facebook LinkedIN LinkedIN - follow
IT SYSTEM 7-8/2000

Nové řešení technické přípravy výroby ve ŠKODA ENERGO

-red-





ŠKODA ENERGO s. r. o. je strojírenská firma s předválečnou tradicí. Zabývá se především speciální strojírenskou výrobou zaměřenou na parní turbíny a jejich příslušenství. Ve velké většině se jedná o kusovou výrobu s dlouhými dodacími lhůtami. V současné době zaměstnává okolo 1800 pracovníků. Před implementací systému CADIM v roce 1993 využívali pro technickou přípravu výroby (dále TPV) sálový počítač Siemens a ruční zpracování údajů. Pro konstrukční přípravu byl využíván AutoCAD ve verzích R9 a R10 pro 2D výkresovou dokumentaci.

Implementace informačních systémů ve firmě proběhla v několika vlnách, a to jak v oblasti skladového hospodářství, tak v oblasti vývoje a přípravy výroby. Oblastí vývoje a zejména TPV se budeme zabývat nejvíce. Z hlediska implementace řešení TPV jsou důležité dva roky a to rok 1993 a rok 1999. Roku 1993 byl zaveden první komplexní systém řešení TPV na bázi produktu CADIM. Rok 1999 je zlomový zejména ve vztahu ke skladovému a informačnímu systému BaaN, který byl v podniku nasazen. V tomto roce se řešila problematika provázanosti současných TPV dat s novým IS.

Výchozí stav a požadavky
Přelomem pro informatiku ve firmě byl rok 1992, kdy bylo rozhodnuto nasadit nový CAD systém. Ve výběrovém řízení zvítězil produkt Euclid, který byl nasazen v počtu 28 licencí. Nastalo však dilema jak efektivně řešit propojení CAD systémů s přípravou výroby, správu nově vytvořených dat… Nové řešení by mělo nahradit stávající oblast TPV řešenou vlastním programem na sálovém počítači.

Nasazení nového systému do oblasti TPV mělo vyřešit několik úkolů rozdělitelných do šesti oblastí:

· V prvé řadě to byly obecné požadavky na systém, které měly maximálně využít již zakoupené hardwarové vybavení firmy Silicon Graphics (server, pracovní stanice) a počítače třídy PC. Pracovní prostředí mělo splňovat standardy prostředí X Windows a podporu českého jazyka v kódování Latin2. Dalším obecným požadavkem bylo rozhraní na systém SAP R/2 a schopnost převzít data ze starého TPV řešení na sálovém počítači.

· Druhou oblastí, kterou měl systém řešit, bylo plánování a řízení TPV. To zahrnovalo vstup a registraci nových výrobků a součástí; operativní analýzu stávajícího a nového sortimentu - tvorbu harmonogramů TPV; rozdělení úkolů pro útvary a pracovníky; kontrolu rozpracovanosti jednotlivých úkolů, rekapitulaci a vyhodnocení stavu jednotlivých etap TPV pro nové výroby a prototypy; prověrku technologičnosti konstrukce včetně předkalkulace nákladů na výrobní pomůcky a v neposlední řadě evidenci a plánování výroby speciálního nářadí.

· Nedílnou součástí, kterou měl systém bezchybně zpracovávat, bylo změnové a odchylkové řízení. Týkalo se zejména sledování duplicit a paralelních změn v dokumentaci; organizace průběhu změny po profesních pracovištích podle návaznosti na změny; sledování změn v dokumentaci a operativní informovanost o stavu realizace změn, obsahu změn a termínu jejich realizace.

· Nejsledovanější částí implementačního výběru byla oblast technické přípravy výroby. Důležitou podoblastí v tomto bodě byla správa CAD dat systému Euclid3 včetně dynamického propojení rohového razítka výkresu s údaji v databázi TPV, přesouvání a kopírování objektů v rámci projektů a podprojektů.

