google plus
Exkluzivní partner sekce
Tematické sekce
 
Branžové sekce
Přehledy
 
Tematické seriály

Komplexní svět eIDAS

O nařízení eIDAS již bylo mnoho řečeno i napsáno. A proto jediné, o čem...

články >>

 

Trendy v CRM

Systémy pro řízení vztahů se zákazníky (CRM) prochází v posledních letech výraznou změnou. Zatímco dříve...

články >>

 

Příručka úspěšného IT manažera

Dnes je řada IT manažerů opomíjena. Úspěšní bývají brouci Pytlíci a Ferdové...

články >>

 

Podnikové portály

Portály patří k oblíbeným technologiím, na kterých staví společnosti svá řešení. Ta jsou vstupní branou...

1. až 5. díl >>

 

Pokročilá analýza provozu datových sítí

V tomto čtyřdílném seriálu vás seznámíme s různými metodami a přístupy...

1. až 4. díl >>

 

Cesta k efektivnímu identity managementu

Správa identit a přístupů (IAM) je klíčová oblast pro zaručení bezpečnosti...

1. až 9. díl >>

IT SYSTEMS 3/2017 , ERP systémy , Business Intelligence

Rozhovor s Romanem Knapem, gen. ředitelem SAP ČR

"SAP je dnes úplně jiná firma, než když jsme začínali..."

-lg-


Roman Knap, SAPČeský SAP letos slaví čtvrtstoletí a slavit bude v průběhu celého roku. Za uplynulých 25 let se toho podle Romana Knapa, generálního ředitele SAP ČR, hodně změnilo, což vidí pozitivně a nové možnosti vítá a užívá si je. Hlavními tahouny jsou podle něj u nás i v zahraničí cloud a SAP HANA, ty dnes pomáhají zákazníkům i v oblastech, jako je sport, HR, retail, marketing a další. Také ve veřejném sektoru má SAP co nabídnout, posledním krokem je pustit se spolu se státní správou do realizace.



Pane řediteli, SAP ČR letos slaví 25. výročí na trhu, což je jistě dobrá příležitost ohlédnout se a bilancovat. Co byste vybral jako hlavní milníky vývoje trhu? Co vnímáte jako největší události, které se za uplynulé čtvrtstoletí odehrály, ať už přímo v SAPu nebo oboru IT jako celku?

Je to tak, v České republice letos slavíme 25. výročí a celosvětově už 45., takže historie SAP je ještě mnohem delší. Milníky v IT jako takovém asi není třeba až tak rozebírat, všichni jsme byli svědky nástupu internetu, splasknutí dot-com bubliny, přeměny všeho analogového, statického a fyzického na digitální, mobilní, cloudové a virtuální. Co se týče nás samotných, shrnul bych to tak, že SAP je dneska úplně jiná firma, než jakou byla, když na český trh vstupovala. Tehdy to byla v porovnání s dnešními možnostmi vlastně i trochu nuda. Vývoj je pořád stejně rychlý, resp. pořád je něco nového, ale možnosti jsou úplně jiné a zdaleka nevyčerpané. Když jsme vstupovali jako německá firma na český trh, byly naše produkty brány tak trochu jako povinná součást IT společností. Stala se z nás ale inovativní firma a zasahujeme do oblastí, které by dřív nikoho ani nenapadly, včetně sportu, HR, internetu věcí, mobility a dalších. V tom vidím tu největší změnu a to mě taky na práci v IT nejvíc baví.


A co Vaši zákazníci a partneři? Jsou s Vámi někteří po celou tu dobu? Jak řešení SAP změnila jejich podnikání? A jak se změnila role IT v těchto podnicích a organizacích?

Máme hodně zákazníků, kteří jsou s námi od samého začátku a u našeho řešení zůstávají, včetně výrobních podniků. Mezi úplně první zákazníky v České republice patří Třinecké železárny nebo Škoda Auto. Stejně tak je to s partnery, SAP je právě unikátní v tom, že se mu podařilo vytvořit velkou síť partnerů s více než tisícovkou konzultantů, díky čemuž si mohou čeští zákazníci vybrat, s kým chtějí spolupracovat. Role IT se postupně měnila až do té fáze, kdy má každá firma ideálně svého člověka věnujícího se digitalizaci, vlastně tak vznikla úplně nová pozice nazývaná jako ředitel digitální strategie. Inovace podnikání tedy už teď probíhá na úrovni IT a to je obrovská a pro nás pozitivní změna.


Mimochodem, jaké plánujete oslavy tak významného jubilea?

