- Přehledy IS
- APS (25)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (10)
- Cloud computing (SaaS) (31)
- CRM (52)
- DMS/ECM - správa dokumentů (19)
- EAM (17)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (87)
- HRM (28)
- ITSM (6)
- MES (33)
- Řízení výroby (36)
- WMS (28)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (41)
- Dodavatelé CRM (37)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (63)
- Informační bezpečnost (43)
- IT řešení pro logistiku (48)
- IT řešení pro stavebnictví (26)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (27)


















![]() | Přihlaste se k odběru zpravodaje SystemNEWS na LinkedIn, který každý týden přináší výběr článků z oblasti podnikové informatiky | |
![]() | ||
Kdo se bojí, nesmí do e-commerce aneb investice v době krize
Válka, růst cen energií, vysoká inflace i postcovidové změny nákupního chování zákazníků – to vše jsou příčiny historicky prvního meziročního poklesu české e-commerce, jejíž tržby se dle dat Heureky a APEKu snížily o 12 %. Pokud k tomu přičteme přeskladněné e-shopy a snižující se ochotu investorů financovat nové projekty, je pochopitelně složité vidět příležitosti vyplývající z této krize. Nejsou to ovšem právě krize, které vytvářejí nejen poražené, ale i vítěze? Nenastal právě teď správný čas investovat do inovací a utéct před konkurencí?


Ve srovnání se stabilními a předvídatelnými růsty obratů online obchodníků, které se od roku 2015 až do roku 2021 nepřetržitě zvyšovaly tempem okolo 15–20 % (s mimořádným 26% covidovým nárůstem mezi roky 2019 a 2020, kdy se spotřebitelé hromadně přesunuli z kamenných prodejen do onlinu), je letošních –12 % opravdovým šokem pro mnohé z nich. Po raketovém růstu během dvou covidových let řada e-shopů přehnaně investovala do navýšení interních týmů, kapacit skladů i skladových zásob samotných. V minulém roce se tak museli vypořádat se situací, kdy jejich náklady rostly, ale tržby se naopak snižovaly. Proto není překvapením, že i někteří největší hráči českého a slovenského trhu byli nuceni reagovat zastavením investic do inovací, nebo dokonce propouštěním.
Krize může urychlit digitální propast mezi lídry a menšími hráči
Jedno procento největších e-shopů je aktuálně zodpovědné za více než 90 procent obratu celého trhu. Dlouhodobě očekáváme, že tento trend bude dále posilovat a e-commerce ovládnou velcí hráči. Nicméně aktuální situace, kdy opatrnost investorů směrem k malým a středním e-shopům významně roste, opět nahrává největším e-shopům na trhu a eskaluje celý proces ovládnutí trhu. Vzhledem ke své hodnotě totiž mohou na rozdíl od malých a středně velkých e-shopů získat další finanční prostředky od investorů, přerozdělit své rozpočty tak, aby v určitých segmentech omezili své výdaje, a následně pokračovat ve značných investicích do inovací, čímž ještě podstatněji navýší svou konkurenceschopnost.
Ztráta jednoho generuje růst pro někoho jiného
Uvědomovat si obchodní příležitosti vznikající z této krize neznamená totéž, jako je umět využít. Naše dlouholeté zkušenosti s velkými českými i slovenskými e-shopy ukazují, že smysluplné investice je potřeba dělat kontinuálně. Nejúspěšnější firmy investují nejvíce právě v dobách krize. Získávají tím náskok před konkurencí, jsou díky nim odolnější a z dlouhodobého pohledu si tím snižují náklady na online obchodování.
Z dat společnosti McKinsey & Company vyplývá, že společnosti, které si udržely své inovační zaměření i během finanční krize v roce 2009, v konečném důsledku překonaly průměrný tržní růst o více než 30 procent a v následujících třech až pěti letech nadále dosahovaly zrychleného růstu.
Potvrzují to i naše data, když porovnáme tržby e-shopů velkých kamenných hráčů investujících průběžně do rozvoje, tak mezi roky 2020 a 2022 (které jsou srovnatelné svou velikostí) rostly o 15 % i přes to, že tržby e-commerce trhu stouply pouze o 0,5 %.
Odložení investic se prodraží
Pozastavení podpory růstu inovováním a „hrou na jistotu“ mohou obchodníci dojít ke krátkodobému řešení, které je může ohrozit nejen z pohledu omezení konkurenceschopnosti, ale také z pohledu financí, které budou muset v budoucnu vynaložit. Ceny e-commerce technologií stouply za posledních pět let o desítky procent, a to hlavně z důvodu podstatného zvyšování mezd programátorů i stoupající komplexity nástrojů a projektů samotných. Odkládání těchto investic se tak může v následujících letech výrazně prodražit, nehledě na to, že vám konkurence může ujet o parník.
![]() |
Petr Krakowczyk Autor článku je marketingový ředitel společnosti Shopsys. |
4.3. | Kontejnery v praxi 2025 |
25.3. | IT Security Workshop |
31.3. | HANNOVER MESSE 2025 |
9.4. | Digital Trust |
13.5. | Cloud Computing Conference 2025 |
Formulář pro přidání akce
13.2. | Webinář: Objevte Odoo: Nejmodernější cloudový systém... |
19.2. | Jak na vytěžování dat a zpracování došlých dokladů |
20.2. | Co jsou to ty DMSka |
10.4. | Konference ALVAO Inspiration Day 2025 |