- Přehledy IS
- APS (20)
- BPM - procesní řízení (16)
- Cloud computing (IaaS) (21)
- Cloud computing (SaaS) (42)
- CRM (54)
- EAM (17)
- ECM - správa obsahu (23)
- Ekonomické systémy (64)
- ERP (85)
- HRM (39)
- ITSM (4)
- MES (26)
- Řízení výroby (53)
- WMS (22)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (24)
- Dodavatelé CRM (44)
- Dodavatelé DW-BI (49)
- Dodavatelé ERP (79)
- Informační bezpečnost (36)
- IT řešení pro logistiku (49)
- IT řešení pro stavebnictví (37)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (43)
Exkluzivní partner sekce
Tematické sekce















Branžové sekce
Tematické seriály
Jak uřídit IT projekt a nezbláznit se
Užitečné tipy a nástroje pro řešení problémů řízení inovací a vývoje produktů...
Industry 4.0 Průmysl 4.0
Jaký vliv bude mít čtvrtá průmyslová revoluce na výrobu a výrobní firmy?
Komplexní svět eIDAS
O nařízení eIDAS již bylo mnoho řečeno i napsáno. A proto jediné, o čem...
Trendy v CRM
Systémy pro řízení vztahů se zákazníky (CRM) prochází v posledních letech výraznou změnou. Zatímco dříve...
Příručka úspěšného IT manažera
Dnes je řada IT manažerů opomíjena. Úspěšní bývají brouci Pytlíci a Ferdové...
Partneři webu
IT SYSTEMS 10/2006 , Plánování a řízení výroby
Implementace IS ve společnosti Profil Nábytek
-pr-
Do roku 2000 využívala humpolecká akciová společnost PROFIL NÁBYTEK informační systém místního výrobce spolu s dalšími softwary pro řízení ekonomické činnosti, skladového hospodářství a výroby. Všechny tyto programy mělo nahradit jediné ucelené řešení. To se ale za celé čtyři roky nepodařilo přizpůsobit specifickým požadavkům firmy zejména v oblasti výroby. Proto společnost na konci roku 2004 přistoupila k výběrovému řízení, ve kterém oslovila tři výrobce komplexních IS.
Mezi hlavní požadavky na nový systém patřilo:
Obr. 1: Pan Ságl stojí před pilou s výrobními příkazy pro nadcházející dny
Místopředseda představenstva a ekonomický ředitel, Jan Ságl, se o procesu implementace IS K2 vyjadřuje slovy: „Zavádění informačního systému je jako skládání mozaiky. Na samém začátku je nutné jasně definovat požadavky a přidělit jim jednoznačnou prioritu. Pak už záleží jen na variabilitě systému. Pokud jsou obě tyto podmínky splněny, pak implementace probíhá hladce.“
Průběh zavádění IS významnou měrou ovlivňuje i přístup lidí ve společnosti, v čele s managementem. Pan Ságl si je vědom skutečnosti, že iniciátorem a realizátorem tak zásadního kroku, kterým změna IS rozhodně je, musí být jediný člověk, a to majitel společnosti, nikoliv její řadový zaměstnanec. On sám je pak ostatním příkladem. Ovládá celou „kádvojku“, z do té doby nevyužité místnosti a z několika vyřazených PC vybudoval vlastní školicí středisko, ve kterém vzdělává a zdokonaluje své kolegy ve znalosti a možnostech využití IS K2. K hladkému a rychlému postupu implementace napomáhá také fakt, že je jediným člověkem ve firmě s rozhodovacími pravomocemi v této věci a zároveň jediným zdrojem informací, požadavků a námětů. O svém přístupu říká: „Kádvojka má výšku přes 8 tisíc metrů nad mořem a základní tábor v tisíci metrech. Já jsem nyní ve stech, zatímco ostatní teprve vykročili.“
Obr. 2: Automat na vytváření výrobních příkazů – upřesňování vlastností konkrétního výrobku
Obr. 3: Příkaz k výrobě pro konkrétní den


Mezi hlavní požadavky na nový systém patřilo:
- řešení výroby založené na výrobkové řadě složené z univerzálních dílců,
- lokace implementační firmy,
- náklady na dopravu,
- reakční doba dodavatele.

