facebook LinkedIN LinkedIN - follow
Tematické sekce
 
Branžové sekce
Přehledy
 
Tematické seriály
 

GDPR

General Data Protection Regulation zásadně mění zpracování osobních údajů a zavádí nové povinnosti...

články >>

 

Jak uřídit IT projekt a nezbláznit se

Užitečné tipy a nástroje pro řešení problémů řízení inovací a vývoje produktů...

články >>

 

Industry 4.0

Průmysl 4.0

Jaký vliv bude mít čtvrtá průmyslová revoluce na výrobu a výrobní firmy?

články >>

 

Komplexní svět eIDAS

O nařízení eIDAS již bylo mnoho řečeno i napsáno. A proto jediné, o čem...

články >>

 

Trendy v CRM

Systémy pro řízení vztahů se zákazníky (CRM) prochází v posledních letech výraznou změnou. Zatímco dříve...

články >>

 

Příručka úspěšného IT manažera

Dnes je řada IT manažerů opomíjena. Úspěšní bývají brouci Pytlíci a Ferdové...

články >>

 
Partneři webu
Dialog 3000Skylla
IT SYSTEMS 9/2020 , HRM/HCM - Řízení lidských zdrojů

Home office

Dlouho opomíjený zlepšovák, nebo zabiják produktivity?

Lucie Javorská Rybičková


vshosting~Společnost investuje nemalé peníze do stylových kanceláří, HR vymýšlí jeden benefit za druhým a vše krásně šlape. A do toho přijde pandemie. Ergonomické pracovní stoly rázem zejí prázdnotou a do popředí se dostává obávaný home office. Tedy v březnu ještě obávaný, dnes už pokládaný za standard v každé druhé IT firmě. Čím víc práce z domova, „tím víc adidas“. Není ale home office zbytečně přeceňován? Jak přesně se jeho popularita změnila kvůli koronaviru? A co když máte ve firmě pozice, u kterých pracovat z domova jednoduše nejde?


Před pandemií dost firem kolem home office jen opatrně našlapovalo. Práce z domova evokovala v zaměstnancích další volno, jak dokládají populární přezdívky („houby office“ či jiné, expresivnější varianty). Zaměstnavatele tak děsila představa, že větší míra home office povede k upadajícímu výkonu.

S příchodem března jsme se však stali účastníky nechtěného experimentu: 100% home office u všech, komu to povaha práce dovoluje. Internet se plnil články o vysoké efektivitě i při práci z domova a o manažerech hladce řídících lidi na dálku. Ze 100% home office se stal „nový normál“. Opravdu ale umíme být doma stejně efektivní jako v kanceláři?

Společnost Moore provedla během pandemie průzkum ohledně produktivity zaměstnanců v ČR. Výsledek? První měsíc 100% home office klesla efektivita zaměstnanců o 10 %. O dva měsíce později byla dokonce o 30 % nižší. Jde sice o průměry a IT je v tomto ohledu specifické, přesto se přinejmenším ukázalo, že práce pouze z domova má svá úskalí.

Kromě toho jsou v IT také pozice, u kterých je práce z domova nereálná. Příkladem může být provoz datacentra, kde administrátoři řeší požadavky klientů 24/7, a to přímo na místě. V kombinaci s rostoucí poptávkou IT specialistů po home office toto představuje pro HR pořádnou komplikaci.

Naštěstí se ukazuje, že zdaleka ne všichni zaměstnanci touží po úplném home office. Jeho možnost vítají, ale zároveň se chtějí potkávat v kancelářích. Pokud je home office pro jisté pozice nedosažitelný, můžete si vyhrát s jinými výhodami, kterými zaměstnance zaujmete. Jedna nejmenovaná hostingová společnost například pořádá každotýdenní „hot dog breakfasts“ a v kancelářích kromě psů vítá i ježky či další zvířectvo.

Jaké HR výzvy s sebou nese decentralizace IT firmy?

Když byli mnozí zaměstnanci přesunuti na home office, začala být více akcentována témata interní komunikace a péče o zaměstnance. IT firmy si uvědomily důležitost komunikačních nástrojů, které zaměstnance propojí a zajistí kvalitní spolupráci bez ohledu na lokalitu. V důsledku decentralizace je totiž dobře nastavená komunikace klíčovým předpokladem k zachování výkonnosti firmy.

S komunikací je nedílně spojena otázka bezpečnosti. Další studie společnosti Moore ukázala, že české firmy často tento faktor opomněly. Videohovory se zákazníky, mezi týmy apod. se běžně odehrávaly prostřednictvím nezabezpečeného komunikačního nástroje. To s sebou nese mnohá rizika a může vést k obrovským škodám.

Výhodu, zdá se, měly ty společnosti, které už jistou decentralizací prošly ‒ například v podobě rozstěhování týmů do různých lokalit. Komunikační nástroj tak už měly implementován včetně zabezpečení a procesy nastavené. Co když ale do této skupiny společností nepatříte? Rozmístění týmů do více lokalit u vás proběhlo teprve nedávno a ztrátu přirozené komunikace „jen tak mimochodem v kuchyňce“ teprve řešíte?

Nezoufat! Na limity decentralizace a s ní spojené výzvy narazila nejedna IT firma. Firemní kultura, komunikace a leadership jsou svatou trojicí úspěšného HR v decentralizovaném IT světě. A to i přesto, že obecně patří k opomíjeným oblastem, protože přímo neurčují výnosy společnosti. Pokud ovšem tyto aspekty vnímáte jako podstatnou součást fungování firmy, snáze zaujmete potenciální kolegy. Těch je na trhu následkem pandemie o dost více. Dle analýzy pracovních portálů v IT došlo meziročně k navýšení zájmu kandidátů o 41 %. Tak hlavně nepromarnit příležitost.

Lucie Javorská Rybičková Lucie Javorská Rybičková
Autorka článku působí na pozici Brand & PR manager firmy vshosting~.
Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.

Inzerce

Úsměv namísto podpisu a robot na místě prodavače

IT Systems 11/2020V novém vydání IT Systems se věnujeme trendům v digitalizaci bankovnictví a finančního sektoru, který je sice vnímán jako velmi konzervativní odvětví, ale ve vztahu k informačním technologiím patří naopak mezi ty nejprogresivnější. Tlak konkurence i nebankovních institucí a požadavky zákazníků totiž nutí celé odvětví, aby přijímalo nejnovější technologie.