facebook LinkedIN LinkedIN - follow
IT SYSTEMS 1-2/2005

Optimalizace logistických procesů



Pokračující proces integrace výrobních i obchodních společností do nadnárodních uskupení kladou stále větší nároky na výkonnost logistických procesů v nich probíhajících. Interní logistické procesy v rámci uskupení i logistické procesy probíhající na rozhraních k dodavatelům a odběratelům představují významné činitele ovlivňující rozhodujícím způsobem dosažení očekávaných přínosů integrace.







Současně s integrací musí proto nevyhnutelně probíhat i odpovídající změny v logistice. Ty zahrnují zejména vytvoření procesního modelu plně odpovídajícího specifickým potřebám a podmínkám prostředí, ve kterém společnost podniká, a jeho implementace v rámci uskupení vedoucí ke sjednocení procesního modelu. Nedílnou součástí takové implementace musí být i implementace nástrojů pro měření výkonnosti logistických procesů, která je předpokladem kvalitního řízení rozsáhlých logistických systémů. I když je tato implementace založena zpravidla na optimalizaci osvědčeného procesního modelu dominantního člena nově vzniklého uskupení, jedná se o významnou změnu pro celou společnost, zejména však pro ty její organizační složky, pro které to znamená zásadní změnu provádění jejich aktivit. Úspěch projektů optimalizace logistických projektů je podmíněn jak odbornou kvalifikací a zkušenostmi realizačního týmu, tak také volbou odpovídající metodiky pro provedení takové změny a jejím dodržováním v průběhu celého projektu.

Příkladem společnosti, která takovou změnou úspěšně prošla, je Zentiva. Jedná se o moderní farmaceutickou společnost, která se specializuje na marketing, vývoj, výrobu a prodej léčivých přípravků. Má dominantní pozici na českém a slovenském trhu a je jedním z hlavních dodavatelů farmaceutik ve střední a východní Evropě. Skupina Zentiva vznikla v roce 2003 sloučením společností Léčiva z České republiky a Slovakofarma ze Slovenska, které nyní působí jako výrobní jednotky v rámci skupiny působící převážně na východoevropském trhu. Zentiva má vlastní distribuční společnosti v České republice, Slovensku, Ruské federaci, Polsku, Ukrajině a své aktivity rozvíjí v řadě dalších zemí střední a východní Evropy. Významným předpokladem transformace dříve samostatných společností s vlastní firemní kulturou na moderní nadnárodní společnost a jejího prosazení v cílových teritoriích byla optimalizace logistických procesů a zavedení jejich jednotného modelu v rámci celé skupiny včetně zajištění efektivní podpory procesů informačním systémem společnosti. Splnění takto definovaného cíle bylo předmětem projektu realizovaného ve spolupráci se společností Siemens Business Services v období let 2003 až 2004. Aplikační podporu systému bylo rozhodnuto zajistit rozvojem již implementovaného systému SAP ERP s využitím dalších komponent z rodiny mySAP Business Suite, zejména komponenty SAP APO (Advanced Planning and Optimization), klíčové části mySAP SCM. Podstatným cílem projektu bylo dále zajistit, aby v procesu sjednocení procesů a využívaných informačních technologií s termínem realizace do konce roku 2003 nedošlo k propadu ve výrobě nebo prodeji a výsledné parametry logistických procesů byly stejné, nebo lepší než u společnosti Léčiva. Splnění takto formulovaných požadavků vyžadovalo komplexní přístup. Projekt SCM, jak byl realizační projekt nazván, proběhl v několika krocích.

1. Optimalizace procesů
Jako východisko pro sjednocení a optimalizaci SCM procesů ve skupině Zentiva byly zvoleny procesy společnosti Léčiva, které vykazovaly ve srovnání nejvyšší výkonnost. Byla provedena jejich analýza soustředěná na dva pohledy:
· nalezení slabých míst existujících procesů (gap analysis), návrh a realizace úprav k jejich odstranění,
· vytvoření jednotného modelu procesů aplikovatelného na logistiku celého uskupení při respektování místních specifik.

Analýza a návrh procesů byly zaměřeny na tyto oblasti a sledovaly dosažení hlavních cílů:
· forecast - automatizované předpovídání potřeby za použití pokročilých plánovacích metod a statistik, práce s informacemi o stavu zásob v distribučních skladech,
· plánování výroby - sjednocení systému plánování ve společnosti, plánování na základě forecastu přes celou skupinu s cílem dosažení nulového stavu meziproduktů pro měsíční období při zajištění potřebného dosahu zásob,
· operativní nákup - vytvoření podmínek pro centrální zajišťování nákupu surovin a obalů pro všechny výrobní jednotky,
· skladové hospodářství - optimalizace skladových procesů při skladování nakupovaných surovin i expedici hotových výrobků,
· kontraktace - prodej na základě objednávek,
· distribuce a transport - průběžné doplňování distribučních skladů, komplexní plánování požadavků na dopravu a organizace dopravy s respektováním specifických požadavků na způsob přepravy.

2. Zavedení procesů
Implementace optimalizovaného procesního modelu v rámci skupiny. Nejnáročnější byl vzhledem k vymezenému času několika měsíců přechod na nové procesy ve výrobním závodě na Slovensku.

