IT SYSTEMS 6/2008 , Plánování a řízení výroby

IFS Aplikace pomáhají rozvoji společnosti Farmak



Akciovíá společnost FARMAKAkciová společnost FARMAK používala dlouhou dobu vlastní informační systém, který vypracovali její zaměstnanci a který byl neustále zdokonalován tak, aby odpovídal potřebám společnosti. Byl tvořen samostatnými moduly, které byly připraveny a nastaveny přesně na jednotlivé procesy a poskytovaly výstupy dle daných oblastí nasazení. Velkou nevýhodou však bylo to, že jednotlivé moduly (agendy) pracovaly izolovaně a vzájemně nekomunikovaly. To působilo uživatelům čím dál větší problémy a nasazení nového informačního systému se postupně stalo nezbytným.


Požadavky na nový informační systém

Dalším důležitým důvodem pro nový informační systém bylo řešení oblasti řízení a plánování výroby, kterou původní systém nepokrýval vůbec. Společnost Farmak je totiž významně proexportně orientována, přičemž její produkty a celý výrobní proces musejí splňovat zejména v oblasti kontroly a řízení kvality kritéria a normativy platné nejen v ČR, ale rovněž v zemích, do kterých Farmak své produkty vyváží, zvláště v USA. Nezbytnou podmínkou exportu je tedy provedení tzv. validace výroby, během níž probíhají testy všech procesů v oblasti výroby a certifikační orgán hodnotí, zda tyto procesy včetně používaného informačního systému splňují podmínky tzv. správné výrobní praxe v souladu s příslušnými normami a regulativy, které stanovují příslušné státní instituce.

Výběr nového řešení

V roce 2002 rozhodl management společnosti o výběru nového informačního systému. Byl zpracován poptávkový dokument obsahující nejdůležitější požadavky společnosti na nový informační systém a poskytnut vybraným dodavatelům. Vzhledem k již zmíněným náročným a specifickým požadavkům zvláště v oblasti řízení výroby a logistiky se společnost orientovala při výběru nového systému zejména na ty softwarové produkty, které jsou již v oboru, kde Farmak působí, vyzkoušené a mají dostatečně kapacitní a stabilní zázemí. V silné konkurenci ERP systémů nakonec zvítězil švédský systém IFS Aplikace a nabídka od české společnosti ALTEC, která je distribučním a implementačním partnerem IFS v ČR. Vítězná nabídka splňovala všechny předložené požadavky a dodavatel se rovněž smluvně zavázal k vysokým zárukám za dodržení termínů, nákladů a kvality celé implementace.

Průběh implementace

Začátkem roku 2004 byl vypracován v rámci zpracování projektu implementace pilotní příklad řešení procesu řízení a plánování výroby v systému IFS Aplikace a ihned poté se přikročilo k dalším implementačním pracím v souladu s projektem a metodikou implementace. Kromě modulu Údržba probíhala implementace všech klíčových modulů (Výroba, Distribuce, Finance) souběžně tak, aby nový informační systém mohl být spuštěn do plného produktivního provozu k datu 1. ledna 2005. Tak se také stalo. V prvních měsících ostrého provozu běžel systém v režimu „provozu podporovaného dodavatelem“, v jehož rámci dodavatel ještě prováděl korekce nastavení systému a drobné úpravy výstupních dokumentů a sestav. V průběhu roku 2005 byla také s podporou dodavatele a poradenské společnosti Deloitte provedena zmiňovaná validace výroby, jejíž výsledky byly ověřeny a akceptovány při inspekci americké FDA.

FARMAK a.s.

FARMAK, a.s.
Česká chemicko-farmaceutická společnost zaměřená na vývoj, výrobu a distribuci tří produktových skupin – aktivní farmaceu-tické ingredience (léčivé látky), chemické meziprodukty a specia-lity a dezinfekční prostředky. Společnost exportuje své výrobky do více než čtyřiceti zemí celého světa, mezi nejvýznamnější patří státy EU, USA, Indie, Japonsko a Švýcarsko.

V oblasti hlavních modulů se podařilo plánovaný harmonogram a náklady implementace dodržet, ke zdržení však přece jen došlo, a to při implementaci modulu Údržba. Zde docházelo poměrně dlouho k ujasňování zadání. Postupně se však podařilo upřesnit jednotlivé požadavky uživatelů, zejména v oblasti, kde se propojuje evidence a správa majetku s modulem Údržba a dochází ke sdílení datové základny uživateli z různě orientovaných úseků společnosti (ekonomického a technického). Ve specifickém oboru, jako je chemickofarmaceutický průmysl, vzniká potřeba striktní kontroly a provádění preventivní údržby i na již ekonomicky odepsaných zařízeních. To vyžaduje zadat do systému nezbytná data a je nutné stanovit odpovědnosti a kompetence jednotlivých uživatelů informačního systému. Výhodou integrovaných informační systémů, jako je IFS Aplikace, je mimo jiné to, že data stačí zadat pouze jednou z jednoho místa, někdy to však vede k tomu, že uživatel musí vkládat i data, která sám ke své práci přímo nepotřebuje, a proto zadávání takových dat věnuje menší pozornost a dopouští se častěji chyb. Postupně se však podařilo nejasnosti odstranit a i v oblasti údržby informační systém implementovat ke spokojenosti uživatelů.