Slavit budeme v průběhu celého roku a to jak spolu s našimi zákazníky a partnery, tak s kolegy v rámci firmy. Výročí se tedy bude prolínat všemi akcemi včetně obou částí konference SAP Forum. Navíc jsme letos možná i trochu jako dárek dostali ještě jinou akci zaměřenou na procurement, poprvé totiž v Praze proběhne SAP Ariba Live, konference, která se zaměří na firemní nákupy a finanční operace. Je to největší akce svého druhu a každoročně se po celém světě pořádají jen tři, takže jsme rádi, že byla tento rok vybrána Praha. Navíc budeme letos vydávat i českou verzi tohoto řešení, takže se těšíme, že ho konečně českému trhu blíže představíme. Celkově to tedy bude letos velké, na to se těším.


SAP nedávno ohlásil velmi dobré výsledky za uplynulý rok a navýšení cílů pro ten letošní. Vím, že lokální čísla nezveřejňujete, ale přesto prosím prozraďte alespoň v obrysech, jak si SAP vedl u nás. Které produkty a služby zde např. patřily k nejúspěšnějším a které naopak zatím tolik netáhnou u českých podniků ve srovnání se zahraničím? Je český trh opravdu tak konzervativní, jak se běžně traduje, nebo už jsme otevřenější novým trendům?

V České republice se nám vedlo výborně, ostatně jako celé české ekonomice. Je jasné, že pokud se daří našemu odvětví, daří se nejen nám, ale také našim zákazníkům a samozřejmě i konkurenci. Stejně jako další hráči na trhu, i my jsme ohlásili dobré výsledky za uplynulý rok. Konkrétně můžu říct, že u nás v českém SAP výrazně rostl prodej cloudových řešení, meziročně dokonce o 360 %. Hlavním tahounem byla platforma SAP HANA a to jak u nás, tak v zahraničí. Český trh určitě konzervativnější je a je to vidět na srovnání s našimi sousedy. Jako německá firma sledujeme trendy v Německu a Rakousku a víme, že dřív nebo později přijdou tyto trendy i k nám.


Nejen české podniky prošly v uplynulých letech obdobím poklesu poptávky a silným tlakem na úspory a snižování nákladů. Dnes naopak čelí rychlému růstu poptávky a silnému tlaku na zrychlení inovací. Současně řeší nedostatek pracovních sil. Jak mohou moderní technologie pomoci podnikům z různých odvětví čelit těmto výzvám?

Nejlíp to asi vysvětlím na příkladu výrobních podniků. Tlakem zvýšené poptávky po produktech jsou nuceny rozšířit výrobu, což ale z důvodu prostorových kapacit mnohdy není možné. Tohle jde vyřešit právě zavedením nových technologií, které umožní zefektivnit výrobu a poradí si tak s nedostatkem prostoru, protože umožní vyrábět více a kvalitněji a navíc vyřeší i logistiku a zásobování. Podobný problém mělo třeba město Hamburg a jeho přístav, který je v centru města, takže nebyl schopný navýšit potřebnou kapacitu prostřednictvím rozšíření prostoru. Internet věcí mu ale umožnil efektivněji plánovat nakládky a vykládky zboží a zefektivnit tak logistiku a provoz v přístavu. Řešení běžící na platformě SAP HANA například zkrátilo dobu čekání kamionů během překládky zboží o 5 minut. Dalším příkladem je společnost Kaeser Kompressoren, která se s cílem podpořit a optimalizovat fungování dodavatelského řetězce a skladů rozhodla nasadit platformu SAP HANA. Díky té se jí úspěšně podařila přeměna z firmy nabízející produkty na firmu poskytující služby. Místo prodeje zařízení u zákazníka nainstaluje kompresor do jeho výrobního prostředí a vzdáleně měří, kolik stlačeného vzduchu mu bylo dodáno, ten je zákazníkovi poté naúčtován. Taková proměna obchodního modelu znamená změny na všech úrovních včetně způsobu prodeje, fakturace a tak dál.


Manažeři jsou dnes ze všech stran bombardováni výzvami, aby využili velká data, cloud a chytré technologie, aby se pustili do digitální transformace. Jenže pro mnohé z nich jde o slova, za nimiž stále nevidí jejich skutečný význam. Lze jim pojem digitální transformace ve zkratce vysvětlit, nebo alespoň poradit, odkud začít?

Určitě ano, dokážeme zákazníkům poradit a porovnat jejich obchodní model s jinými firmami, které jsou v jejich oboru na špici. Digitální transformace samozřejmě znamená pro každého něco jiného. Pro jednu firmu to může být zavedení základních podnikových agend, pro jinou to může být naopak zavedení špičkových technologií a kompletní změna fungování. Zásadní ale je, aby se investice do digitálních technologií ve výsledku vrátila a přinesla efekt, stejně jako každá jiná investice. Ideálním příkladem jsou zákazníci v retailu. Ti díky zavedení nových technologií získávají velkou konkurenční výhodu v tom, že jsou schopní zákazníky obsloužit rychleji i kvalitněji, což v tomto oboru hraje zásadní roli. Mall.cz má třeba díky nasazení platformy SAP HANA přehled o celém logistickém procesu v reálném čase a dokáže díky tomu zákazníkům dodat zboží rychleji, třeba ještě ten samý den.


