facebook
Exkluzivní partner sekce
Tematické sekce
 
Branžové sekce
Přehledy
 
Tematické seriály
 

GDPR

General Data Protection Regulation zásadně mění zpracování osobních údajů a zavádí nové povinnosti...

články >>

 

Jak uřídit IT projekt a nezbláznit se

Užitečné tipy a nástroje pro řešení problémů řízení inovací a vývoje produktů...

články >>

 

Industry 4.0

Průmysl 4.0

Jaký vliv bude mít čtvrtá průmyslová revoluce na výrobu a výrobní firmy?

články >>

 

Komplexní svět eIDAS

O nařízení eIDAS již bylo mnoho řečeno i napsáno. A proto jediné, o čem...

články >>

 

Trendy v CRM

Systémy pro řízení vztahů se zákazníky (CRM) prochází v posledních letech výraznou změnou. Zatímco dříve...

články >>

 

Příručka úspěšného IT manažera

Dnes je řada IT manažerů opomíjena. Úspěšní bývají brouci Pytlíci a Ferdové...

články >>

 
Partneři webu
CVIS Consulting
Small Business Solutions , CRM systémy , Účetní a ekonomické systémy

E-commerce nemusí být jen hra velkých hráčů

Matěj Kapošváry


E-commerce161 miliard korun – tolik podle odhadů portálu česká e-commerce.cz letos utratí zákazníci v českých e-shopech. Pokud k tomu přičteme i transakce v B2B e-commerce, dostáváme se k hranici čtvrt bilionu korun. Z tohoto koláče, který navíc meziročně roste tempem 15‒20 %, si mohou svou část ukousnout i malé a střední firmy. A nemusí to být tak složité, jak se může zdát.


Nepotřebujete IT oddělení, abyste s e-shopem začali

V dnešní době je na trhu řada jednoduchých šablonových systémů, díky kterým může e-shop začít provozovat každý, a to velmi rychle. Provoz takového e-shopu stojí řádově jednotky tisíc korun měsíčně. Pro nastavení a spuštění e-shopu nejsou potřeba žádné speciální znalosti, takže to zvládne i člověk bez jakýchkoli IT zkušeností.

Dříve platilo, že taková krabicová řešení mohou sloužit pouze pro jednoduché podnikání anebo v první fázi rozjezdu online prodeje. Díky pokroku technologií lze však na pronajímaných šablonových systémech provozovat e-shopy s vysokou úrovní designu, použitelnosti i funkčností. Omezením přitom není ani velikost firmy ‒ existují e-shopy, které na šablonovém řešení vytvoří obrat přes miliardu korun ročně. Efektivita nákladů na provoz e-shopu je pak ohromná.

Větším problémem však může být integrace e-shopu do zavedených interních procesů a návazných aplikací. Krabicové řešení je vhodné tam, kde se firemní procesy mohou kolem nového e-shopu vytvářet. Pokud již máte zaběhlé interní procesy a další nástroje, do kterých by bylo potřeba e-commerce řešení integrovat, neobejdete se bez úprav na míru.

Nenechávejte e-shop na vedlejší koleji

Pokud s online prodejem začínáte, je jasné, že ze začátku nebude e-shop přinášet velkou businessovou hodnotu. Chvíli bude trvat, než se s ním sžijete a naučíte pracovat. Je důležité tuto fázi nepodcenit. Vyčleňte ze svého týmu jednoho člena, který bude mít na starosti bezproblémový chod e-shopu. Jedině tak můžete ze začínajícího online obchodu vybudovat silný prodejní kanál a využít potenciál e-commerce trhu, který nyní nabízí.

Kdy už obyčejné řešení nestačí

Náklady na pronajímané šablonové řešení a náklady na tvorbu a rozvoj řešení na míru (či in-house IT oddělení) jsou diametrálně odlišné. I proto je velmi náročné odhadnout správnou chvíli pro tuto změnu. Ta nejčastěji nastává v okamžiku, kdy potřebujete pracovat s automatizací, která souvisí s hlubokou integrací e-shopové aplikace s účetním, pokladním, ERP a dalšími interními systémy.

Mezi nejčastější důvody pro přechod k e-shopovému řešení na míru patří:

  • potřeba automatizace pro efektivnější práci a předcházení chybám
  • expanze na zahraniční trhy (jeden systém s více jazyky, měnami a doménami)
  • nutnost vysoce individualizovaného designu a funkčností (např. konfigurátory, průvodci výběru produktů, chytré vyhledávání)
  • kombinace B2C a B2B prodejů s výrazně odlišnou funkčností
  • propojení e-shopu a kamenných prodejen (dostupnost zboží, zjednodušená objednávka apod.)
  • snaha o chytřejší sběr dat pro segmentaci zákazníků, následný marketing a sofistikované B2B funkce

Jak postupovat, když chcete modernizovat již existující e-shop

Obor e-commerce se rozvíjí extrémně dynamicky a i pro zkušené profesionály-jednotlivce už je takřka nemožné sledovat všechny trendy. Pokud se firma dostane do fáze, kdy je pro ni online prodej strategicky důležitý, ale ještě si nemůže dovolit vlastní e-commerce tým, je nezbytné, aby si našla spolehlivého dodavatele. Ten pod jednou střechou snadno skloubí různé e-commerce specializace a důležité know-how. Dnes už nestačí postavit e-shop a spoléhat, že bude nějak fungovat. Dokončením e-shopu práce teprve začíná. Musíte analyzovat data, pracovat s hypotézami, testovat, zkoumat zákaznické chování a e-shop kontinuálně vylepšovat. Praxe potvrdila, že větší investice do spolehlivého partnera se dlouhodobě vyplatí.

I malá firma si může dovolit profesionální řešení

Dnes už neplatí, že velikost investice do nového e-commerce řešení je přímo úměrná velikosti firmy poptávající řešení. Jistě, u velkých společností jsou dnes milionové investice do e-commerce řešení běžné, ale známe i firmy z kategorie SMB, které investují někdy i 15‒20 % ročního obratu do e-commerce řešení. Typicky mají takové firmy silnou vizi a důvěru v to, že se jim investice do kvalitního e-shopu na míru vrátí ‒ a není výjimkou, že se tak stane již po prvním roku provozu.

Matěj Kapošváry Matěj Kapošváry
Autor článku je marketingovým ředitelem společnosti Shopsys a v oblasti e-commerce se pohybuje již šestým rokem.

Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.

Inzerce

Kontaktní centra se přemisťují do cloudu kvůli zlepšení péče o zákazníky

GenesysTechnologický svět míří do cloudu a péče. Výjimkou nejsou ani technologie call center, které se z tradičních „on-premise“ řešení transformují do moderních cloudových kontaktních center. Proč se přesun do cloudu vyplácí?