facebook LinkedIN LinkedIN - follow
IT SYSTEMS 12/2020 , ERP systémy

Technologické trendy ERP a jak je využít

Kamil Pittner


Nasazením nejmodernějších informačních technologií mohou firmy získat výraznou konkurenční výhodu. Přijetí nového technologického trendu by však měl předcházet systematický výběr. V případě ERP systému, který má na chod podniku obzvlášť zásadní vliv, to platí dvojnásob.


Technologických inovací, produktů a služeb existuje skutečně mnoho. Navíc jsou pravidelně vylepšovány, aby se zjednodušila jejich instalace, aplikace i průběžná údržba a aktualizace. K populárním novinkám a trendům dostupným ve většině moderních ERP systémů patří:

  • Samoobslužná konfigurace: Konfigurovatelné a snadno použitelné nástroje pro PC, tablety a telefony umožňují lepší uživatelskou zkušenost s vysokou úrovní zabezpečení a ochrany osobních údajů. Můžete si přizpůsobit řídicí panely, pracovní toky, obchodní pravidla a upozornění pro samoobslužné a pokročilé obchodní procesy.
  • ERP analýzy a reporting: Díky nim můžete získat rychlý přístup k vašim datům, zprávám a analýzám. Moderní databáze, řídicí panely a KPI běží v paměti na cloudu, nikoli na zastaralých serverech. Poskytují jediný zdroj přesných obchodních informací v reálném čase, stejně jako integrovanou správu dokumentů pro kontrolu podrobností ve smlouvách, specifikacích, objednávkách, fakturách a dalších obchodních dokumentech. Tato funkce je pro růst každého podnikání zásadní.
  • Kompletní integrované řešení: Spíše, než použití samostatných softwarových balíčků pro podporu práce jednotlivých firemních oddělení, je lepší nasadit moderní ERP systém s širokou škálou funkcí pro řízení vztahů se zákazníky, elektronický obchod, správu dodavatelského řetězce, výrobu, služby v terénu, účetnictví či nadnárodní management. Integrace všech funkcí do jediného systému má zásadní vliv na produktivitu, čímž ovlivňuje i celkový hospodářský výsledek.
  • Celofiremní údaje o zákaznících: Pokud potřebujete vylepšit služby zákazníkům, pak zajistěte přístup k celofiremním údajům. Kromě transakcí zachycují nejnovější technologie také informace o tom, jak vaši zákazníci pracují s vaším týmem. Přehledný souhrn prodeje, nabídky, cen, zákaznického portálu, plnění objednávek, služeb v terénu a nákladů umožňuje vyhodnotit váš konkurenční výkon a ziskovost.
  • Umělá inteligence v ERP: Umělá inteligence může zvýšit produktivitu. Vaše obchodní informace poskytují přehled o vašich obchodních procesech a ukazují příležitosti ke zkrácení dodacích lhůt a snížení nákladů. Na základě těchto poznatků lze postavit expertní systémy např. pro identifikaci poruch zařízení servisními techniky.
  • Integrované strojové učení: S pomocí strojového učení lze zjednodušit pracovní postupy. Počítače se mohou učit z vašich dat a zlepšovat svou schopnost automatizovat standardní postupy, jako je např. určování toho, kam zaúčtovat finanční transakce.
  • Rozšířená funkčnost: Kromě široké softwarové funkčnosti se moderní systémy ERP mohou integrovat s dalšími technologiemi, upozornit na případné nesrovnalosti a zlepšit tak rozhodování. Například integrace internetu věcí zahrnuje odesílání a přijímání důležitých informací napříč vaším ERP systémem a jeho prostřednictvím i skrz vybavení a např. vozidla.
  • Cloudové služby: Každá společnost potřebuje rychlý, bezpečný a privátní přístup ke svým obchodním systémům. Cloudové služby splňují tyto požadavky po celém světě a také poskytují vašemu týmu přístup kdykoli a kdekoli na mobilních zařízeních, jako jsou telefony a tablety.

Kam zaměřit úsilí?

Začněte kontrolou iniciativ jednotlivých oddělení společnosti a při realizaci projektů postupujte dle důležitosti pro vaše podnikání, náročnosti, času a počtu zapojených lidí.

Pandemie COVID-19 zdůraznila důležitost kvalitního řešení pro dodavatelský řetězec, zejména u mezinárodních zákazníků a dodavatelů, malých skladů a konsignačních zásob. Jedna databáze s integrovanou analytikou a umělou inteligencí může poskytnout rychlé přehledy a automatizaci procesů vedoucí ke snížení nákladů i zlepšení obratu zásob. Například nová verze SAP S/4HANA zdokonalila monitorování fyzického zboží a zásob, což umožňuje rychleji reagovat na změny způsobené pandemií koronaviru. Také umožňuje předvídat poptávku po komponentech pomocí prediktivního plánování materiálu a zdrojů.

