- Přehledy IS
- APS (21)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (9)
- Cloud computing (SaaS) (29)
- CRM (49)
- DMS/ECM - správa dokumentů (19)
- EAM (16)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (87)
- HRM (27)
- ITSM (6)
- MES (32)
- Řízení výroby (47)
- WMS (28)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (40)
- Dodavatelé CRM (36)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (80)
- Informační bezpečnost (42)
- IT řešení pro logistiku (46)
- IT řešení pro stavebnictví (25)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (26)
CRM systémy
Plánování a řízení výroby
AI a Business Intelligence
DMS/ECM - Správa dokumentů
HRM/HCM - Řízení lidských zdrojů
EAM/CMMS - Správa majetku a údržby
Účetní a ekonomické systémy
ITSM (ITIL) - Řízení IT
Cloud a virtualizace IT
IT Security
Logistika, řízení skladů, WMS
IT právo
GIS - geografické informační systémy
Projektové řízení
Trendy ICT
E-commerce B2B/B2C
CAD/CAM/CAE/PLM/3D tisk
České firmy zatím neumí plně využít potenciál digitalizace
Závěry třetího ročníku studie o Průmyslu 4.0, kterou zpracovala poradenská společnost EY ve spolupráci s Hospodářskou komorou ČR, ukazují, že největší překážkou implementace potřebných nástrojů je nedostatek kvalifikované pracovní síly. Podniky ovšem mají o digitalizaci zájem a slibují si od ní zvýšení produktivity, vyřešení problému s nedostatkem pracovní síly a zvýšení flexibility výroby. Téměř polovina respondentů hodlá v následujících letech vynaložit více než 10 % svých investičních výdajů.
Více než dvě třetiny firem (68 %) si čtvrtou průmyslovou revoluci spojují se současným trendem digitalizace, polovina respondentů (48 %) pak se systémovou integrací. „České podniky zatím v rozhodující většině řeší a testují parciální témata a nevyužívají potenciál nových technologií pro zásadní transformaci a rozvoj.“ uvedl k výsledkům studie Petr Knap ze společnosti EY.
Od Průmyslu 4.0 respondenti očekávají hlavně zvýšení produktivity (57 %), vyřešení nedostatku pracovní síly (50 %) a dosažení větší flexibility výroby (36 %). „Avšak české výrobní firmy neumí ani zdaleka využít potenciál digitalizace. Firma totiž není jen výroba nebo sklad. Čeští podnikatelé mají velký potenciál pro inspiraci v zahraničí, kde firmy k digitalizaci přistupují komplexněji a strategičtěji,“ upřesňuje Jan Burian z oddělení podnikového poradenství společnosti EY.
Graf č. 1: Význam čtvrté průmyslové revoluce
Společnosti se zaměřují hlavně na oblast Big data (26 %), tedy na analýzu interních dat, v rámci které očekávají součinnost státu v podobě podpory při budování klíčové sdílené ICT infrastruktury. Skoro dvě třetiny respondentů (62 %) považují modernizaci výrobních pracovišť za krok k usnadnění implementace nástrojů Průmyslu 4.0. „Implementace Průmyslu 4.0 nestojí jen na technickém a technologickém vybavení a na lidech, kteří se bezprostředně podílejí na výrobě. Klíčové budou ale i organizační změny a smart řešení v oblasti managementu výroby. Tuto potřebu si však české firmy zatím příliš neuvědomují,“ uvádí Karina Kubelková, hlavní analytička Hospodářské komory České republiky.
Graf č. 2: Opatření usnadňující implementaci nástrojů Průmyslu 4.0
Graf č. 3: Překážky implementace nástrojů Průmyslu 4.0
Polovina společností, zapojených do studie, považuje za překážku implementace nástrojů a technologií Průmyslu 4.0 nedostatek kvalifikovaného personálu. Současně je ovšem vyčerpaný trh práce také hlavním motivátorem pro investice do nových technologií.
Nedostatek kvalifikovaného personálu by dle českých společností (38 %) pomohla řešit státní podpora v oblasti rozvoje nových studijních oborů zaměřených mezioborově. „Omezené množství odborníků na technologie spojení s Průmyslem 4.0 na trhu práce je mimo jiné důsledkem nedostatečné nabídky relevantních studijních oborů na technických středních a vysokých školách, přičemž technologie Průmyslu 4.0 představují v současné situaci růstu české ekonomiky a nedostatku kvalifikované pracovní síly účinný nástroj umožňující zvýšení produktivity výroby a efektivity práce,“ říká Jan Burian.
Téměř polovina respondentů (43 %) plánuje zavést nástroje Průmyslu 4.0 vlastními silami, přičemž obdobné množství společností (44 %) se chystá vynaložit více než 10 % svých investičních výdajů do nástrojů Průmyslu 4.0 v následujících třech letech. „Průmysl 4.0 pojímáme především jako digitalizaci firemních procesů a jako práci s daty, především v oblasti obchodu a marketingu. Ještě větší pozornost upínáme k Zemědělství 4.0, od kterého si jakožto významní pěstitelé révy vinné slibujeme zvýšení efektivity a účinnosti agrotechnických postupů, a alespoň částečnou náhradu v tomto oboru tolik chybějící pracovní síly,“ uvádí Ondřej Beránek, jednatel a ředitel společnosti BOHEMIA SEKT, s.r.o.
„V rámci budoucího vývoje Průmyslu 4.0 očekáváme otevřené platformy pro snazší vertikální integraci systémů, které mezi sebou budou komunikovat a budou tak zajišťovat plynulé přechody mezi jednotlivými řídícími procesy ve výrobní společnosti. Důležitá bude právě oblast dat a jejich zpracování až po implementaci samoučících systémů, které pomohou odbourat náročnou analytickou práci, která je momentálně mnohdy zastávána ručním zpracováním dat,“ dodává Vlastimil Cech, ze společnosti Meopta – optika, s.r.o.
Graf č. 4: Překážky implementace nástrojů Průmyslu 4.0
Text i použité grafy čerpají z tiskových materiálů společnosti EY a Hospodářské komory ČR.
duben - 2024 | ||||||
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
Formulář pro přidání akce