- Přehledy IS
- APS (25)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (10)
- Cloud computing (SaaS) (31)
- CRM (52)
- DMS/ECM - správa dokumentů (19)
- EAM (17)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (75)
- HRM (28)
- ITSM (6)
- MES (33)
- Řízení výroby (36)
- WMS (28)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (41)
- Dodavatelé CRM (38)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (66)
- Informační bezpečnost (48)
- IT řešení pro logistiku (48)
- IT řešení pro stavebnictví (26)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (27)
Tematické sekce


















Branžové sekce
![]() | Přihlaste se k odběru zpravodaje SystemNEWS na LinkedIn, který každý týden přináší výběr článků z oblasti podnikové informatiky | |
![]() | ||
Partneři webu
IT SYSTEM 5/2004
Systémy řízení údržby v automobilovém průmyslu
Implementace systému řízení údržby v Recticel Mladá Boleslav
Irena Kovačičinová, Jan Talášek
Recticel Mladá Boleslav je jednou z více než stovky společností patřících do belgické skupiny Recticel, jejíž výrobní program zahrnuje pěnové výplně sedaček a matrací, izolační materiál, interiérové vybavení automobilů a řadu dalších produktů pro průmyslové i domácí použití. K nejrychleji se rozvíjejícím přitom patří výroba pro automobilový průmysl, která je i náplní firmy Recticel Mladá Boleslav (dále jen Recticel), který vyrábí automobilové sedačky z polyuretanové pěny, jejichž stěžejním odběratelem je Škoda Auto.
Řízení údržby a skladového hospodářství
Recticel jako výrobní podnik s třísměnným provozem klade velký důraz na zajištění maximální provozuschopnosti svých výrobních zařízení, které tvoří dvě samostatné technologické linky, s cílem minimalizovat ztráty způsobené jejich výpadky z důvodu poruchy některého ze zařízení. Vzhledem k těmto okolnostem hraje velmi významnou roli údržba, kterou v nepřetržitém provozu zajišťuje deset pracovníků. Tito pracovníci jednak zajišťují opravy a údržbu technologických zařízení vlastními silami a jednak zabezpečují realizaci vybraných částí údržby dodavatelsky externí firmou. Údržba výrobních a technologických zařízení zahrnuje tři oblasti, z nichž první dvě představují periodicky se opakující činnosti preventivní údržby - rutinní prohlídky a revize zařízení prováděné každý den a plánované kontroly během týdenních odstávek. Třetí oblastí je pak operativní údržba, tj. okamžitá údržba při poruše zařízení. Dříve Recticel nevyužíval žádnou komplexní SW podporu pro řízení a plánování údržby, některé dílčí činnosti preventivní údržby byly plánovány pomocí tabulkového procesoru MS Excel, neexistoval však zakázkový systém pro zadávání požadavků na údržbu ani centralizovaný systém skladového hospodářství včetně jeho provázání na účetnictví (dílčí výstupy ze skladového systému byly ručně porovnávány s výstupy z účetnictví). Zdrojem podkladů pro sledování nákladů na údržbu byla účetní evidence, která neposkytovala možnosti detailního sledování skutečných věcných nákladů na údržbu zařízení s možností srovnávacích analýz. S ohledem na význam údržby se vedení společnosti Recticel rozhodlo implementovat SW řešení řízení a plánování údržby výrobních a technologických zařízení a následně též skladového hospodářství. Rozhodli se přitom pro informační systém FaMa, který vyvíjí a implementuje firma Tesco SW. Vybraný produkt splňoval očekávání především z pohledu funkcionality a významnou roli sehrála též modularita nabízeného řešení, umožňující jednak sestavení vhodné kombinace modulů na míru a jednak postupné, etapovitě řízené, nasazení výsledného informačního systému.
Technická struktura objektů: přehled objektů
Etapovitý způsob implementace
Z úvodní, a následně i detailní analýzy požadavků a potřeb vyplynuly základní oblasti, jež měl nově budovaný systém řízení údržby podporovat. Jednalo se zejména o: · komplexní evidenci všech zakázek údržby a sledování nákladů na jejich realizaci, · efektivní tvorbu plánů pravidelné preventivní údržby, revizí a prohlídek, · kapacitní plánování jednotlivých profesí ve vazbě na plány preventivní údržby, · evidenci pracovních/technologických postupů s cílem uchovat know-how o jednotlivých procesech údržby, · kompletní skladovou evidenci materiálu a náhradních dílů s vazbou na účetní systém.