Každý finanční ředitel potřebuje, aby procesy účetnictví, nákladů, rozpočtování, daní a správy hotovosti probíhaly přesně a rychle. Například při účetní závěrce může využít výhody jediné rychlé databáze s umělou inteligencí k lepšímu zefektivnění účtování transakcí.

Vedoucí IT oddělení se zase zaměřuje na technologickou podstatu a využívá výhod cloudu, mobilních zařízení, integrace, zpracování v paměti a dalších funkcí pro zlepšení produktivity a odezvy.

Prodej a servis začíná marketingem, elektronickým obchodem, tvorbou cen a prodejem, pokračuje plněním objednávek a zákaznickými a terénními službami. Vzhledem k důležitosti udržení zákazníků a roli technologií v mnoha průmyslových odvětvích jsou tyto obchodní procesy pro IT nezbytné. Provoz včetně distribuce, dodavatelského řetězce, správy dodavatelů, nákupu a výroby je velkou součástí mnoha podniků. Moderní ERP systém s přístupem z více lokalit bude zahrnovat mnoho nových technologií, jako jsou cloud, mobilní zařízení, dashboardy a KPI.

Jakým nástrahám se vyhnout?

Mnoho nejnovějších technologií vypadá působivě, ale nemusí splňovat vaše požadavky. Je důležité zkontrolovat podrobnosti a ujistit se, že šetříte čas a peníze, abyste investici obhájili.

Nespoléhejte se na hypotetické příklady, ale na skutečné reference. Od jiných společností, které byly při zavádění daných technologií úspěšné, se můžete dozvědět mnohé. Je důležité se s nimi setkat a diskutovat o výhodách projektu, jeho fázích, kritické cestě a potřebách zdrojů.

Zahrňte do projektů výkonné zadavatele, manažery oddělení a interní odborníky. Taktéž je důležité vybrat si vhodné partnery pro poradenství a implementaci. Ti musí mít praktické zkušenosti s technologiemi a softwarem i proškolené pracovníky.

Jak začít?

  1. Udělejte si průzkum technologií. Nejlepší je začít se zdroji ve vašem oboru, jako jsou zákazníci, dodavatelé, obchodní sdružení a konkurence. Jak využívají nové technologie? Jak je implementovali? Jak jsou efektivní?
  2. Zkontrolujte IT priority vaší společnosti. Současné projekty mohou být dobrými kandidáty na upgrade technologie. Například používání cloudových služeb a mobilních zařízení může rychle zlepšit komunikaci napříč různými lokalitami a odděleními.
  3. Vyhodnoťte své obchodní procesy. Vytvořte komplexní seznam a identifikujte procesy, které jsou pro společnost rutinně náročné. Poraďte se s prodejním a servisním týmem. Zkoumejte požadavky zákazníků na nové nebo upravené produkty, služby a obchodní praktiky. Podívejte se, jak na tyto požadavky reagují konkurenti. Vyhodnoťte, jak se mění prodejní kanály, zejména pro mezinárodní zákazníky.
  4. Diskutujte o možnostech zlepšení procesu. Spolupracujte s dodavateli, pokud jde o produkty, služby, logistiku, prognózy a ceny, abyste zjistili, jak mohou nové technologie zlepšit vztahy. Všechny tyto nové technologie nelze implementovat současně. Hledejte příležitosti k inovacím, které poskytnou výsledky odpovídající cílům a prioritám vaší společnosti. Vytvořte svou strategii implementace a pořadí, v jakém chcete inovace zavádět.
  5. Implementujte postupně. Začněte s plánováním projektu a definujte změny procesů na základní úrovni, nové technologie, očekávaná zlepšení a odhadované náklady.
  6. Naplánujte úkoly a počítejte s časovou rezervou. Použijte přiměřené časové rámce pro dokončení hlavních milníků a nezapomeňte, že toto je pro vás nové území. To vyžaduje, abyste na projekt alokovali více času a vyřešili všechna překvapení, která s implementací nových technologií přicházejí.

I když nejnovější technologie mohou být pro mnoho rostoucích společností přínosem, k dosažení obchodních cílů je třeba je implementovat s efektivními náklady. V mnoha situacích bude vytvoření obchodního případu jednoduché. V ostatních případech možná zjistíte, že na implementaci konkrétní technologie z obchodního hlediska zatím ještě neuzrál čas.

Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.

Inzerce

Signys Logistics: Řízení skladů přes mobilní aplikaci efektivně a online!

Moderní logistika vyžaduje efektivní a spolehlivé řešení pro řízení skladů a sledování zásob. S aplikací Signys Logistics a modu­lem řízených skladů WMS Signys máte na dosah ruky nástroje, které vám umožní zvýšit efektivitu vašich logistických operací a dosáhnout tak co nejvíce optimálního využití zdrojů.