- Přehledy IS
- APS (25)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (10)
- Cloud computing (SaaS) (31)
- CRM (52)
- DMS/ECM - správa dokumentů (19)
- EAM (17)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (87)
- HRM (28)
- ITSM (6)
- MES (33)
- Řízení výroby (36)
- WMS (28)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (41)
- Dodavatelé CRM (37)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (63)
- Informační bezpečnost (43)
- IT řešení pro logistiku (48)
- IT řešení pro stavebnictví (26)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (27)


















![]() | Přihlaste se k odběru zpravodaje SystemNEWS na LinkedIn, který každý týden přináší výběr článků z oblasti podnikové informatiky | |
![]() | ||
Smart Connected Solutions pro prediktivní údržbu
Svět průmyslu se dnes čím dál víc prolíná se světem IT. V té souvislosti zaznívá především termín Průmysl 4.0 a v rámci něj pojmy jako prediktivní údržba a inteligentní servis. Jejich automatizovaná podpora je úkolem pro zcela nový produkt z dílny společnosti Asseco Solutions. Na podrobnosti týkající se této horké novinky jsme se zeptali Jiřího Huba, jejího výkonného ředitele pro Česko.


Váš nový produkt Smart Connected Solutions (SCS) není přímo z oblasti ERP systémů, na které jste se dosud specializovali? Proč jste se rozhodli k tomuto zdánlivému kroku stranou?
Asseco Solutions se odjakživa považuje za výrazně inovativní firmu. A protože jedním z hlavních trendů současné doby je Průmysl 4.0, tedy automatizace a digitalizace průmyslu dovedená k dokonalosti, je jasné, že i před touto vlnou musí plout naše firma mezi prvními. K tomu vezměme v potaz skutečnost, že naše informační systémy se zásadním způsobem zaměřují právě na oblast výrobních firem, kterým se snaží zjednodušit jejich „výrobní život“. Z toho jednoznačně vyplývá, že logickým dalším krokem byl systém sloužící ke zdokonalení servisu a údržby u našich zákazníků a možnosti propojení s ERP.
Co vás na myšlenku vytvoření produktu pro prediktivní údržbu vlastně přivedlo?
Inspirovali nás sami naši zákazníci. Při rozhovorech s nimi nám došla velmi logická skutečnost: odborníkem na konkrétní produkt je především sám jeho výrobce, a to i v případě, že už se tento výrobek nenachází v jeho firmě, ale je používán u zákazníka. Výrobce totiž přesně ví, na základě kterých detailů lze poznat, že u konkrétního stroje bude brzy nutné provést údržbu. Ať už je to nezvykle vysoká teplota, přílišné vibrace, nebo charakteristická kombinace určitých faktorů. Prostřednictvím systému SCS mohou nyní lidé z výrobních firem tyto vědomosti reálně využít a optimalizovat tak servis pro své koncové zákazníky.
Co je prediktivní údržba?
Prediktivní – předvídající na základě měření, pozorování a zkušeností. V praxi jde o automatizovaný sběr informací ze zařízení (od řídící jednotky, od senzorů a čidel, atd.) a dalších důležitých informací o provozu (sledování nekvalitních výrobků, personální obsazení, odstávky apod.). Vyhodnocováním těchto informací lze zjistit (předvídat) blížící se kolizní stav a je možné jej řešit například formou údržby či opravy dříve, než k němu skutečně dojde.
Existuje možnost využít SCS i jinde než v oblasti výroby?
Prediktivní údržba je vhodná nejen ve výrobě, ale prakticky ve všech oblastech firemního života. Při jejím využití si vždy ušetříme problémy vyplývající z neznalosti skutečného stavu, ale na druhé straně i lidské kapacity, které by neustále zbytečně manuálně kontrolovaly situaci. Pokud víme, že se můžeme spolehnout na chytré zařízení, které vše hlídá, ušetříme si jak kapacity, tak i potenciální nesnáze. Inteligentní servis je vhodný jak pro interní, tak externí použití. Lze jej poskytovat i lidem, kteří u zákazníků mají na starosti servis výrobků naší firmy, tedy nejen při samotné jejich výrobě. Uplatnění najde i při pronájmu zařízení, jestliže máme na starosti i jejich servis u zákazníka. V takovém modelu je pomoc daného nástroje doslova k nezaplacení.
Jak SCS komunikuje s ostatními systémy a s obsluhou?
Různým uživatelským zařízením se SCS přizpůsobuje automaticky – je schopno komunikovat s různými koncovými zařízeními, jako jsou stolní počítače, tablety či chytré telefony (s libovolným operačním systémem). Důležité je samozřejmě i jednoduché napojení na všechny běžné ERP. Jeho zajímavou výhodou je možnost ovládání řečí: díky integraci s analytickými nástroji rozpoznávání řeči, jako jsou Cortana nebo Siri, mohou uživatelé v případě potřeby řešení SCS obsluhovat, aniž by se jej museli dotýkat, což se při provádění servisních prací, kdy technik má obvykle plné ruce nástrojů, opravdu velmi hodí.
Plánuje Asseco Solutions nějaké další kroky související s Průmyslem 4.0?
Letos na jaře jsme uvedli SCS na německý trh. Debut na českém a slovenském jej čeká na podzim v rámci Mezinárodního strojírenského veletrhu. Naším cílem je však jeho uplatnění v kterémkoli regionu. Technologie i kompozice tohoto produktu totiž doslova vybízí k jeho „přesregionálnímu“ rozšíření.
Naším dlouhodobým záměrem však je postupně celkově podpořit komunikaci „Machine-to-Machine“, tak aby se zvýšila rychlost i efektivnost všech výrobních procesů.
Hana Janišová


4.3. | Kontejnery v praxi 2025 |
25.3. | IT Security Workshop |
31.3. | HANNOVER MESSE 2025 |
13.5. | Cloud Computing Conference 2025 |
27.5. | Kontajnery v praxi 2025 - Bratislava |
Formulář pro přidání akce
19.2. | Jak na vytěžování dat a zpracování došlých dokladů |
20.2. | Co jsou to ty DMSka |
26.2. | Webinář: Knowledge Work Automation: Klíč k moderní... |
10.4. | Konference ALVAO Inspiration Day 2025 |