- Přehledy IS
- APS (25)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (10)
- Cloud computing (SaaS) (31)
- CRM (52)
- DMS/ECM - správa dokumentů (20)
- EAM (17)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (75)
- HRM (28)
- ITSM (6)
- MES (33)
- Řízení výroby (36)
- WMS (28)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (41)
- Dodavatelé CRM (38)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (66)
- Informační bezpečnost (48)
- IT řešení pro logistiku (51)
- IT řešení pro stavebnictví (26)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (27)


















![]() | Přihlaste se k odběru zpravodaje SystemNEWS na LinkedIn, který každý týden přináší výběr článků z oblasti podnikové informatiky | |
![]() | ||
Moderní řízení lidských zdrojů
Zavedení pravidelného hodnocení pracovní výkonnosti
V kontextu zvyšování efektivity výroby a poskytování služeb je nutné zavádět a optimalizovat systém hodnocení pracovní výkonnosti. Funkční systém hodnocení pracovní výkonnosti je pak možné využít také jako nástroj pro plnění výkonnostních cílů – stanovených například na základě ročního plánu společnosti. Pro zavádění systému hodnocení lze využít systémově-procesní přístup, tj. detailní popsání vnitřních procesů systému a nastavení parametrů hodnocení výkonnosti včetně zavedení podpory informačním systémem. Cílem implementovaného informačního systému by mělo být adekvátní propojení jednotlivých prvků systému a také propojení se stávajícími systémy již využívanými ve společnosti.



Obr. 1: Komplexní systém řízení výkonnosti
Systémový přístup k řešení
Obrázek 1 zjednodušeně ukazuje prvky, které tvoří komplexní systém řízení výkonnosti a jejich klíčové vazby. Základním východiskem je fakt, že celý systém podporuje řízení výkonnosti společnosti, jehož klíčovým prvkem je roční plánování. Požadavky ročního plánu se promítají do dílčích ukazatelů výkonnosti a do designu firemních procesů. Z požadavků na vykonávané činnosti v procesech a z požadovaných klíčových parametrů výkonnosti vzniká věcné zadání pro popis pracovního místa, ten je pak doplněn o kvalifikační požadavky zahrnující požadavky na odborné znalosti, osobní schopnosti, dovednosti, postoje a eventuálně vlastnosti. Na základě komplexního popisu pracovního místa je pak prováděno pravidelné měsíční hodnocení výkonnosti zaměstnanců s vazbou na variabilní složku mzdy a následně dlouhodobé pravidelné hodnocení (kompetencí) zaměstnanců. V rámci pravidelného hodnocení jsou se zaměstnanci diskutovány možnosti dalšího jejich dalšího rozvoje, které jsou navázány na systém identifikace a řízení personálních rezerv a současně jsou provázány na kariérové plánování rozvoje zaměstnanců. Výsledky z pravidelného hodnocení zaměstnanců mají dopad na příslušené složky odměňování. Vzdělávání je v tomto systému propojeno jednak s požadavky vyplývajícími z pravidelného hodnocení (zpětná vazba z hodnocení výkonnosti), jednak s požadavky kariérového plánování (příprava na budoucí uplatnění pracovníka).
Informační podpora systému
Aby bylo hodnocení pracovní výkonnosti co nejefektivnější, musí být všechny zmíněné prvky součástí jednoho informačního systému, nebo musí být v rámci různých subsystémů alespoň co nejvíce integrovány. Zmíněné vazby mezi jednotlivými prvky řešení na obrázku 1 a jejich informační podpora jsou totiž alfou a omegou funkčnosti celého systému řízení výkonnosti. Mnohé personální informační systémy postrádají zmíněný systémově-procesní pohled, a proto je nelze pro realizaci výše uvedeného přístupu jednoduše použít. Popsanému přístupu hodnocení pracovní výkonnosti v širším kontextu řízení výkonnosti vyhovují mnohem více specializované informační systémy zaměřené na řízení výkonnosti, které zahrnují také business process management (BPM) a například balanced scorecard (BSC) nebo management by objectives (MBO), viz obrázek 2.

Obr. 2: Ukázka části informačního systému umožňující definici kompetencí dle procesního modelu, hodnocení kompetencí a výkonnosti dle ukazatelů (KPIs) a propojení výsledků hodnocení do odměňování
Hlavní přínosy řešení
- všichni zaměstnanci chápou požadavky kladené na jejich pozici a mají jasnou pracovní náplň (vycházejí z procesního modelu),
- proces hodnocení významně přispívá k spravedlivému odměňování a k motivaci zaměstnanců,
- proces hodnocení je kratší a administrativně jednodušší díky využití informačního systému,
- hodnotící proces s procesem kariérového plánování je propojen na roční plán společnosti,
- systém kariérového plánování a možného kariérového růstu je propojen s procesem identifikace personálních rezerv.
Alexandr Toloch, Martin Kubáň, Roman Fišer
Alexandr Toloch a Martin Kubáň působí ve společnosti ATTN Consulting, Roman Fišer ve společnosti Process Song.


19.6. | ITeuro Solution Day 2025 |
23.9. | PragVue 2025 |
1.10. | Cyber Attacks 2025 |
21.10. | Bezpečnosť a dostupnosť dát 2025 |
11.11. | Umělá inteligence v IT infrastruktuře 2025 |
Formulář pro přidání akce
18.6. | Webinář: Jak optimalizovat nákupní procesy s Odoo? |
29.9. | The Massive IoT Conference |