Small Business Solutions , CRM systémy , Účetní a ekonomické systémy

E-commerce nemusí být jen hra velkých hráčů

Matěj Kapošváry


E-commerce161 miliard korun – tolik podle odhadů portálu česká e-commerce.cz letos utratí zákazníci v českých e-shopech. Pokud k tomu přičteme i transakce v B2B e-commerce, dostáváme se k hranici čtvrt bilionu korun. Z tohoto koláče, který navíc meziročně roste tempem 15‒20 %, si mohou svou část ukousnout i malé a střední firmy. A nemusí to být tak složité, jak se může zdát.


Nepotřebujete IT oddělení, abyste s e-shopem začali

V dnešní době je na trhu řada jednoduchých šablonových systémů, díky kterým může e-shop začít provozovat každý, a to velmi rychle. Provoz takového e-shopu stojí řádově jednotky tisíc korun měsíčně. Pro nastavení a spuštění e-shopu nejsou potřeba žádné speciální znalosti, takže to zvládne i člověk bez jakýchkoli IT zkušeností.

Dříve platilo, že taková krabicová řešení mohou sloužit pouze pro jednoduché podnikání anebo v první fázi rozjezdu online prodeje. Díky pokroku technologií lze však na pronajímaných šablonových systémech provozovat e-shopy s vysokou úrovní designu, použitelnosti i funkčností. Omezením přitom není ani velikost firmy ‒ existují e-shopy, které na šablonovém řešení vytvoří obrat přes miliardu korun ročně. Efektivita nákladů na provoz e-shopu je pak ohromná.

Větším problémem však může být integrace e-shopu do zavedených interních procesů a návazných aplikací. Krabicové řešení je vhodné tam, kde se firemní procesy mohou kolem nového e-shopu vytvářet. Pokud již máte zaběhlé interní procesy a další nástroje, do kterých by bylo potřeba e-commerce řešení integrovat, neobejdete se bez úprav na míru.

Nenechávejte e-shop na vedlejší koleji

Pokud s online prodejem začínáte, je jasné, že ze začátku nebude e-shop přinášet velkou businessovou hodnotu. Chvíli bude trvat, než se s ním sžijete a naučíte pracovat. Je důležité tuto fázi nepodcenit. Vyčleňte ze svého týmu jednoho člena, který bude mít na starosti bezproblémový chod e-shopu. Jedině tak můžete ze začínajícího online obchodu vybudovat silný prodejní kanál a využít potenciál e-commerce trhu, který nyní nabízí.

Kdy už obyčejné řešení nestačí

Náklady na pronajímané šablonové řešení a náklady na tvorbu a rozvoj řešení na míru (či in-house IT oddělení) jsou diametrálně odlišné. I proto je velmi náročné odhadnout správnou chvíli pro tuto změnu. Ta nejčastěji nastává v okamžiku, kdy potřebujete pracovat s automatizací, která souvisí s hlubokou integrací e-shopové aplikace s účetním, pokladním, ERP a dalšími interními systémy.

Mezi nejčastější důvody pro přechod k e-shopovému řešení na míru patří:

  • potřeba automatizace pro efektivnější práci a předcházení chybám
  • expanze na zahraniční trhy (jeden systém s více jazyky, měnami a doménami)
  • nutnost vysoce individualizovaného designu a funkčností (např. konfigurátory, průvodci výběru produktů, chytré vyhledávání)
  • kombinace B2C a B2B prodejů s výrazně odlišnou funkčností
  • propojení e-shopu a kamenných prodejen (dostupnost zboží, zjednodušená objednávka apod.)
  • snaha o chytřejší sběr dat pro segmentaci zákazníků, následný marketing a sofistikované B2B funkce

Jak postupovat, když chcete modernizovat již existující e-shop

Obor e-commerce se rozvíjí extrémně dynamicky a i pro zkušené profesionály-jednotlivce už je takřka nemožné sledovat všechny trendy. Pokud se firma dostane do fáze, kdy je pro ni online prodej strategicky důležitý, ale ještě si nemůže dovolit vlastní e-commerce tým, je nezbytné, aby si našla spolehlivého dodavatele. Ten pod jednou střechou snadno skloubí různé e-commerce specializace a důležité know-how. Dnes už nestačí postavit e-shop a spoléhat, že bude nějak fungovat. Dokončením e-shopu práce teprve začíná. Musíte analyzovat data, pracovat s hypotézami, testovat, zkoumat zákaznické chování a e-shop kontinuálně vylepšovat. Praxe potvrdila, že větší investice do spolehlivého partnera se dlouhodobě vyplatí.

I malá firma si může dovolit profesionální řešení

Dnes už neplatí, že velikost investice do nového e-commerce řešení je přímo úměrná velikosti firmy poptávající řešení. Jistě, u velkých společností jsou dnes milionové investice do e-commerce řešení běžné, ale známe i firmy z kategorie SMB, které investují někdy i 15‒20 % ročního obratu do e-commerce řešení. Typicky mají takové firmy silnou vizi a důvěru v to, že se jim investice do kvalitního e-shopu na míru vrátí ‒ a není výjimkou, že se tak stane již po prvním roku provozu.

Matěj Kapošváry Matěj Kapošváry
Autor článku je marketingovým ředitelem společnosti Shopsys a v oblasti e-commerce se pohybuje již šestým rokem.

Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.

Inzerce

AI jako motor výroby a datové inteligence

ITS_6Jak jste si jistě všimli, aktuální vydání IT Systems je první, které má nové logo. Po dlouhé době jsme se rozhodli oživit nejen logo časopisu, ale také navazujících online médií. Právě výraznější provázání loga časopisu IT Systems, webu SystemOnLine a newsletteru SystemNEWS bylo hlavním cílem modernizace, ke které jsme přistoupili teprve podruhé v téměř třicetileté historii našeho časopisu.