Můžete uvést některé projekty, které vaše společnost řešila, ať už na našem trhu nebo v zahraničí, a které demonstrují, jakých přínosů lze digitální transformací dosáhnout?

Kromě už zmíněných projektů bych se rád ještě zmínil o příkladu ze světa sportu, konkrétně hokeje. NHL nasadila naše marketingové řešení SAP Hybris a hned v prvním týdnu dosáhla skvělých výsledků, konkrétně zvýšila návštěvnost a výrazně prodloužila dobu strávenou na webu. To má samozřejmě i obchodní důsledky, jako je třeba nárůst prodeje dresů i lístků na zápasy. I tady hraje velkou roli SAP HANA, na které běží sekce se statistikami. Platforma totiž dokáže v reálném čase zpracovat obrovské množství dat, čímž umožňuje rychlé vyhledávání. To všechno vede k větším ziskům a celkově lepším obchodním výsledkům.

Další praktickou ukázkou využití SAP HANA je příklad společnosti Hagleitner, která dodává hygienická zařízení na veřejné toalety nebo do nemocnic. Díky cloudové aplikaci dokáže firma v reálném čase sledovat stav náplně v dávkovačích na mýdlo nebo toaletní papír, ty díky tomu můžou být včas doplněny. Díky inovativnímu řešení jsou také schopni zjistit, jak často jsou veřejné toalety využívány, a podle toho informují úklidovou firmu.


Není tajemstvím, že mnoho IT projektů není úspěšných a nenaplní zcela očekávání, která jsou do nich vkládána. Příčin je jistě více, ale často jsou na vině nereálná očekávání, že instalace nějakého software sama vyřeší nějaký problém podniku. Jistě se mnou budete souhlasit, že tak jednoduché to není.

Jednoduché to opravdu není, důležité je správné nastavení celého procesu a očekávání, stejně jako příprava týmu, kvalitní řízení projektu a vůbec celý change management, to je všechno jasné. Důležité ale je, že IT firmy vymýšlejí způsoby, jak technologie využít úplně jiným způsobem než dřív, jak jsem už popsal na několika příkladech. Řešení jsou intuitivní a dokážou fungovat bez složitých koncových zařízení, což zvyšuje pravděpodobnost úspěchu celého procesu.


Zatím jsme se věnovali především podnikům z komerční sféry. Jedním z hlavních témat tohoto čísla jsou ale IT řešení pro veřejný sektor a zdravotnictví. Právě digitalizace v těchto odvětvích je veřejností velmi citlivě vnímána, protože se v důsledků dotýká nás všech. Zdánlivě neosobní pojmy jako eGovernment a eHealth se promítají do zcela konkrétních služeb pro každého z nás. Není ovšem tajemstvím, že v digitální transformaci veřejné a státní správy si zatím v mezinárodním srovnání nevedeme příliš dobře. Je podle Vás reálné situaci v dohledné době zlepšit?

Reálné to je a myslím, že tady je právě potřeba se podívat k sousedům do Německa a Rakouska na to, jakým způsobem tam moderní technologie ve státní správě využívají. Způsoby jejich využití už jsou vlastně vymyšlené, u nás je jen potřeba to realizovat. Jde o to začít technologie opravdu používat a odstranit nálepku předražených nekvalitních projektů. Investice do správně nasazeného řešení se velmi rychle vrátí, jen se do toho musíme pustit, abychom mohli vidět výsledek na vlastní oči.


Máte na závěr pro naše čtenáře, mezi nimiž jsou určitě i Vaši zákazníci a partneři, nějaké doporučení nebo přání, které bychom mohli tlumočit?

Oslavujte s námi (smích). A pusťte se do realizace IT projektů, je lepší to udělat hned a nezaspat. Jak slyšíme ze všech stran a já s tím nemůžu nesouhlasit - pokrok fakt nezastavíš. Sci-fi, myslím tím Průmysl 4.0, už je tady...

-lg-

Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.

Banner



Inzerce

Kdo hledá, ten najde... KARAT

Implementace IS KARAT ve společnosti PACOVSKÉ STROJÍRNY

Pacovské strojírnyPACOVSKÉ STROJÍRNY symbolizují tradiční českou strojírenskou výrobu, jejich kořeny sahají až do druhé poloviny 19. století. Zároveň jde o firmu, která se dynamicky rozvíjí a přináší na trh inovace a nové technologie.

Soutěž - IP kamera, zasuvky Trust
Časopis IT Systems / Odborná příloha Archiv časopisu IT Systems
IT Systems 4/
IT Systems 3/
IT Systems 1-2/
IT Systems 12/
Oborové a tematické přílohy
příloha #1 4/
příloha #1 3/
příloha #1 1-2/
příloha #1 11/
Kalendář akcí