3. Implementace SW komponent systému
Implementace nových funkcí systému byla rozdělena na dvě etapy. Do konce roku 2003 byly implementovány funkce systému s kritickým významem pro sjednocení: systémová podpora logistických aktivit v souvislosti s transformací na jednotný procesní model a společný informační systém mySAP Business Suite. Tato transformace proběhla úspěšně, přechod na jednotné plánování výrobních kapacit i centrální řízení prodeje proběhl v plánovaném termínu a bez propadu ve výrobě nebo prodeji. V průběhu roku 2004 byla realizována druhá etapa implementace zaměřená na další rozvoj systému. Cílem bylo využití možností komponenty APO, verze 3.1, systému mySAP Business Suite v oblastech forecast, plánování výroby a distribuce a transport. Další oblasti byly realizovány v prostředí SAP ERP. Hlavní aktivity projektu v jednotlivých oblastech byly:
· forecast - nasazení modulu Demand Planing, komponenty mySAP APO - vytvoření plánovacího prostředí pro off-line i on-line plánovače, výpočet prognózy pomocí statistických metod (odhalení trendů, sezónnosti, využití historie), plánování nových výrobků, marketingové akce, …), plánování IN a TO Market, ohodnocení validity prognóz a jejich přesnosti,
· plánování výroby - pro prostředí APO bylo nutné vzhledem ke specifikům výroby ve skupině Zentiva vyvinout soubor uživatelských nástrojů pro plánování výroby,
· distribuce - vytvoření speciálního programu jako nadstavby systému SAP ERP pro zajištění optimálního stavu skladů,
· transport - byl řešen modulem Logistic Execution systému SAP ERP s programovým zohledněním specifik společnosti Zentiva.

Zvláštní důraz byl v průběhu druhé etapy kladen na vytvoření prostředí pro měření výkonnosti logistických procesů na základě ukazatelů KPI (key performance indicators). Místa sledování výkonnosti procesů, hierarchie KPI podle úrovně řízení a požadované výkonové parametry procesů byly určeny v průběhu jejich analýzy a optimalizace včetně respektování požadavků vedení společnosti. K uložení analyzovaných dat a prezentaci výsledků je použit SAP BW (Business Warehouse). V průběhu celé implementace byly používány postupy, které zajistily validovatelnost vlastností systému na úrovni požadované pro farmaceutické výrobce.

Dosažené výsledky
Druhou etapu projektu SCM se podařilo realizovat při splnění definovaných cílů a požadavků na vlastnosti informačního systému. Přínosů projektu v oblasti podpory informačním systémem bylo dosaženo zejména za pomoci následujících výsledků:
· plánování probíhá nad všemi výrobními kapacitami (dva výrobci léčivých přípravků, dva výrobci vstupních surovin) se zohledněním aktuálního stavu zásob všech distribučních skladů včetně zahraničních a dalších faktorů, jako jsou sezónní výkyvy spotřeby, promo akce a zavádění nových výrobků,
· plánování výroby na principu rozpouštění meziproduktů na nulový stav vede k optimalizaci výrobních dávek na základě stanovených kriterií a k výrobě meziproduktů jen v míře nezbytné pro výrobu hotových výrobků,
· zavedením plánování hotových výrobků podle forecastu umožňuje dynamicky měnit velikost skladových zásob, která je odrazem předpokládaných potřeb trhu,
· zavedení speciálních produktových identifikačních čísel pro stejné produkty, ošetření teritoriálních zvláštností a jejich jednoznačné provázání na interní identifikační čísla systému SAP. Tato funkce přispěla k zjednodušení práce se stejnými produkty a vede k optimalizaci skladových zásob, k práci s dobou exspirace apod.,
· zprůhlednění a zefektivnění procesů v oblasti dopravy, její organizace v rámci jednotného programového prostředí.

Přechod na sjednocené logistické procesy v průběhu transformace dříve samostatných společností v nadnárodní společnost byl předpokladem pro vstup na burzu cenných papírů. I výsledky obchodování s akciemi Zentivy na burze potvrzují, že Projekt SCM přispěl k plnění strategických rozvojových cílů společnosti. Jedním z východisek úspěchu projektu byla aplikace interní metodiky Chestra společnosti Siemens Business Services. Tomu odpovídala zejména váha přikládaná jeho koncepční části, zaměřené na sjednocení a optimalizaci procesů. K implementaci programového vybavení systému bylo pak přistoupeno až na základě znalosti požadavků a potřeb definovaných procesů, analýzy rizikových faktorů a detailní analýzy disponibilních funkčních možností systému v průběhu implementace.

Autoři článku, doc. Ing. Zora Říhová a Ing. Jiří Ošmera, působí oba na pozici project manager ve společnosti Siemens Business Services.
Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.


Inzerce

5 tipů, jak vybrat WMS pro vaši firmu

Řešíte dnes a denně pohyb zboží ve skladu? Warehouse Manage ment System je softwarové řešení navržené, sestavené a vyladěné pro správu a optimali­za­ci skladových operací a obecně veškerých procesů ve skladu. Pomáhá mimo jiné v řízení pohybu zboží, sledování skladových zásob, plánování příchodu a odchodu zboží, a díky těmto superschopnostem zefektivňuje správu skladu.