facebook LinkedIN LinkedIN - follow
IT SYSTEMS 1-2/2005

Modernizace informačního systému pivovaru



Značka Bernard patří mezi nejpopulárnější piva České republiky, což dokládají nejen prodejní úspěchy, ale také řada ocenění v různých anketách a soutěžích. Motem pivovaru je jít vlastní cestou, být originální a jedinečný. Pivovar Bernard nepoužívá pasterizaci a dostatečné trvanlivosti piva dosahuje pomocí mikrobiologické filtrace, a nabízí tak skutečně přírodní a živý produkt. V současné době vaří sedm druhů nepasterizovaného piva, za něž obdržel desítky ocenění, mezi nimiž je i pět Zlatých pohárů Pivexu – ocenění v nejprestižnější degustační soutěži v České republice.


Novodobá historie pivovaru započala v roce 1991, kdy byl humpolecký pivovar vydražen a následně kompletně rekonstruován. Nedílnou součástí podpůrných technologií podniku se přitom staly informační technologie, bez jejichž podpory si dnes lze jen stěží představit řízení moderního podniku. V průběhu let se požadavky na účinnost informační podpory všech řídících a obchodních procesů pivovaru zvyšovaly, a proto bylo v roce 2002 rozhodnuto o zásadní modernizaci podnikového informačního systému pivovaru Bernard.




Výběr nového řešení - základní požadavky
Vícestupňové výběrové řízení, které bylo zahájeno v únoru roku 2003, probíhalo velmi pečlivě. Vedení pivovaru si dobře uvědomovalo význam informačního systému pro fungování podniku a riziko výběru nevhodného řešení. Výběrové řízení na dodávku nového informačního systému bylo realizováno za pomoci specializované konzultační společnosti. Již na počátku výběrového řízení byly vydefinovány základní požadavky, jež měly být právě zavedením tohoto software naplněny. Byl to například kompletní přechod od DOSovského programového vybavení k aplikačnímu software postavenému na platformě Windows a plnohodnotné relační databázi (přístupnost dat, bezpečnost, škálovatelnost). A to ve všech výhledově používaných aplikacích, jež byly doposud řešeny dvěmi skupinami programů. Jednou pro ekonomiku a druhou pro odbyt a sklady, obě technologicky FoxPro. Dále pak nové a moderní technologie pro zajištění nejen technické, ale i morální úrovně používaných aplikací zaručující minimálně porovnatelnost s konkurencí. Bezpečnost z hlediska chráněného přístupu i z hlediska ochrany zaznamenaných informací. Požadavek na promptní získávání přesnějších informací o aktuálních stavech (skladové hospodářství, fakturace, saldokonto,…), nástroje pro získávání přesnějších informací o trhu (trendy, náklady, odhalení rezerv), data v reálném čase, nástroje pro data mining, rychlejší a přesnější cash flow, nalezení úzkých míst ve zpracování všech agent v podniku a jejich následná optimalizace nebo osvojení si nových technik řízení podniku podporovaných kvalitními manažerskými výstupy a statistikami. K tomu navíc přináležely požadavky vyplývající ze specifičnosti nápojářské oblasti, resp. problematiky pivovaru, jako jsou spotřební daň, sledování obalového salda, sledování reklamací, důsledná evidence vybavení restaurací či podpora specifického způsobu prodeje, a to vše bez neúměrného množství zakázkových úprav (jak se dělo v minulosti). V neposlední řadě získání jasného směru vývoje i v oblasti IT pro podporu, ať již stávajících, nebo plánovaných podnikatelských aktivit. V prvním kole výběrového řízení bylo osloveno zhruba 30 dodavatelů, přičemž hodnocení nabízených produktů bylo založeno pouze na základě dostupných materiálů, ať již zaslaných, či veřejně dostupných. Do druhého kola postoupilo sedm dodavatelů IS. Hodnotícím kritériem zde byly osobní schůzky, částečné prezentace, resp. informace o standardních funkcích nabízených ERP řešení, ale hlavně telefonické rozhovory se zástupci čtyř referenčních společností ze stávajícího portfolia klientů dodavatelů, přednostně z potravinářského průmyslu. Ze druhého kola postoupilo čtvero potenciálních dodavatelů IS. Třetí kolo výběrového řízení pak rozhodly fyzické referenční návštěvy. Vítězný produkt, informační systém Karat od výrobce I.F.T. Progres, byl prezentován ve společnostech Hanácká kyselka (nápojářský průmysl) a Hortim International (potravinářství - ovoce, zelenina).