Hodnocení implementace

Společnost Farmak v současnosti využívá informační systém IFS Aplikace déle než tři roky, systém kvalitně podporuje její klíčové procesy a napomáhá tak k jejímu dalšímu úspěšnému rozvoji. „Společnost Farmak velmi dobře zvládla projekt implementace informačního systému, protože ho nepodcenila a od počátku mu vedení společnosti věnovalo vysokou a trvalou pozornost.

Použité moduly softwaru IFS

  • IFS Finance
  • IFS Výroba
  • IFS Distribuce
  • IFS Údržba
  • IFS Řízení jakost

Za garanty jednotlivých oblastí byli vybráni schopní lidé, kteří problematice dobře rozuměli, řídící výbor byl iniciativní a důsledný, mimo jiné pečlivě zvažoval zákaznické úpravy vyžadované jednotlivými uživateli, aby nedocházelo k narušení důležitých datových vazeb a standardních funkcionalit. Rovněž akceptační řízení u jednotlivých modulů se prováděla důsledně a pečlivě. A v neposlední řadě jsme měli vstřícného dodavatele, který k našim požadavkům přistupoval vždy korektně a vstřícně“, říká pan Luděk Minář, generální ředitel společnosti Farmak.
K tomu pan František Čulík, generální ředitel ALTEC a.s. dodává: „Především díky vynikající spolupráci ze strany vedení a projektového týmu společnosti Farmak se nám podařilo v podstatě dodržet harmonogram implementace a nedošlo ani k překročení plánovaných nákladů. A to navzdory tomu, že bylo nutné řešit některé složitější zákaznické úpravy a také jsme museli vyhovět dodatečným požadavkům zákazníka předloženým v souvislosti s procesem validace řízení výroby.“

Dosažené přínosy

Hlavní přínosy informačního systému lze shrnout do těchto bodů:

  • Díky novému informačnímu systému bylo možné dosáhnout výrazného zefektivnění a někdy i zjednodušení řízení klíčových procesů společnosti Farmak, tj. výroby a prodeje farmaceutických substancí.
  • Inspekce auditorů FDA potvrdila, že výrobní a logistické procesy ve společnosti Farmak podporované a řízené systémem IFS Aplikace plně vyhovují standardům FDA a je tak splněna klíčová podmínka pro export produktů společnosti na trh USA a dalších zemí, v souladu s požadavky obsažené v Code of Federal Regulations Title 21 PART 11 Electronic records; Electronic signatures.
  • Nový systém produkuje podstatně podrobnější a kvalitnější informace pro všechny úrovně řízení společnosti.
  • Aktuální informace o stavu výroby, výsledcích prodeje apod. jsou k dispozici všem oprávněným uživatelům ve stejném čase, podstatně se tak omezila možnost zkreslení informací při jejich předávání mezi jednotlivými pracovníky.
  • Plánování výroby je kvalitnější.

Ing. Luděk Minář, generální ředitel FARMAK, a.s.


„IFS Aplikace nám výrazně pomáhají zlepšovat procesy vývoje, výroby a distribuce, především ale solidně podporují řízení a kontrolu jakosti, které patří
k nejdůležitějším parametrům v naší společnosti. Informační systém je tedy významným faktorem ovlivňujícím konkurenceschopnost naší společnosti především na zahraničních trzích.“


Ing. Luděk Minář, generální ředitel FARMAK, a.s.


Plány do budoucna
V současné době společnost Farmak realizuje projekt implementace externího systému pro podporu controllingu a finančního plánování. Bude využívat plně data vznikající během provozu systému IFS Aplikace, který představuje páteřní řešení informačního systému společnosti Farmak. Dále Farmak uvažuje o využití modulu Správa a řízení dokumentace (IFS / DMS), který je standardní průřezovou komponentou IFS Aplikací. Společnost očekává, že díky využití této komponenty se podaří zjednodušit a zpřehlednit správu rozsáhlé dokumentace, která je s farmaceutickou výrobou nezbytně spojená.

Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.

Inzerce

AI jako motor výroby a datové inteligence

ITS_6Jak jste si jistě všimli, aktuální vydání IT Systems je první, které má nové logo. Po dlouhé době jsme se rozhodli oživit nejen logo časopisu, ale také navazujících online médií. Právě výraznější provázání loga časopisu IT Systems, webu SystemOnLine a newsletteru SystemNEWS bylo hlavním cílem modernizace, ke které jsme přistoupili teprve podruhé v téměř třicetileté historii našeho časopisu.