Zakázka - operativní údržba: přehled zakázek
S ohledem na kapacitní možnosti a priority v oblasti údržby byl po konzultaci s dodavatelskou firmou zvolen etapovitý způsob implementace IS FaMa. Každá z etap přitom představovala implementaci uceleného řešení konkrétní problematiky. První etapa, jež byla zahájena v polovině roku 2002, se zaměřila na řešení problematiky komplexní evidence všech zakázek a sledování nákladů na jejich realizaci a zajištění preventivní údržby formou plánovaných činností, revizí a prohlídek zařízení. K podpoře uvedených oblastí byly nasazeny čtyři základní moduly IS FaMa: Zakázka - operativní údržba, Technická struktura objektů, Technologické postupy a Termínové plánování. Nedílnou součástí byla též implementace jádra systému podporujícího uživatelsky definované workflow, administraci číselníků, formulářů a sestav apod. Detailní analýza požadavků na druhou oblast řešení, modul Skladové hospodářství, probíhala souběžně se závěrem první etapy. Implementace modulu Skladové hospodářství byla úspěšně dokončena a uvedena do rutinního provozu v předposledním měsíci roku 2002. Třetí etapou, která navázala na obě předchozí, pak byla v první polovině roku 2003 analýza a nasazení modulu Kapacitní plánování, umožňujícího rozvržení kapacit jednotlivých pracovníků po celou dobu provozu a plánování jejich nepřítomnosti z důvodu dovolených, nemocí, svátků apod. V souvislosti se změnou ERP systému a implementací podnikového informačního systému SAP, který je implementován v rámci celé skupiny Recitel, se další rozvoj systému řízení údržby v současné době soustřeďuje na integraci systému řízení údržby s novým ERP systémem.
Funkce systému řízení údržby
Zvolený systém řízení a plánování údržby a skladového hospodářství pokrývá procesy správy a údržby technologických zařízení a veškerého movitého i nemovitého majetku. K základnímu technickému popisu struktury sledovaného majetku, jeho vybavenosti konstrukčními prvky, zařízením a příslušenstvím, popisu rozvodů a sítí a struktury technologií je využito modulu Technická struktura objektu, přičemž objektem se rozumí konkrétní prvek, nad kterým je prováděna údržba a jsou sledovány náklady na údržbu. Objektem je tedy strojní zařízení, technologická linka, investiční celek, ale též budova či celý výrobní areál. K jednotlivým objektům lze evidovat neomezený počet technických či jiných parametrů, připojovat dokumentaci (výkresy, plány, osvědčení o technické způsobilosti apod.) a sledovat náklady na realizaci zakázek nad jednotlivými objekty. Základním procesním prvkem systému je zakázka (modul Zakázka - operativní údržba), ve které se sbíhají požadavky na operativní i plánovanou údržbu, revize a prohlídky, jež jsou plánovány pomocí modulu Termínové plánování. K zakázce jsou naplánovány zdroje potřebné pro její realizaci (materiálně-technické zdroje, lidské, technické a externí zdroje), které jsou pak aktualizovány a na zakázku alokovány ve formě skutečně vydaných nákladů. Náklady lze sledovat a vyhodnocovat nejen dle jednotlivých zakázek, ale též dle příslušných zařízení, typů zařízení či jejich umístění. Pro opakované správní a údržbové činnosti je možno pomocí modulu Technologické postupy nadefinovat typické pracovní postupy s možností popisu jednotlivých úkolů, uvedení požadovaného materiálu a odhadu nákladů. Tyto pracovní postupy jsou pak využívány pro generování zakázek přímo, či na základě plánu periodických prací na zvolené období. Součástí procesu plánování údržbových a servisních prací je též plánování kapacit pracovníků údržby pomocí modulu Kapacitní plánování, při němž je třeba zohlednit směnnost provozu, evidovat naplánovanou dovolenou, údaje o nepřítomnosti pracovníků z důvodu nemoci či jiných důvodů, o překážkách v práci apod. Modul Skladové hospodářství volně navazuje na ostatní moduly a slouží ke skladové evidenci na jednom či více skladech, umožňuje příjem na sklad s promítnutím nabývací ceny do skladové ceny, rezervace, výdej, zápůjčky a meziskladové převody. Podporuje inventarizaci dle platné legislativy, měsíční a roční závěrky, sledování mezních hodnot stavů materiálu apod.
Přínosy nasazení systému řízení údržby
V porovnání s výchozím stavem přinesla implementace systému řízení a plánování údržby a skladového hospodářství řadu pozitiv. K nejvýznamnějším přínosům patří zavedení zakázkového a evidenčního systému podporovaného informačními technologiemi, sjednocení normativní základny a centrální zdroj informací o aktuálním stavu všech zařízení, přesná evidence potřeb a zdrojů pro realizaci údržby a detailní znalost procesů údržby, možnost přehlednějšího plánování a realizace preventivní údržby, sjednocení servisní základny a zjednodušení celého systému údržby díky přesné evidenci prováděných prací. Neméně významným přínosem je možnost detailního sledování nákladů na údržbu zařízení v jednotné struktuře s možností srovnávacích analýz, snižování ztrát z výpadků a havárií a efektivní využití pracovních sil. Výsledkem implementačního, a následně provozního úsilí bylo též vybudování informační základny pro rozhodování, optimalizaci a snižování nákladů na údržbu a následně též na výrobu produktů společnosti.
