facebook LinkedIN LinkedIN - follow
Exkluzivní partner sekce
Tematické sekce
 
Branžové sekce
Přehledy
 
Tematické seriály
 

GDPR

General Data Protection Regulation zásadně mění zpracování osobních údajů a zavádí nové povinnosti...

články >>

 

Jak uřídit IT projekt a nezbláznit se

Užitečné tipy a nástroje pro řešení problémů řízení inovací a vývoje produktů...

články >>

 

Industry 4.0

Průmysl 4.0

Jaký vliv bude mít čtvrtá průmyslová revoluce na výrobu a výrobní firmy?

články >>

 

Komplexní svět eIDAS

O nařízení eIDAS již bylo mnoho řečeno i napsáno. A proto jediné, o čem...

články >>

 

Trendy v CRM

Systémy pro řízení vztahů se zákazníky (CRM) prochází v posledních letech výraznou změnou. Zatímco dříve...

články >>

 

Příručka úspěšného IT manažera

Dnes je řada IT manažerů opomíjena. Úspěšní bývají brouci Pytlíci a Ferdové...

články >>

 
Partneři webu
Navisys
IT SYSTEMS 9/2020 , Plánování a řízení výroby

Digitalizace jako klíčový faktor konkurenceschopnosti malých a středních podniků

Jakub Červeň


INTEMACPojem digitalizace nebo digitální transformace se dnes objevuje na všech frontách; od společenského života přes státní správu až po průmysl. A to je určitě správně, protože čím častěji se s ním lidé setkávají, tím lépe rozumí jeho potenciálu. Nejzranitelnější skupinou v této oblasti jsou určitě malé a střední podniky (MSP), které se musí snažit udržet krok s nadnárodními společnostmi investujícími do inovací nemalé částky. Z našich zkušeností víme, že o digitalizaci zájem je a neustále roste i u této skupiny podniků.


Klíčový faktor představují lidé, peníze jsou až na druhém místě

Proč MSP digitalizují pomaleji? Z našeho průzkumu, který jsme udělali mezi klienty poradenského programu DIGIMAT, vyplývá, že největší překážkou pro nastartování digitalizace je nastavení kultury společnosti, která ve většině případů není připravená na zavádění změn. Hned dalšími faktory jsou chybějící odbornost personálu a nutnost vyššího počátečního finančního vkladu.

Ovšem zvýšení efektivity výroby je možné i díky menším (finančním) zásahům. Příkladem může být implementace monitoringu výrobních zařízení nebo zavedení jednoduchého MES systému pro sledování stavu rozpracovanosti zakázek. Díky těmto systémům společnost získá přehled o tempu produkce a na základě získaných dat může začít hledat způsoby, jak tuto produkci zefektivnit.

Z našich zkušeností nám jasně vyplývá, že zástupci českých výrobních podniků mají vcelku dobrou představu o tom, co by jim měla digitalizace přinést. Mezi hlavní diskutovaná témata patří zejména méně „papíru“ ve výrobě, optimalizace procesů a zefektivňování produkce. Dále se často řeší rychlejší uvedení výrobku na trh, lepší práce s informacemi o jeho využívaní a následná zpětná optimalizace. Toto vše může být dosaženo optimálním nastavením strategie pro digitalizaci. Problém ale nastává při realizaci, kdy vysoké procento podniků nemá představu, kde a jak začít.

Jak nastartovat vaši digitální transformaci

Každý podnik je specifický, a proto se nedá říct, že by existoval jednotný manuál pro všechny. Nashromáždili jsme ale pár užitečných tipů od specialistů, kteří spolupracují v konzultačním programu DIGIMAT. Asi nejdůležitějším krokem je definice cílů a očekávaní, které máte od digitalizace. Je potřebné myslet hlavně na budoucnost, kam chcete, aby se vaše společnost dostala a co by mělo být digitalizováno. Důvod je jednoduchý, můžete se dostat do bodu, kdy vám v minulosti vybraný systém neumožní další rozšiřování a jeho změna by stále jen další peníze.

Nezapomínejte na detailní zmapování současných podnikových procesů a zapojení klíčových zaměstnanců do procesu mapování. To vám pomůže lépe pochopit fungování výroby a také v budoucnu usnadní implementaci chytrých řešení. Často se totiž na mapování zapomíná a digitální transformace pak ani nemůže neproběhnout úspěšně. Vše tak můžete řídit podle předem stanovené strategie digitální transformace. Když už budete mít jasnou představu, co potřebujete, dopřejte si možnost výběru a ptejte se na reference u klientů.

Nejčastěji se řeší výběr nového informačního systému

Programem DIGIMAT prošlo už několik desítek firem a my jsme tak mohli získat dobrou představu o tom, jaká témata malé a střední podniky řeší nejvíce. Až u 39 % společností se konzultoval výběr a implementace ERP nebo MES systémů. To bylo způsobeno hlavně špatným výběr IS v minulosti, protože stávající systém nedokázal již plnit současné potřeby nebo neumožňoval rozšířit svoji funkcionalitu.

Druhým nejčastěji diskutovaným tématem je zavádění kapacitního plánovaní (přibližně 19 % firem). Platilo to hlavně u podniků s kusovou nebo malosériovou výrobou, kde se typ produkce často mění. Třetí nejčastější oblastí byla automatizace, která byla důležitá pro 16 % firem. Toto procento tvořily zejména podniky se sériovou výrobou, kde se nahrazují opakující se činnosti.

Další oblasti, kde je zájem o digitalizaci, jsou kontrola kvality, logistika, monitoring strojů a servis a služby. Tyto oblasti ale převládají u společností, které mají vyšší úroveň ve využívaní digitálních technologií. Dobrou zprávou je, že až 62 % firem, které prošly programem, plánuje dokončit projekt digitalizace do 1 roku a 33 % maximálně do dvou let.

Nejčastěji konzultované oblasti v SME (JMK)

Kdy je ten správný čas s digitalizací začít?

Většina lidí na tuto otázku odpoví: Včera bylo pozdě! Nicméně na tuto otázku nelze takto jednoznačně odpovědět. Faktem totiž je, že by se nikdo neměl do takových projektů vrhat „po hlavě“, ale s rozumem, jasným plánem a hlavně se správnými lidmi. Digitalizace není sprint, je to běh na delší trať, kterému je potřebné věnovat dostatek času a energie, aby přinesl výsledky.

Jakub Červeň Jakub Červeň
Autor článku je členem týmu podpory digitalizace ve společnosti INTEMAC Solutions s.r.o.
Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.

Inzerce

Úsměv namísto podpisu a robot na místě prodavače

IT Systems 11/2020V novém vydání IT Systems se věnujeme trendům v digitalizaci bankovnictví a finančního sektoru, který je sice vnímán jako velmi konzervativní odvětví, ale ve vztahu k informačním technologiím patří naopak mezi ty nejprogresivnější. Tlak konkurence i nebankovních institucí a požadavky zákazníků totiž nutí celé odvětví, aby přijímalo nejnovější technologie.