- Přehledy IS
- APS (25)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (10)
- Cloud computing (SaaS) (31)
- CRM (52)
- DMS/ECM - správa dokumentů (19)
- EAM (17)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (75)
- HRM (28)
- ITSM (6)
- MES (33)
- Řízení výroby (36)
- WMS (28)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (41)
- Dodavatelé CRM (38)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (66)
- Informační bezpečnost (48)
- IT řešení pro logistiku (48)
- IT řešení pro stavebnictví (26)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (27)


















![]() | Přihlaste se k odběru zpravodaje SystemNEWS na LinkedIn, který každý týden přináší výběr článků z oblasti podnikové informatiky | |
![]() | ||
Příprava společnosti na zavádění a inovace IS
I. díl - Organizační příprava inovací IS


Následující článek je prvním dílem seriálu, který se podrobně zabývá pragmatickou otázkou přípravy firmy či instituce na zavádění a inovace informačních systémů. Hlavní motivací pro jeho napsání bylo přesvědčení o potřebnosti a užitečnosti publikování určitých principů, které mohou ovlivnit účinnost IS/IT dané firmy či instituce.
Ze zpráv o úspěšném budování informačních systémů můžeme nabýt dojmu, že svět zná pouze firmy úspěšné v této oblasti. Na celém světě však existují firmy a instituce, které byly při budování svých informačních systémů úspěšné pouze částečně anebo zcela neúspěšné.
Jedním z významných důvodů neúspěchů při inovacích informačních systémů a informačních technologií ve firmách je skutečnost, že firmy a instituce nebývají dostatečně připraveny na změny, které inovace přinese. To platí dvojnásob pro ČR. Překotný vývoj informačních technologií, stále rostoucí množství informací z interních i externích zdrojů, které je potřebné zpracovávat, a tím i rostoucí složitost informačních systémů způsobily, že se vybudování kvalitního informačního systému stalo pro vedení firem nelehkým úkolem.
Při zavádění a inovacích IS/IT lze postupovat v určitých krocích, jejichž správná realizace může zvýšit výslednou účinnost informačního systému. Výsledky analýz ukazují na potřebu zaměřit pozornost zejména na tři kritické faktory úspěšnosti:
1. organizační přípravu zavádění a inovací IS,
2. výběr kvalitního dodavatele IS/IT,
3. řízení lidských zdrojů v prostředí informačních technologií.
|
1. Organizační příprava inovací IS/IT
Krok první - specifikace funkce informačního manažera
Přestože význam útvarů informačních technologií ve firmách stoupá, má tento útvar často nesprávné umístění v organizační struktuře a hraje podřízenou úlohu s malým vlivem na vrcholový management.
Útvary informatiky nejsou pak schopny plnit to, co se od nich očekává, neboť navzdory jejich umístění velmi nízko v organizační struktuře mají rozhodovat o tom, co přísluší vrcholovému vedení.
Příliš často se pak stává, že projekty výstavby a inovací jsou nákladnější, než se předpokládalo, jsou realizovány později, než se plánovalo a přínos informačních systémů a informačních technologií pro firmu je málo patrný (ne-li ztrátový).
Důvod lze spatřovat v nedůsledném přenesení zodpovědnosti za kvalitu a účinnost informačního systému a informačních technologií na konkrétního řídicího pracovníka (informačního manažera) a ve špatném umístění této funkce v hierarchii řízení. Problematika zavádění informačního systému je ve většině firem přesunuta na nižší, často na nejnižší stupeň řízení a v důsledku toho není koncepce informačního systému usměrňována ke strategickým cílům firmy.
Proto je žádoucí, aby firmy a instituce v současnosti zaměstnávaly informační manažery, kteří by byli schopni nepřetržitě zachycovat relevantní obsahové a informační změny uvnitř firmy a v jejím okolí, byli zodpovědní za technické, programové, organizační, datové a lidské zdroje informačního systému a byli členy vrcholového managementu firem s odpovídajícími pravomocemi.
Cílem prvního kroku inovace IS/IT v podniku by tedy mělo být delegování pravomocí a zodpovědnosti za vývoj IS/IT ve firmě či instituci na jedinou osobu, která není příliš zaměřena na technickou stránku řešení, ale je schopna zabezpečovat rozvoj IS/IT po stránce organizační a finanční v souladu s globální strategií firmy a zpřístupňovat procesy v řízení firmy koncovým uživatelům informačního systému.
Informační manažer zodpovídá za:
. praktickou realizaci zvolené informační strategie,
. výchovu manažerů a ostatních zaměstnanců v užívání IS/IT,
. tvorbu finančních rezerv na inovaci IS/IT,
. ochranu informačního systému vůči narušení dat a úniku informací,
. výběr systémového integrátora nebo poskytovatele outsourcingových služeb (dodavatele IS/IT).