Autoři článku, Irena Kovačičinová a Jan Talášek, pracují ve společnosti Tesco SW, která realizovala projekt implementace systému řízení údržby ve společnosti Recticel. Autor článku, Radek Hybel, působí jako senior konzultant ve společnosti Deloitte & Touche.


Řízení údržby a skladového hospodářství
Recticel jako výrobní podnik s třísměnným provozem klade velký důraz na zajištění maximální provozuschopnosti svých výrobních zařízení, které tvoří dvě samostatné technologické linky, s cílem minimalizovat ztráty způsobené jejich výpadky z důvodu poruchy některého ze zařízení. Vzhledem k těmto okolnostem hraje velmi významnou roli údržba, kterou v nepřetržitém provozu zajišťuje deset pracovníků. Tito pracovníci jednak zajišťují opravy a údržbu technologických zařízení vlastními silami a jednak zabezpečují realizaci vybraných částí údržby dodavatelsky externí firmou. Údržba výrobních a technologických zařízení zahrnuje tři oblasti, z nichž první dvě představují periodicky se opakující činnosti preventivní údržby - rutinní prohlídky a revize zařízení prováděné každý den a plánované kontroly během týdenních odstávek. Třetí oblastí je pak operativní údržba, tj. okamžitá údržba při poruše zařízení. Dříve Recticel nevyužíval žádnou komplexní SW podporu pro řízení a plánování údržby, některé dílčí činnosti preventivní údržby byly plánovány pomocí tabulkového procesoru MS Excel, neexistoval však zakázkový systém pro zadávání požadavků na údržbu ani centralizovaný systém skladového hospodářství včetně jeho provázání na účetnictví (dílčí výstupy ze skladového systému byly ručně porovnávány s výstupy z účetnictví). Zdrojem podkladů pro sledování nákladů na údržbu byla účetní evidence, která neposkytovala možnosti detailního sledování skutečných věcných nákladů na údržbu zařízení s možností srovnávacích analýz. S ohledem na význam údržby se vedení společnosti Recticel rozhodlo implementovat SW řešení řízení a plánování údržby výrobních a technologických zařízení a následně též skladového hospodářství. Rozhodli se přitom pro informační systém FaMa, který vyvíjí a implementuje firma Tesco SW. Vybraný produkt splňoval očekávání především z pohledu funkcionality a významnou roli sehrála též modularita nabízeného řešení, umožňující jednak sestavení vhodné kombinace modulů na míru a jednak postupné, etapovitě řízené, nasazení výsledného informačního systému.

Technická struktura objektů: přehled objektů
Etapovitý způsob implementace
Z úvodní, a následně i detailní analýzy požadavků a potřeb vyplynuly základní oblasti, jež měl nově budovaný systém řízení údržby podporovat. Jednalo se zejména o: · komplexní evidenci všech zakázek údržby a sledování nákladů na jejich realizaci, · efektivní tvorbu plánů pravidelné preventivní údržby, revizí a prohlídek, · kapacitní plánování jednotlivých profesí ve vazbě na plány preventivní údržby, · evidenci pracovních/technologických postupů s cílem uchovat know-how o jednotlivých procesech údržby, · kompletní skladovou evidenci materiálu a náhradních dílů s vazbou na účetní systém.

Zakázka - operativní údržba: přehled zakázek
S ohledem na kapacitní možnosti a priority v oblasti údržby byl po konzultaci s dodavatelskou firmou zvolen etapovitý způsob implementace IS FaMa. Každá z etap přitom představovala implementaci uceleného řešení konkrétní problematiky. První etapa, jež byla zahájena v polovině roku 2002, se zaměřila na řešení problematiky komplexní evidence všech zakázek a sledování nákladů na jejich realizaci a zajištění preventivní údržby formou plánovaných činností, revizí a prohlídek zařízení. K podpoře uvedených oblastí byly nasazeny čtyři základní moduly IS FaMa: Zakázka - operativní údržba, Technická struktura objektů, Technologické postupy a Termínové plánování. Nedílnou součástí byla též implementace jádra systému podporujícího uživatelsky definované workflow, administraci číselníků, formulářů a sestav apod. Detailní analýza požadavků na druhou oblast řešení, modul Skladové hospodářství, probíhala souběžně se závěrem první etapy. Implementace modulu Skladové hospodářství byla úspěšně dokončena a uvedena do rutinního provozu v předposledním měsíci roku 2002. Třetí etapou, která navázala na obě předchozí, pak byla v první polovině roku 2003 analýza a nasazení modulu Kapacitní plánování, umožňujícího rozvržení kapacit jednotlivých pracovníků po celou dobu provozu a plánování jejich nepřítomnosti z důvodu dovolených, nemocí, svátků apod. V souvislosti se změnou ERP systému a implementací podnikového informačního systému SAP, který je implementován v rámci celé skupiny Recitel, se další rozvoj systému řízení údržby v současné době soustřeďuje na integraci systému řízení údržby s novým ERP systémem.