Obr. 1: Pan Ságl stojí před pilou s výrobními příkazy pro nadcházející dny
Průběh implementace
25. dubna 2005 byla podepsána licenční smlouva na Informační systém K2 a od 1. května byl zahájen ostrý provoz. Implementace tedy probíhá za běžného chodu firmy, a to ve dvou etapách. V první, která již byla úspěšně dokončena, byly převedeny číselníky zboží – 2 500 položek a partnerů, zakázky, a s tím související účetnictví a ekonomika. V druhé fázi pak bude následovat samotná výroba. Celková investice včetně hardwarového vybavení činí 1,7 mil. Kč.
Vytýčené požadavky a variabilní systém jsou klíčem k hladké implementaci.
Místopředseda představenstva a ekonomický ředitel, Jan Ságl, se o procesu implementace IS K2 vyjadřuje slovy: „Zavádění informačního systému je jako skládání mozaiky. Na samém začátku je nutné jasně definovat požadavky a přidělit jim jednoznačnou prioritu. Pak už záleží jen na variabilitě systému. Pokud jsou obě tyto podmínky splněny, pak implementace probíhá hladce.“
Průběh zavádění IS významnou měrou ovlivňuje i přístup lidí ve společnosti, v čele s managementem. Pan Ságl si je vědom skutečnosti, že iniciátorem a realizátorem tak zásadního kroku, kterým změna IS rozhodně je, musí být jediný člověk, a to majitel společnosti, nikoliv její řadový zaměstnanec. On sám je pak ostatním příkladem. Ovládá celou „kádvojku“, z do té doby nevyužité místnosti a z několika vyřazených PC vybudoval vlastní školicí středisko, ve kterém vzdělává a zdokonaluje své kolegy ve znalosti a možnostech využití IS K2. K hladkému a rychlému postupu implementace napomáhá také fakt, že je jediným člověkem ve firmě s rozhodovacími pravomocemi v této věci a zároveň jediným zdrojem informací, požadavků a námětů. O svém přístupu říká: „Kádvojka má výšku přes 8 tisíc metrů nad mořem a základní tábor v tisíci metrech. Já jsem nyní ve stech, zatímco ostatní teprve vykročili.“
Akciová společnost PROFIL NÁBYTEK byla založena čtyřmi společníky v roce 1992 a navázala na tradici truhlářské výroby ve městě Humpolec. V průběhu vývoje firmy došlo k postupnému rozšiřování výrobního programu z původně malosériové výroby bytového a kancelářského nábytku až po kompletní atypické realizace interiérů. V současné době se firma zaměřuje na celkové vybavení interiérů pro zdravotnictví, domovy sociální péče, laboratoře, kanceláře, hotely, prodejny, školy a bytovou výstavbu. Zároveň poskytuje veškeré služby od poradenství, návrhu projektu, dopravy, montáže až po záruční a pozáruční servis. Firma rovněž provozuje podnikovou prodejnu a pobočku v Bratislavě. Výroba nábytku je realizována 75členným týmem zaměstnanců a obrat firmy za rok 2004 činil 80 mil. Kč.
Očekávání do budoucna
Společnost PROFIL NÁBYTEK plánuje využít Informační systém K2 v maximálně možné míře. Po úspěšném ukončení implementace očekává, že vyvstanou na povrch možnosti pro snížení nákladů, optimalizaci zásob, cen a termínů splatnosti a její produkty tak budou levnější, výroba rychlejší a ona sama konkurenceschopnější.
Obr. 2: Automat na vytváření výrobních příkazů – upřesňování vlastností konkrétního výrobku
Hlavní specifika očima implementátora
Ve společnosti PROFIL NÁBYTEK je stěžejní řízení výroby pomocí IS K2. V číselníku TPV jsou přednastaveny standardní vzory, kterými jsou obecné karty dílců a lamina. Při zakládání zakázky se pak automaticky definují vlastnosti konkrétního výrobku – záměny. Pro vlastní řízení výroby je rozhodující kapacita stroje, která se udává v m2. IS K2 podává informaci o požadované kapacitě na jednotlivé dny a termíny výroby se v případě jejího překročení posouvají.
Obr. 3: Příkaz k výrobě pro konkrétní den
Výrobce
K2 atmitec, s. r. o.
Fügnerova 646/11
702 00 Ostrava – Přívoz
tel.: +420 595 135 111, fax.: +420 596 134 567
K2atmitec@K2atmitec.cz, www.K2atmitec.cz
Dodavatel
K2 atmitec Pelhřimov, s. r. o.
Myslotínská 1048
393 01 Pelhřimov
tel.: +420 565 326 894, fax.: +420 565 324 368
info.pelhrimov@K2atmitec.cz, www.K2atmitec.cz/pelhrimov
K2 atmitec, s. r. o.
Fügnerova 646/11
702 00 Ostrava – Přívoz
tel.: +420 595 135 111, fax.: +420 596 134 567
K2atmitec@K2atmitec.cz, www.K2atmitec.cz
Dodavatel
K2 atmitec Pelhřimov, s. r. o.
Myslotínská 1048
393 01 Pelhřimov
tel.: +420 565 326 894, fax.: +420 565 324 368
info.pelhrimov@K2atmitec.cz, www.K2atmitec.cz/pelhrimov
Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.


Časopis IT Systems / Odborná příloha
Archiv časopisu IT Systems
Oborové a tematické přílohy
Kalendář akcí
IT Systems podporuje
26.1. | Důvěryhodná veřejná správa |
20.5. | DIGITAL TRUST & PAPERLESS |
Formulář pro přidání akce
Další vybrané akce
27.1. | Efektivní řízení obchodních aktivit |
4.2. | Webinář: Jste WMS Ready? |
10.2. | Webinář: Automatizace firemních procesů - ihned a bez... |
18.3. | Jak se dá kouzlit v systémech DMS/ECM? |