Již v této fázi projektu inovace IS/IT je třeba také zainteresovat ostatní členy vrcholového vedení na realizaci strategického projektu tak, aby byl dokončen dříve, než ztratí svou strategickou výhodu.
Vrcholové vedení potřebuje znát postavení současných informačních technologií v procesu řízení firmy, potřebuje znát reálné možnosti informačních technologií a potřeby a zákonitosti jejich zavádění. Jestliže manažeři nemají tyto, dnes nezbytné, znalosti, projeví se to následujícím způsobem:
. domnívají se, že dodavatelské softwarové firmy vědí dostatečně, jaké informace jsou pro řízení dané firmy či instituce podstatné, a nevěnují proto dostatečnou pozornost specifikaci požadavků na nový informační systém. Jsou pak udiveni, že jim realizovaný IS neposkytuje takové informace a v takové formě, jak si přejí a potřebují,
. podceňují důležitost správného výběru dodavatelské softwarové firmy (systémového integrátora) i důležitost vlastního výběru z nabízených komponent informačních systémů na našem trhu. Nesprávný výběr však znamená nepříjemné finanční a časové ztráty pro danou firmu,
. zavádění informačního systémů chápou jako jednorázový akt a ne jako stálý proces, závislý na změnách v prostředí podnikání firmy.
|
Krok druhý - příprava informační strategie
V mnohých firmách a institucích v ČR není dosud chápán účinný informační systém jako strategická zbraň vůči konkurenci. Vazba mezi informační a globální strategií je velmi slabá, pokud je informační strategie ve firmě vůbec vytvořena, není chápána jako součást strategie globální. Přetrvává určitá nechuť manažerů vzdělávat se v informačních technologiích, nechuť ke změnám a strnulá firemní kultura.
Proto je druhým doporučovaným krokem postupu vypracování záměru vývoje informačního systému a informačních technologií ve firmě či instituci formou informační strategie.
Informační strategie by měla obsahovat vizi, cíle a hlavní charakteristiky budoucího stavu IS/IT firmy a mimo jiné vytvářet rovněž omezení pro operativní řízení jejich vývoje a provozu. Měla by optimálně podporovat cíle firmy a požadovaný systém řízení.
Při vyvíjení strategie informační ve vztahu ke globální strategii je důležité uvědomovat si neustálé změny v reálném okolí firmy (nařízení, předpisy, změny konkurence, globalizace, nové příležitosti, technologické změny, zvyšování rozmanitosti výrobků) a změny zaměření firmy.
Příprava a rozvoj informační strategie jsou důležité nejen z pohledu účinného fungování informačního systému, ale také z pohledu správného, systematického a cíleného vkládání investic do informačních technologií a programových prostředků. (Většina firem a institucí na území ČR má s investicemi vloženými do IS/IT neblahé zkušenosti.)
Další výhodou vypracování informační strategie je získání poměrně jasné představy o nárocích na možného dodavatele informačního systému a informačních technologií.
Obsahem pojmu informační strategie je:
. specifikace klíčových informací pro podporu rozhodování řídících pracovníků,
. standardy, které chce firma či instituce uplatňovat při budování IS/IT,
. plán zácviku a proškolování zaměstnanců firmy v práci s IS/IT,
. objem finančních prostředků a jiných zdrojů vyčleněných na IS/IT,
. plán rozvoje IS/IT v dlouhodobém i střednědobém horizontu,
. zásady hodnocení účinnosti IS/IT.
Informační strategie může být vypracována ve spolupráci s externí firmou, tato firma by však neměla být shodná s budoucím generálním dodavatelem, aby vize budoucího informačního systému firmy či instituce nevycházela z jeho zájmů.
Realizace této etapy postupu - vypracování informační strategie - může mnohé firmy a instituce zbavit závažných problémů, snižuje rizika ze zavádění a inovací IS/IT a ve svém důsledku zvyšuje účinnost nových informačních systému.
Pokračování v dalším čísle.
Literatura
Donovan,J.J.: Business Re-engineering with Information Technology, Prentice hall, 1994
Lacko,B., Veselý,V., Hajkr,J.: Současné bariéry zavádění informačních technologií v ČR, Systémová integrace, roč.3.,č.2., Praha, 1996
Tvrdíková,M.: Zavádění a inovace informačních systémů ve firmách, GRADA Publishing, 2000
![]() ![]() | ||||||
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 | 1 | 2 | 3 | 4 |
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
Formulář pro přidání akce
15.5. | Konference SCADA Security |
22.5. | Akce pro automobilové dodavatele "3DEXPERIENCE... |
12.6. | Konference ABIA CZ 2025: setkání zákazníků a partnerů... |
29.9. | The Massive IoT Conference |