA analýzy, nebo také vyvolání příslušného Změnového řízení (změna konstrukce, materiálů, technologie, postupů, nářadí apod.).

Ve vztahu k zákazníkům je důležité evidovat Případy reklamace a Vrácení (RMA). Případy reklamací mají za úkol řídit celý proces reklamace, evidovat všechny potřebné údaje, externí dokumenty a média (foto, video) související s reklamací apod. Systém úloh a řízená interní či externí komunikace v případě reklamace má za cíl vytvořit takový tok činností, který bude vést k co nejrychlejšímu a efektivnímu vyřešení problému.

Kvalitní a přesné registrování údajů o kvalitě na vstupu a výstupu umožňuje následné Hodnocení dodavatelů a zákazníků. Pro dodavatele se realizuje schválení kvality (A, B, C), environmentu nebo kreditu, sleduje se hodnocení dodávek, např. celkový počet příjmů, počet včasných/zpožděných dodávek nebo průměrný počet dní včasnosti/zpoždění a stejně tak se vyhodnocuje kvalita dodávek, např. celkový počet příjmů, počet vrácení/vyřazení nebo procento vrácení /vyřazení apod.

Na prevenci a detekci poruch výrobních zařízení slouží systém Preventivní a korektivní údržby jako i jejich sledování a vyhodnocování prostřednictvím nástroje OEE – Celková efektivita zařízení, který umožňuje identifikovat ztráty a jejich příčiny ve výrobním procesu. Analýza se skládá z výpočtu ukazatelů dostupnosti, výkonnosti, kvality a celkové hodnoty DVA (APQ). Registrací poruch, jejich příčin a délky trvání se zabezpečí jak přesná analýza prostojů, tak i jejich vliv na dosažení definovaných cílů. Prostřednictvím OPC Klienta se údaje získávají přímo ze strojů a není nutné je zadávat do systému ručně. Události poruchy generují Hlášení závady, které jsou následně probírané a zpracovávané pracovníky údržby. Kromě poruch se získávají údaje o provozu stroje např. otáčky, teplota apod. nebo o počtu vyrobených výrobků na výrobní lince.

IT podpora řízení kvality

Integrované systémy a nástroje řízení kvality, které jsou neoddělitelnou součástí podnikového informačního systému, umožňují řízení systému jako celku, nejen jeho jednotlivých, konkrétních a specifických částí. Používají systémový přístup k řízení, jehož cílem je neustálé zvyšování hodnot, zlepšování postupů, výsledků a procesů, na jejichž konci se nachází kvalitní produkt, konkurenceschopnost a spokojený zákazník.

Radovan Antalík, IFS Slovakia Radovan Antalík
Autor článku, Radovan Antalík, je konzultantem IFS Aplikací ve společnosti IFS Slovakia.
Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.

Inzerce

AI jako motor výroby a datové inteligence

ITS_6Jak jste si jistě všimli, aktuální vydání IT Systems je první, které má nové logo. Po dlouhé době jsme se rozhodli oživit nejen logo časopisu, ale také navazujících online médií. Právě výraznější provázání loga časopisu IT Systems, webu SystemOnLine a newsletteru SystemNEWS bylo hlavním cílem modernizace, ke které jsme přistoupili teprve podruhé v téměř třicetileté historii našeho časopisu.