facebook LinkedIN LinkedIN - follow
Tematické sekce
 
Branžové sekce

Přihlaste se k odběru zpravodaje SystemNEWS na LinkedIn, který každý týden přináší výběr článků z oblasti podnikové informatiky

Přehledy
 
Partneři webu
Nepodařilo se připojit k serveru.
IT SYSTEM 3/2001

Rozhovor: Ing. Jan Červinka: "Naším záměrem je vyplnění mezery mezi tradičními službami manažerského poradenství a softwarovými projekty"



Pane řediteli, firma Adastra je na našem IT trhu relativně novým pojmem. Jen ti znalejší čtenáři možná něco tuší o zaměření na oblast data warehousingu nebo o historické souvislosti s firmou Speedware. Položím proto na úvod poněkud obligátní otázku: Kdo jste, odkud přicházíte a kam směřujete?


Společnost Adastra vznikla na počátku roku 2000, nejprve jako projektová divize firmy Speedware, později jako samostatný subjekt. Pro vysvětlení celého procesu se musíme vrátit trochu do historie. V roce 1994 jsme založili firmu Speedware, jako pobočku stejnojmenné kanadské firmy - dodavatele softwarových nástrojů Business Intelligence. 

Na našem trhu jsme začali distribuovat software MEDIA (manažerský informační systém pro podporu rozhodování). Produkt jsme zlokalizovali, poskytli mu plnou podporu v podobě školení, implementace a tvorby aplikací, včetně podpory rozsáhlé partnerské sítě. Vzhledem k těmto aktivitám a samozřejmě i dobrým vlastnostem získal systém Media po necelých dvou letech 70 % trhu v oblasti systémů pro podporu rozhodování v České republice. Již v této době, to je v letech 1994-1997, jsme získávali zkušenosti s budováním aplikací Business Intelligence a začínali jsme jako první v ČR s tvorbou rozsáhlejších manažerských systémů a datových skladů. Dodnes je to více než 50 realizovaných projektů. Založení společnosti Adastra tedy bylo logickým vyvrcholením našich snah být poskytovatelem špičkových konzultačních a projekčních služeb v oblasti Business Intelligence a Data Warehousing. V letošním roce jsme firmu zreorganizovali, vznikla soukromá nezávislá Adastra Corporation se sídlem v Kanadě, jejíž součástí se stala Adastra a Speedware, kterou jsme odkoupili od původního majitele Speedware Corporation. 

Tak to byl pohled trochu na historii firmy, který však naznačuje, kam směřujeme. Budujeme firmu s mezinárodní působností, se špičkovým know-how podpořeným dokonalou péčí o zákazníka. 

Orientujeme se na poskytování řešení v oblasti Business Intelligence a Data Warehousing (BI/DW) - konzultace, projektové služby (včetně outsourcingu projektových týmů), školení, podporu. 
Naším záměrem je vyplnění mezery mezi tradičními službami manažerského poradenství a softwarovými projekty s cílem podpořit tvorbu moderních firemních strategií eBPM (Business performance management), eCRM (Customer Relationship Management), 
převod těchto strategií do architektury informačních technologií, obchodních procesů a realizačních plánů, poskytnutí klíčových kompetencí pro vývoj BI/DW - projektového managementu, datového modelování, technologického designu a pokročilých analytických a data minigových metod. 

Oblast data warehousing a business intelligence v sobě zahrnuje velmi složité technologie a metodiku jejich uplatnění. To jistě klade vysoké nároky na kvalifikovanost vašeho týmu. Daří se vám získávat "talenty" z domácích zdrojů nebo spolupracujete se zahraničními konzultanty?

Nároky na kvalifikaci našeho konzultačního týmu jsou vysoké. Podařilo se nám vybudovat stabilní tým, který stále roste. Je to výsledek dlouhodobé personální práce a citlivého přístupu. Většinu "talentů" jsme získali z domácích zdrojů (resp. ze zdrojů v Čechách a na Slovensku). V současné době již máme spolupracovníky i v Severní Americe.