Funkce systému řízení údržby
Zvolený systém řízení a plánování údržby a skladového hospodářství pokrývá procesy správy a údržby technologických zařízení a veškerého movitého i nemovitého majetku. K základnímu technickému popisu struktury sledovaného majetku, jeho vybavenosti konstrukčními prvky, zařízením a příslušenstvím, popisu rozvodů a sítí a struktury technologií je využito modulu Technická struktura objektu, přičemž objektem se rozumí konkrétní prvek, nad kterým je prováděna údržba a jsou sledovány náklady na údržbu. Objektem je tedy strojní zařízení, technologická linka, investiční celek, ale též budova či celý výrobní areál. K jednotlivým objektům lze evidovat neomezený počet technických či jiných parametrů, připojovat dokumentaci (výkresy, plány, osvědčení o technické způsobilosti apod.) a sledovat náklady na realizaci zakázek nad jednotlivými objekty. Základním procesním prvkem systému je zakázka (modul Zakázka - operativní údržba), ve které se sbíhají požadavky na operativní i plánovanou údržbu, revize a prohlídky, jež jsou plánovány pomocí modulu Termínové plánování. K zakázce jsou naplánovány zdroje potřebné pro její realizaci (materiálně-technické zdroje, lidské, technické a externí zdroje), které jsou pak aktualizovány a na zakázku alokovány ve formě skutečně vydaných nákladů. Náklady lze sledovat a vyhodnocovat nejen dle jednotlivých zakázek, ale též dle příslušných zařízení, typů zařízení či jejich umístění. Pro opakované správní a údržbové činnosti je možno pomocí modulu Technologické postupy nadefinovat typické pracovní postupy s možností popisu jednotlivých úkolů, uvedení požadovaného materiálu a odhadu nákladů. Tyto pracovní postupy jsou pak využívány pro generování zakázek přímo, či na základě plánu periodických prací na zvolené období. Součástí procesu plánování údržbových a servisních prací je též plánování kapacit pracovníků údržby pomocí modulu Kapacitní plánování, při němž je třeba zohlednit směnnost provozu, evidovat naplánovanou dovolenou, údaje o nepřítomnosti pracovníků z důvodu nemoci či jiných důvodů, o překážkách v práci apod. Modul Skladové hospodářství volně navazuje na ostatní moduly a slouží ke skladové evidenci na jednom či více skladech, umožňuje příjem na sklad s promítnutím nabývací ceny do skladové ceny, rezervace, výdej, zápůjčky a meziskladové převody. Podporuje inventarizaci dle platné legislativy, měsíční a roční závěrky, sledování mezních hodnot stavů materiálu apod.
Přínosy nasazení systému řízení údržby
V porovnání s výchozím stavem přinesla implementace systému řízení a plánování údržby a skladového hospodářství řadu pozitiv. K nejvýznamnějším přínosům patří zavedení zakázkového a evidenčního systému podporovaného informačními technologiemi, sjednocení normativní základny a centrální zdroj informací o aktuálním stavu všech zařízení, přesná evidence potřeb a zdrojů pro realizaci údržby a detailní znalost procesů údržby, možnost přehlednějšího plánování a realizace preventivní údržby, sjednocení servisní základny a zjednodušení celého systému údržby díky přesné evidenci prováděných prací. Neméně významným přínosem je možnost detailního sledování nákladů na údržbu zařízení v jednotné struktuře s možností srovnávacích analýz, snižování ztrát z výpadků a havárií a efektivní využití pracovních sil. Výsledkem implementačního, a následně provozního úsilí bylo též vybudování informační základny pro rozhodování, optimalizaci a snižování nákladů na údržbu a následně též na výrobu produktů společnosti.
Autoři článku, Irena Kovačičinová a Jan Talášek, pracují ve společnosti Tesco SW, která realizovala projekt implementace systému řízení údržby ve společnosti Recticel. Autor článku, Radek Hybel, působí jako senior konzultant ve společnosti Deloitte & Touche.
Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.
![]() ![]() | ||||||
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 | 1 | 2 | 3 | 4 |
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
IT Systems podporuje
Formulář pro přidání akce
Další vybrané akce
15.5. | Konference SCADA Security |
22.5. | Akce pro automobilové dodavatele "3DEXPERIENCE... |
12.6. | Konference ABIA CZ 2025: setkání zákazníků a partnerů... |
29.9. | The Massive IoT Conference |