Architektura řešení
Rodinný pivovar Bernard sídlí v Humpolci, kde má své vedení, ekonomické zázemí, výrobu a vlastní sklady. Zde je také provozován centrální databázový server (MS SQL Server 2000) a byly instalovány aplikace IS Karat včetně zakázkových úprav. Součástí firmy je také dceřiná společnost, Sladovna Bernard na jižní Moravě, kde jsou provozovány pouze drobné evidence. Jedním ERP systémem jsou tak řešeny dvě společnosti - celý pivovar a částečně sladovna. Funkční podstata řešení se však týká převážně samotného pivovaru v Humpolci. V prostředí centrály se systémem pracuje asi dvacet uživatelů s přímým připojením. Celkový počet uživatelů vstupujících do systému se pohybuje kolem třiceti.


Časový průběh implementace
Projekt implementace zvoleného řešení byl odstartován v létě 2003 předimplementační analýzou. Ta vydefinovala způsob i průběh jednotlivých částí systému a také přesně popsala nové funkce a oblasti, jež byly předmětem customizace. Během analýzy se museli zástupci obou stran úspěšně vypořádat s negativními prvky, zejména typu lidský faktor, a s logicky obtížnou definicí požadovaných funkcí do komplexního celku z důvodu výrazného generačního přechodu mezi starým a novým informačním systémem. Testovací provoz byl zahájen v prosinci 2003. Testovací provoz byl po měsíci převeden do rutinního provozu a dílo bylo protokolárně předáno k 1. lednu 2004. Během ledna byl ještě rutinní provoz částečně podporován dodavatelem IS drobnou asistencí svých konzultantů v řádech několika jednotek "dní". Následným významným milníkem, jenž si vyžádal podporu dodavatele IS, byla značná komplikace vyplývající z legislativních novel (zejména zákon o DPH) platných k 1. květnu 2004 a schválených až na poslední chvíli. Zde byla konkrétní novinkou (vedle mnoha dalších) například funkce "samofakturace vrácených obalů" a automatické generování faktur přijatých.

