- Přehledy IS
- APS (25)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (10)
- Cloud computing (SaaS) (31)
- CRM (52)
- DMS/ECM - správa dokumentů (19)
- EAM (17)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (75)
- HRM (28)
- ITSM (6)
- MES (33)
- Řízení výroby (36)
- WMS (28)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (41)
- Dodavatelé CRM (38)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (66)
- Informační bezpečnost (48)
- IT řešení pro logistiku (48)
- IT řešení pro stavebnictví (26)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (27)


















![]() | Přihlaste se k odběru zpravodaje SystemNEWS na LinkedIn, který každý týden přináší výběr článků z oblasti podnikové informatiky | |
![]() | ||
Lokalizační služby - to hlavní nás teprve čeká


Doba přibližně jednoho roku, která uplynula od chvíle, kdy se na českém telekomunikačním trhu objevily komerčně poskytované lokalizační služby, stačila k tomu, aby se tyto služby staly běžnou součástí nabídky pro podnikovou klientelu. Není však pochyb o tom, že skutečná exploze jejich užívání je teprve před námi.
V první fázi šlo převážně o služby toho typu, že váš šéf mohl snadno zjistit, kde se momentálně nacházíte. Dnes následují služby, které se mohou prakticky hodit i soukromým zákazníkům: díky nim můžete získat třeba informaci o tom, kde je nejbližší bankomat nebo benzínová pumpa.
S nástupem technologií umožňujících rychlé přenosy dat (GPRS, UMTS) dostanou ovšem takové služby zcela novou úroveň. Existující koncepty jejich poskytování počítají v zásadě se dvěma scénáři. Buď si poskytnutí služby vyžádá sám uživatel nebo může aktivní roli převzít operátor a službu cíleně nabízet.
První možnost může vypadat třeba tak, že se hladový zákazník táže po restauracích v okolí místa, kde se momentálně nachází. Dostane seznam vhodných podniků a vyžádá si bližší informace o dvou z nich.
Tuto informaci, včetně aktuálního jídelního lístku a videozáznamu z interiéru restaurace obdrží vzápětí.
Ale operátor může postupovat aktivně a prostě zákazníkovi oznámit, že se nachází v blízkosti zajímavého podniku. A pokud zákazník projeví zájem, obdrží již zmíněnou multimediální informaci.
Využití pokročilých CRM technologií umožní připravovat takové služby na míru jednotlivým klientům. To znamená, že uživatel nebude zahlcován širokou různorodou nabídkou, ale budou mu nabídnuty jen ty služby, o nichž systém předpokládá, že odpovídají jeho vkusu a momentálním potřebám (ty se dají do určité míry odhadnout z toho, o jaké služby a informace zákazník žádal v předešlých případech). Zde se samozřejmě také nabízí možnost nabízet různé balíky služeb a speciálních slev. Pak může třeba přijít "esemeska" následujícího znění: "Vážený zákazníku, blížíte se k benzinové pumpě, kde máte jako náš dobrý zákazník takovou a takovou slevu. Navíc máte možnost získat kupon na slevu CD vašeho oblíbeného zpěváka."
|
Nelze pochopitelně pominout ani vliv nových lokalizačních služeb na styl cestování. S tím, jak se lokalizační služby stanou standardem, můžeme očekávat, že nám nové aplikace umožní vyhnout se stání ve frontách, usnadní hledání míst k parkování nebo umožní získat přesnou informaci o tom, kolik času aktuálně zbývá do příjezdu autobusu.
Podstatná část těchto služeb přitom nemusí čekat až na třetí generaci mobilních sítí. Multimediální zprávy mohou být principiálně přenášeny již v sítích GPRS a podstatná část zmíněného obsahu může být poskytována i prostřednictvím USSD nebo interaktivních SMS.
