ERP systémy I , ERP systémy , Plánování a řízení výroby

Co je třeba vědět o řízení dodavatelů a systémech SRM

Brent Dawkins


Společnosti potřebují mít přehled o svých dodavatelích z mnoha důvodů. Globální sítě poptávky a dodavatelských řetězců přiroze­ně obnášejí problematiku vzdále­nosti, rozdílných kultur, časových pásem, tarifů, geopolitických podmínek a dalších výzev komplikujících práci s dodavateli. V důsledku toho je obtížné najít kvalifikované dodavatele, efektivně s nimi spolupracovat a rychle řešit neočekávané události v oblasti dodávek.


V dnešní době si společnosti stále intenzivněji uvědomují výhody utužování vztahů s dodavateli v zájmu kvalitnější správy zajišťování dodávek a nákupů i snižování nákladů na dodávky. Prostřednictvím kooperativních procesů se obvyklé transakční vazby s dodavateli mění na oboustranný dialog a vzájemně výhodný vztah. Následně vznikají efektivnější a trvanlivější partnerství, která snižují náklady na příchozí dodávky a zlepšují výkon dodavatelů. Při této transformaci dodavatelských vztahů využívá mnoho společností digitální technologie a software pro řízení vztahů s dodavateli.

Význam řízení vztahů s dodavateli

Mnoho společností dodnes využívá zastaralé procesy nebo si neuvědomuje, jakou roli hraje řízení vztahů s dodavateli (SRM – Supplier Relationship Management) při maximalizaci výkonnosti dodavatelského řetězce. Podniky, které však již posunuly řízení dodavatelů na vyšší úroveň, dokážou nyní dodavatele přesněji vybírat, rychle zapojovat a s klíčovými dodavateli lépe komunikovat.

Úskalí řízení dodavatelů

Zajištění odpovídajících informací o dodavatelích a vztahů s nimi bude do budoucna pro splnění očekávání zákazníků a získání konku­ren­čních výhod stále důležitější. Společnosti, se kterými spolupracu­je­me, si často přejí najít jakýsi univerzální zdroj poznání, který by jim usnadnil rozhodování ve styku s dodavateli na základě jednotného souboru informací. Výzvy v oblasti příchozích dodávek zahrnují kromě globální, rychle se proměňující povahy zásobování také:

  • držení nadbytečných zásob pro řešení možného přerušení dodávek,
  • nadměrné poplatky za zrychlenou přepravu zboží v zájmu splnění zákazníkem očekávaných termínů,
  • neefektivní zajišťování dodávek a přijímání dodavatelů,
  • nekvalitní správa dokumentů a chyby při zpracování, vedoucí společně ke zpomalení cyklů,
  • neefektivní vyhledávání a kvalifikace dodavatelů,
  • vytěžování nákupčích „hašením požárů“ a řešením náhlých problémů v zásobování.

Získejte důležité informace o dodavatelích včas

Odborníci na nákup obvykle zahajují sourcingové projekty průzkumem příslušné kategorie nákladů a dodavatelů pomocí cílené analýzy nákladů. Nelze tedy tak zcela říci, že na počátku sourcingu stojí řízení dodavatelů. I při pečlivém vedení analýzy výdajů se příslušné informace o dodavateli týkají především podrobností o nákupu, jako např. termíny a zdroj, a nikoliv klíčových atributů dodavatele, jako jsou výsledky v oblasti OTIF (On Time In Full – včasné a úplné dodání), ESG (Environmental, Social, Governance – ekologická a společenská udržitelnost), ukazatele kvality, finanční stabilita a další zásadní faktory. Tyto informace v podstatě popisují spíše vzorce nákupů vaší společnosti než kvality samotných dodavatelů. Chcete-li tedy rozhodování o zajišťování dodávek zefektivnit, váš nákupní tým musí získat komplexní škálu informací o dodavatelích již v rané fázi procesu zajišťování dodávek. Tento předběžný krok je nezbytným opatřením pro odfiltrování nevhodných dodavatelů a právě zde se systémy pro správu dodavatelů (např. QAD SRM), které umožňují strukturovaný a digitalizovaný sběr a analýzu údajů o dodavatelích, neocenitelně osvědčují.

Získejte obchodní výhody díky spolupráci

Úspěšné řízení dodavatelů a spolupráce s nimi je otázkou transparentnosti a sladění cílů s vašimi obchodními partnery v oblasti dodávek. Základ pohotové, flexibilní sítě dodavatelů, která okamžitě reaguje na nestálost trhu a měnící se požadavky zákazníků, tvoří procesy založené na spolupráci. Díky lepší provázanosti a spolupráci s dodavateli může vaše organizace dosáhnout obchodních výhod, jako je např.:

  • omezení nutných investic do zásob bez rizika nedostatku materiálu a prostojů,
  • eliminace chyb při zpracování díky nahrazení manuálních postupů digitální komunikací,
  • snížení COGS (Cost Of Goods Sold – náklady na prodané zboží) a nepřímých nákladů na nákup,
  • zlepšení souladu se smlouvami a omezení úbytku smluvní hodnoty,
  • zmírnění rizik spojených s dodávkami,
  • zlepšení výkonu dodavatelů,
  • zjednodušení přijímání, kvalifikace a klasifikace dodavatelů,
  • zvýšení souladu se zásadami ESG u dodavatelů.

Budujte dlouhodobé partnerské vztahy s dodavateli

Včasné zajištění přesných informací o dodavatelích má význam nejen pro zlepšení rozhodování o nákupu a optimalizaci postupů při zajišťo­vá­ní dodávek. Přínos dobré informovanosti o dodavatelích se vztahu­je také na vaše dodavatelské partnery, protože předchází neúmysl­né­mu zahrnutí nekvalifikovaných dodavatelů do výzvy k předkládání návrhů (Request For Proposal – RFP), čímž dodavatelům šetří zbytečné náklady a udržuje stávající partnerství. Stejný princip platí i pro dodavatele, kteří jsou již vázáni smlouvami. Při rozhodování na základě zastaralých nebo neúplných údajů může docházet k nepřesnostem, které pověst dodavatele neprávem poškodí. A především – bez komplexního přehledu o jeho schopnostech přichází dodavatel o možnost přispět k úspěchu vaší společnosti a také z něj oprávněně těžit. Využijte software pro správu dodavatelů a budujte dlouhodobé, pevné vztahy se svými dodavateli.

Brent Dawkins Brent Dawkins
Autor je ředitelem produktového marketingu QAD s více než 20 lety zkušeností s řízením výroby a dodavatelských řetězců.
Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.

Inzerce

AI jako motor výroby a datové inteligence

ITS_6Jak jste si jistě všimli, aktuální vydání IT Systems je první, které má nové logo. Po dlouhé době jsme se rozhodli oživit nejen logo časopisu, ale také navazujících online médií. Právě výraznější provázání loga časopisu IT Systems, webu SystemOnLine a newsletteru SystemNEWS bylo hlavním cílem modernizace, ke které jsme přistoupili teprve podruhé v téměř třicetileté historii našeho časopisu.