- Přehledy IS
- APS (25)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (10)
- Cloud computing (SaaS) (31)
- CRM (52)
- DMS/ECM - správa dokumentů (19)
- EAM (17)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (75)
- HRM (28)
- ITSM (6)
- MES (33)
- Řízení výroby (36)
- WMS (28)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (41)
- Dodavatelé CRM (38)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (66)
- Informační bezpečnost (48)
- IT řešení pro logistiku (48)
- IT řešení pro stavebnictví (26)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (27)


















![]() | Přihlaste se k odběru zpravodaje SystemNEWS na LinkedIn, který každý týden přináší výběr článků z oblasti podnikové informatiky | |
![]() | ||
E-zdravotnictví se promění z Popelky v princeznu
Digitalizace a elektronizace zdravotnictví je velké téma s malými výsledky. Alespoň zatím v Česku. Přitom možnosti jsou zajímavé. Pro pacienty, pro firmy i pro státní správu.


Podle mého názoru technologické společnosti mají připravená řešení, která by změnila papírové zdravotnictví v digitální. Hlavní překážkou jsou podle mě psychologické důvody. Způsob komunikace nerdů a geeků není kompatibilní se zvyklostmi a potřebami klasického českého obvoďáka. Pocit, že mu nové technologie spíše přidělávají práci a ubírají peníze, je mezi mnohými lékaři rozšířen. Jedním z důvodů je, že technologické společnosti spíše prezentují ony technologie než jejich přínos pro uživatele. Lékaři, lékárníci, lidé z firem, pojišťováci, úředníci, ti všichni se potřebují rychle orientovat v datech. Aby mohli více času trávit s pacientem, aby více vydělali, aby oslovili nové zákazníky, aby našli rezervy ve svých rozpočtech, aby se mohli soustředit na podstatné věci. Většina si ale představí pod novou technologií padající systém, hodiny učení nových postupů, ztrátu dat, peníze navíc. A další peníze navíc za servis. Je třeba více empatie a méně razance při digitalizaci našeho zdravotnictví.
Druhou nezanedbatelnou překážkou různých e-health řešení je skutečnost, že téměř každá větší IT zakázka se stane mediální kauzou. Odrazuje samozřejmě již tak opatrné úřadníky nejen od novátorských přístupů, ale od jakékoliv činnosti směrem k digitalizaci vůbec.
Přesto je jasné, že zdravotnictví se nestane pustým ostrovem uprostřed IT moře. Po pirátech a dobrodruzích přijdou budovatelé.
Státní správa má k dispozici celou řadu dat užitečných pro farmaceutický sektor, ať už máme na mysli úřední desku Ministerstva zdravotnictví nebo databázi Státního ústavu pro kontrolu léčiv (databáze léčivých přípravků, Seznam cen a úhrad, správní řízení). Forma zveřejňování informací ovšem často vychází spíše ze zákonem uložených povinností, než ze zohlednění toho, co je příjemné koncovým uživatelům z firemních řad.
V praxi to znamená, že zaměstnanci farmaceutických společností musí vynaložit značný čas a energii, aby se zorientovali ve všech portálech, které online publikují relevantní údaje. Jsou nuceni průběžně sledovat více informačních kanálů najednou, čímž zde logicky vzniká riziko, že dojde k neúmyslnému promeškání lhůt či k opomenutí důležitých změn.
Monitoring přitom není v jednadvacátém století nutné provádět "ručně". Moderní řešení tohoto problému mohou přinést nejnovější IT systémy, které pružně reagují na specifické potřeby sektoru zdravotnictví.
Zmiňované IT produkty umějí monitorovat jednotlivé léčivé přípravky od prvotní registrace v České republice, přes jejich pouť systémem stanovení ceny a úhrad, až po definitivní výsledek, tedy jejich zařazení do systému s platnou úhradou, které probíhá formou publikace přípravku v Seznamu cen a úhrad. Informační systém přirozeně odráží i veškeré změny, jež probíhají v režii Státního ústavu pro kontrolu léčiv.
Již po první dodávce konkrétního léčivého přípravku do distribuce lze také prostřednictvím IT technologií kvantifikovat, jaké objemy prodeje se v daném období realizovaly. Nechybí ani detaily o tom, v jakém množství se sledovaný přípravek exportoval do zahraničí - pokud tedy samozřejmě k vývozu dochází.
Z pohledu řadového uživatele je princip v zásadě prostý - každý si individuálně přednastaví soubory, o kterých si přeje být informován, aby ho IT systém nezahlcoval nadbytečnými zprávami. Pak už v pohodlí své kanceláře dostává automaticky e-mailová upozornění na příslušné novinky, lhůty či změny, a to včetně odkazů na relevantní zdroj dat.
Automatizace těchto činností snižuje pravděpodobnost chyb, způsobených lidským faktorem. Především ale šetří čas, který by jinak pracovníci museli strávit složitým vyhledáváním potřebných údajů na různých oficiálních stránkách.
Digitální data a technologie nabízí zdravotnictví možnost, aby se z vysmívané Popelky stalo žádanou princeznou. K tomu nejsou potřeba kouzelné oříšky, ale změna přístupu. Lidé z technologických firem musí rozumět práci kolegů ve zdravotnictví a ti se zase nesmí bát řešení, která jim ve skutečnosti přinesou čas, pohodlí i peníze.
![]() |
PharmDr. Jiří Stránský Autor článku je obchodním ředitelem divize Pharma společnosti Sprinx Systems, a.s. |


![]() ![]() | ||||||
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 | 1 | 2 | 3 | 4 |
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
Formulář pro přidání akce
15.5. | Konference SCADA Security |
22.5. | Akce pro automobilové dodavatele "3DEXPERIENCE... |
12.6. | Konference ABIA CZ 2025: setkání zákazníků a partnerů... |
29.9. | The Massive IoT Conference |