Je velmi pravděpodobné, že mobilní operátoři nebudou schopni dodávat takové služby sami. To znamená, že vzrůstá tlak na uzavírání aliancí s dodavateli obsahu: nejrůznějšími obchodními a zábavními společnostmi. A to přinese zase další nároky na technologickou infrastrukturu. V této souvislosti je dobrou zprávou, že práce na nutných standardech úspěšně pokračují. Tak například standard TS101 Evropského institutu pro standardy v telekomunikacích definuje různé úrovně lokalizačních služeb a rozhraní mezi sítěmi operátorů a systémy dodavatelů služeb.
Požadavky na zavádění lokalizačních služeb přitom nepřicházejí jen z komerční sféry. Podstatným faktorem jsou - přinejmenším v Evropě a USA - požadavky regulačních úřadů, které požadují, aby síť byla schopna lokalizovat účastníka alespoň v případě tísňového volání. To ukládají regulační směrnice E-911 v USA a navrhovaná direktiva E-112 v Evropě. V USA je uzávěrka na konci letošního roku, zatímco evropští operátoři mají ještě tři roky.
Jedním z podstatných problémů, jemuž se žádný operátor při zavádění nových lokalizačních služeb nevyhne, je bezpečnost. Ne každý chce, aby o něm všichni ostatní věděli, kde se momentálně nachází.
Není ostatně těžké představit si řadu způsobů zneužití takových informací. To je otázka, která se v principu týká každého poskytovatele e-služeb, u lokalizačních služeb hraje nicméně podstatně větší roli.
Jednak proto, že informace o pohybu představují daleko citlivější položku než třeba informace o nákupech zboží a také kvůli tomu, že situace je komplikovanější o vztah mezi operátorem a dodavatelem obsahu.
|
Další oblastí k řešení je volba technologie. V minulém čísle InComu byla popsána metoda lokalizace, která dosud převládá v České republice i v Evropě vůbec. Tato metoda je založena na využití speciální aplikace nahrané do SIM toolkit a účastník je lokalizován prostřednictvím GSM sítě. Není nicméně jisté, zda i do budoucna tato technologie převládne.
Cenový rozdíl proti přesnější a spolehlivější metodě založené na využití sítě amerických vojenských satelitů (GPS - Global Positioning System) se totiž rychle snižuje. Zatímco začátkem 90. let se speciální čipy, jejichž umístění do mobilního telefonu GPS vyžaduje, prodávaly za přibližně 800 dolarů, dnes je to 10krát méně. Odhaduje se, že v roce 2003 budou tyto čipy k dispozici již kolem 10 dolarů.
Zároveň se připravuje další obdobné řešení. Bude jím evropský program satelitní komunikace GALILEO, který chce dosáhnout minimálně takové spolehlivosti jako GPS, ale za lepších podmínek a to i v zemích s vysokou zeměpisnou šířkou, například ve Skandinávii.
Podstatné zvýšení přesnosti a spolehlivost, jaké systémy založené na satelitní navigaci nabízí, sice nebude zvláštní výhodou pro poskytování informace o nejbližší čerpací stanici, může však otevřít cestu k řadě dalších služeb - tam, kde dnes bezpečnost představuje bariéru. To se může týkat navigace lodí a letadel, monitorování pohybu kontejnerů s radioaktivním odpadem, podpory při hledání podzemních vedení plynu či třeba řízení automobilů.
I těmto technologiím však dosud zbývá dořešit řadu technických problémů, spojených například s tím, že GPS signál nefunguje uvnitř budov, v automobilech a v některých oblastech (například hluboká údolí) pracuje se zkreslením.
V každém případě je však jisté, že to hlavní, co mohou lokalizační služby nabídnout, je teprve před námi. A že jejich zavedení radikálně změní způsob, jakým budeme mobilní komunikace využívat. Možná se bude jednat o změnu srovnatelnou s rychlými datovými přenosy.
Pozn.: Autor pracuje ve společnosti Logica jako senior konzultant v oblasti mobilního internetu.
![]() ![]() | ||||||
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 | 1 | 2 | 3 | 4 |
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
Formulář pro přidání akce
15.5. | Konference SCADA Security |
22.5. | Akce pro automobilové dodavatele "3DEXPERIENCE... |
12.6. | Konference ABIA CZ 2025: setkání zákazníků a partnerů... |
29.9. | The Massive IoT Conference |