Součástí TPV je také tvorba konstrukčního kusovníku a zakázkového kusovníku, který je přebírán z konstrukčního kusovníku. Systém by měl dovolovat také doplnění údajů do obou typů kusovníků podle přístupových práv jednotlivých uživatelů. Důležitou součástí byla klasifikace a zatřiďování nových technologických součástí a polotovarů na principu skupinové technologie, včetně možnosti identifikace a vyhledávání nejvhodnějšího typo-rozměrového představitele na základě podobnosti. Mimořádně důležitá je správa stávajících a nových technologických postupů. Ta zahrnuje vyhledávání a úpravu postupů; stanovení normy spotřeby materiálů vč. vystavení požadavku na materiál; tvorbu alternativních výrobních postupů (hlavní a pomocná výroba); určování a optimalizaci výrobních podmínek (řezná rychlost, posuv, otáčky, životnost…); tvorbu a zápis technologických postupů. Dále automatické doplnění údajů z kusovníku do hlavičky technologického postupu; možnosti vyhledávání nejvhodnějších nástrojů, přípravků, rekapitulace a výpisy speciálního nářadí a přípravků. Nedílnou součástí jsou různé tiskové výstupy a sestavy - kusovníků, zakázkových kusovníků, postupů, operací postupů, nářadí, ...

· Oblast normování měla řešit zejména algoritmizaci výpočtu norem; automatické výpočty norem podle jednotlivých profesí a operací; individuální zadání normy, výpis norem podle různých kritérií (čísla výkresu, pracoviště, tříd…)

· Poslední řešenou oblastí byla oblast nářadí, tedy jeho klasifikace a zatřiďování; doplnění čísel kresleného nářadí do technologického postupu; vystavení objednávek, informační systém o nářadí vč. archivu, technická příprava výroby nářadí (technolog. postupy, normy, ceny…) a hospodaření s nářadím (evidence, objednávání, sledování skladů a odpisů…).

Nastavené vstupní podmínky byly velice nekompromisní včetně toho, že nový systém měl pracovat shodně s dlouhodobě zavedenými organizačními postupy.

První výběr
Jak jsme naznačili, první výběrové řízení proběhlo v roce 1993. Systém měl splňovat výše uvedené vlastnosti. Do výběrového řízení bylo vybráno přibližně osm systémů.

Systém CADIM 1.1D (produkt firmy Eigner + Partner) v podstatě jako jediný splňoval všechny podmínky výběrového řízení. Z pohledu ostatních systémů byly hlavní problémy v nemožnosti provozu na operačním systému UNIX používaných pracovních stanic, dále neexistující vazba na SAP a neexistující správa CAD dat.

Celkově se testovalo ještě několik dalších systémů, nicméně se ukázalo jako klíčové to, aby vedení závodu odpovědělo na dvě základní otázky:

1. Kdy dojde k nasazení systému SAP v našem závodě, v jaké verzi a na jakém hardware?

2. Jak dlouho je ještě OTŘ schopno provozovat stávající počítač SIEMENS a udržovat software pro TPV, který se na něm provozuje?
Vzhledem k tomu, že odpověď na obě klíčové otázky nebyla stále k dispozici (především z pohledu nevyjasněných vlastnických vztahů koncernu ŠKODA a. s. a SIEMENS) a výpadky sálového počítače Siemens byly stále častější, bylo nutno jednat.

Implementace I
V roce 1993 po ukončení výběrového řízení byla podepsána smlouva o nasazení systému CADIM a jeho implementaci. V roce 1995 se začal provozovat systém CADIM 1.1D ve zkušební verzi. Následující rok, tj. 1996 se přešlo na ostrý provoz s plně uživatelsky přizpůsobenou verzí systému CADIM 1.1D včetně dat převedených ze systému provozovaném na starém sálovém počítači Siemens.

Výběr podruhé
Dalším přelomovým rokem v nasazování a provozování informačních systémů ve firmě byl rok 1999.

Firma přešla na nový manažerský a skladový systém BaaN a musel být vyřešen spojovací článek na TPV. Do výběrového řízení byly zařazeny tyto systémy BaaN, BaaN v kombinaci se Sysklassem a BaaN v kombinaci s CADIMem. Cílem výběru bylo zajištění provozu TPV i po roce 2000 (známá problematika přechodu Y2K) s přechodem na architekturu klient - server běžící plně v prostředí PC a integrací informačního systému BaaN IV.

K výběru došlo pod velkým časovým tlakem. Podle původní představy se měl systém BaaN nasadit i v oblasti TPV a mělo dojít ke zrušení systému CADIM - verze 1.1.D, z důvodu její nefunkčnosti nad databázi Informix po roce 2000.