Naše společnost prošla v minulých letech zavedením procesu znalostního managementu, máme 
zaveden velmi účinný systém interního vzdělávání a předávání zkušeností. Naši specialisté se zúčastňují školení a konferencí jak u nás, tak i v zahraničí, ale především "rostou" zkušenostmi z realizovaných projektů. V současné době spolupracuje skupina našich specialistů na projektu datového skladu v Bank of Montreal v Kanadě. Chtěl bych zdůraznit, že zahraniční know-how je pro nás velmi užitečné a klíčové. Myslím tím hlavně na severoamerický trh, který je v oblasti BI/DW mnohem zralejší než je tomu u nás, ale i v celé Evropě. Např. již jmenovaná Bank of Montreal má vybudován a dále rozšiřuje jeden z největších a nejúspěšnějších projektů datového skladu na světě. 

Na tomto místě by možná bylo vhodné, abychom si ujasnili terminologii oblasti, ve které působíme. 

Hovoříme o business intelligence a data warehousing (BI/DW). Asi je zbytečné v odborném časopise, který tuto oblast mapuje, rozebírat, co vše tato terminologie obsahuje a jak je chápána u nás a jak v zahraničí. Jen bych v této souvislosti zdůraznil, že ať již hovoříme o BI/DW nebo "zjednodušeně" jen o datových skladech, vždy máme na mysli tuto problematiku v plné šíři. Znamená to nejen vlastní technologie datového skladu (např. ETL, RDBMS, Olap), ale současně i manažerské systémy a nástroje typu CRM (Customer Relationship management), CVM (analytické CRM), BSC (Balance Scorecard), SCM (Supply Chain Management ), specializované manažerské aplikace pro oblasti ekonomiky, obchodu i marketingu a další. Zdůrazňuji to proto, že pokud hovoříme o budování datového skladu v určité společnosti, máme vždy na mysli oblast BI/DW v plné šíři a tomu odpovídají i naše řešení.

Uvádíte, že vaše řešení jsou technologicky i produktově nezávislá. Co to znamená? Není to jen módní tvrzení? Není přece možné mít k dispozici odborníky na neomezený počet produktů?

Naše firma je technologicky a produktově nezávislá, respektive multiplatformní. Každé naše řešení je přirozeně realizováno nějakou konkrétní technologií, a tím se do určité míry stává platformě závislým. Důležité však je, jak k volbě platformy se zákazníkem dospíváme. Tím, že máme portfolio zčásti konkurenčních, zčásti komplementárních softwarových nástrojů a platforem, můžeme zákazníkovi doporučit podle našeho nejlepšího vědomí a svědomí to, o čem si myslíme, že je pro něj nejvýhodnější. 

Hledisek bývá celá řada a požadavky často protichůdné nebo nejasné. Na jedné straně například potřeba odezvy systému, jeho škálovatelnosti, na druhé straně cena nebo ochrana investic učiněných do technologií již používaných, vzájemná kompatibilita, udržovatelnost atd.

Na druhou stranu je pravda, že každý dodavatel musí kromě šířky své nabídky především dbát na její hloubku - tedy expertizu, kterou potřebuje pro efektivní vytěžení všech možností, které software nabízí. 

Vybalancování šířky a hloubky je tedy jemnou alchymií. Vyrovnáváme se s ní tak, že každý nástroj, který do našeho portfolia zařazujeme musí být špičkou ve své oblasti, musí nabízet záruky dalšího rozvoje a tím ochrany zákazníkových investic a navíc musí oslovovat dostatečně širokou zákaznickou obec, aby mělo smysl jej v portfoliu držet. Takto jsme volili databázové platformy, ETL nástroje (extraction, transformation, loading - datové pumpy), analytické prostředky i software pro data mining.

O technologiích a produktech bychom mohli hovořit velmi mnoho. Pokud by čtenáři měli zájem dozvědět se více mohou se podívat na naše webové stránky, kde jsou popsány nejrozšířenější technologie a produkty z oblasti BI/DW.

Většina neúspěšných projektů budování datových skladů doslova zkrachovala na tom, že projektu chyběla jednoznačná podpora ze strany top managementu. Častou bolestí podobných projektů je také nezvládnuté projektové řízení. Bez jeho absence se již řada velkých projektů rozplynula do ztracena. Daří se Vám tyto klasické problémy zavádění data warehousingu řešit?