Dosažené přínosy
Nové řešení je již téměř rok v rutinním provozu, a proto je možné plně zhodnotit přínosy pro fungování podniku, kterých se jeho zavedením podařilo dosáhnout. Předem je nutno říci, že se podařilo plně realizovat požadavky definované v zadání, včetně funkcí, jež sice nebyly původně exaktně definovány, nicméně jsou buďto standardní součástí nasazeného řešení nebo vyplynuly v procesu implementace. Dosažené přínosy je možno rozdělit do dvou skupin na záležitosti technologické a na oblast funkční. Mezi technologickými dominuje přechod na databázovou architekturu klient/server, jež sebou přináší mimo jiné vyšší míru bezpečnosti jak v chráněném přístupu do databáze, tak i v jasné aplikační logice, která zajišťuje jasnou a bezchybnou konzistenci datové základny. Stejně tak důležitým novým prvkem je jednotná datová základna a on-line data, což jsou nutné podmínky pro kvalitní, o realitě vypovídající statistiky. Dále vysoká míra přístupnosti pořízených dat a řádově kvalitativnější odezva databáze pro vyhodnocovací nástroje. Mezi technologické přínosy patří také přechod na platformu MS Windows ve všech používaných aplikacích, umožňující obsluze intuitivnější zpracování veškerých agend a možnost napojení a spolupráci s ostatními programovými celky, jako jsou například MS Office. Do oblasti funkčních přínosů patří nově získané nástroje pro efektivnější vytváření prvotních dokladů nebo širší možnosti sledování skladových zásob všech druhů vyráběného piva a jeho obratů, přesný stav aktuálního stavu partnerských finančních saldokont nebo objemu fakturace za zboží či služby, a vůbec související vyhodnocovací nástroje IS Karat ve formě klasického reportingu nebo definovaných sloučených pohledů na data. Z manažerského pohledu se přínos týká zejména nového globálního pohledu na fungování podniku rozpitvatelného až na nejmenší organizační členění, což znamená využívání controllingových nástrojů, možnost samotného drobnějšího organizačního členění (střediska, zakázky, dealeři, tuzemsko/zahraničí) atd. Toto ve své podstatě přináší nové dimenze manažerského rozhodování a řízení, ale také nové prvky motivace vedoucí k vyšší rentabilitě. K tomu lze přičíst rovněž dodatečné informace o zaměstnancích a obsluze, čili odhalení jejich schopností, pečlivosti, přesnosti a systematičnosti, což s vysokou mírou průkaznosti pořízených dat ukazuje zmíněné vlastnosti skutečně "v plné nahotě". Mimo již zmíněné obecné přínosy zavedení IS Karat je nutno zmínit ještě specifika řešení vyplývající z prostředí nápojářského průmyslu, zde konkrétně z oblasti výroby a distribuce piva. Jsou to zejména:
· reklamace - reklamační sklad řeší automatická sada funkcí - vratka zboží (minus dodací list), generovaný dobropis a úhrada, případně finanční zápočet, evidence a výdej,
· specifické evidence zahrnující evidence všech typů smluv (obchodní smlouvy - o zajištění vybavení odběrného místa, o půjčce reklamního materiálu, o prvotním vybavení, o reklamě, investiční, propagační, o půjčkách, o věci atd.), evidence a vyhodnocení dealerů (návštěvy, jejich frekvence, úspěšnost, výstupy, …), personální informace (např. narozeniny), evidence prvotního vybavení (přes výrobní číslo, přesuny, podklady pro kontrolu, reklama, …), automatické sledování finančních bonusů partnerů na základě definovaných kritérií (odebrané množství, čerpání bonusů formou odebíraného reklamního materiálu, hlídání překročení, statistiky, …),
· cenová politika a výpočet finální ceny zboží se zakomponováním slev (např. vzdálenost, doprava, …) a akčních cen - primárně rozděleno na velkosklady, supermarkety, provozovny, restaurace a partnery,
· organizované akce (kulturní či sportovní akce, festivaly, zahradní akce,…) - sledováno zakázkově s potvrzováním kroků, prodej přes partnerský ceník, sledování celkové spotřeby piva, sledování zapůjčení a vrácení reklamního materiálu, vyhodnocení,
· skladové hospodářství reklamního materiálu (zde pouze nastavení standardních funkcí) - sledování dle výrobních čísel, rozlišení na nové a použité, blokace z důvodu konkrétní organizované akce,
· obalové saldo - všechny běžné režimy (nákup/prodej, evidenčně, zálohově), množstevně i finančně, sumární tisk i volitelný aktuální stav salda na každém dokladu, sledování libovolného počtu vratných obalů (sudy KEG, dřevěné bedýnky, PVC přepravky, NRW láhve, láhve s patentním uzávěrem, palety, láhve na pomocné plyny), reporting pro sledování vybraných druhů obalů, což přineslo optimalizaci ve stanovení vlastní finanční zálohy obalu,
· spotřební daň (evidence, výpočet, platba, sazby s časovým rozlišením) - elegantní řešení daňových a nedaňových skladů, rekapitulace spotřební daně na DL, podklady pro celní úřad + sada kontrolních sestav (denní i měsíční přehledy),
· drobný prodej ve vlastním maloobchodě formou paragonové pokladny.
Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.


Inzerce

ERP v cloudu

Je skutečně pro každou firmu?

Chcete držet krok s dobou a zvažujete přechod na cloudový ERP systém? Není divu. Cloudová řešení jsou bezpochyby trendem a umožňují firmám rychleji rea­go­vat na změny a nové výzvy, kterým musí v dynamickém a neustále se proměňujícím světě podnikání čelit.