Jako nejpřijatelnější řešení pro podmínky firmy se nakonec ukázala varianta spojení systémů BaaN + CADIM. Závěrečná zpráva výběrového řízení toto rozhodnutí zdůvodňuje:

"Hlavní přínos navrhovaného řešení BaaN - CADIM vidíme v implementaci funkčního a datově naplněného řešení správy technických dat a technologických postupů, které bude podpořeno veškerým uživatelským komfortem systému CADIM verze 2.3 a plně integrováno s novým IS BAAN.

V rámci dalšího rozvoje IS v oblastech konstrukčních prací, digitální archivace, správy dokumentace a řízení projektů je možné využít dalších modulů systému CADIM:

· CADIM/IDEAS - přímá integrace IDEAS - CADIM
· CADIM/EUCLID - přímá integrace EUCLID - CADIM
· CADIM/ACAD - přímá integrace AutoCAD - CADIM
· CADIM/DMS - správa libovolné dokumentace technické, obchodní, atd.
· CADIM/OFFICE - přímá integrace s kancelářskými systémy (MS Office, …)
· CADIM/WFL - správa a řízení toku práce - workflow

Systém CADIM je možné provozovat na běžných operačních systémech - HP-UX, IRIX, AIX, Solaris, Windows NT, Windows 95. K informacím spravovaným systémem je možné přistupovat z prostředí Internet/Intranet. Architektura systému dovoluje provozovat jednotlivé moduly na různých platformách.

Rostoucí zátěž je možné vyrovnávat rozprostřením jednotlivých komponent (souborový server, aplikační server, databázový server) na více serverů a to dokonce na různých operačních systémech. V případě potřeby je možné využívat více komponent jednoho druhu, například můžeme mít více souborových nebo aplikačních serverů. Z hlediska uživatele je systém stále transparentní bez ohledu na konkrétní konfiguraci.

Důležitou vlastností navrhovaného řešení je podpora obecných (ISO 9000) a bezpečnostních standardů (kryptování, digitální podpisy, přístup podle uživatelských práv).

Snadná integrovatelnost systému CADIM do prostředí podnikových IS je dána jeho otevřeností realizovanou veřejným API a podporou standardů - OLE, DDE, ODMA. S úspěchem se také využívá integrace na úrovni databáze."

Implementace II
Po podepsání smlouvy v roce 1999 došlo k nasazení uživatelsky přizpůsobené verze systému CADIM 2.3 během 6 měsíců včetně převedení dat ze systému CADIM 1.1D a vytvoření funkčního jednosměrného rozhraní se systémem BaaN.

Závěr
Dalším krokem by mělo být rozšíření systému CADIM 2.3 o moduly pro správu CAD dat a modulu digitálního archívu. Tyto moduly by přinesly podstatné zjednodušení a zrychlení práce s konstrukčními daty, s jejich archivací a znovupoužitím. Vzhledem ke všeobecně nepříznivé ekonomické situaci v minulých obdobích se další rozvoj systému zpomalil, avšak vzhledem k úspěšně prováděné restrukturalizaci firmy a k získání několika zakázek v poslední době se předpokládá, že dojde k postupnému vyřešení i výše uvedených oblastí.

Přehled použitého hardware a software podle nasazení

Popis 1993-2000
Server SGI Challenge XL, 2xR4400/100 MHz, 128 MB RAM, 6 GB HDD, IRIX 5.3 COMPAQ ProLIANT 1600,1x PII/450 MHz, 512 MB RAM, 16 GB HDD, NT 4.0
Zálohování JukeBOX 10x Exabyte, Legato DAT 20/40
Client Terminál, X Windows klient NT, W95,98
CADIM 1.1D 48 zákl. přístupů 2.3 48 zákl. přístupů
Databáze Informix OnLine 5.0 Oracle 8 ASFU

Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.


Inzerce

Pět způsobů, jak AI změní náš svět k nepoznání

AI_analyzuje_data-PR.jpegUmělá inteligence (AI) a strojové učení (ML) přináší už více než 10 let podnikům i výzkumníkům stále možnosti. Ať už jde o využití prediktivní analýzy k předvídání údržby zařízení, nástroje počítačového vidění, které dávají oči robotům na automatických montážních linkách, nebo digitální dvojčata sloužící k simulaci fungování továren, měst, a dokonce i celých ekonomik, seznam aplikací poháněných AI je dlouhý a stále se prodlužuje.