Toto je velmi ožehavé téma. Podle našich zkušeností je úspěch projektového řešení dán souhrou mnoha veličin. Kromě kvalitního poskytovatele služeb je klíčem k úspěchu řešitelský tým na straně zákazníka. Již několik let pořádáme pro zákazníky školení "Praxe budování datových skladů". Je určeno pro IT manažery a odborníky, kteří uvažují o budování datových skladů, případně na projektu již pracují. Toto školení se nám velmi osvědčilo při osvětě kudy jít a čemu se vyhnout při BI/DW projektech. Podobné, kratší, méně technické a více obchodně orientované školení realizujeme i pro top management. 

Naše metodika budování datových skladů se vyvíjela několik let a stále ji zdokonalujeme. Je postavena na našich vlastních zkušenostech, jako i na standardech metodik světových celebrit BI/DW, jakými jsou např. Bill Inmon nebo Ralph Kimball.

Abychom pro zákazníky zaručili kvalitu a úspěch projektu, podléhají naše projektové týmy pečlivému řízení v podání našich speciálně připravovaných projektových manažerů. Řešitelský tým je složen z konzultantů, kteří kromě znalostí z oblasti BI/DW, což je samozřejmé, znají i problematiku dané oblasti. 

Tento tým je po dobu projektu umístěn u zákazníka a úzce spolupracuje s manažery (nejen IT) firmy. 

Mnohdy je tento tým poskytnut v podobě outsourcingu a přímo či nepřímo podléhá kontrole IT odboru zákazníka, což umožňuje uživateli velmi úzký pohled na způsob řešení a přenos know-how dovnitř zákazníkovy firmy.

Můžete uvést nějaké zajímavé projekty, které jste realizovali v poslední době nebo na kterých právě pracujete? Co můžete vzhledem k zaměření tohoto čísla nabídnout pro oblast obchodních a distribučních společností?

V poslední době se nám podařilo zrealizovat řadu zajímavých projektů. Protože obsah tohoto IT Systému je věnován obchodním a distribučním společnostem, uvedu příklady z této oblasti. V minulých dvou letech jsme mimo jiné realizovali projekty datových skladů např. v obchodních řetězcích Delvita, Julius Meinl a v současné době pracujeme na projektu datového skladu ve společnosti Ahold. V řadě dalších firem jsme oblast obchodní problematiky řešili jako součást komplexního BI/DW projektu. Jedná se o zpřístupnění a vyhodnocení dat z rozsáhlých mnohdy různorodých primárních systémů ať již se jedná o obchodní, logistické, ekonomické systémy a současně i "on line" data z věrnostních systémů a zákaznických systémů, prodejních míst ať již se jedná o prodej zboží, nebo promo akce.

V oblasti uvedených společností, tak opravdu máme co nabídnout. Řešení takovýchto systémů musí být efektivní a s rychlou návratností, což klade na naše konzultanty vysoké nároky. Výsledkem jsou pak již zmíněné systémy označované jako CRM (Řízení vztahů se zákazníkem), SCM (Supply Chain Management - řízení dodavatelských řetězců), ale i systémy vyhodnocování nákupních košíků, chování zákazníků, výsledků reklamních akcí a podobně. V minulém roce se vaši čtenáři mohli seznámit s konkrétními případovými studiemi (pozn. redakce: případové studie Delvita a Julius Meinl) v letošním roce přijdeme s dalšími zajímavými studiemi z této oblasti.

Děkuji za rozhovor. Za IT System se ptal Lukáš Grásgruber.
 
Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.


Inzerce

Modernizace IS je příležitost přehodnotit způsob práce

IT Systems 4/2025V aktuálním vydání IT Systems bych chtěl upozornit především na přílohu věnovanou kybernetické bezpečnosti. Jde o problematiku, které se věnujeme prakticky v každém vydání. Neustále se totiž vyvíjí a rozšiřuje. Tematická příloha Cyber Security je příležitostí podívat se podrobněji, jakým kybernetickým hrozbám dnes musíme čelit a jak se před nimi můžeme chránit. Kromě kybernetické bezpečnosti jsme se zaměřili také na digitalizaci průmyslu.